Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Koppeling schuldsaldoverzekering - lening

Stel ik sluit een lening af voor 25 jaar, met SSV voor 100% dekking
    Door herzienining van de lening, is die na 17 jaar afbetaald.
    In jaar 19 ga ik dood.
    Betaalt de SSV dan nog de 25-19 = 6 resterende jaren uit? De lening is wel afbetaald, maar de SSV is feitelijk een levensverzekeringcontract met enkele parameters, dat nog doorloopt...
    (want als je een lening herziet, krijg je ook geen geld terug van de SSV)
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dat krijg je wel terug hoor. Moet je wel zelf melden, anders ben je dus voor te veel geld verzekerd.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Blijkt inderdaad wel te kunnen, maar toch vraag ik me af wat er dit het bovenstaand scenario zou geb
    Soms kunt u ook een deel van de premie die u voor uw oude verzekering stortte terugtrekken. Dit is echter geen automatisme. Ook hiervoor moet u naar de polisvoorwaarden kijken. Bovendien kan uw verzekeraar hierop kosten aanrekenen. Vergeet ook niet dat u kan belast worden op de terugbetaling van de premie indien u ze bij de oorspronkelijke betaling fiscaal hebt afgetrokken.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik ging er altijd vanuit dat die 100% gelinkt is aan het uitstaand kapitaal van de lening, geen vast bedrag. Zou immers moeilijk zijn vooraf te bepalen bij een variabele lening.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

hey69's schermafbeelding
    iTrader
    360 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je herziet zal je ssv worden herzien ook. Kheb zelf geld teruggekregen
    ...

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    @OP
    Ik vermoed van wel.

Wij hebben een deel van onze lening vervroegd afgelost, de SSV hebben we zo gelaten.
    Volgens onze bankier hadden we op dat moment de keuze: ofwel voor een hoger bedrag verzekerd zijn ofwel de SSV herzien en een stukje terugbetaald krijgen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @OP
    Ik vermoed van wel.

Wij hebben een deel van onze lening vervroegd afgelost, de SSV hebben we zo gelaten.
    Volgens onze bankier hadden we op dat moment de keuze: ofwel voor een hoger bedrag verzekerd zijn ofwel de SSV herzien en een stukje terugbetaald krijgen.
    Dit dus.

Sowieso maakt het in jouw situatie geen verschil. Immers, de SSV biedt weliswaar dekking voor de volledig duurtijd van uw krediet maar dient echter maar 2/3 van de looptijd betaald te worden.
    In de loop van het jaar 16 zou uw SSV dus volledig afbetaald zijn.

Een SSV zal ook niet "resterende jaren uitbetalen" wel het openstaand saldo van jouw krediet op dat moment. Afhankelijk van jouw indekking (50% / 100% /110% enz..) zal men evenredig het openstaand kapitaal van het gerelateerd krediet uitbetalen.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MKTO Bekijk bericht
    Immers, de SSV biedt weliswaar dekking voor de volledig duurtijd van uw krediet maar dient echter maar 2/3 van de looptijd betaald te worden.
    Ik werk al bijna 10 jaar in de bankwereld, ik heb tevens ook gewerkt voor de applicatie van woonkredieten en ik kan je zeggen:
    Indien je kiest voor een maandelijkse of jaarlijkse afbetaling dan is 2/3de van je looptijd bij de meeste banken, de default en wordt dat ook het meeste toegepast.
    MAAR als de klant dit anders wil, dan kan dit bij 'sommige' banken aangepast worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Stel ik sluit een lening af voor 25 jaar, met SSV voor 100% dekking
    Door herzienining van de lening, is die na 17 jaar afbetaald.
    In jaar 19 ga ik dood.
    Betaalt de SSV dan nog de 25-19 = 6 resterende jaren uit? De lening is wel afbetaald, maar de SSV is feitelijk een levensverzekeringcontract met enkele parameters, dat nog doorloopt...
    Die vraag is niet zo simpel te beantwoorden. De meeste banken zetten de SVV automatisch stop en betalen je dan eventueel een geldsom terug en dan is het einde verhaal. Je partner heeft dan na die 19 jaar pech en ze krijgt dan niets uitbetaald want de SVV bestaat dan niet meer.

Maar moest je bank de SVV niet automatisch stopzetten en je blijft de bedragen elke maand/jaar netjes afbetalen (of je hebt dit reeds volledig betaald) en je sterft plots na 19 jaar. Dan zal de verzekering je partner effectief nog moeten uitbetalen. Tenzij ergens in de voorwaarden van de SSV anders bepaald is.

Het is dus echt NIET zo dat bij de afbetaling van een lening je SVV automatisch daardoor ook vervalt (tenzij opnieuw: dit is de voorwaarden anders bepaald is). Ja meestal wordt deze dan stopgezet door je bank (staat wel ergens in de voorwaarden dan), maar stopzetten en vervallen is dus NIET hetzelfde.

Ik zou zeggen: Stel de vraag aan de dienst verzekeringen van je bank. Normaal zit daar wel een expert die de gang van zaken kan uitleggen bij je bank. Dat is bij elke bank anders. Ik kan hier géén éénduidig antwoord op geven.
    Laatst gewijzigd door makila; 16 oktober 2019 om 00:47

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    ik heb het nu even geverifieerd, bij mij (ING) is het effectief telkens aangepast aan het percentage openstaand saldo, dus als ik vervroegd volledig zou afbetalen nu, zou ik de resterende 10 jaar 75% van 0 euro krijgen
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MKTO Bekijk bericht
    Dit dus.

Sowieso maakt het in jouw situatie geen verschil. Immers, de SSV biedt weliswaar dekking voor de volledig duurtijd van uw krediet maar dient echter maar 2/3 van de looptijd betaald te worden.
    Dit heeft er toch niets mee te maken? Zoals ik dit lees heb je het over de betaling van de premie van de SVV, dat lijkt me niet relevant voor dit scenario

Een SSV zal ook niet "resterende jaren uitbetalen" wel het openstaand saldo van jouw krediet op dat moment. Afhankelijk van jouw indekking (50% / 100% /110% enz..) zal men evenredig het openstaand kapitaal van het gerelateerd krediet uitbetalen.
    Ik bedoel: gaat er nog kapitaal (in een keer) uitbetaald worden als je overlijdt tijdens de duurtijd van de oorspronkelijke lening, en oorspronkelijke SSV, maar nadat de lening zelf al is afbetaald (door inkorting)

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ik heb het nu even geverifieerd, bij mij (ING) is het effectief telkens aangepast aan het percentage openstaand saldo, dus als ik vervroegd volledig zou afbetalen nu, zou ik de resterende 10 jaar 75% van 0 euro krijgen
    Dat klopt. Bij ING wordt de SSV steeds geupdate tov je lening.
    Laatst gewijzigd door makila; 16 oktober 2019 om 17:34

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij Belfius dus niet, werd ongewijzigd gelaten na gedeeltelijke vervroegde terugbetaling alsook nadien bij een herziening + verlenging van de lening.

Regels voor berichten