Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Winst uit eenmanszaak effectief gebruiken?

Ik werk als zelfstandige in bijberoep (rechtsvorm: eenmanszaak). Mijn hoofdberoep is in dienstverband.

Mijn beroepsinkomen van mijn zelfstandige activiteit wordt bijgeteld bij mijn beroepsinkomen uit dienstverband. Hierdoor betaal ik meteen de volle pot aan belastingen op mijn zelfstandig beroepsinkomen. Daarnaast betaal ik ook 2x sociale bijdragen. Na aftrek van kosten, sociale bijdragen en belastingen (waarbij de twee laatste veruit de grootste bedragen zijn) blijft er van mijn zelfstandig beroepsinkomen niet veel meer over (in vergelijking met gepresteerde uren).

Vandaar dat ik aan het kijken ben hoe mijn zelfstandig beroepsinkomen zo veel mogelijk te benutten, vóór de aftrek van sociale bijdragen en/of belastingen. In principe heb ik dat geld niet nodig, dus het kan risicovol besteed worden. Zijn er vormen van investering die hiervoor in aanmerking komen? Gebruiken als startkapitaal voor een BVBA? Of hebben jullie andere ideeën? Wat kan ik met dat geld doen?

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In een eenmanszaak is er relatief weinig mogelijk. Zie dat eerder als een methode om op een legale manier je hobby of "probeer" project uit te voeren. Het enige dat je kan doen is zoveel mogelijk onkosten maken. Als je lange termijn denkt is een VAPZ bijvoorbeeld een goed idee, dat is aftrekbaar, maar verder is er niet zo veel mogelijk.

Een BVBA oprichten kan een goed idee zijn, maar hoe en waarom dan? Jezelf een loon uitbetalen vanuit de BVBA levert absoluut niks op tov de de huidige situatie. Wil je voltijds zelfstandige worden op termijn en zo ja wat is je doel omzet dan? Een BVBA oprichten zonder er een loon uit te halen is ook mogelijk maar wat ga je dan doen met het geld in die vennootschap?

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Winst uit eenmanszaak effectief gebruiken?

Eenmanszaken in bijberoep zijn idd gewoon een hel. Werk gewoon zoveel mogelijk niet-officieel. Alhoewel, hoe je het ook draait of keert, vraag €1.000 en je zal €400 overhouden.

Ik heb een eenmanszaak in hoofdberoep waarbij mijn kantoor 100% aftrekbaar is. Dat is mijn pensioen waarvoor ik nu aan het werken ben. In bijberoep is dat allemaal niet mogelijk.

Van thuis werken is interessant voor u. Een deel van internet, water, elektriciteit, laptop, tablet,... zullen aftrekbaar zijn. Als je al moet tanken, kan je opnieuw een deel aftrekken. Af en toe eens op restaurant, met de nadruk op af en toe (drank is nooit aftrekbaar trouwens)

Winst uit eenmanszaak, is ook iets wat niet kan. Er staat nu 75k opzij, gewoon gespaard in al die jaren als eenmanszaak. Dat is gewoon van mij. Punt.

Ps: ik betaal €3000 sociale lasten per kwartaal dus dat valt dan nog mee bij u denk ik
    Laatst gewijzigd door Fransz; 23 oktober 2019 om 21:31

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een BVBA oprichten zonder er een loon uit te halen is ook mogelijk maar wat ga je dan doen met het geld in die vennootschap?
    Zijn hier geen mogelijkheden? Investeren, beleggen, liquidatiereserve opbouwen, ... ?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Een BVBA oprichten zonder er een loon uit te halen is ook mogelijk maar wat ga je dan doen met het geld in die vennootschap?
    Reserves mee opbouwen voor wanneer ik minder werk, en in een lagere belastingschijf val?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Ps: ik betaal €3000 sociale lasten per kwartaal dus dat valt dan nog mee bij u denk ik
    Hangt af hoe je het bekijkt. Mijn werkgever betaalt reeds, en mijn sociaal verzekeringsfonds houdt daar geen rekening mee. Hangt af van hoeveel ik werk, maar komt rond 4000 Euro per jaar... Dubbel betalen is voor mij altijd te veel .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Zijn hier geen mogelijkheden? Investeren, beleggen, liquidatiereserve opbouwen, ... ?
    Dat is juist waar ik aan dacht. Als ik na aftrek van sociale bijdragen en belastingen investeer in bijvoorbeeld fondsen, dan draag ik 100% risico met wat overblijft. Dat lijkt mij oneerlijk. Ik zou liever met volledige of een deel van de winst gaan spelen (i.e. voor aftrek van sociale bijdragen en belastingen). Bijvoorbeeld aandelen kopen en de aankoopprijs als kost beschouwen. Eens ik de aandelen verkoop, dan daarop sociale bijdragen en belasting betalen. Zo'n constructies mogelijk?

