Pagina 2 van 2 Eerste 12
    the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Klopt, al neemt dit een deel van andere kosten weg en is het verlies minder groot op uw nettoloon/pensioen.
    Een tuin onderhouden, brandverzekering en iemand laten komen om te poetsen kost ook geld.
    Scheve redenering hé.. Een tuin onderhouden kost zoveel je zelf wilt, als je al een tuin hebt. En moet ook gebeuren als je het gelijkvloersappartement met een tuintje hebt
    Poetsen moet ook binnen uw appartement gebeuren en kan je zowel in een appartement als een huis zelf doen...
    Brandverzekering moet je ook hebben in een appartement. Zelfs als je huurt. Is verplicht sinds begin dit jaar bij nieuwe huurcrontracten dacht ik voor zowel gebouw als inboedel maar was hiervoor zeker ook al aangeraden sinds de brandverzekering van de eigenaar enkel gebouw dekte + soms niet tussenkwam als aangetoond werd dat de oorzaak bij de huurder lag.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gines Bekijk bericht
    Wtf, die syndicus kosten zijn wel overdreven duur. 170€ per maand?? Wat zit er dan allemaal in die kosten? Je betaalt voor een appartement en nadat die afbetaald is moet je nog gans je leven den syndicus betalen? Als ik dat hoor, dan koop ik mij liever een bescheiden huis..
    Ik betaalde €170 voor 3 maanden, incl. alles wat hierboven beschreven zit.

Jullie leggen dus een grote pot aan neem ik aan, wat naar mijn mening nooit slim is. Want als je dan verkoopt ben je dat geld ook kwijt.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Ik betaalde €170 voor 3 maanden, incl. alles wat hierboven beschreven zit.

Jullie leggen dus een grote pot aan neem ik aan, wat naar mijn mening nooit slim is. Want als je dan verkoopt ben je dat geld ook kwijt.
    Tenzij je grote kosten verwacht, dan is dat net slim.

En de reserves kan je ook in de verkoopprijs verrekenen, he
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Jullie leggen dus een grote pot aan neem ik aan,
    Neen, er is nog nooit een reserve aangelegd. Daar is op de stemming nog steeds een minderheid voor.

Wtf, die syndicus kosten zijn wel overdreven duur. 170€ per maand??
    Het is zeker niet goedkoop, maar de appartementen zelf ook niet.
    Huurprijzen gaan boven de 1000€, zonder kosten

De onderhoudskosten van het gebouw zijn een 170.000€ per jaar voor 86 appartementen, dus gemiddeld een 2000€ per appartement.

De meeste blokken worden verdeeld in duizenden of tienduizenden, elke eigenaar heeft daarin een bepaald percentage als eigendom.
    Syndic-kosten worden verdeeld volgens die verdeelsleutel.

Ons gebouw is verdeeld in honderdduizenden.
    Eigenaars op gelijkvloers met een tuintje betalen 60% van het tuinonderhoud, de bovenverdiepingen betalen samen 40% van tuinonderhoud omdat
    1) zij mee-stemmen over de regels van de tuin, uitzicht, gebruik
    2) omdat zij meegenieten van het proper uitzicht op de tuin.

Eigenaars op gelijkvloers betalen met aan de lift als ze iets hebben in de kelderverdieping.

De kosten in ons gebouw zijn zo hoog omdat er niet 1, maar 10 inkomenhallen zijn.
    Er zijn dus ook 10 liften met bijhorende kosten en verplichtingen.

8 inkomhallen voor 10 appartementen, maar ook een inkomhal voor slechts 3 appartementen.
    Die appartement betalen tegen de 800€ aan syndickosten.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Ik ben van mening dat men dan die kosten moet betalen als ze zich voordoen, en het ieders verantwoordelijkheid is dat geld te sparen op eigen initiatief. Ik weet ook dat dat niet kan in elke blok uiteraard, dus ik heb niets tegen het systeem, ik verkies, indien mogelijk, er niet aan mee te doen.

En de reserves, ja dat kan je meerekenen, maar mijn ervaring is dat een koper daar eigenlijk vaak weinig oor naar heeft, maar ook dat kan anders zijn naar uw ervaringen.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    Neen, er is nog nooit een reserve aangelegd. Daar is op de stemming nog steeds een minderheid voor.

Het is zeker niet goedkoop, maar de appartementen zelf ook niet.
    Huurprijzen gaan boven de 1000€, zonder kosten

De onderhoudskosten van het gebouw zijn een 170.000€ per jaar voor 86 appartementen, dus gemiddeld een 2000€ per appartement.

