Pagina 2 van 5 Eerste 12345 Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rekt Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat zijn twee compleet verschillende voorbeelden lol, wat wil je daarmee aantonen?
    hetzelfde voorbeeld geven zou nogal idioot zijn. Het zijn idd 2 compleet verschillende voorbeelden, maar met hetzelfde juridische principe: een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst door een van beide partijen.

Voor loon is het voor iedereen duidelijk, voor kilometers afstand echter niet.

Hij past de werkplaats aan, binnen een acceptabele afstand, thats it.
    Daarvoor worden er typisch ook vergoedingen gegeven bij een verhuis, om dat te compenseren.
    of de afstand acceptabel is, is ter discussie. 25km is zeker acceptabel voor iemand met een degelijk loon, niet voor iemand met een minimumloon. Dan kan die 25 minuten een uur extra verplaatsing heen én terug betekenen, wat niet meer redelijk is gezien het lage loon.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rekt
    Is totaal geen reden om te moeten "opdraaien" voor de belachelijke kost van een ontslag in dit land.
    de belachelijke kost van een ontslag in dit land is écht niet zo hoog als je denkt ivm andere landen. Gewoon al omdat je als werkgever niet verplicht kan worden om iemand terug in dienst te nemen, zelfs al ontsla je die om de meest verkeerde reden ooit.
    Wij hebben geen filialen in Scandinavië dus kan over jouw locatie niet meepraten, maar op wereldvlak alles behalve .
    Ben wel benieuwd naar de situatie daar nu.
    In Nederland kan je (bij een gewoon ontslag) enkel iemand ontslaan na een goedkeuring door de overheid. Beat that.
    Bereik je (al dan niet door druk) een ontslag in onderling akkoord, dan kan je daar als werknemer in Nederland gewoon 2 of 3 weken later nog op terugkomen.
    Zieke werknemer? In Nederland verboden te ontslaan, zal gewoon niet lukken. Ontlsag is nietig
    Vakbondsafgevaardigde? In België te ontslaan mits zware opzegvergoeding. België hiervoor al verschillende malen terechtgewezen, in andere landen kan dat ontslag ongedaan gemaakt worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Dat is toch geen correcte vergelijking me dunkt. Uiteraard kan je niet zomaar het loon aanpassen. Gelukkig maar. Maar een winkel die sluit is een beslissing die een zaakvoerder gewoon mag maken.
    in deze gaat het niet over een sluiting, maar over een verhuis, zie de tekst van de OP.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Dat is een schatting van de werkelijke kost van een wagen, inclusief verbruik. Hoe is dat niet relevant als die kost voor hem er plots bij komt? Ik tel het toch voor je uit dat dat al zeker 4000 euro per jaar is. Ik zeg er toch ook duidelijk bij dat hij dit bedrag NIET zal krijgen, omdat dit voor woon-werkverkeer niet uibetaald wordt. Maar deze kost is hij wel kwijt. Hij is ook zeker een half uur per dag extra kwijt aan gewoon onderweg zijn, minimum. Dat zijn minstens 110 uren die hij kwijt is, die zijn werkgever hem ook niet zal vergoeden. Als je hier ook een prijs op plakt, en dan nog eens de kinderopvang telt, dan kom je heel snel aan die 6000 euro.

En ik zeg ook nergens dat die kinderopvang de verantwoordelijkheid is van de werkgever, maar het is wel allemaal een extra kost voor de TS. Je kunt niet verwachten dat je gewoon lacht en OK zegt, als je werkgever verhuist en jij hier persoonlijk 6000 euro extra kosten per jaar aan hebt he.
    maar jij gaat er van uit dat de TS geen auto heeft dan? Dat weten we helemaal niet, dus je kan toch niet van die kost uitgaan? Idem voor het tijdsverlies, daar kan je toch geen prijs op plakken?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    in deze gaat het niet over een sluiting, maar over een verhuis, zie de tekst van de OP.
    Niet heel erg eenduidig hé. Werkgever heeft verschillende winkels, 1 winkel sluit, BVBA zou verhuizen, maar werknemer werkt in het andere winkelpunt in de praktijk voor een andere BVBA.

