Pagina 1 van 6 12345 ... Laatste

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Kan ik als alleenstaande lenen om een huis te kopen?

wat is realistisch in mijn situatie?

Loon: 1840+ MC 160 = 2000 "inkomen"

Mijn droom is om ooit een huis te kopen... Heb momenteel een 25K spaargeld staan

Ik zou graag een huis kopen van 200.000 euro..
    Indien ik online een simulatie maak bij verschillende banken zou dat uitkomen op 800-900 euro afbetaling maandelijks.. is er een bank die me zoveel zal willen lenen? Ik lees vaak over de 1/3 regel. Dat beteken dat ik max 615 zou mogen afbetalen en bijgevolg ook nooit zoveel kan lenen...

Plus houden banken rekening met het feit dat je maandelijks maaltijdcheques krijgt of wordt daar helemaal niet naar gekeken?

Graag serieuze reacties

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    MC nemen ze niet mee in hun berekening, alleen netto inkomen. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie (2050 netto excl. MC) heb een paar banken aangedaan en kon bij ING bvb. wel tegen de 200k lenen. Da's wel de limiet, dan betaal ik ergens tussen de 800 en de 900 per maand af dacht ik.

Uw grootste probleem is uw eigen inbreng, ze verwachten meestal dat ge een 20% zelf financiert. Dus reken er maar op dat ge voor een huis van 200k toch 40k eigen vermogen nodig hebt. En dan hebt ge ook geen spaarcent meer over.

Soit, beter uw vragen hier stellen: https://www.9lives.be/forum/economie...ng-woning.html
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij axa moet je normaal 1000 euro overhouden als alleenstaande

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb met je gegevens even een simulatie gedaan bij HelloBank en Keytrade, maar je komt ofwel loon ofwel spaargeld te kort.
    - Keytrade: min. €36061 eigen inbreng nodig voor huis van €200k met lening op 25j & nettoloon van 1840
    - HelloBank: min. €38500 eigen inbreng nodig voor huis van €200k met lening op 25j & nettoloon van 1840

Bes86's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vrees dat je zonder eigen inbreng niet aan een lening zal geraken voor een woning van rond de 200k euro.
    Bij die eigen inbreng moet je ook al rekening houden dat dit niet enkel de notaris- en dossierskosten betreft.
    Bij veel verkopen wordt er nl. een voorschot verwacht (meestal 10%), wat te betalen is vooraleer je hypothecaire lening afgesloten wordt.

Indien je het voorschot en notaris- en dossierskosten niet kan dragen, zullen er weinig banken je een lening verschaffen.
    En in jouw geval kan je je niet blauw betalen aan maandelijkse aflossingsbedragen.

Je zou in een betere situatie zitten als je effectieve nettoloon (excl. maaltijdcheques) boven de 2000 euro uitkomt.

Sowieso zou ik in jouw geval ook naar een goedkoper huis kijken.
    (Onder een bepaald bedrag betaal je ook enorm veel minder notariskosten, dacht ik. Weet niet meer of het 190k of 200k was.)

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Onder de 200k of 220k (afhankelijk van de locatie) krijg je een korting op de registratiebelasting van 5600 euro

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Momenteel een lening aangegaan via het vsmw (sociale lening via Vlaams woningfonds).
    Netto inkomen: €2200
    Aankoop app: €172.000
    Maandelijkse aflossing €€729,64
    Termijn: 25 jaar
    Heb de volledige €172k ontleend, heb enkel de notariskosten moeten opleggen die samen met de schuld saldo uitkwam op een €16.000

Ik kon ze over 20 jaar nemen maar gezien het belastingvoordeel toch de keuze gemaakt voor 25 jaar.
    Kan daar eens horen?
    Dossiererkost is ook maar €100.
    Anderzijds wel een rentevoet van 2%, maarja die haal ik er uit gezien we anders jaren verder zaten om de eigen inbreng samen te krijgen.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Denk dat je bij bank ook aan 2% raakt zonder eigen inbreng op dit moment hoor