De meeste blokken worden verdeeld in duizenden of tienduizenden, elke eigenaar heeft daarin een bepaald percentage als eigendom.
    Syndic-kosten worden verdeeld volgens die verdeelsleutel.

Ons gebouw is verdeeld in honderdduizenden.
    Eigenaars op gelijkvloers met een tuintje betalen 60% van het tuinonderhoud, de bovenverdiepingen betalen samen 40% van tuinonderhoud omdat
    1) zij mee-stemmen over de regels van de tuin, uitzicht, gebruik
    2) omdat zij meegenieten van het proper uitzicht op de tuin.

Eigenaars op gelijkvloers betalen met aan de lift als ze iets hebben in de kelderverdieping.

De kosten in ons gebouw zijn zo hoog omdat er niet 1, maar 10 inkomenhallen zijn.
    Er zijn dus ook 10 liften met bijhorende kosten en verplichtingen.

8 inkomhallen voor 10 appartementen, maar ook een inkomhal voor slechts 3 appartementen.
    Die appartement betalen tegen de 800€ aan syndickosten.
    Hier lees ik dingen die ik nog nooit gezien heb.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik ben van mening dat men dan die kosten moet betalen als ze zich voordoen, en het ieders verantwoordelijkheid is dat geld te sparen op eigen initiatief.
    op zich ok, maar dan loop je wel de kans op extra kosten/misrie als er iemand geen geld spaart voor grote kosten.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Hier lees ik dingen die ik nog nooit gezien heb.
    Tuinonderhoud/aanleg, veel liften, schoonmaakfirma die verschillende keren per week komt, garagebadgesysteem, zonnepanelen onderhoud, camerasystemen,... Kan al vlug duur uitkomen voor 86 appartementen.
    Rosa Parks

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tuinonderhoud/aanleg, veel liften, schoonmaakfirma die verschillende keren per week komt, garagebadgesysteem, zonnepanelen onderhoud, camerasystemen,... Kan al vlug duur uitkomen voor 86 appartementen.
    Akkoord, m'n vader doet al lang de boekhouding van een blok met veel meer grote kosten want er hangt wat grond aan vast, maar zelfs dan als ik dat extrapoleer naar 86 appartementen in de hoogte kom ik daar niet.

Nu, ik kan me wel voorstellen dat er bepaalde zaken zijn waar ik niet van op de hoogte ben bij een blok van die omvang/hoogte maar zelfs dan lijkt €170k per jaar me veel. Dat die kost er is eens is in een jaar kan ik snappen, maar elk jaar, phew. Nu ja, het zal wel.

op zich ok, maar dan loop je wel de kans op extra kosten/misrie als er iemand geen geld spaart voor grote kosten.
    Correct, vandaar dat ik het systeem an sich niet slecht vind.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    maar zelfs dan als ik dat extrapoleer naar 86 appartementen in de hoogte kom ik daar niet.
    Eerder in de breedte, ons gebouw is maar15m hoog, maar 200m breed.

Ik vond die kosten ook onverwacht hoog, vandaar dat ik meer betrokken ben geworden, en zelfs rekencommissaris ben geweest.
    Je zou er inderdaad van verschieten hoeveel werk en kosten erin kruipen om zo'n gebouw deftig te onderhouden.

Een paar jaar geleden een waterlek gehad vanwege een verkeerde nood-interventie aan een lekkende kraan, een lek van 300.000 liter stadswater.

nite's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarK-OnE Bekijk bericht
    Wij wonen nu in een appartement op gelijkvloers en er is een lift in deze blok van 6 appartementen. Maar wij betalen niet mee voor de lift. Maar hier is geen kelder. Ik denk dat dat bij u doorslaggevend is, namelijk dat ze er vanuit gaan dat iedereen de lift eens neemt als zijn of haar aut oondergronds geparkeerd heeft. Onze garage staat ook op het gelijkvloers. Hoe dan ook, papierwerk even nakijken en je weet het zo.
    Ja vanaf dat uw auto bereikbaar is met de lift moogt ge er toch wel vanuit gaan dat de lift gebruikt zal worden. 95% van de dagen zal die dan wel de trap nemen, maar de keren dat hij toekomt met een volle koffer zware spullen, dan zal hij toch wel de lift nemen.

Dat kan misschien wel, maar probeer de koper daar maar is van te overtuigen. Twee identieke appartementen, de ene 170k zonder pot de andere 200k met pot van 30k. Denk dat de meeste kopers wel gewoon kiezen voor het eerste.
    Paul Krugman: "To fight this recession the Fed needs more than a snapback; it needs soaring household spending to offset moribund business investment. And to do that, as Paul McCulley of Pimco put it, Alan Greenspan needs to create a housing bubble to replace the Nasdaq bubble." http://www.nytimes.com/2002/08/02/op...ouble-dip.html

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik merk ook dat wij geen reservekapitaal hebben. 2 jaar geleden hadden we een budget van 8500 euro, jaar geleden 10 000 euro, dit jaaar en blijft maar stijgen. Daarin zitten ook wat éénmalige kosten.
    Mijn deel voor dit jaar 1640 euro/jaar.

-lift==>1950 euro/jaar
    -herstelling schrijwerkerij==>133/jaar
    -onderhoud gebouw==>700 euro/jaar om 2wekelijks de gangen te poetsen.
    -onderhoud tuin==>870 euro/jaar
    -herstelling algemeen==>217 euro/jaar
    -elektriciteit==>1090 euro/jaar
    -plaatsen ledverlichting==>1500 euro/jjaar
    -brandverzekering==>1850/jaar
    -burg. aansprakelijkheid==>127 euro
    -rechtsbijstand==>210
    -syndicus zelf==>2000/jaar
    -publicatiekosten==>50 euro
    -opmaak reglement interne orde==>75 euro
    -bankkosten = -3 euro
    -verteer tijdens algemene vergadering.

Enkel die herstellingen en plaatsen ledverlichting zijn éénmalige kosten. Onderhoud tuin 800 euro/jaar vind ik ook maar erover...Er is enkel een voortuin, achtertuin wordt door bewoners onderhouden.
    Ik vind het ook raar dat er firma's worden gekozen zonder mijn weten af. Of doet de rekencomissaris zulke dingen?

Scifo's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik weet niet goed of ge beter af zijt met een huis? (kwa kost dan)

Een appartement kost gemiddeld 1000€ per jaar aan gemeenschappelijke kosten. Je moet wel geen tuingereedschap ( grasmaaier, snoeigereedschap, allerlei producten..) aanschaffen, appartement is ook compacter dus energiezuiniger?, KI app lager?,...

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    92 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dadels Bekijk bericht
    Ik merk ook dat wij geen reservekapitaal hebben. 2 jaar geleden hadden we een budget van 8500 euro, jaar geleden 10 000 euro, dit jaaar en blijft maar stijgen. Daarin zitten ook wat éénmalige kosten.
    Mijn deel voor dit jaar 1640 euro/jaar.

-lift==>1950 euro/jaar
    -herstelling schrijwerkerij==>133/jaar
    -onderhoud gebouw==>700 euro/jaar om 2wekelijks de gangen te poetsen.
    -onderhoud tuin==>870 euro/jaar
    -herstelling algemeen==>217 euro/jaar
    -elektriciteit==>1090 euro/jaar
    -plaatsen ledverlichting==>1500 euro/jjaar
    -brandverzekering==>1850/jaar
    -burg. aansprakelijkheid==>127 euro
    -rechtsbijstand==>210
    -syndicus zelf==>2000/jaar
    -publicatiekosten==>50 euro
    -opmaak reglement interne orde==>75 euro
    -bankkosten = -3 euro
    -verteer tijdens algemene vergadering.

Enkel die herstellingen en plaatsen ledverlichting zijn éénmalige kosten. Onderhoud tuin 800 euro/jaar vind ik ook maar erover...Er is enkel een voortuin, achtertuin wordt door bewoners onderhouden.
    Ik vind het ook raar dat er firma's worden gekozen zonder mijn weten af. Of doet de rekencomissaris zulke dingen?
    Tjah, als het je echt zodanig stoort allemaal, bespreekbaar maken in de vergaderingen. Indien er geen consensus kan gemaakt worden en je kan er geen vrede mee nemen, zoek iets zonder VME. We hebben zelf ook 2j in een appartement gewoond en hadden op zich toffe buren, echter was het op elke vergadering gezaag en geklaag over elke euro die buiten ging (er waren voornamelijk gepensioneerde koppels in het gebouw waarvan er enkelen niet veel om handen hadden buiten zich hard op zo'n dingen focussen). Vrij snel dan ook een huis gekocht om dat gezever niet meer te hebben.
    \0/

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb een gelijkvloers appartement gehad en moest nooit betalen voor de lift. Dat was ook normaal want ik moest nooit boven zijn. In jouw geval is het een lift naar beneden waar je effectief wel moet zijn. Dus dat verandert de zaak. Dat je de lift niet gebruikt, dat is geen excuus. Een gemeenschappelijke tuin bv die je nooit bezoekt moet je ook meebetalen.

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Regels voor berichten