iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Onzekerheid over status huurcontract en bepalen van opzegtermijn/vergoeding

Kort overzicht van de feiten:
    - 2017: tekenen van huurcontract voor september 2017 tot augustus 2018 bij verhuurder 1
    - 2018: tekenen van huurcontract voor september 2018 tot augustus 2019 bij verhuurder 1
    - februari 2019: verhuurder 1 verkoopt het gebouw aan verhuurder 2
    - 20 mei 2019: tekenen van huurcontract bij verhuurder 2 voor verlenging (1 september 2019 tot 31 augustus 2020)
    - De contracten werden niet geregistreerd voor zover ik dit kan zien.

Bij het lezen van het contract merk ik nu dat er een fout in staat (eind datum is 2019 ipv 2020):
    "De eerste huurovereenkomst wordt gesloten voor een vaste periode van 12 maanden, die
    ingaat op 1 september 2017, om te eindigen op 31 augustus 2018.
    De verlenging van de huurovereenkomst wordt gesloten voor een vaste periode van 12
    maanden, die ingaat op 1 september 2019, om te eindigen op 31 augustus 2019.
    De huurovereenkomst zal slechts vroegtijdig beëindigd worden door een opzegging bij
    aangetekende brief of bij deurwaardersexploot, door één van beide partijen, ten minste drie
    maanden voor het verstrijken van deze periode."

Ik wens nu binnenkort te verhuizen, maar weet niet goed hoe ik de opzeg moet bepalen:
    - Is het huidig contract een contract van bepaalde duur (2019 - 2020) of is het een 3-6-9 contract omdat strikt gezien het eindigde op 31 augustus 2019 en stilzwijgend is verlengd?
    - Hoeveel bedraagt de opzegperiode en de opzeggingsvergoeding?

Ik hoop op jullie goede suggesties en raad!

Dankjewel
    <<Any errors in spelling, tact or fact are transmission errors>>

Ludanto's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    lijkt mij een contract van korte duur te zijn, dus geen 3-6-9. Lijkt mij niet dat er gebruikt kan gemaakt worden van het foutieve jaartal, dit is een menselijke vergissing. Het contract had als bedoeling om te eindigen in 2020.

Gezien je een huurcontract van een jaar afsluit, dat ondertussen voor de derde keer is verlengd, vermoed ik dat je een halve maand huur als opzegvergoeding moet betalen. De opzegperiode is altijd 3 maand.
    History is made by those who break the rules!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    als huurcontracten niet geregistreerd werden, kan je opzeggen zonder opzegvergoeding. Pas op: de eigenaar heeft wel nog tijd om het nieuwe contract te registreren.

Lang sde andere kant: het huidige huurcontract is eignelijk vervangen door eentje van lange duur, gezien de huurovereenkomst onregelmatig verlengd is (je kan geen 2 verlengingen doen in Vlaanderen (gaat het over Brussel/Wallonië, laat dan iets weten)). Dus ook dan kan je zonder opzeg opzeggen en is de eigenaar nu al laattijdig met de registratie.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    als huurcontracten niet geregistreerd werden, kan je opzeggen zonder opzegvergoeding. Pas op: de eigenaar heeft wel nog tijd om het nieuwe contract te registreren.

Lang sde andere kant: het huidige huurcontract is eignelijk vervangen door eentje van lange duur, gezien de huurovereenkomst onregelmatig verlengd is (je kan geen 2 verlengingen doen in Vlaanderen (gaat het over Brussel/Wallonië, laat dan iets weten)). Dus ook dan kan je zonder opzeg opzeggen en is de eigenaar nu al laattijdig met de registratie.
    Dankjewel voor de hulp. Is inderdaad in Vlaanderen.
    <<Any errors in spelling, tact or fact are transmission errors>>

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is het (korte) huurcontract niet geregistreerd, dan kan de huurder direct opzeggen. Zonder opzegtermijn of opzegvergoeding! Vroeger gold dit enkel voor de contracten van 9 jaar. De opzeg gaat wel pas in op de eerste dag van de daaropvolgende maand. Dat is nieuw.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Een eigenaar kan altijd laten registreren alleen is dit kosteloos in de eerste 2 maanden na ondertekening van de huurovereenkomst. Daarna kan hij het nog altijd laten registreren, maar moet hij ervoor betalen.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shad0w_Blast Bekijk bericht
    Kort overzicht van de feiten:
    - 2017: tekenen van huurcontract voor september 2017 tot augustus 2018 bij verhuurder 1
    - 2018: tekenen van huurcontract voor september 2018 tot augustus 2019 bij verhuurder 1
    - februari 2019: verhuurder 1 verkoopt het gebouw aan verhuurder 2
    - 20 mei 2019: tekenen van huurcontract bij verhuurder 2 voor verlenging (1 september 2019 tot 31 augustus 2020)
    - De contracten werden niet geregistreerd voor zover ik dit kan zien.

Bij het lezen van het contract merk ik nu dat er een fout in staat (eind datum is 2019 ipv 2020):
    "De eerste huurovereenkomst wordt gesloten voor een vaste periode van 12 maanden, die
    ingaat op 1 september 2017, om te eindigen op 31 augustus 2018.
    De verlenging van de huurovereenkomst wordt gesloten voor een vaste periode van 12
    maanden, die ingaat op 1 september 2019, om te eindigen op 31 augustus 2019.
    De huurovereenkomst zal slechts vroegtijdig beëindigd worden door een opzegging bij
    aangetekende brief of bij deurwaardersexploot, door één van beide partijen, ten minste drie
    maanden voor het verstrijken van deze periode."

Ik wens nu binnenkort te verhuizen, maar weet niet goed hoe ik de opzeg moet bepalen:
    - Is het huidig contract een contract van bepaalde duur (2019 - 2020) of is het een 3-6-9 contract omdat strikt gezien het eindigde op 31 augustus 2019 en stilzwijgend is verlengd?
    - Hoeveel bedraagt de opzegperiode en de opzeggingsvergoeding?

Ik hoop op jullie goede suggesties en raad!

Dankjewel
    Als we ervan uit gaan dat het eerste contract verlengd wordt met 1 jaar onder dezelfde voorwaarden, kan deze niet nogmaals verlengd worden en wordt deze automatisch een contract van 9 jaar te tellen vanaf 2017. Je zit dan nu in het derde jaar van een 9jarige huurovereenkomst wat zou betekenen dat je opzeg moet doen van 3 maanden + 1 maand boete als het contract geregistreerd is op de datum van de opzegging.

Hoe is de verlenging aangekondigd door de nieuwe eigenaar? En zijn er veranderingen in de verlenging opgenomen tov de originele huurovereenkomst. Weet ook dat als het laatste contract geldig zou zijn deze onder het nieuwe woninghuurdecreet en ten alle tijde opzegbaar is, ook voor kortlopende huurcontracten en dat de boete + opzegperiode wegvalt als ook deze niet is geregistreerd.

Wil je zekerheid kan je mij alle contracten in pb sturen of naar de huurdersbond gaan, dan ben je zeker.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Balsaus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe weet je of jouw huurcontract geregistreerd is?
    The road to success is always under construction.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Balsaus Bekijk bericht
    Hoe weet je of jouw huurcontract geregistreerd is?
    Dat kun je terugvinden. Op de FOD Financiën en op MyMinFin:
    https://financien.belgium.be/nl/part...uurcontract#q3
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Dat kun je terugvinden. Op de FOD Financiën en op MyMinFin:
    https://financien.belgium.be/nl/part...uurcontract#q3
    ik ben al meermaals tegengekomen dat de verhuurder een stempel van registratie in zijn huurovereenkomst had, maar op de website geen melding stond dat er een geregistreerde huurovereenkomst was of dat de huurder ter plaatse was gegaan en de medewerker van het registratiekantoor vertelde dat hij geen huurovereenkomst kon vinden.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klopt, ge kunt totaal niet afgaan op die lijst omdat ze bij de FOD met een gigantische achterstand kampen qua administratie (en dan spreek ik niet over een paar weken).
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Regels voor berichten