ZeroGeass's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Question Huurwoning: Verdoken kosten?

Hoi

Vorig jaar mijn intrek genomen in een huurwoning.
    Bij het eerste bezoek zag alles er keurig in orde uit, helaas toch al wat meegemaakt sinds maart 2018 tot nu.

Het eerste jaar had ik een afrekening van 700€ extra op water...
    De waterontharder bleef water wegspoelen waardoor we een exuberant verbruik op water kregen.
    De huisbazin heeft deze nu vervangen door een nieuwer model.

Verder dat jaar de afrekening elektriciteit gehad alles bleek normaal te zijn. (Beetje aan de hoge kant maar alles is elektrisch verwarming, boiler etc).

Nu na ons eerste volle jaar huren kom ik tot de conclusie met de eindafrekening elektriciteit dat we op 5000€/jaar zitten voor elektriciteit.

We zijn ons bewust dat elektrisch verwarmen een pak geld kost, dus gaan we zuinig om met de accumulatieverwarming.

We verwarmen enkel in de woonkamer, boven moeten we ons douchen terwijl het maar 12 graden is.

In de woonkamer krijgen we het met die accumulatie niet warmer dan 21 graden. Dus eigenlijk zijn we nergens comfortabel in dat huis terwijl we nu maandelijks 416€ aan elektriciteit moeten betalen.

Dus aan huur en elek ben ik maandelijks 1166€ kwijt.

Het is enorm frustrerend om overal in huis ijskoud te hebben terwijl we toch zoveel betalen voor verwarming.

Dit werd ons niet medegedeeld toen we het huis gingen bezichtigen. Maar onze nachttarief teller draait dus als een mallemolen terwijl we het alsnog koud hebben.
    Ik durf het niet hoger te zetten want straks ben ik 800€/ maand aan elek gemiddeld kwijt.

Kunnen we hier iets aan doen? Is dit genoeg reden om een huurcontract met onmiddellijke ingang te verbreken?
    Kunnen we de verhuurder verplichten hier iets aan te doen? Of zitten we echt gewoon vast aan dat contract en moeten we ons blijven blauw betalen aan elek terwijl we ijskoud hebben?

HELP
    Life has it's ways

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Nu is verwarming op accumulatie wat duurder dan gas, maar €5000 per jaar aan elektriciteit is toch wel van de zotte. Toen wij in onze huidige woning nog op accumulatie verwarmden lag dit rond de, denk ik, 2200-2300 per jaar voor alle elektriciteit samen (dus ook de normale apparaten)

Wij hadden toen, voor een vrij normaal vrijstaand huis, rond de 8000kWh op de exclusief nachtteller.

- hebben jullie een exclusief nachttarief teller of enkel dag/nacht?
    - wat is jullie verbruik op (exclusief) nachttarief?
    - ben je zeker dat de accumulatoren opladen op nachttarief? Zo'n installatie heeft meestal een knopje waardoor hij continu gaat opladen, wanneer je dan verwarmt overdag gaat die continu bijladen op dagtarief
    - hebben jullie een elektriciteitstarief met aparte tarieven voor dag en nacht? Sommige leverancers zetten dezelfde kWh-prijs voor dag- en nachtverbruik
    - hoe zit het met de isolatie in dat huis?

Ons huis was (en is) wel redelijk OK geïsoleerd en wij hadden echt geen probleem om het behaaglijk warm te maken. Mogelijk is de installatie daar ondergedimensioneerd en/of niet meer volledig in orde?

*edit: over de contractuele verplichtingen aan huurders- en verhuurderszijde ga ik me niet uitspreken. Vermoed dat JPV of anderen hier zinnige zaken over zullen kunnen zeggen

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    van verwarming met accumulatie weet ik niet veel, vlugge google leert wel dat 5000€ heel veel is.

Over verbreken van contract : volgens mij is het geen reden tot verbreking van contract. Je wist voordien dat het via accumulatie werkte.
    Het vernieuwen van de waterverzachter toont ook aan dat de huisbaas doet wat hij moet doen.

iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nu is verwarming op accumulatie wat duurder dan gas, maar €5000 per jaar aan elektriciteit is toch wel van de zotte. Toen wij in onze huidige woning nog op accumulatie verwarmden lag dit rond de, denk ik, 2200-2300 per jaar voor alle elektriciteit samen (dus ook de normale apparaten)

Wij hadden toen, voor een vrij normaal vrijstaand huis, rond de 8000kWh op de exclusief nachtteller.