Enfin, ik begrijp dat het niet leuk is voor de TS, en indien hij een minimumloon heeft aanvaard omdat hij in zijn eigen straat kon gaan werken dan is het imo normaal dat hij opslag of extra vergoedingen zou krijgen mocht hij toezeggen om in die andere winkel te gaan werken.

Maar 25km, weet niet waar de winkel is gelegen natuurlijk, maar daar doe je bij normaal verkeer wat, 20 à 25 minuten over? (en TS woont in Dendermonde, dus ik ga er vanuit dat hij niet de Antwerpse of Brusselse ring op moet). Dat dit zo onoverkomelijk is, en hij daardoor zijn kind niet meer kan halen op de crèche? Dat lijkt me sterk (tenzij de TS natuurlijk ook andere uren moet draaien in die winkel, maar dan krijgen we niet het hele verhaal natuurlijk). En al zeker dat die verplaatsing hem 6.000€ per jaar zou kosten.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Maar hoe ga je dat doen? Die zaakvoerder verplichten de winkel open te houden? Dat is toch van de pot gerukt?
    Ik denk dat beryl aan het spreken was over de werknemer die gedwongen kan worden het contract verder te zetten in de verhuisde winkel.

In België kan de werknemer én de werkgever nooit verplicht worden een contract verder te zetten. Wel kan de werknemer besluiten dat iemand de arbeidsovereenkomst verbreekt omdat hij die arbeidsovereenkomst niet naleeft. Dat gaat dan niet over een verhuis van enkele km's verder, maar wel bvb over een verhuis die voldoende nadelige gevolgen voor de werknemer oplevert, het afnemen van een bedrijfswagen of het volledig veranderen van de taken van iemand.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Niet heel erg eenduidig hé. Werkgever heeft verschillende winkels, 1 winkel sluit, BVBA zou verhuizen, maar werknemer werkt in het andere winkelpunt in de praktijk voor een andere BVBA.
    wat niet kan. Je werkgever MOET dezelfde blijven, tenzij de BVBA overgenomen wordt, wat hier niet het geval is. (nu, dat staat los van de verhuis, dit zijn 2 aparte zaken)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner
    Enfin, ik begrijp dat het niet leuk is voor de TS, en indien hij een minimumloon heeft aanvaard omdat hij in zijn eigen straat kon gaan werken dan is het imo normaal dat hij opslag of extra vergoedingen zou krijgen mocht hij toezeggen om in die andere winkel te gaan werken.
    en het geven van zo'n extra vergoeding is effectief iets wat een werkgever zou kunnen vrijpleiten in dit geval, omdat hij dan het argument van extra kosten voor de werknemer kan weerleggen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner
    Maar 25km, weet niet waar de winkel is gelegen natuurlijk, maar daar doe je bij normaal verkeer wat, 20 à 25 minuten over? (en TS woont in Dendermonde, dus ik ga er vanuit dat hij niet de Antwerpse of Brusselse ring op moet). Dat dit zo onoverkomelijk is, en hij daardoor zijn kind niet meer kan halen op de crèche? Dat lijkt me sterk (tenzij de TS natuurlijk ook andere uren moet draaien in die winkel, maar dan krijgen we niet het hele verhaal natuurlijk). En al zeker dat die verplaatsing hem 6.000€ per jaar zou kosten.
    Met een minimumloon kan je niet veronderstellen dat die persoon ook een auto in bezit heeft, dus de afstand kan een stuk meer problemen opleveren.

