iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Schenking geldsom nonkel en bijkomende kosten

Ik heb een vraagje ivm bijkomende kosten bij een schenking. Een nonkel (peter) van mij wilt me een geldsom schenken van 50000 eur voor de aankoop van ons eerste huis. Mijn nonkel is 58 jaar en heeft geen kinderen. Wat rondkijken oo het net vertelt ons dat wij mogelijks nog successierechten moeten betalen binnen een aantal jaren, afhankelijk van of de nonkel al dan niet overlijdt en of we de schenking registreerde:
    - niets registeren, vandaag geen kosten. Als mijn nonkel binnen de 4j overlijdt 20000 eur registratiekosten
    - registreren, kost ongeveer 3200 eur. Bij overlijden moet er dan niets meer betaald worden
    - schenkingsrechtenverzekering. Kost ongeveer 650 eur.

Optie registreren lijkt me sowieso de minst gunstige. Of vergeet ik iets? Wat zouden jullie overwegen? Uiteraard gaan we er van uit dat er niets gebeurt, hij is vandaag perfect gezond maar gezien we ook zouden starten met verbouwingen ed maak ik me zorgen over de mogelijke bijkomende kosten

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Die termijn is drie jaar. Dan betaal je "niets". Als hij binnen die termijn overlijdt, wordt het als deel van de erfenis beschouwd en betaal je inderdaad wat aan kosten. Als ik het goed heb, betaalt je 7% op geld dat je van je nonkel krijgt (bron). Dat komt overeen met die €3200 (ongeveer). Dit soort dingen vraag je wel best bij een notaris na.

Ik zou het niet registreren (dus gewoon een onderhandse akte, oftewel bankgift - hier is een ander voorbeeld, open aangetekend verzenden!) en 7% (€3500) aan de kant houden. En je nonkel op restaurant nemen.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dacht dat huidige Vlaamse regering het naar 4j wou brengen? Maar voor de rest: registreren dan hebben 'wij' er ook wat aan

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Je moet gewoon kijken of je dat risico van 20K kan dragen.

Indien ja -> gezien de leeftijd zelfs geen schenkingsrechten regelen (tenzij er in je familie fatale "jonge" ziektes zijn).
    Indien nee: kies voor de schenkingsrechten of die verzekering.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

[LRRP]'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kan ook belastingsvrij. Uw nonkel koopt met zijn geld zoveel kg goud, geeft dat aan u. Niemand dat dat weet. Jij verkoopt het bij de juwelier en die stort het op jouw rekening...
    Liever een diesel waar de chauffeur deftig kan rijden dan een patser in een benzine! - Serial
    Mijn dieselke heeft 420pk aan nog geen 2500rpm Beat that naft! - |) ][ |V| ][
    [/url]

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [LRRP] Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kan ook belastingsvrij. Uw nonkel koopt met zijn geld zoveel kg goud, geeft dat aan u. Niemand dat dat weet. Jij verkoopt het bij de juwelier en die stort het op jouw rekening...
    Als je goud koopt en verkoopt zal er ook een spread zijn waar je rekening mee moet houden. Bij een goudhandelaar uit Antwerpen is die momenteel 1.75% voor 1kg goud (+- €43k), wat dus ook al €750 is. Misschien dat de handelaar een geste wilt doen, omdat je binnen de 5 minuten koopt en verkoopt, maar gratis zal het ook niet zijn.

[LRRP]'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ze kunnen ook het goud pas verkopen als het geld nodig hebben en er mss winst op maken.
    Ze kunnen bv staafjes kopen van 250 gr en ieder apart verkopen. Dan is de transactie op de bank minder groot en minder opvallend...
    Liever een diesel waar de chauffeur deftig kan rijden dan een patser in een benzine! - Serial
    Mijn dieselke heeft 420pk aan nog geen 2500rpm Beat that naft! - |) ][ |V| ][
    [/url]

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ze kunnen ook het goud pas verkopen als het geld nodig hebben en er mss winst op maken.
    Ze kunnen bv staafjes kopen van 250 gr en ieder apart verkopen. Dan is de transactie op de bank minder groot en minder opvallend...
    Is dat het waard om een kost van 1,5% (optie 3 - 7schenkingsverzekering) te ontwijken?
    o/

Master S's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iedereen vergeet hier wel dat zijn nonkel ook plots kan overlijden (hartstilstand, omver gereden worden op straat,...). Kans is klein maar het kan gebeuren.

Als hij ziek wordt kan je het nog rap laten registreren, maar als hij plots overlijdt gaat dat niet hé. Tis maar of het voor jou het risico waard is, drie jaar is lang en er kan vanalles gebeuren.
    Game PC: Intel i7-8700K @5GHz - Corsair Hydro H115i - Asus ROG Maximus X Formula - Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 3200MHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G - Samsung 860 EVO M.2 500GB SSD - Samsung 850 EVO 1TB SSD - Corsair HX750i - be quiet! Dark Base Pro 900 Black - Asus ROG Swift PG348Q G-SYNC monitor - Logitech Z623 2.1 - Corsair Strafe RGB MX Silent - Logitech G502 / Xbox One X 1TB / PS4 Pro 1TB / A/V: LG OLED55E6V - Yamaha YSP-2200 - Panasonic DP-UB820EFK 4K DV Blu-ray player

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is die 3% kans (verdeeld over 3 jaar dan he)

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Jongens toch, wat een zorgen en gedoe om een non-probleem.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Master S Bekijk bericht
    Iedereen vergeet hier wel dat zijn nonkel ook plots kan overlijden (hartstilstand, omver gereden worden op straat,...). Kans is klein maar het kan gebeuren.
    Hoezo iedereen? JPV vat het nochtans perfect samen:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Indien ja -> gezien de leeftijd zelfs geen schenkingsrechten regelen (tenzij er in je familie fatale "jonge" ziektes zijn).
    100% dit dus.

Eigenlijk kan je dit toepassen op elke (niet verplichte) verzekering, die 3.2k registratie is uiteindelijk ook een soort verzekering:
    Aangezien elke verzekering in regel -EV is voor de verzekeringsnemer is de vraag altijd dezelfde: kom ik in financiële moeilijkheden als er iets mis loopt? Is het antwoord ja dan sluit je altijd de verzekering af... is het antwoord neen dan neem de verzekering niet.

Het is een heel ander verhaal als de nonkel in kwestie 85 jaar is en/of serieus ziek/afgetakeld is dan is de registratie (of verzekering) vermoedelijk wel +EV en doe je het beter wel langs de 'officiële weg'.

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Goud afgeven is ook een schenking. Je zit dus met exact hetzelfde risico bij een overlijden binnen de 3 (of in de toekomst misschien binnen de 4) jaar.

Als je dat goud niet aangeeft in de nalatenschap gaat de fiscus merken dat er 50k zonder verantwoording verdwenen is, en ga je er ook op betalen.

[Az3r]'s schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Wil dat dan gewoon zeggen: 50.000€ van zichtrekening persoon A, naar zichtrekening persoon B, en klaar?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [Az3r] Bekijk bericht
    Wil dat dan gewoon zeggen: 50.000€ van zichtrekening persoon A, naar zichtrekening persoon B, en klaar?
    https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1...ft-of-bankgift
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten