Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

in fout met het rijden tijdens een manoeuvre?

een vraagje ;

stel dat ik een straat inrijdt, een éénrichtingstraat en ik wil me parkeren op een inrit in achteruit.

ik heb gehoord, dat moest er iemand tegen me rijden als ik in achteruit op de inrit rijdt, dat ik in fout ben, omdat ik een manoeuvre doet, klopt dit?

ze vertelde me ook dat een collega in fout was in volgende situatie.
    een weg met langs beide kanten één rijstrook. persoon wilt zich parkeren op zijn oprit, zet zijn knipperlicht aan (oprit bevindt zich langs de kant van de andere rijstrook) en terwijl hij zijn manoeuvre doet (nl op de andere rijstrook draaien om zo op zijn oprit te geraken) is er een auto die hem wilt voorbijsteken en tegen hem rijdt. dus een auto die van achteren kwam. politie kwam en omdat hij een manoeuvre deed, was hij in fout. kan dit echt ????? ik kan beide voorbeelden niet geloven.

Bompaization's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Tijdens het uitvoeren van elk maneuver moet u voorrang verlenen aan de andere bestuurders.

Voorbeelden van manoeuvres zijn:

van rijstrook of van file veranderen;
    de rijbaan oversteken;
    een parkeerplaats verlaten of oprijden;
    uit een aanpalende eigendom komen;
    keren of achteruitrijden.

bron: https://mijnboete.be/alle-overtredin...en-manoeuvres/
    __________________________________________________ _
    In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

iTrader
    0
    ja ok, dit versta ik wel maar.

in het 1 voorbeeld, is er maar 1 rijstrook. wat zou ik dan moet en doen ? op de stoep wachten tot er geen auto afkomt en dan in achteruit rijden?

in het 2 voorbeeld; de 2de wagen heeft tegen de wagen gereden die op zijn oprit wou rijden. hij stak hem voorbij. hoe kan de wagen nu weten of die wagen gaat wachten of hem zal voorbijsteken. en nu stek dat de eerste wagen stopt ...maar de 2de wagen steekt hem voorbij en rijdt tegen de wagen die over de andere rijstrook moet rijden om tot zijn oprit te geraken . k ben van mening dat de achterligger in fout is

iTrader
    0
    In uw 1e voorbeeld mag je niet achterruit in parkeren want eenrichting...
    2e voorbeeld,draai eens de situatie om.

Bompaization's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    In het 1ste voorbeeld is er imo geen discussie, ge moet wachten tot de rijweg volledig vrij is voor ge uw maneuver doet.

In het 2de voorbeeld kan er discussie zijn aangezien de 2de wagen voorbijsteekt, ik neem aan dat hij dan van rijstrook verandert dus dan maakt hij eigenlijk ook een maneuver, in dit geval zal wellicht de rechter beslissen.
    __________________________________________________ _
    In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fabke_1 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ja ok, dit versta ik wel maar.

in het 1 voorbeeld, is er maar 1 rijstrook. wat zou ik dan moet en doen ? op de stoep wachten tot er geen auto afkomt en dan in achteruit rijden?
    Het antwoord staat in wegcode artikel 12.5:

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

in het 2 voorbeeld; de 2de wagen heeft tegen de wagen gereden die op zijn oprit wou rijden. hij stak hem voorbij. hoe kan de wagen nu weten of die wagen gaat wachten of hem zal voorbijsteken. en nu stek dat de eerste wagen stopt ...maar de 2de wagen steekt hem voorbij en rijdt tegen de wagen die over de andere rijstrook moet rijden om tot zijn oprit te geraken . k ben van mening dat de achterligger in fout is
    Hof van Beroep Antwerpen, 25 januari 1996, T.A.V.W. 1997, 101

Artikel 19.3. van het verkeersreglement bepaalt dat de bestuurder die naar links afslaat zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar moet maken door middel van de linker richtingaanwijzers en dat hij op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links moet begeven zonder de tegenliggers te hinderen.

Het zich naar links begeven dient tijdig te geschieden en het zich naar links begeven moet worden ingezet op een zekere afstand vóór de plaats waar de bestuurder links wil afslaan.

Rekening houdend met de voorrangverplichtingen van de links afslaande bestuurder, moet het zich naar links begeven worden ingezet op zekere afstand vóór de plaats waar de bestuurder links wil afslaan, zodanig dat hij door het gebruik van zijn richtingslichten en de plaats welke hij inneemt op de rijbaan geen twijfel laat bestaan t.a.v. de andere weggebruikers omtrent zijn inzicht om links af te slaan

Rechtspraak stelt de achterligger meestal niet aansprakelijk. De links afslaande bestuurder is voorrangsplichtig.

beemer036's schermafbeelding
    iTrader
    0
    2de voorbeeld heb ik zelf enkele jaren geleden voorgehad.

Ik was niet in fout.
    Maar het is wel een specialleke en kan neerkomen op centimeters.

De wagen die wil afslaan moet in zijn/haar spiegels kijken of er niets aankomt.
    Ik werd geraakt "na" mijn voorste spatbord en daardoor zou ik als 1ste aan een manouvre zijn begonnen, mocht ik toen geraakt zijn aan de voorkant zou dit betekenen dat de andere partij al aan zijn/haar manouvre bezig was.
    Nee, ik weet ook niet alles.