Anderzijds zou ik ook reserves willen opbouwen. Bijvoorbeeld, dit jaar werk ik veel, volgend jaar minder. Volgend jaar zit ik dan misschien in een lagere belastingschijf. Ik zou dan wat van dit jaar willen overdragen... Dergelijke constructies.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    opbouwen om tot op bepaald moment te voldoen aan voorwaarden VVPR bis (oa 3j voldoende loon uitkeren) en dividend uitkering, vermoedelijk makkelijkste manier

aandelen: Beleggen in aandelen met de vennootschap: hou rekening met de strengere regels! - Lemon Consult

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bart, alles wat je daar opsomt niet mogelijk hoor. Je wordt gewoon in de personenbelasting zoals elke loontrekkende belast. Die kunnen toch ook niks ‘overdragen’

Een mogelijkheid sinds juli 2018 is POZ. Soort IPT voor 1-manszaken. Iets minder interessant. Volgens de 80% regel mag je n bedrag vastzetten in tak21 of tak 23 wat dan 30% belasting bespaart. (Opgepast is geen volle kost zoals vapz) Maar 4,4% taks, instapkosten en aan pensioen scheren ze nog eens 10%.
    MAAR je kan t wel (deels) vervroegd gebruiken voor aankoop vastgoed.

Ofwel : BV oprichten nog makkelijker geworden toch?
    Je kan je éénmanszaak aan je BV verkopen. Jij dan éénmalig 16,5% belast in de personenbelasting.
    Voor de BV volle kost. Je hoeft dat zelfs niet in 1x te doen. En geen revisor meer nodig blijkbaar. Waarde 1-manszaak bepaald op voorbije jaren.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Ik heb een eenmanszaak in hoofdberoep waarbij mijn kantoor 100% aftrekbaar is. Dat is mijn pensioen waarvoor ik nu aan het werken ben. In bijberoep is dat allemaal niet mogelijk.

En waarom zou je in ‘bijberoep’ geen 100% aftrekbaar kantoor kunnen kopen? Tuurlijk kan dat wel. Als je tberoepsmatig gebruikt.

Uw ‘pensioen’ zal trouwens wel nog eens belast worden als je stopt hoor nadat je t al die jaren afgeschreven hebt

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je moet gewoon zo creatief mogelijk onkosten maken. Ik ken iemand die met nieuwjaar een hele hoop cadeaubons gaat kopen, die in zijn belastingen steekt als relatiegeschenken, en er dan zelf mee gaat winkelen gedurende het jaar.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door V-man Bekijk bericht
    Bart, alles wat je daar opsomt is niet mogelijk hoor. Je wordt gewoon in de personenbelasting zoals elke loontrekkende belast. Die kunnen toch ook niks ‘overdragen’ .
    Heb ik met een BV dan meer vrijheid? Ik snap niet dat ik met mijn winst niet kan spelen zoals ik wil, door het bijvoorbeeld te investeren.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    Je moet gewoon zo creatief mogelijk onkosten maken. Ik ken iemand die met nieuwjaar een hele hoop cadeaubons gaat kopen, die in zijn belastingen steekt als relatiegeschenken, en er dan zelf mee gaat winkelen gedurende het jaar.
    Da's niet creatief, da's gewoon fraude.En fraude die dan nog makkelijk kan uitkomen.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartw Bekijk bericht
    Heb ik met een BV dan meer vrijheid? Ik snap niet dat ik met mijn winst niet kan spelen zoals ik wil, door het bijvoorbeeld te investeren.
    Investeren is op zich geen kost. Als jij pakweg 1000 euro cash inruilt tegen 1000 euro aan aandelen, dan ben je niets kwijt, je het enkel vermogen in een andere vorm en dat kan je logischerwijs niet inbrengen in de belastingen. Het is enkel als die investering zakt in waarde dat je een kost hebt, maar da's niet de bedoeling uiteraard.

Investeringen in je beroepsinkomsten verwerken heeft bovendien in een Belgische fiscale context ook als nadeel dat de toekomstige meerwaarden dan ook belast zijn, terwijl meerwaarden op investeringen die je als particulier geniet zowat het enige fiscale gebied zijn waar België net het omgekeerde is van een zwaar belast land: op dat vlak zijn we een belastingparadijs. De meeste vormen van meerwaarden worden gewoonweg niet belast.

djoew's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Investeren is op zich geen kost. Als jij pakweg 1000 euro cash inruilt tegen 1000 euro aan aandelen, dan ben je niets kwijt, je het enkel vermogen in een andere vorm en dat kan je logischerwijs niet inbrengen in de belastingen. Het is enkel als die investering zakt in waarde dat je een kost hebt, maar da's niet de bedoeling uiteraard.

Investeringen in je beroepsinkomsten verwerken heeft bovendien in een Belgische fiscale context ook als nadeel dat de toekomstige meerwaarden dan ook belast zijn, terwijl meerwaarden op investeringen die je als particulier geniet zowat het enige fiscale gebied zijn waar België net het omgekeerde is van een zwaar belast land: op dat vlak zijn we een belastingparadijs. De meeste vormen van meerwaarden worden gewoonweg niet belast.
    Dan moet je het geld wel eerst naar de prive trekken. Winsten op aandelen vanuit de vennootschap zijn steeds belastbaar.

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 met Tapatalk
    PSN: Denjoew

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door djoew Bekijk bericht
    Dan moet je het geld wel eerst naar de prive trekken. Winsten op aandelen vanuit de vennootschap zijn steeds belastbaar.

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 met Tapatalk
    Het gaat om een eenmanszaak hier. Er is geen verschil tussen privé en beroepsvermogen.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kan je eens zeggen wat uw jaaromzet is?

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten