Pagina 2 van 4 Eerste 1234 Laatste
    M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pardal capoeira Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    En wie is de huisbaas om te beslissen hoeveel dieren wel mag en vanaf hoeveel niet?
    De eigenaar? Tenzij je een heuse assepoester in huis gehaald hebt zal je appartement er alleen maar in een slechtere toestand uitkomen.
    Vorige huurster vroeg mij ook om 1 kat te houden. Stiekem had ze er dan 3 van gemaakt. Ik heb de huurwaarborg moeten aanspreken om alle muren met javel af te schuren en opnieuw te verven omdat die katten 4 jaar lang uit verveling de hele dag tegen iedere muur hebben staan schuren terwijl zij werken was.

De verhuurder heeft ook nog de plicht om het rustig huurgenot te verlenen aan zijn huurder.
    Alsof een multitude aan huisdieren gelijk staat aan rustig huurgenot.
    Een hond die op een appartement de hele dag blaft zal voor heel die blok net de grootste verstoorder van dat rustig huurgenot zijn.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 20 oktober 2019 om 12:55
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zoals allang gezegd: een huisbaas heeft niks te zeggen over dieren in zijn verhuurd huis. Vanaf hij dat huis verhuurd en geld ontvangt van een huuder, doet die huurder wat hij wil.
    Zolang dit binnen het wettelijke blijft heb je niks te zeggen. Ook als dit buiten het wettelijke gaat, dan moeten de buren maar naar de politie en hogenschijnlijk de rechtbank trekken tegen de huurder, niet tegen de verhuurder uiteraard. En meldingen als "huisdieren niet toegelaten" in het contract zijn onwettig en dus kan je daar gewoon overheen lezen. Dat weet iedereen op de huurmarkt, ook de verhuurders. Hier geldt het principe "je kan maar proberen he". Vooral dan om onwetende kandidaat-huurders af te schrikken en u als huurbaas zogezegd van de domme te houden met deze 'oprechte' vraag 'heeft u huisdieren' om ze dan te kunnen filteren nog voor het contract getekend is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pardal capoeira Bekijk bericht
    En wie is de huisbaas om te beslissen hoeveel dieren wel mag en vanaf hoeveel niet?
    De eigenaar?
    Wat dus 0,0 wilt zeggen. De eigenaar mag niet eens dat huis binnen komen of een dubbel van de sleutel hebben. Laat staan dat hij mag bepalen welke en hoeveel dieren iemand heeft.

Als verhuurder die zich het lot van de buren aantrekt, moet je maar zo slim zijn om te werken met contracten van beperkte duur 1 jaar. Dan duurt de miseri maximum 1 jaar en dan haal je een andere huurder. Dat is de enige stok achter de deur die je kan hebben.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 20 oktober 2019 om 13:05
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Sensu stricto heb je gelijk. Maar als verhuurder zie je de extra risico's op overlast, schade en bovenal de verantwoordelijkheden die een huurder vaak zelf op voorhand niet ziet.

Wettelijk mogen ze dan zoveel huisdieren houden als ze willen, maar als ze het tot het uiterste drijven moeten ze ook niet opkijken van burenruzies waarbij de wijkagent erbij gehaald wordt en als ze op het einde een stuk van de waarborg kwijt zijn om het pand in zijn originele staat te brengen en de verloren maand huur daardoor.

Heb al genoeg degoutante toestanden gezien waarbij buren aanklacht doen over met faeces bezaaide terrasjes en stadstuintjes die gebruikt worden als openbare toilet voor de chihuahua. Ratten, stank, maden, ...Vaak is het dan dierenverzorging zelf die de dieren in hun eigen belang gedwongen komt ophalen bij dat soort klootjesvolk.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Cedric's schermafbeelding
    iTrader
    56 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oxbow1 Bekijk bericht
    Bijna elke huisbaas zet net daarom in het huurcontract ,geen huisdieren toegelaten.

Eigenlijk is dit om aan te geven ik tolereer wel een diertje maar maak er geen dierentuin van! (Geen rocket science toch?)
    Volgend mij zou topicstarter er nog gezellig een hondje bijnemen ook als dat in hun opkomt. Net daarom wil die mens nu duidelijk grenzen aangeven.
    Dit mag erin staan maar is onwettig dus kan niet afgedwongen worden.
    Wat zal dan het volgende zijn. Geen partner toegelaten? Verbod om kinderen te krijgen en te laten inwonen?

Iedereen heeft recht op een privé leven. Als je dit niet wenst als huisbaas dan verhuur je beter niet
    Handtekening

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Bekijk bericht
    Wat zal dan het volgende zijn. Geen partner toegelaten? Verbod om kinderen te krijgen en te laten inwonen?
    Je zal hiervan schrikken (of ook wéér niet), maar daar is dus al een rechtzaak over geweest.
    De verhuurder had effectief letterlijk in het contract staan dat een partner niet was toegelaten omdat het een alleenwoonst betrof en het appartement ongeschikt was om met meer dan één persoon in te wonen. (Te klein, slechts ruimte voor één bed enzovoorts)

Toen dan de huurder een vriendin kreeg en ze regelmatig over de vloer kwam, stapte de verhuurder wel degelijk naar de rechtbank. Zo enorm belachelijk was die verhuurder dus ook echt.
    Je mag 1x raden of die verhuurder de rechtzaak toen gewonnen heeft of verloren.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Iedere allergie reactie is anders. Als je buurvrouw er last van heeft, kan dat volgens mij wel als overlast aanzien worden. Maar ik zou het eerst zelf eens aan haar vragen om hetgeen dat de verhuurder zegt af te toetsen.
    Iedere reactie is anders, maar wat hier wordt gezegd kan niet. Een kattenallergie komt van het speeksel van de kat, dus tenzij er contact is met de dieren is het onmogelijk dat die daar last van hebben. Allergie is 1 ding, waanbeelden iets anders...
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Iedere reactie is anders, maar wat hier wordt gezegd kan niet. Een kattenallergie komt van het speeksel van de kat, dus tenzij er contact is met de dieren is het onmogelijk dat die daar last van hebben. Allergie is 1 ding, waanbeelden iets anders...
    Dat is echt niet 100% waar sé.

Ik ken iemand en ze krijgt al een allergische aanval van bepaalde vissoorten, alleen al maar door voorbij een kraam op de markt te wandelen (en de vis nog maar te ruiken). En ze hebben haar daarvoor ooit met spoed naar het ziekenhuis moeten vervoeren.

Sommige mensen kunnen effectief een allergische reactie krijgen, alleen nog maar omdat een kat in je tuin zit en men er voorbij wandelt. De reden is dat je allergisch kan zijn aan de kat zijn huidschilfers, haren, geur enzovoorts (dus NIET alleen het speeksel). Je kan dus echt wel allergisch zijn van iets ZONDER er effectief contact mee te maken. Dan heb je wel een extreem erge allergie en dat is echt wel héél uitzonderlijk, maar dit bestaat weldegelijk.

MAAR dan moet de kat wel al dichtbij zijn. Normaal zit er tussen buren, nog een muur (en meer) tussen hé. Dus dat de buurvrouw een allergische reactie krijgt omdat een huiskat een verdiep lager zit, dat lijkt me inderdaad erg sterk/straf. Volgens mij is dat niet mogelijk vermits er nog altijd contact moet zijn met iets (al is het maar de geur) en dat is in dat scenario niet zo.
    Laatst gewijzigd door makila; 20 oktober 2019 om 15:06

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Wat je zegt klopt niet. Ook urine, haren, anaalklieren, huidschilfers kunnen de allergenen bevatten waarop iemand reageert.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Goede afspraken maken goede vrienden, als een eigendom te huur word aangeboden en bij de besproken voorwaarden staat bij geen huisdieren gewenst, vind ik dat een huurder eigenlijk zich moet schikken. (Als je je zin wil doen moet je een koopwoning aanschaffen,)
    Net zoals ik voor mijn huwelijk besproken heb dat ik niet ga vreemdgaan, nu kan ik dit wel doen, en vertellen dat dit niet juridisch afdwingbaar is maar het getuigd van weinig respect.

IK gaf bij mijn huurwoning ook aan dat een huisdier geen probleem is maar maak er geen dierentuin van, daar zitten nu 3 honden en 2 poezen.. (voor zover ik weet)
    En hier heb ik geen probleem mee want het zijn nette mensen die ook echt long-term gaan blijven, en de dieren hebben een grote tuin.

Ik kan mij voorstellen dat een verhuurder ook kijkt naar het huurgenot van de rest van de blok. En daarom geen overlast wil.
    Net zoals een ouder koppel dat mogelijk misnoegd is omdat ze mss al jaren een hondje willen, maar zich toch houden aan de afspraak "geen huisdieren" (omdat mensen van de oude stempel hun woord nog iets waard is) Terwijl de buren er vrolijk nog een poesje bijnemen.

Helaas heeft de huurder altijd gelijk, een labrador houden in een studio is voor een rechtbank geen probleem. Huurder haalt als sterk punt aan dat het beest 20 uur per dag in een bench zit en daarom toch geen overlast kon geven... (zielig voor het beest)
    Don't be a worrier, be a warrior!

metool's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De verhuurder staat inderdaad vrij zwak als het om contractueel verbieden van een gezelschapsdier (meestal kat/(kleine) hond) gaat. De meeste posters hier gaan wel al te kort door de bocht.

Wie hier een genuanceerde kijk op dit onderwerp wil kan ik volgende artikel ten sterkste aanbevelen: https://huur-recht.be/kennisbank/blo...eren-verbieden
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door metool Bekijk bericht
    De meeste posters hier gaan wel al te kort door de bocht.
    Eigenlijk is het éénvoudig: Hoe langer de verhuurder ermee wacht om actie te ondernemen, hoe lastiger het wordt. (Maar dat is met alles zo)

Een hond die er 1 dag zit? Dat lukt soms nog wel. Zeker als die hond overlast veroorzaakt of wanneer een buur er last van heeft. Een hond die er enkele maanden zit? Dat is al véél lastiger maar de verhuurder kan nog wel claimen dat de huurder stiekem een hond in huis gehaald heeft en hij/zij dit pas laat doorhad. Een hond die er al 10+ jaar zit? Dan zeg ik tegen de verhuurder: Véél geluk gewenst! Dat is dan -uitzonderingen nagelaten- praktisch niet meer mogelijk tenzij er sprake is van héél ernstige feiten zoals verwaarlozing en hygiëne.
    Laatst gewijzigd door makila; 21 oktober 2019 om 20:41

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wat je zegt klopt niet. Ook urine, haren, anaalklieren, huidschilfers kunnen de allergenen bevatten waarop iemand reageert.
    Weet ge waarom dat ge aan die haren en huidschilfers allergisch zijt? Omdat de kat daar aan likt. Het enzym dat die allergie triggert zit in hun speeksel.

Punt blijft dat als ge geen contact kunt hebben met die katten, er ook geen allergische reactie kan zijn.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Weet ge waarom dat ge aan die haren en huidschilfers allergisch zijt? Omdat de kat daar aan likt. Het enzym dat die allergie triggert zit in hun speeksel.

Punt blijft dat als ge geen contact kunt hebben met die katten, er ook geen allergische reactie kan zijn.
    Klopt, ik krijg enkel jeuk aan m'n ogen als dat beest op men schoot komt zitten. Als die de hele avond langs mij in de zetel ligt merk ik er niks van. Weer nu wel niet of dat voor iedereen zo is natuurlijk.
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Klopt, ik krijg enkel jeuk aan m'n ogen als dat beest op men schoot komt zitten. Als die de hele avond langs mij in de zetel ligt merk ik er niks van. Weer nu wel niet of dat voor iedereen zo is natuurlijk.
    En ik heb dan weer al een allergische astma-aanval gehad in een huis waar ze de katten in een andere kamer hadden gestoken én die dag nog gestofzuigd en gedweild hadden net omdat ze wisten dat ik allergisch ben... :/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De eigenaar? Tenzij je een heuse assepoester in huis gehaald hebt zal je appartement er alleen maar in een slechtere toestand uitkomen.
    Vorige huurster vroeg mij ook om 1 kat te houden. Stiekem had ze er dan 3 van gemaakt. Ik heb de huurwaarborg moeten aanspreken om alle muren met javel af te schuren en opnieuw te verven omdat die katten 4 jaar lang uit verveling de hele dag tegen iedere muur hebben staan schuren terwijl zij werken was.

Alsof een multitude aan huisdieren gelijk staat aan rustig huurgenot.
    Een hond die op een appartement de hele dag blaft zal voor heel die blok net de grootste verstoorder van dat rustig huurgenot zijn.
    De katten kunnen er niets aan doen dat de huurder nalaat haar onderhoudsplicht na te komen of te weinig speelgoed voorziet voor haar dieren. Wie is de eigenaar dan om te zeggen op voorhand dat zijn huurder niet goed voor zijn huisdieren gaat zorgen?

Overlast van dieren heeft op zich niets meer huurwetgeving te maken, maar met burenlawaai. Als verhuurder kan je de huurder daar niet op aanspreken, zoals de verhuurder niet aansprakelijk kan gesteld worden als de buren lawaai maken.

En verander kat en hond eens door baby of kind. Ga je de huurders ook aanspreken als hun baby 's nachts weent of een uithuiszetting vragen?

Pagina 2 van 4 Eerste 1234 Laatste

Regels voor berichten