iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Socio-culturele vereniging & VZW verschillen

Hi,

Wij zjin van plan om een vereniging op te richten ( die ondertussen al gebeurd is maar nog niet officieel erkend ).
    Ik zou graag weten welke verschillen er zijn tussen een vzw en een socio-culturele vereniging.

De vereniging zelf zou ik beschrijven als een culturele vereniging, wij organiseren om het jaar feesten / eetfestijnen met culturele aspecten van ons cultuur en met het winstgeld donaties doen etc.
    Wij hebben zelf al eens een aanvraag gedaan bij een stad om zich aan te sluiten bij hun cultuurraad als socio-culturele vereniging omdat wij grotendeels zalen inhuren van die stad, maar we werden 2 maal geweigerd, eerst omdat het adres van ons vereniging niet gevestigd was in die stad, en bij de tweede poging werden we geweigerd omdat niet alle leden bewoners zijn van die stad.

Ik ben dus van plan om weg te stappen van een socio-culturele vereniging en opteren voor een vzw maar het niet precies niet meer zeker als dit echt een optie is, dus ik zou graag jullie hulp aanvragen om een concreet beeld te vormen van wat precies een vzw is en de verschillen hiervan tegenover een socio-culturele vereniging.

Extra: Wij zijn in bezit van een statuut en een concrete ledenlijst, oprichter, vice-oprichter, boekhouder, etc, etc;.. als dit kan helpen
    PS: Excuses als deze topic niet thuishoort in deze subforum, ik wist niet echt in welke categorie ik moest posten

Alvast bedankt voor de hulp

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De VZW is gewoon een rechtsvorm die je aanneemt (zoals je bv. voor je professionele bezigheid een BVBA/NV zou oprichten). Ik ga ervan uit dat je nu gewoon een feitelijke vereniging vormt. Zie de volgende link voor de verschillen, voordelen/nadelen van een VZW/feitelijk vereniging: https://www.monardlaw.be/publication...vzw-/maximized

Een socio-culturele vereniging is eigenlijk niets meer als een erkenning die je kan bekomen, hetzij als feitelijke vereniging, hetzij als VZW.

Regels voor berichten