Pagina 1 van 4 1234 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Huurder appartement, katten moeten plots weg

Hoi allemaal,

Vrienden van me zeiden dat ik mijn vraag ook eens op dit forum moest stellen. Hier zou wel eens goeie raad gegeven kunnen worden.
    Nou dan doen we dat!

Even m'n situatie schetsen...
    Samen met mijn vriendinnetje huur ik een 2-slaapkamer appartement in België. (4 appartementen in 1 gebouw, wij wonen op 1 van de 2 gelijkvloers)
    We hebben een ruime living en keuken en de 2e slaapkamer is ingericht als hobbykamer / was-en plaskamer.

Ik woon er nu net geen 4 jaar en mijn vriendinnetje is bij me ingetrokken begin dit jaar.

In die periode heb ik 3 katjes geadopteerd (2 ervan toen ze kitten waren en zijn hier opgegroeid, eentje heb ik uit een benarde situatie gered waarbij een familielid te oud werd om voor zn kat te zorgen. Het is een seniortje dus...).
    De eerste kat zit hier nu al een kleine 2 jaar. De laatste kat (die oude knakker dus) sinds begin deze zomer.

Ze hebben prima ruimte genoeg. Alle katten kunnen gemakkelijk in een afzonderlijke ruimte lekker hun ding doen. Ik heb ook in 2 niet-aangrenzende ruimtes kattenbakken en extra drinkplekken voorzien. Eten doen ze gewoon in de living.

Allemaal fijn en gezellig, maar deze middag kreeg ik ineens de huisbaas voor de deur die zei dat de katten weg moeten.
    Er waren klachten geweest: de nieuwe huurder boven me kreeg over zijn voeten dat ie de gemeenschappelijke ruimte niet had opgeruimd en gebruikte blijkbaar als tegenargument dat we hier 3 katten hadden zitten (wat een lul toch?!).

De huisbaas wist al langer dat we huisdieren houden. Hij zei ook "1 kat heb ik altijd door de vingers gezien, maar 3 is teveel, ze moeten buiten.".
    Zijn andere argument was dat de buren langs ons (aangrenzende gelijkvloers dus) allergisch zijn voor huisdieren. (hier woont een oud krenterig vrouwtje langs dat iedere week wel ergens pijn heeft en een sloef van een vent heeft. Aldus: ze klagen graag...). De huisbaas is goed bevriend met die huurders, dus uiteraard wordt hun klacht als geldig argument aangehaald.
    Het is zo dat de oudste kat wel een flinke ruiperiode heeft gekend, waardoor onze deurmat (in de trappenhal) wel eens vol kattenharen hing. We hebben daar ook een opmerking op gehad en hebben dit onmiddellijk aangepakt. (vaker stofzuigen, het matje zelf ook steeds extra doen).

Ik heb de huisbaas gezegd dat we even tijd willen om dit te bekijken, maar dat de katten niet zonder ons vertrekken (dus dan zijn we ook gewoon weg. een huisdier is dan ook familie!)
    In ons huurcontract staat dat er geen huisdieren gehouden mogen worden. Ik weet ook dat deze regel in het contract niet altijd een contractbreuk inhoudt. Gelden de nieuwe regels die Ben Weyts ingevoerd heeft al of is dit enkel voor nieuwe contracten?

Het feit dat de huisbaas voordien al wist dat hier minstens 1 kat zat en dat hij dit ook tolereerde, is wel raar. Want aangezien de ruimte groot genoeg is, wat is dan het verschil tussen 1 kat of 3 katten? Meer kosten en energie voor ons, maar voor een buitenstaander maakt dat toch geen jota uit?

Kunnen de buren (die zogezegd allergisch zijn) hun klacht hardmaken?
    Als ze steeds in dezelfde ruimte moeten zitten met die katten, kan ik dat prima snappen, maar de katjes komen helemaal niet in de gemeenschappelijke ruimtes. Er is dus steeds een trappenhal tussen hun voordeur en de onze. Kunnen dan nog steeds allergische reacties optreden? (nou kut voor hun zeg, dan kunnen ze nergens meer komen!)

Ik hoop hier wat suggesties en goede raad te mogen ontvangen!
    Dank jullie wel!
    Laatst gewijzigd door NinaAndHerCats; 18 oktober 2019 om 16:51 Reden: typfoutjes!

Arkaine's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Google even huurhuis huisdieren toegelaten en je komt op website van Vlaanderen.

Op gsm dus kan niet linken.

Huurbaas mag huisdieren niet eenzijdig weigeren.

Ze kunnen je eigenlijk niets maken. Een bepaling in een huurcontract is ook nietig.

Misschien eens vragen wat je kan doen om enige last te beperken. Dan lijk je ten minste een goede buur ook al meen je het niet

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Vraag zal zijn of 3 katten aangepast zijn aan de grootte van het appartement:

"Samen met mijn vriendinnetje huur ik een 2-slaapkamer appartement in België. (4 appartementen in 1 gebouw, wij wonen op 1 van de 2 gelijkvloers)"

"Ze hebben prima ruimte genoeg. Alle katten kunnen gemakkelijk in een afzonderlijke ruimte lekker hun ding doen. Ik heb ook in 2 niet-aangrenzende ruimtes kattenbakken en extra drinkplekken voorzien. Eten doen ze gewoon in de living."

2 slaapkamerappartement of een appartement met "2 slaapkamers + afzonderlijke ruimte + 2 niet-aangrenzende ruimtes voor kattenbakken" is een groot verschil

Als die kattenbakken echter in de gang of in de garage staan (en dat de "niet-aangrenzende ruimtes" zijn), kan ik de overlast van 3 katten in 1 appartement begrijpen. Context is in deze alles. Bvb waar die katten naar buiten gaan (gemeenschappelijke tuin/koer)? Janken ze veel voor het terras van de buur, ... ?
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Google even huurhuis huisdieren toegelaten en je komt op website van Vlaanderen.

Op gsm dus kan niet linken.

Huurbaas mag huisdieren niet eenzijdig weigeren.

Ze kunnen je eigenlijk niets maken. Een bepaling in een huurcontract is ook nietig.

Misschien eens vragen wat je kan doen om enige last te beperken. Dan lijk je ten minste een goede buur ook al meen je het niet
    Bedankt voor je antwoord.
    Natuurlijk willen we eerst proberen te praten. Met onze vorige bovenbuur en ook met de andere bovenburen komen we heel goed overeen.
    Die laatste hebben zelfs al een paar keer catsitter gespeeld toen we er een paar daagjes tussenuit gingen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Vraag zal zijn of 3 katten aangepast zijn aan de grootte van het appartement:

"Samen met mijn vriendinnetje huur ik een 2-slaapkamer appartement in België. (4 appartementen in 1 gebouw, wij wonen op 1 van de 2 gelijkvloers)"

"Ze hebben prima ruimte genoeg. Alle katten kunnen gemakkelijk in een afzonderlijke ruimte lekker hun ding doen. Ik heb ook in 2 niet-aangrenzende ruimtes kattenbakken en extra drinkplekken voorzien. Eten doen ze gewoon in de living."

2 slaapkamerappartement of een appartement met "2 slaapkamers + afzonderlijke ruimte + 2 niet-aangrenzende ruimtes voor kattenbakken" is een groot verschil

Als die kattenbakken echter in de gang of in de garage staan (en dat de "niet-aangrenzende ruimtes" zijn), kan ik de overlast van 3 katten in 1 appartement begrijpen. Context is in deze alles. Bvb waar die katten naar buiten gaan (gemeenschappelijke tuin/koer)? Janken ze veel voor het terras van de buur, ... ?
    Ja, goeie vragen hoor!
    Effe kijken...

We hebben dus een berging, hier staan 2 kattenbakken, onze schoenen, wat voorraad in blik en onze wasmachine
    Dan hebben we een keuken en een living. In beide staan plekjes om te eten en drinken. In beide hebben we ook een tafel en stoelen staan om mensen te ontvangen, maar ook waar de katten op kunnen liggen.
    In de living staat ook 1 grote kattenpaal/krabpaal en een 1 kleinere. In de living staat nog een klein kattenhuisje waar ze zich in kunnen terugtrekken.
    Meestal liggen ze op het bed of op de sofa in de living.
    Dan hebben we een hal, deze sluit aan op de grote slaapkamer. De deur staat meestal open, zodat de katjes ook hierheen kunnen.
    In de slaapkamer hebben we ook 1 klein kattenhuisje staan.
    De hal sluit ook aan op de 2e, kleinere slaapkamer. Hier hebben we een berging van gemaakt en voorzien van extra kattenbak en drinkwater.
    Dan is er ook nog de badkamer, waarvan de deur ook meestal openstaan, zodat de katjes daar ook kunnen rondneuzen.
    We hebben ook nog een afzonderlijke wc, maar die deur is dicht.
    We hebben ook een prive-terras (volledig omheind), maar daar komen de katjes alleen met een leibandje (kunnen ze lekker in de zon liggen).

Het zijn dus echte binnenkatten en ze kunnen alleen maar iemand storen door via het raam naar buiten een boze blik te geven. Lawaai maken ze niet, behalve af en toe met een balletje ofzo door het huis te rennen. Maar dat is zeldzaam en maakt veel minder lawaai dan iemand die bijvoorbeeld de afwas doet.

Beantwoord ik hiermee een beetje jouw vragen? Moest je nog wat willen weten, vraag maar raak!
    Laatst gewijzigd door NinaAndHerCats; 18 oktober 2019 om 18:13

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NinaAndHerCats Bekijk bericht

We hebben dus een berging, hier staan 2 kattenbakken, onze schoenen, wat voorraad in blik en onze wasmachine
    Dan hebben we een keuken en een living. In beide staan plekjes om te eten en drinken. In beide hebben we ook een tafel en stoelen staan om mensen te ontvangen, maar ook waar de katten op kunnen liggen.
    In de living staat ook 1 grote kattenpaal/krabpaal en een 1 kleinere. In de living staat nog een klein kattenhuisje waar ze zich in kunnen terugtrekken.
    Meestal liggen ze op het bed of op de sofa in de living.
    Dan hebben we een hal, deze sluit aan op de grote slaapkamer. De deur staat meestal open, zodat de katjes ook hierheen kunnen.
    De hal sluit ook aan op de 2e, kleinere slaapkamer. Hier hebben we een berging van gemaakt en voorzien van extra kattenbak en drinkwater.
    Dan is er ook nog de badkamer, waarvan de deur ook meestal openstaan, zodat de katjes daar ook kunnen rondneuzen.
    We hebben ook nog een afzonderlijke wc, maar die deur is dicht.
    We hebben ook een prive-terras (volledig omheind), maar daar komen de katjes alleen met een leibandje (kunnen ze lekker in de zon liggen).

Het zijn dus echte binnenkatten en ze kunnen alleen maar iemand storen door via het raam naar buiten een boze blik te geven. Lawaai maken ze niet, behalve af en toe met een balletje ofzo door het huis te rennen. Maar dat is zeldzaam en maakt veel minder lawaai dan iemand die bijvoorbeeld de afwas doet.

Beantwoord ik hiermee een beetje jouw vragen? Moest je nog wat willen weten, vraag maar raak!
    Behalve bij een geurprobleem zie ik geen overlast mogelijk.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Behalve bij een geurprobleem zie ik geen overlast mogelijk.
    Dankjewel hoor! We waren ook van die mening, maar ik wou het zeker aan een breder publiek vragen. We zijn nogal subjectief natuurlijk

Weet je misschien ook meer raad ivm het argument dat de buren allergisch zijn aan huisdieren?
    Ik wist niet dat het zo erge proporties aan kon nemen...?
    Vrienden van ons hebben ook een kattenallergie en kunnen zelfs in dezelfde ruimte met de katten zitten. Ze op de schoot nemen lukt dan weer niet, dan krijgen ze last.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NinaAndHerCats Bekijk bericht
    Dankjewel hoor! We waren ook van die mening, maar ik wou het zeker aan een breder publiek vragen. We zijn nogal subjectief natuurlijk

Weet je misschien ook meer raad ivm het argument dat de buren allergisch zijn aan huisdieren?
    Ik wist niet dat het zo erge proporties aan kon nemen...?
    Vrienden van ons hebben ook een kattenallergie en kunnen zelfs in dezelfde ruimte met de katten zitten. Ze op de schoot nemen lukt dan weer niet, dan krijgen ze last.
    Iedere allergie reactie is anders. Als je buurvrouw er last van heeft, kan dat volgens mij wel als overlast aanzien worden. Maar ik zou het eerst zelf eens aan haar vragen om hetgeen dat de verhuurder zegt af te toetsen.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Iedere allergie reactie is anders. Als je buurvrouw er last van heeft, kan dat volgens mij wel als overlast aanzien worden. Maar ik zou het eerst zelf eens aan haar vragen om hetgeen dat de verhuurder zegt af te toetsen.
    Wat dan met hooikoorts, kan je dan ook vragen aan de buren om het gras en andere planten weg te doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Landtlord Bekijk bericht
    Wat dan met hooikoorts, kan je dan ook vragen aan de buren om het gras en andere planten weg te doen?
    Als je hooikoorts hebt ga je om te beginnen niets zoeken naast buren met een tuin en anders 'je wist dat'.
    Als je daarintegen een appartement huurt waarin geen huisdieren gehouden mogen worden, er enkel mondeling toestemming gegeven wordt aan een buur om 1 kat te houden, die er zonder toestemming opeens 3 van maakt en je daar last van begint te krijgen, ligt het nu net wat anders. Een vrederechter kan dat interpreteren als een 'hinderlijk huisdier'
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 18 oktober 2019 om 19:47
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Als je hooikoorts hebt ga je om te beginnen niets zoeken naast buren met een tuin en anders 'je wist dat'.
    Als je daarintegen een appartement huurt waarin geen huisdieren gehouden mogen worden, er enkel mondeling toestemming gegeven wordt aan een buur om 1 kat te houden, die er zonder toestemming opeens 3 van maakt en je daar last van begint te krijgen, ligt het nu net wat anders. Een vrederechter kan dat interpreteren als een 'hinderlijk huisdier'