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Denk dat je bij bank ook aan 2% raakt zonder eigen inbreng op dit moment hoor
    als alleenstaande voor 100% aankoop woning op 25 jaar? Lijkt me sterk.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hou er ook rekening mee dat je voor 200k waarschijnlijk geen instapklare woning kunt kopen en dus nog een hoop kosten zal mogen doen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Hou er ook rekening mee dat je voor 200k waarschijnlijk geen instapklare woning kunt kopen en dus nog een hoop kosten zal mogen doen.
    instapklaar is natuurlijk relatief... kan me, gezien de gemiddelde prijzen én de huurprijzen in die regio, perfect voorstellen dat je wel degelijk een instapklare woning zal hebben. Alleen zal het behang dan mss ouderwets zijn en zal de keuken 25 jaar oud zijn of zal je nog met zaken zoals een aparte keuken/living zitten. Is dat instapklaar? voor de ene wel, voor de andere niet .
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    instapklaar is natuurlijk relatief... kan me, gezien de gemiddelde prijzen én de huurprijzen in die regio, perfect voorstellen dat je wel degelijk een instapklare woning zal hebben. Alleen zal het behang dan mss ouderwets zijn en zal de keuken 25 jaar oud zijn of zal je nog met zaken zoals een aparte keuken/living zitten. Is dat instapklaar? voor de ene wel, voor de andere niet .
    Ja klopt, maar de kans dat er dan geen kosten komen op relatief korte termijn, wordt sowieso wel kleiner natuurlijk. Mijn punt was eerder: "uw investering stopt waarschijnlijk niet bij 200k"

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ja klopt, maar de kans dat er dan geen kosten komen op relatief korte termijn, wordt sowieso wel kleiner natuurlijk. Mijn punt was eerder: "uw investering stopt waarschijnlijk niet bij 200k"
    Met dat laatste ben ik het eens, met dat eerste niet. De kans dat er geen kosten "komen" impliceert immers dat een verouderde woning meer noodzakelijke kosten heeft, wat zeker geen zuivere logica is, zo'n woningen zijn vaak nog wat steviger gebouwd en hebben vaak minder duurdere technologieën met kosten (genre ventilatie, domotica, dimmers, ...). Dat je vaak kiest om meer uit te geven voor niet-noodzakelijke dingen (bvb nieuwe keuken omdat die moderner is), daar ben ik het wél mee eens.

Enkel energiekosten zijn meestal een stuk hoger...
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shadylp Bekijk bericht
    Momenteel een lening aangegaan via het vsmw (sociale lening via Vlaams woningfonds).
    Netto inkomen: €2200
    Aankoop app: €172.000
    Maandelijkse aflossing €€729,64
    Termijn: 25 jaar
    Heb de volledige €172k ontleend, heb enkel de notariskosten moeten opleggen die samen met de schuld saldo uitkwam op een €16.000

Ik kon ze over 20 jaar nemen maar gezien het belastingvoordeel toch de keuze gemaakt voor 25 jaar.
    Kan daar eens horen?
    Dossiererkost is ook maar €100.
    Anderzijds wel een rentevoet van 2%, maarja die haal ik er uit gezien we anders jaren verder zaten om de eigen inbreng samen te krijgen.
    Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn eigen woning
    Maar 2200€ netto en een sociale leningen ?

Dit staat op de site
    Een bescheiden inkomen?
    Lenen kan in 123 stappen
    2200€ netto is toch geen bescheiden inkomen meer ?

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    als alleenstaande voor 100% aankoop woning op 25 jaar? Lijkt me sterk.
    Met de ratio inkomen/aflossing van 1/3 kom je toch al ver niet?
    Met Q80 op 25 jaar haal je <1,4% vandaag

Pagina 1 van 6 12345 ... Laatste

Regels voor berichten