Nu, alles hangt zoals reeds gezegd af van de details: is het minimumloon gewoon het barema in de sector, is het al deels een ander verhaal. Is die 25km gedekt door een prachtige treinverbinding (genre Mechelen-Antwerpen), is het opnieuw een ander verhaal. Heeft de werknemer een gehandicapt kind én een minimumloon én geen auto wegens epilepsie, is het opnieuw een ander verhaal.
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Je moet dit zien als iemand die in de kringwinkel werkt vlakbij aan 1400 netto, met moeite een auto en huur kan betalen, en dan plots in de kringwinkel 25km verder moet gaan werken, ook voor 1400 netto. 25km is niet niks. Ik begrijp dat dat enigszins voor wrevel zorgt en je wel een compensatie wil of anders een ontslagbrief. De rechter oordeelt daar het best over. Dit is niet vergelijkbaar met een master dat 40k netto per jaar verdient en met zijn bedrijfsauto 25km verder moet rijden per dag.
    Idd. Dit is daarom ook een van de toonvoorbeelden waarom een rechter nuttig is: om de situatie mooi af te wegen.
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Trouwens, ik verdien heel goed mijn brood maar als mijn werkgever zijn hoofdkantoor 25km verder verhuist, van 55 naar 80km, dan zal ik ook reclameren en zagen hoor. Wie niet? Dus laat staan dat iemand met een minimumloon dat nauwelijks rondkomt, zonder bedrijfswagen enz dit moet doorstaan. Heeft zeker reden dit niet zomaar te accepteren.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Trouwens, ik verdien heel goed mijn brood maar als mijn werkgever zijn hoofdkantoor 25km verder verhuist, van 55 naar 80km, dan zal ik ook reclameren en zagen hoor. Wie niet? Dus laat staan dat iemand met een minimumloon dat nauwelijks rondkomt, zonder bedrijfswagen enz dit moet doorstaan. Heeft zeker reden dit niet zomaar te accepteren.
    Van 0 naar 25km is niet hetzelfde als van 55 naar 80 hé. De werkelijke afstand mss wel, maar in verhouding toch echt niet.

We weten eigenlijk idd niet voldoende over de werkelijke situatie en omstandigheden. Maar het staat de TS natuurlijk vrij de verhuis al dan niet te aanvaarden, inclusief eventuele opslag. Maar ikzelf zou dan, indien je niet mee wil verhuizen, zelf ander werk zoeken en mijn ontslag geven, ipv ontslag te vragen of eisen (of afdwingen via de rechtbank). Maar goed, dat is mijn instelling.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Van 0 naar 25km is niet hetzelfde als van 55 naar 80 hé. De werkelijke afstand mss wel, maar in verhouding toch echt niet.
    in verhouding is het nog veel erger: voor een afstand van 55km heb je in de praktijk vaak een auto nodig (tenzij openbaar vervoer een optie is), bij een afstand van 0 km heb je zelfs geen fiets nodig. De meerkost (tegenover het moment dat je tekende) naar 80 of 25 km is dus héél verschillend.
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    in verhouding is het nog veel erger: voor een afstand van 55km heb je in de praktijk vaak een auto nodig (tenzij openbaar vervoer een optie is), bij een afstand van 0 km heb je zelfs geen fiets nodig. De meerkost (tegenover het moment dat je tekende) naar 80 of 25 km is dus héél verschillend.
    kwestie van interpretatie.

Wanneer ik van werken in mijn eigen straat naar 20 minuten rijden moet gaan, ja, het is jammer, maar die 20minuten bezorgen me geen stress of extra vermoeidheid.

Terwijl, 55km, en dus pakweg 45min tot een uur met de auto al best ver en vermoeiend zijn elke dag. En dus 80km en pakweg 1u15 of 1u30 al helemaal stresserend zijn elke dag op en af.

Dat is voor mij veel belangrijker dan de eventuele kost van die verplaatsing.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    kwestie van interpretatie.

Wanneer ik van werken in mijn eigen straat naar 20 minuten rijden moet gaan, ja, het is jammer, maar die 20minuten bezorgen me geen stress of extra vermoeidheid.

Terwijl, 55km, en dus pakweg 45min tot een uur met de auto al best ver en vermoeiend zijn elke dag. En dus 80km en pakweg 1u15 of 1u30 al helemaal stresserend zijn elke dag op en af.

Dat is voor mij veel belangrijker dan de eventuele kost van die verplaatsing.
    Ook in het geval dat jij nu beschrijf, zal de frustratie/irritatie/stress vele malen hoger zijn bij een afstand van 0->25 dan eentje van 55->80.

Heb Ieper-Oostende (1 uur) voor Ieper-Brugge (45min) en Ieper-Roeselare (25min) voor ieper-ieper (4 minuten wandelen) gedaan. Het verschil: in de eerste situatie kom je altijd relatief laat thuis, dat kwartiertje verschil maakt niks uit. In het tweede geval kon ik altijd zeker naar de crèche gaan wanneer ik wou en kon ik over de middag naar huis en boodschappen doen. Een halve dag werken betekent ook letterlijk een halve dag minder tijdverlies.

Los van de financiële implicaties zoals gezegd.
    Laatst gewijzigd door JPV; 11 oktober 2019 om 01:20
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Sorry niet alles gelezen maar heb je al eens naar uw contract gekeken? Misschien staat het antwoord daar wel in ...

In mijn contract (en ik vermoed dat dit niet enkel bij mij zal zijn )staat:

Art.3. Plaats van tewerkstelling

De plaats van tewerkstelling is de vestiging van de vennootschap: Adres, straat, huisnummer, of daar waar de firma in de toekomst zal gevestigd zijn op Belgisch grondgebied.

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    maar jij gaat er van uit dat de TS geen auto heeft dan? Dat weten we helemaal niet, dus je kan toch niet van die kost uitgaan? Idem voor het tijdsverlies, daar kan je toch geen prijs op plakken?
    Het al dan niet hebben van een wagen is toch totaal irrelevant voor die kost. In die kost zitten gewoon ALLE kosten van een wagen, aankoop, afschrijving, onderhoud, verzekering, slijtage, ... maar dan gespreid over km's. Ik heb het heel bewust niet zelf uitgerekend maar genomen WAT DE OVERHEID ZELF OPLEGT ALS VERGOEDING. Als je je eigen auto gebruikt voor het werk (niet woon-werk verkeer), dan is dit volgens de overheid de WERKELIJKE kost die de werkgever moet vergoeden aan de werknemer ter compensatie hiervan.

Of je nu een auto hebt of niet, dat maakt toch echt niet uit. Of rijdt iedereen levenslang met dezelfde wagen, en eenmaal gekocht kost dit nul euro?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibico Bekijk bericht
    Sorry niet alles gelezen maar heb je al eens naar uw contract gekeken? Misschien staat het antwoord daar wel in ...

In mijn contract (en ik vermoed dat dit niet enkel bij mij zal zijn )staat:

Art.3. Plaats van tewerkstelling

De plaats van tewerkstelling is de vestiging van de vennootschap: Adres, straat, huisnummer, of daar waar de firma in de toekomst zal gevestigd zijn op Belgisch grondgebied.
    Art. 25 van de wet op de arbeidsovereenkomsten:

"Het beding waarbij de werkgever zich het recht voorbehoudt om de voorwaarden van de overeenkomst eenzijdig te wijzigen is nietig."

Pas op, ik zeg hier zeker niet dat dit sowieso NIET kan dat in jouw geval men de werkplaats weigert, maar zo'n ruim beding mag je zeker met de nodige beperkingen zien.
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Het al dan niet hebben van een wagen is toch totaal irrelevant voor die kost. In die kost zitten gewoon ALLE kosten van een wagen, aankoop, afschrijving, onderhoud, verzekering, slijtage, ... maar dan gespreid over km's. Ik heb het heel bewust niet zelf uitgerekend maar genomen WAT DE OVERHEID ZELF OPLEGT ALS VERGOEDING. Als je je eigen auto gebruikt voor het werk (niet woon-werk verkeer), dan is dit volgens de overheid de WERKELIJKE kost die de werkgever moet vergoeden aan de werknemer ter compensatie hiervan.

Of je nu een auto hebt of niet, dat maakt toch echt niet uit. Of rijdt iedereen levenslang met dezelfde wagen, en eenmaal gekocht kost dit nul euro?
    dit is idd een theoretische kost, berekend om een werknemer een vergoeding te kunnen geven voor het gebruik van zijn privé-wagen voor het werk. DIt is niet de werkelijke kost voor de TS omdat hij 25km verder moet gaan werken.

Edit/ en je hoeft niet te roepen om je punt te willen maken, ik ben niet stoem

Pagina 2 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten