MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

premie voor bouwheer of eigenaar

Ik heb een dispuut met mijn bouwheer van mijn appartement.

Situatie:

Appartement gekocht begin 2018 (akte notaris in januari getekend).
    Oplevering gebeurd september 2018.

Eind september 2019 valt mijn EPC-verslag in de bus. Ik kom ruimschoots in aanmerking voor de E-peilpremie van Fluvius. Ik ga er van uit dat die premie voor mij is, de bouwheer beweert dat hij die premie mag claimen omdat er in het lastenboek staat dat de bouwheer premies mag claimen. Nu heb ik me bij Fluvius geïnformeerd maar een echt sluitend antwoord kreeg ik daar niet:

Hallo Jeffrey, dit is een afspraak tussen bouwheer en eigenaar. Als de bouwheer deze aanvraagt nadat de bouw is afgerond, is dat zijn goed recht. Is de aanvraag nog niet gedaan als jij eigenaar wordt, dan kan je dit zelf aanvragen. Bespreek het even met de bouwheer.

Gezien je die premie pas kunt aanvragen als het verslag binnen is en dit nu dus pas binnen is, zou ik interpreteren dat ik die premie mag aanvragen. Ik ben namelijk al bijna 2 jaar eigenaar en de aanvraag was dus nog niet gebeurd. Echter blijft de bouwheer bij zijn standpunt dat de premie voor hem is. Om de zaken nog moeilijker te maken kan enkel de epc verslag aanvrager de premie aanvragen, maar wel een toelating geven om de premie aan iemand anders uit te betalen. Gezien zij nu dus moeilijk doen, zit ik vast.

Ik heb wat zitten horen, maar niemand kan me een juridisch sluitend antwoord geven. De ene zegt dat het lastenboek bindend is. Oke, maar betekent dit dan dat de bouwheer onbeperkt premies kan blijven opvragen terwijl de woning al bijna 2jaar niet meer van hun is? Anderen zeggen dat het recht op premies overgaat op de eigenaar zodra de akte getekend is gezien je als koper dan verantwoordelijk wordt voor baten en kosten van het goed...

Ik ben geen notarieel expert... Iemand hier meer info over?
    Let us pray for all the fools that be

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is dat een aankoop op plan of een casco aankoop, kwestie van die 2j te verklaren & beter te kaderen.

Sowieso is de bouwheer de aangiftepllichtige bij start der werken. Bij casco zal er een overdracht van aangifteplicht (elk zijn deel vd uitvoering) plaatsvinden, bij aankoop op plan weet ik niet goed wie zijn naam nu als eindaangifteplichtige erop komt.. dat is ook belangrijk in de context wanneer er niet voldaan is aan bepaalde zaken en er bv boetes volgen..

Het VEA al gecontacteerd rechtstreeks eventueel?

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    En wat staat er letterlijk daaromtrent in het lastenboek?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vanaf wanneer is je bouwaanvraag ?

Bouwaanvragen vanaf 01/01/2017 komen niet meer in aanmerking voor premie E-peil.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    In onze blok hadden we geen recht op de premie van Eandis, maar wel op een vermindering van de onroerende voorheffing. Vergeet dat dus zeker niet na te kijken: https://belastingen.vlaanderen.be/OV...inige-gebouwen

Regels voor berichten