- hebben jullie een exclusief nachttarief teller of enkel dag/nacht?
    - wat is jullie verbruik op (exclusief) nachttarief?
    - ben je zeker dat de accumulatoren opladen op nachttarief? Zo'n installatie heeft meestal een knopje waardoor hij continu gaat opladen, wanneer je dan verwarmt overdag gaat die continu bijladen op dagtarief
    - hebben jullie een elektriciteitstarief met aparte tarieven voor dag en nacht? Sommige leverancers zetten dezelfde kWh-prijs voor dag- en nachtverbruik
    - hoe zit het met de isolatie in dat huis?

Ons huis was (en is) wel redelijk OK geïsoleerd en wij hadden echt geen probleem om het behaaglijk warm te maken. Mogelijk is de installatie daar ondergedimensioneerd en/of niet meer volledig in orde?

*edit: over de contractuele verplichtingen aan huurders- en verhuurderszijde ga ik me niet uitspreken. Vermoed dat JPV of anderen hier zinnige zaken over zullen kunnen zeggen
    Idd met een nachttarief, en deze is ook correct ingesteld. De krengen warmen dus enkel 's nachts op.
    Er komt vanavond een technieker om ze na te kijken. Wellicht zijn we al 20 jaar oud ofzo en zuipen ze daardoor zoveel.

De huisbazin heeft aangegeven dat ze een tegemoetkoming wil doen voor de exuberante afrekening. En eventueel de huurprijs wil herzien
    Life has it's ways

metool's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Je kan niet eenzijdig en per onmiddellijk het contract beëindigen op basis van de elektriciteitsfactuur.

Als je weg wilt loont het de moeite de registratie van jouw contract na te gaan. Dit kan via Myminfin, de portaalsite van de FOD Financiën.

Op voorwaarde dat je een contract voor negen jaar hebt kan je het met een korte termijn opzeggen wanneer dit niet geregistreerd is. Doe dit dan aangetekend en met verwijzing naar artikel 3 § 5, derde lid Woninghuurwet.

Je kan ook een minnelijke beëindiging (akkoord tussen partijen) vragen aan de verhuurder.

Die 5.000 euro is echt niet normaal, mogelijks zijn er dus problemen met de verwarmingstoestellen. Laat eventueel een nazicht doen door iemand met technische expertise.

Scheelt er wat aan de toestellen dan kan je herstelling (liever vervanging) vragen aan de verhuurder. Dat kan op basis van artikelen 1719, 1720 en 1755 Burgerlijk Wetboek.

Een verwijzing naar artikel 5 § 1, eerste lid, 3° Vlaamse Wooncode zou eveneens op zijn plaats zijn. Op citaat: "Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse Regering nader bepaald worden : [...] 3° de winddichtheid, de thermische isolatie en de verwarmingsmogelijkheden, vooral de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen en, indien nodig, te kunnen koelen tegen redelijke energiekosten of de mogelijkheid om die middelen op een veilige manier aan te sluiten [...]" (eigen vetjes)

Wanneer er verborgen verbruik zou geweest zijn (bv. omwille van het slecht functioneren door een gebrek in de installatie) dan zou je kunnen proberen een tussenkomst van de verhuurder te vragen/eisen. Dit kan op basis van artikel 1721 Burgerlijk Wetboek. Dit artikel is wel van aanvullend recht dus er kan contractueel van worden afgeweken.

EDIT: hoopvol bericht dat je huisbazin bereid zou zijn een regeling te treffen. Mijn advies zou dan zijn om samen rond tafel te zitten en dialoog alle kansen te geven.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door metool Bekijk bericht
    Je kan niet eenzijdig en per onmiddellijk het contract beëindigen op basis van de elektriciteitsfactuur.

Als je weg wilt loont het de moeite de registratie van jouw contract na te gaan. Dit kan via Myminfin, de portaalsite van de FOD Financiën.

Op voorwaarde dat je een contract voor negen jaar hebt kan je het met een korte termijn opzeggen wanneer dit niet geregistreerd is. Doe dit dan aangetekend en met verwijzing naar artikel 3 § 5, derde lid Woninghuurwet.

Je kan ook een minnelijke beëindiging (akkoord tussen partijen) vragen aan de verhuurder.

Die 5.000 euro is echt niet normaal, mogelijks zijn er dus problemen met de verwarmingstoestellen. Laat eventueel een nazicht doen door iemand met technische expertise.

Scheelt er wat aan de toestellen dan kan je herstelling (liever vervanging) vragen aan de verhuurder. Dat kan op basis van artikelen 1719, 1720 en 1755 Burgerlijk Wetboek.

Een verwijzing naar artikel 5 § 1, eerste lid, 3° Vlaamse Wooncode zou eveneens op zijn plaats zijn. Op citaat: "Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse Regering nader bepaald worden : [...] 3° de winddichtheid, de thermische isolatie en de verwarmingsmogelijkheden, vooral de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen en, indien nodig, te kunnen koelen tegen redelijke energiekosten of de mogelijkheid om die middelen op een veilige manier aan te sluiten [...]" (eigen vetjes)

Wanneer er verborgen verbruik zou geweest zijn (bv. omwille van het slecht functioneren door een gebrek in de installatie) dan zou je kunnen proberen een tussenkomst van de verhuurder te vragen/eisen. Dit kan op basis van artikel 1721 Burgerlijk Wetboek. Dit artikel is wel van aanvullend recht dus er kan contractueel van worden afgeweken.
    Wow hartelijk dank voor uw duidelijk en mooie gefundeerde antwoord @metool: Het was lang geleden dat ik hier nog op het forum zat maar door zo'n antwoorden heb ik zin om hier vaker ook even terug te komen spieken. Thanks again en nog een fantastische dag toegewenst.
    Life has it's ways

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik weet niet of je dit reeds hebt gecontroleerd, maar zijn de meterstanden correct doorgegeven? Toevallig geen cijfer gemist ofzo

Noctilucus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Inderdaad, het kan geen kwaad de meterstanden te checken, het verbruik en hoeveel dat verbruik bij je leverancier zou mogen kosten - kwestie dat de leverancier en het contract ook geschikt zijn voor zo'n hoog verbruik.
    Al is € 5000 sowieso extreem hoog, zelfs voor elektrisch verwarmen.
    "... who gnaws hungrily in inconceivable, unlighted chambers beyond time and space amidst the muffled, maddening beating of vile drums and the thin monotonous whine of accursed flutes"

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gebruikt ge uw accumulator op de juiste manier? Ge kunt door verkeerd verbruik wel een extreem hoge afrekening.

Bijkomend vragen wanneer het laatste onderhoud is geweest van de verwarming en de verwarming nu laten nakijken door een vakman.

Indien blijkt dat er stukken zijn aan de verwarming en er kan aangetoond worden dat deze aanwezig waren bij intrede, kan je het meerverbruik verhalen op de verhuurder. Hij moet immers het pand afleveren in een goede staat van onderhoud..

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wat is EPC van die woning?

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    €5.000 aan elektriciteit verschiet ik eigenlijk niet van, als je alles elektrisch opwarmt. Het is natuurlijk wel veel geld.

Gemiddeld gezin verbruikt zo'n 23.000kwh aan verwarming en zo'n 3000kwh aan elektriciteit. Kom je uit op 26.000kwh in totaal en ik ken veel mensen die daar nog los over gaan als ik hun jaarafrekening zie, zelfs mensen die met hun 2 zijn. Collega had met zijn gesloten woning een verbruik van 28.000kwh enkel aan verwarming en dan een 5.000kwh aan elektriciteit, zijn met 3 (kindje van 4 jaar)
    Gemiddelde prijs (grootverbruiker) per kwh van elektriciteit is 20 cent per kwh. (dag en nachttarief gemengd (zo'n 25% dag en 75% nacht)
    26.000kwh x €0.2 = €5.200
    Maw voor €5.000 heb je tegenwoordig geen luxe hoor als je elektrisch verwarmd, kom je zelfs nog niet toe om een gemiddeld huis deftig met te verwarmen.

Als je de berekening doet met gas. Dat kost 4 cent per kwh en elektriciteit aan 28 cent per kwh aan dagtarief.
    23.000kwh x 0,04 = €920
    3000kwh x 0,28 = €840
    totaal = €1.760

U woning zal ook veel energieverlies hebben als ik u zo hoor. Lijkt me een zeer oude woning te zijn? Zeker omdat je enkel de woonkamer opwarmt en dan nog zoveel energie moet insteken.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    €5.000 aan elektriciteit verschiet ik eigenlijk niet van, als je alles elektrisch opwarmt. Het is natuurlijk wel veel geld.

Gemiddeld gezin verbruikt zo'n 23.000kwh aan verwarming .
    Zie mijn eerste post. Wij kwamen aan 8000kwh op de excl nacht teller en het was lekker warm in huis... Dus geen idee wat je moet doen om 23000kwh op accumulatie te doen.

Heb jij elektrisch verwarmd? Want ik dus wel en ik verschiet dus wel van 5K.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je moet hoogstens 3 maand boete betalen. Als je er niet uit komt met de verhuurder, lijkt mij die boete een goedkopere oplossing dan er blijven wonen aan gigantische kosten terwijl je het nog niet eens lekker warm hebt.

Regels voor berichten