Aangezien je niet expliciet mag stellen dat huisdieren niet toegelaten zijn behalve als het niet kan (bijv. gigantische hond in 20 vierkante meter studio) wil dat zeggen dat als je ergens gaat huren waar andere huurders zijn je ook weet dar mogelijks huisdieren zijn. De vergelijking met die hooikoorts is dus nog niet zo van de pot gerukt.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat staat er in de huurovereenkomst? Een specifiek verbod op huisdieren is toegestaan een algemeen verbod niet.

Overlast en lawaai valt niet onder de woninghuurwet en kan de verhuurder niets doen, dit valt onder burenruzie.

En anders zegt dat het niet uw poezen maar die van een broer of zus die op vakantie zijn of ffkes komen logeren.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Cedric's schermafbeelding
    iTrader
    56 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Handtekening

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Bekijk bericht
    Dit dus.

Kort gezegd kan je als verhuurder alleen een hond of kat laten verwijderen als (andere dieren hangt er vanaf, sommige dieren mogen wettelijk niet hé ..)
    - Er zware overlast is die niet of onmogelijk opgelost kan worden
    - Het huisdier gevaarlijk is voor andere omwonende (aggressief ras)
    - Als in het contract staat dat huisdieren verboden zijn EN je bent als verhuurder meteen kordaat en onderneemt ASAP actie wanneer je verneemt dat er huisdieren zijn.
    (... nog een paar redenen die ik vergeet waarschijnlijk)

Zo is er een (Europese) rechtzaak geweest waarbij een verhuurder zwaaide met een contract waarin stond dat huisdieren verboden waren, terwijl de hond des huizes al JAREN in het appartement zat.

De rechter oordeelde dat de huisbaas moet geweten hebben dat die hond daar allang zat, niet tijdig actie had ondernomen, waardoor het beroemde artikel 8 van het Europees Verdrag ter bescherming van de rechten van de mens van toepassing waren op die hond. (De hond wordt dan aanzien als deel van het gezin) De eis van de verhuurder werd daarop afgewezen en hij ving uiteindelijk bot bij de rechtbank. (Ik heb die zaak ooit gelezen, ik heb nu niet veel zin die zaak op te zoeken)

De huisbaas kan altijd beslissen je huurcontract niet te verlengen, maar enkel en alleen een huisdier laten verwijderen is echt niet zo simpel als het op het eerste zicht lijkt.
    Laatst gewijzigd door makila; 19 oktober 2019 om 17:58

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bijna elke huisbaas zet net daarom in het huurcontract ,geen huisdieren toegelaten.

Eigenlijk is dit om aan te geven ik tolereer wel een diertje maar maak er geen dierentuin van! (Geen rocket science toch?)
    Volgend mij zou topicstarter er nog gezellig een hondje bijnemen ook als dat in hun opkomt. Net daarom wil die mens nu duidelijk grenzen aangeven.
    Don't be a worrier, be a warrior!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oxbow1 Bekijk bericht
    Bijna elke huisbaas zet net daarom in het huurcontract ,geen huisdieren toegelaten.

Eigenlijk is dit om aan te geven ik tolereer wel een diertje maar maak er geen dierentuin van! (Geen rocket science toch?)
    Volgend mij zou topicstarter er nog gezellig een hondje bijnemen ook als dat in hun opkomt. Net daarom wil die mens nu duidelijk grenzen aangeven.
    En wie is de huisbaas om te beslissen hoeveel dieren wel mag en vanaf hoeveel niet?

De verhuurder heeft ook nog de plicht om het rustig huurgenot te verlenen aan zijn huurder.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten