Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Gelijkvloersappartement en kosten lift: wat te doen?

Hallo allemaal

Hebben jullie soms voorstellen welke acties ik kan ondernemen tegen de kosten van de lift?
    Ik woon in een app (blok van 9 appartementen). 3 app op gelijkvloers(waaronder ik). Er is via de trappen en lift toegang tot kelder waar ik een kelderberging en een autogarage heb.
    Ik gebruik de lift nooit, dus waarom ervoor betalen? Ik hoorde toevallig via een immomakelaar dat normaal gezien mensen die op gelijkvloers nooit voor de lift betalen. Vandaar mijn onderzoek.
    Volgens google zou dit in de statuten moeten staan(nooit gezien) en kan dit enkel met 4/5 meerderheid wijzigen. Verder heb ik niks specifieks gevonden.
    Zijn er hier andere mensen die hier reeds ervaring mee hebben? Hoe kan ik dit aanpakken zonder oorlog te ontketenen binnen de appartementsblok?
    Ik betaalde dit jaar 120 euro/maand aan syndicuskosten(brandverzekering, herstelling hier en daar, onderhoud voortuin, lift, syndicus zelf zit hier in). ik vind dit teveel.

Deze stappen?
    1)brief aan rest van inwoners met uitleg van m'n intentie.
    2)punt als agendapunt laten zetten op vergadering
    3)Indien negatief feedback==>vrederechter? Hoe groot is mijn kans dat de rechter mij volgt?

Zoiets als stappenplan?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De kans dat je dit gaat kunnen veranderen is zeer klein. Die change moet goedgekeurd worden op de algemene vergadering en waarschijnlijk zijn enkel de appartementen op het GLV voor deze change.
    In theorie kun je de lift gebruiken, dus moet je mee betalen. Dikwijls is de kostenverdeling gewoon volgens je algemeen aandeel (verdeelsleutel).

Net hetzelfde trouwens bij de nieuwe regels rond dakisolatie. Enkel de dakappartementen krijgen hier een direct voordeel van en toch betaald dikwijls iedereen zijn deel volgens de algemene verdeelsleutel.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik gebruik de oncologieafdeling van het ziekenhuis waar ik ga niet, dus waarom moet ik daarvoor mee betalen?

Als ge zo een zaken niet wilt, koop dan een huis en geen appartement. Gaat ge ook niet meebetalen voor een lek in het dak omdat het niet boven uw appartement ligt?
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    een appartement dat je gekocht hebt? Volgens mij is de verwachting dat je kennis hebt genomen van die statuten bij aankoop en je dus daarvan al van in de beginne daarvan wist en ook akkoord mee bent.

Ik vermoed dat jij zelf ook toegang tot de lift en je dus die kangebruiken. (Je hebt geen aparte ingang naar je gelijkvloers appartement.) Het is niet omdat je die niet gebruikt dat je die niet kan gebruiken.
    o/

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Statuten zijn inderdaad doorslaggevend

Twinturbo's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De basisakte kan steeds ingezien worden bij de syndicus na afspraak. Waar dus ook de verdeelsleutel in staat van de kosten.

Wil je de basisakte wijzigen heb je inderdaad 4/5de meerderheid nodig. Let wel dat dit via notariële akte moet en dus ook extra kosten met zich meebrengt.

Succes met niet-GLV eigenaars ervan te overtuigen om kosten te maken zodat jij minder moet betalen...

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
    i7 860 @ 3,7ghz OC / ASUS P7P55D / 8 GB DDR3 1333 MHz / Noctua NH-U12P SE2 / Sapphire R9 280X 3GB / Samsung 840 Evo 250Gb / 1 TB Samsung Spinpoint F1 / 1TB Hitachi / 500GB WD / Corsair 600T / Seasonic M12II 520 Evo / Dell U2311H

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Jij zit op gelijkvloers, en lift komt uit op -1 => parkeergarage. Daarom betaal jij er dus ook voor mee.

Als er nu geen parkeergarage was en je hebt een aparte inkom dan staat soms beschreven dat die eigenaar niet mee betaald voor de lift. (Vrij zeldzaam eigenlijk)
    Don't be a worrier, be a warrior!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vreemd dan dat de immomakelaar dat dan zei, het is zijn sector.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dadels Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vreemd dan dat de immomakelaar dat dan zei, het is zijn sector.
    Tzl gene goede makelaar zijn...

Nakijken in de statuten, indien er niets instaat moet je niet bijdragen. Indien wel dan zit je eraan.

Was 1 van de redenen waarom ik gn appartement wilde kopen. Want onderhoudskost valt nog mee... Nieuwe lift is snel 60 tot 100k euro... Afhankelijk van omstandigheden he. Collega zijn ouders verkochten hun pand omdat ze er 200k moesten insteken voor nieuwe liften en dit hen veel te lang duurde omm het geld via de huurgelden er terug uit te halen...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het feit dat je kiest de trap te nemen verandert niets aan jouw recht om de lift te nemen.

Ik ben zelf eigenaar van een app op het gelijkvloers.
    Ja, ik betaal mee aan de lift omdat ik een berging heb op de -1, alsook een autostaanplaats, en een fietsenstalling.

Ik hoorde toevallig via een immomakelaar dat normaal gezien mensen die op gelijkvloers nooit voor de lift betalen.
    Ja, als ze geen kelder-bergingen hebben of ondergrondse auto-staanplaats.

Volgens google zou dit in de statuten moeten staan(nooit gezien)
    Moet je ontvangen hebben bij de aankoop.

Ik betaalde dit jaar 120 euro/maand aan syndicuskosten
    Ik betaal 170€ per maand aan syndic-kosten.

stappenplan?

Als je wil weten waaraan dat allemaal besteed wordt, dan het je het recht om alles in te zien op het kantoor van de syndic.
    Je kan je tevens ook lid maken van de raam van mede-eigendom of reken-commissaris worden die alle facturen nakijkt.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wtf, die syndicus kosten zijn wel overdreven duur. 170€ per maand?? Wat zit er dan allemaal in die kosten? Je betaalt voor een appartement en nadat die afbetaald is moet je nog gans je leven den syndicus betalen? Als ik dat hoor, dan koop ik mij liever een bescheiden huis..

Twinturbo's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gemeenschappelijke kosten =/= syndicus kosten

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
    i7 860 @ 3,7ghz OC / ASUS P7P55D / 8 GB DDR3 1333 MHz / Noctua NH-U12P SE2 / Sapphire R9 280X 3GB / Samsung 840 Evo 250Gb / 1 TB Samsung Spinpoint F1 / 1TB Hitachi / 500GB WD / Corsair 600T / Seasonic M12II 520 Evo / Dell U2311H

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gines Bekijk bericht
    Wtf, die syndicus kosten zijn wel overdreven duur. 170€ per maand?? Wat zit er dan allemaal in die kosten? Je betaalt voor een appartement en nadat die afbetaald is moet je nog gans je leven den syndicus betalen? Als ik dat hoor, dan koop ik mij liever een bescheiden huis..
    Onderhoudskosten lift, poetsen gemeenschappelijke delen, brandverzekering, syndicus voor organisatie, provisie voor reserve voor toekomstige investeringen, onderhoudskost poort, afrekening water en elektriciteit gemeenschappelijke delen, etc...

Ja, is ook de reden waarom ik voor een huis gegaan ben. Dat blijft vaste maandelijkse kosten waar je niet kunt zeggen dat doe ik dit jaar niet. Op een nettoloon of een klein pensioen heeft dat toch ook snel een impact...

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Onderhoudskosten lift, poetsen gemeenschappelijke delen, brandverzekering, syndicus voor organisatie, provisie voor reserve voor toekomstige investeringen, onderhoudskost poort, afrekening water en elektriciteit gemeenschappelijke delen, etc...

Ja, is ook de reden waarom ik voor een huis gegaan ben. Dat blijft vaste maandelijkse kosten waar je niet kunt zeggen dat doe ik dit jaar niet. Op een nettoloon of een klein pensioen heeft dat toch ook snel een impact...
    Klopt, al neemt dit een deel van andere kosten weg en is het verlies minder groot op uw nettoloon/pensioen.
    Een tuin onderhouden, brandverzekering en iemand laten komen om te poetsen kost ook geld.
    Nu, als er ook provisionering van andere kosten (ooit een nieuw dak, lift enz) inzit, dan vind ik dat nog meevallen.

Voor mij was dat echter ook een keuze om voor een huis te gaan, dan kan je zelf kiezen waar je geld in steekt natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij wonen nu in een appartement op gelijkvloers en er is een lift in deze blok van 6 appartementen. Maar wij betalen niet mee voor de lift. Maar hier is geen kelder. Ik denk dat dat bij u doorslaggevend is, namelijk dat ze er vanuit gaan dat iedereen de lift eens neemt als zijn of haar aut oondergronds geparkeerd heeft. Onze garage staat ook op het gelijkvloers. Hoe dan ook, papierwerk even nakijken en je weet het zo.

Hoewel wij leuke buren hebben en een goed akoestisch en thermisch geïsoleerd appartement zal ik toch blij zijn om binnenkort naar onze nieuwbouw te kunnen verhuizen.

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten