iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Medehuurder betaald rekeningen niet

Beste,

Tot mijn spijt ben ik door bepaalde druk vanuit thuis alleen moeten gaan wonen na mijn studies.
    Gezien ik indertijd nog in herexamens zat en geen zekerheid had van het behalen van mijn diploma diende ik te zoeken naar cohousing gezien ik individueel geen huurcontract kon aangaan.

Nu anderhalf jaar later stapelen de problemen van mijn medehuurder echter op tot grote ergernis van mezelf.
    Buiten het nooit opruimen, tot het marginale toe. Ben ik er vorige week achter gekomen dat rekeningen (aanmaningen als zelfs aangetekende brieven) ongeopend verstopt lagen op zijn kamer.

Nu qua situatie heb ik mijn huurcontract al opgezegd dewelke eind februari zal vervallen (staan samen als hoofdhuurder, heb indertijd het contract overgenomen van een vorige medehuurder. ) en mijn duurdere spullen verhuist moest het zover komen tot deurwaarders (gezien ik totaal geen zicht heb op hoe erg de situatie is).

Echter blijf ik nog met volgende vragen:
    -Rekeningen (proximus, waterfactuur,...) die nooit op mijn naam hebben gestaan als waar ik nooit voor mede-ondertekend heb, kan ik daar ook aansprakelijk voor gesteld worden? (op al die zaken is hij titularis).

De huur+gemeenschappelijke kosten (€340+€160) heb ik altijd gestort naar hem met mededeling huur.
    (het kalf durft dan nog zeggen dat ik nooit geen cent extra heb moeten betalen terwijl we samen in principe €320 aan vaste kosten delen: zonder brandverzekering etc.)
    --> bijkomende kosten tellen inderdaad wel goed op als er 7-8 verschillende aanmaningen met incassokosten binnenkomen...

Tot nu toe vermoed ik dat ik enkel in gebreke kan gesteld worden voor onbetaalde huur, klopt dit?
    Laatst gewijzigd door Shadylp; 5 november 2019 om 00:53

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    je hebt het contract overgenomen van een vorige medehuurder? Met medeweten (expliciet akkoord) van de verhuurder? of huur je enkel aan de laattijdige betaler? Dan kan het afhangen van wat in die overeenkomsten staat.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik sta mee opgenomen in de huurovereenkomst.
    Het is een 3-6-9 contract waarbij ik na anderhalf jaar met expliciete toestemming van de verhuurder in opgenomen ben gezien de vorige medehuurder toen samen ging wonen met zijn vriendin.
    De drie jaar zijn dus ook verstreken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk dat als je mee als huurder op het contract staat (en niet ondervehuur) de schuldeisers het geld komen halen waar het is: het maakt voor hun niet uit of het van jou of de andere komt. Indien jij alles moet betalen kun je hem eventueel via de rechtbank zijn deel aan jou laten betalen.. niet helemaal zeker tough

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Sterkte! Hopelijk heb je de stress een beetje in de hand, ik heb in dezelfde situatie gezeten (ik heb toen die persoon "buiten gesmeten" en er zelf blijven wonen).

De huur zelf zal waarschijnlijk wel meevallen aangezien de verhuurder jou nooit gecontacteerd heeft ivm achterstallige huur? Voor de andere contracten waar jouw naam niet op staat, kunnen ze jou niet komen lastigvallen om de facturen te betalen (behalve een deurwaarder die de inboedel komt aanslaan natuurlijk, wat op zich niet zo snel gebeurd maar daar ben je blijkbaar op voorzien) want jij hebt geen contract met het bedrijf (en hebt ze niet bedrogen door jezelf als iemand anders voor te doen of iets dergelijks).
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zit voornamelijk met dubbele stress gezien ik vanaf volgende maand start aan het afbetalen van een hypotheek (ergens ook mijn redding binnenkort).
    En daardoor dus deze onzin kan missen als kiespijn.
    Nu gelukkig dien ik zelf tot jan/feb huur te ontvangen van de voormalige eigenaar van het app dat ik gekocht heb gezien deze pas in die periode kan verhuizen wat de kosten van mijn huidige huur opvangt.

Nu in ieder geval ben vandaag ten rade gegaan en zoals je zei kan ik niet aansprakelijk gesteld worden voor kosten buiten mezelf om. Qua huur viel het inderdaad nog mee gezien dit via domiciliëring loopt ( enkel de indexstijging is al een aantal maanden niet betaald wat uitkwam op een 60€).
    Dit is ondertussen gelukkig ook al uit de weg geruimd na serieus van mijn klote te moeten maken.

Nu gezien ik uit miserie toch al zo goed als daar niet meer woon, voorlopig gewoon een vaste verblijfplaats dien te hebben en sowieso nog met opzeg zit lijkt me de beste optie dan ook zien dat tot de finale datum de huur gewoonweg in orde blijft en de moment ik kan intrekken in men nieuw app direct alles qua domicilie etc overzet. Qua borg zullen we nog wel zien hoe het afloopt, maar dat zijn op dit moment men minste zorgen.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Regels voor berichten