iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Werkgever verlaagt voltijds contract na ziekte.

Mijn oom is sinds 9 maanden ziek. Hij werkt al 10 jaar bij dezelfde werkgever. Hij heeft een voltijds contract van onbepaalde duur. Is sinds oktober opnieuw 3/5e beginnen werken. Echter heeft de werkgever hem vandaag ertoe aangezet om een addendum te tekenen voor zijn arbeidsovereenkomst waarbij het voltijds regime werd verlaagd naar een 3/5e regime voor de maanden oktober tot december. Hij kent niets af van sociale wetgeving en heeft ermee ingestemd (werkgever stelde hem gerust dat er niets verandert aan zijn loon en overige voorwaarden).

Nu stel ik me er een paar vragen bij. Ik vermoed dat de werkgever dit doet om minder uit eigen zak te moeten betalen, maar volgende vragen wou ik nog weten:

- Wilt dit zeggen dat hij een lagere ziekteuitkering zal krijgen? En in totaal minder netto-inkomsten ontvangt?
    - Indien hij wordt ontslagen (hypothese), zal zijn werkloosheidsuitkering ook lager zijn door de verlaging van zijn voltijds regime? (wordt er geen rekening gehouden met zijn voorbije 10 jaar tewerkstelling?)
    - Kon mijn oom de addendum weigeren? Wat zou de werkgever in dat geval kunnen doen?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Een advies: je oom vandaag nog naar de vakbond laten gaan met dat document.

Kan zijn dat die werkgever het goed bedoelt, maar kan heel negatieve gevolgen hebben voor je oom.

Vraag zal vooral zijn wat in dat document staat (laat je oom gerust een foto van dit document via jou naar mij doorsturen) en of je oom progressief werkt met goedkeuring van de mutualiteit of niet.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stormy Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Mijn oom is sinds 9 maanden ziek. Hij werkt al 10 jaar bij dezelfde werkgever. Hij heeft een voltijds contract van onbepaalde duur. Is sinds oktober opnieuw 3/5e beginnen werken. Echter heeft de werkgever hem vandaag ertoe aangezet om een addendum te tekenen voor zijn arbeidsovereenkomst waarbij het voltijds regime werd verlaagd naar een 3/5e regime voor de maanden oktober tot december. Hij kent niets af van sociale wetgeving en heeft ermee ingestemd (werkgever stelde hem gerust dat er niets verandert aan zijn loon en overige voorwaarden).

Nu stel ik me er een paar vragen bij. Ik vermoed dat de werkgever dit doet om minder uit eigen zak te moeten betalen, maar volgende vragen wou ik nog weten:

- Wilt dit zeggen dat hij een lagere ziekteuitkering zal krijgen? En in totaal minder netto-inkomsten ontvangt?
    - Indien hij wordt ontslagen (hypothese), zal zijn werkloosheidsuitkering ook lager zijn door de verlaging van zijn voltijds regime? (wordt er geen rekening gehouden met zijn voorbije 10 jaar tewerkstelling?)
    - Kon mijn oom de addendum weigeren? Wat zou de werkgever in dat geval kunnen doen?
    "Heeft hem vandaag er toe aangezet" en "minder uit eigen zak te moeten betalen".
    Uw oom heeft een voltijds contract van onbepaalde duur. Omzetting naar een deeltijds contract is een gunst en zonder de juiste administratie zou hij nog niet deeltijds mogen werken. De werkgever kan daarvoor gesanctioneerd worden.
    Als werknemer kan je in de situatie terecht komen dat de werkgever de week er op zegt dat hij u terug voltijds verwacht. Daarom dat er arbeidsovereenkomsten zijn die de juiste omstandigheden en voorwaarden specificeren.
    Het is dan ook een addendum met begin en einddatum.

Ik neem aan dat zijn loon naar 3/5 wordt geschaald tenzij er overeen gekomen is dat hij zijn voltijds loon mag behouden.
    Werkloosheidsuitkeringen en pensioen is afhankelijk van wat er in het addendum staat. Het is wettelijk mogelijk om je rechten te behouden.
    Laatst gewijzigd door dee; 3 december 2019 om 22:31
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Vraag zal vooral zijn wat in dat document staat (laat je oom gerust een foto van dit document via jou naar mij doorsturen) en of je oom progressief werkt met goedkeuring van de mutualiteit of niet.
    Ik zal hem het document navragen. Hij heeft wel een attest van de geneesheer van de mutualiteit die effectief zegt dat hij het werk gedeeltelijk mag hervatten voor 60%.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dee Bekijk bericht
    "Heeft hem vandaag er toe aangezet" en "minder uit eigen zak te moeten betalen".
    Uw oom heeft een voltijds contract van onbepaalde duur. Omzetting naar een deeltijds contract is een gunst en zonder de juiste administratie zou hij nog niet deeltijds mogen werken. De werkgever kan daarvoor gesanctioneerd worden.
    Als werknemer kan je in de situatie terecht komen dat de werkgever de week er op zegt dat hij u terug voltijds verwacht. Daarom dat er arbeidsovereenkomsten zijn die de juiste omstandigheden en voorwaarden specificeren.
    Het is dan ook een addendum met begin en einddatum.

Ik neem aan dat zijn loon naar 3/5 wordt geschaald tenzij er overeen gekomen is dat hij zijn voltijds loon mag behouden.
    Werkloosheidsuitkeringen en pensioen is afhankelijk van wat er in het addendum staat. Het is wettelijk mogelijk om je rechten te behouden.
    Zijn uurloon blijft hetzelfde maar aangezien hij nu maar 3/5e werkt en de addendum de weekrooster verlaagt naar 3/5e zal hij een lager loon krijgen neem ik aan.

De vraag die hij zich stelt is eigenlijk:

- Zou hij netto meer inkomsten ontvangen op zijn rekening (van werkgever + ziekenfonds) als hij contractueel een voltijds regime had behouden?
    - Indien hij nu een lager inkomen zal bekomen, is het niet oneerlijk dat een werknemer die langdurig ziek is en het slecht voorheeft nog eens wordt benadeeld door zijn arbeidsovereenkomst aan te passen op deze manier? (hij was immers voltijds tewerkgesteld voorafgaand aan zijn ziekte en verdiende een inkomen volgens voltijds regime)
    Laatst gewijzigd door Stormy; 3 december 2019 om 23:38

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Zonder te zien wat hij getekend heeft, is het voorbarig om op deze vragen te antwoorden. Kans is immers niet onbestaande dat werkgever gewoon het tijdelijke uurrooster heeft overeengekomen in het kader van een reïntegratietraject. Dan is er niets veranderd aan het contract.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Regels voor berichten