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lasportiva Bekijk bericht
    In uw 1e voorbeeld mag je niet achterruit in parkeren want eenrichting...
    2e voorbeeld,draai eens de situatie om.
    Dus moet je verplicht voorwaarts je oprit op, en mag je er ook niet achteruit uit uitgezonderd als je de hele straat achterwaarts aflegt ofwa? :')
    En parallel parkeren in een eenrichtingstraat is ook verboden volgens u...

=CID=Drone's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    normaal gezien word achteruit een parkeerplaats oprijden in een éénrichtingstraat niet aanzien als een overtreding met betrekking tot de rijrichting in die straat gelet op het feit dat parkeren word aanzien als een manoeuvre
    Walther Hagens
    31/10/1947 - 5/4/2006

iTrader
    32 (94%)
    in het 2 voorbeeld; de 2de wagen heeft tegen de wagen gereden die op zijn oprit wou rijden. hij stak hem voorbij. hoe kan de wagen nu weten of die wagen gaat wachten of hem zal voorbijsteken. .... k ben van mening dat de achterligger in fout is
    Is toch logisch, als je een manoeuver uitvoert, moet je zeker zijn dat iemand je niet wilt voorbijsteken, hoe doe je dat? Kijken of die achter je gestopt is of niet. .. En u mening doet er niet toe daarvoor hebben we wetten.

Voorbeeld: https://www.hln.be/in-de-buurt/retie...norm~a17053ff/

Denk even de snelheid en roekeloosheid weg, de Mercedes is in fout, hij moet voorrang verlenen aan iedereen die hem voorbijsteekt voor hij zijn manoeuver (afdraaien) uitvoert.

Misschien een opfrissingscursus gaan volgen zodat je de volgende keer niet meer volledig uit de lucht valt?

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Is toch logisch, als je een manoeuver uitvoert, moet je zeker zijn dat iemand je niet wilt voorbijsteken, hoe doe je dat? Kijken of die achter je gestopt is of niet. .. En u mening doet er niet toe daarvoor hebben we wetten.

Denk even de snelheid en roekeloosheid weg, de Mercedes is in fout, hij moet voorrang verlenen aan iedereen die hem voorbijsteekt voor hij zijn manoeuver (afdraaien) uitvoert.

Misschien een opfrissingscursus gaan volgen zodat je de volgende keer niet meer volledig uit de lucht valt?
    Het hangt er allemaal vanaf wie het eerst zijn manoeuvre start.
    Als persoon A al begonnen is met afdraaien voor persoon B aan zijn inhaalmanoeuvre begint zal persoon B in fout zijn. Die moet namelijk ook zien dat de baan vrij is voor hij aan zijn manoeuvre start...

Maar dat wordt dan beslist op basis van details. Waar de schade is op beide voertuigen, getuigen, dashcams,...
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0

Die Porsche was waarschijnlijk al in overtreding toen ie meerdere wagens in één keer aan het inhalen was. Afslaan is bovendien geen manoeuvre, al moet je wel voorrang geven, maar enkel aan verkeer dat de rijbaan "normaal" gebruikt. Dat ie verschillende auto's met de keer aan het inhalen is lijkt me al meteen een reden waarom ie geen voorrang meer heeft op een auto die inslaat.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Die Porsche was waarschijnlijk al in overtreding toen ie meerdere wagens in één keer aan het inhalen was. Afslaan is bovendien geen manoeuvre, al moet je wel voorrang geven, maar enkel aan verkeer dat de rijbaan "normaal" gebruikt. Dat ie verschillende auto's met de keer aan het inhalen is lijkt me al meteen een reden waarom ie geen voorrang meer heeft op een auto die inslaat.
    De wegcode bevat geen specifieke regels die meerdere voertuigen in 1 keer inhalen verbiedt... Meer nog, de afslaande wagen heeft dan net meer tijd om te zien dat een andere wagen reeds aan zijn manoeuvre is begonnen.
    De hoge snelheid van de Porsche gaat dat dan weer tegen. In die zin dat mocht het voor de rechtbank komen, een rechter daar mogelijk rekening mee zal houden.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    De wegcode bevat geen specifieke regels die meerdere voertuigen in 1 keer inhalen verbiedt... Meer nog, de afslaande wagen heeft dan net meer tijd om te zien dat een andere wagen reeds aan zijn manoeuvre is begonnen.
    De hoge snelheid van de Porsche gaat dat dan weer tegen. In die zin dat mocht het voor de rechtbank komen, een rechter daar mogelijk rekening mee zal houden.
    Het mag, maar enkel als er geen mogelijkheid is om naar rechts te gaan, dat is in de meeste gevallen waarbij er verschillende voertuigen in één keer worden ingehaald op een gewone tweerichtingsbaan meestal het geval. Maar da's moeilijk achteraf na te gaan als er geen camera's op staan. Heel waarschijnlijk zal die porsche wel degelijk naar rechts gekunnen hebben tussen die auto's maar dat niet gedaan hebben.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een gek kan ook 200km/u rijden in een straat waar je 30 mag rijden en tegen je wagen rijden. Als jij dan een manoeuver aan het uitvoeren bent, dan zal die gek op dat ogenblik nog niet eens te zien zijn. Maar toch ben je dan in de fout want je had maar moeten voorzien dat zo'n gek binnen de 3 seconde daar zal zijn?

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten