Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Winst uit eenmanszaak effectief gebruiken?

Ik werk als zelfstandige in bijberoep (rechtsvorm: eenmanszaak). Mijn hoofdberoep is in dienstverband.

Mijn beroepsinkomen van mijn zelfstandige activiteit wordt bijgeteld bij mijn beroepsinkomen uit dienstverband. Hierdoor betaal ik meteen de volle pot aan belastingen op mijn zelfstandig beroepsinkomen. Daarnaast betaal ik ook 2x sociale bijdragen. Na aftrek van kosten, sociale bijdragen en belastingen (waarbij de twee laatste veruit de grootste bedragen zijn) blijft er van mijn zelfstandig beroepsinkomen niet veel meer over (in vergelijking met gepresteerde uren).

Vandaar dat ik aan het kijken ben hoe mijn zelfstandig beroepsinkomen zo veel mogelijk te benutten, vóór de aftrek van sociale bijdragen en/of belastingen. In principe heb ik dat geld niet nodig, dus het kan risicovol besteed worden. Zijn er vormen van investering die hiervoor in aanmerking komen? Gebruiken als startkapitaal voor een BVBA? Of hebben jullie andere ideeën? Wat kan ik met dat geld doen?

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In een eenmanszaak is er relatief weinig mogelijk. Zie dat eerder als een methode om op een legale manier je hobby of "probeer" project uit te voeren. Het enige dat je kan doen is zoveel mogelijk onkosten maken. Als je lange termijn denkt is een VAPZ bijvoorbeeld een goed idee, dat is aftrekbaar, maar verder is er niet zo veel mogelijk.

Een BVBA oprichten kan een goed idee zijn, maar hoe en waarom dan? Jezelf een loon uitbetalen vanuit de BVBA levert absoluut niks op tov de de huidige situatie. Wil je voltijds zelfstandige worden op termijn en zo ja wat is je doel omzet dan? Een BVBA oprichten zonder er een loon uit te halen is ook mogelijk maar wat ga je dan doen met het geld in die vennootschap?

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Winst uit eenmanszaak effectief gebruiken?