iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

2dehands aankopen als niet btw plichtige

Hallo,

Ik ben zelfstandige in bijberoep en niet btw plichtig. (Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk.
    (Art. 56bis BTW wetboek)

Maar lees ik dat nu goed op de ondernemingsbank als ik iets koop van een particulier dat ik dat ook niet de btw er van moet betalen? Dus stel hij verkoopt een laptop van 500€, dan maakt hij een document aan 500€ exclusief btw. En dan is dat in orde voor beide partijen?

Thanks!

-----
    Link: https://ondernemingsdatabank.indicat...APAAR_EU131303
    Zal tekst even kopiëren ==>
    U koopt van een particulier
    Een factuur ? Uw neefje, die pas begint te werken als bediende, zal u uiteraard geen factuur kun*nen uitschrijven. Wat nu ? Het is voldoende dat uw neefje een bewijsstuk van de verkoop maakt. Hij zet daar gewoon op dat het type pc waarvan hij eige*naar is (hij zet er zijn gegevens op) op die da*tum aan u verkocht werd tegen een bepaalde prijs. Uw boekhouder noemt dit een debet- of verkoop*nota.

Let op 1 ! De prijs moet erop staan zonder BTW.

Let op 2 ! Koopt u met de BVBA bv., zet dan ook op de debetnota dat er verkocht is aan uw BVBA en niet aan “nonkel Luc”. Dit wordt soms weleens over het hoofd gezien.

Betaling ? Ofwel betaalt u gewoon via de bank en dan heeft u zo een bewijs van betaling. Als u echter contant betaalt, laat uw neefje dan op de ver*koop*nota eigenhandig “Betaald” schrijven.

Fiscaal ? U zal de pc evengoed kunnen afschrijven of in kosten stoppen, net zoals dit het geval zou zijn als u kocht in een winkel. Dus hier is er geen enkel probleem.

BTW ? Er wordt geen BTW gerekend als u iets koopt van een particulier. Dit is positief voor de niet-BTW-plichtigen, want als er toch BTW gerekend moest worden, dan kunt u die niet recupereren.

Tip. Dit zal dus voor veel vrije beroepers die niet BTW-plichtig zijn een voordeel betekenen. U kunt immers toch de BTW niet recupereren. De BTW-plichtigen onder u moeten de BTW nu niet voorfinancieren.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)

2dehands aankopen als niet btw plichtige

Dat is dan idd in orde. Betaling best doen via overschrijving. Ook een document met beide handtekeningen op. Jouw boekhouder moet dit weten.

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Thanks, betaal ik daar dan nog belastingen op?

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Uw aankoop is een onkost. Dus neen.

Regels voor berichten