Pagina 1 van 3 123 Laatste
    Balsaus's schermafbeelding
    iTrader
    0

Huurcontracten in België zijn prehistorisch

Ik ben van plan iets te gaan huren. Het voorbeeld contract betreft een 9 jarig huurcontract.
    Nu, ik ben nog jong en alleenstaand. Het betreft iets dat maar groot genoeg is voor 1 persoon. Dus de kans is reëel dat dit maar voor een 2-tal jaar zal zal zijn.
    Ik lees dat huurcontracten onder de 3 jaar (vanaf 2019) maar een boete van 1,5 maand betreft bij opzegging in het eerste jaar, 1 maand in het 2de jaar en 0,5 maand in het 3de jaar.
    Bij een 9 jarig contract is dit nog steeds de klassieke 3 maand boete, 2 maand en vervolgens 1 maand boete. Opzeggingstermijn is 3 maand.
    Zo'n zware boetes zijn toch overdreven? In andere landen heb je veel meer flexibiliteit als huurder.

Wat is voor mij als huurder het voordeligste om aan te vragen als contract? Een 3-jarig contract?
    En waarom hebben wij in België nog zo'n prehistorische huurcontracten tegenover andere landen? Ik snap dat er wat bescherming voor de verhuurder nodig is, maar anderzijds leeft de mens anno 2019 ook veel flexibiler. Als je nu van job veranderd in u 2de jaar huurcontract, dan zit je met een 3 maand opzegstermijn hebt + 2 maand boete, vrij prijzige situatie..
    Laatst gewijzigd door Balsaus; 17 september 2019 om 15:10
    The road to success is always under construction.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Volgens mij moet je bij een 9 jarig (3-6-9) na 3 jaar geen boete meer betalen hoor

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik dacht dat de opzegtermijn 3 maanden was. 6 maanden is voor het geval de verhuurder opzegt.

Maar ja, de mindset qua werk en wonen loopt hier gewoon ver achter. Niet alleen bij die huurcontracten hoor, maar ook bijvoorbeeld dat Belgen liever onder hun eigen kerktoren blijven in plaats van dichter bij het werk te gaan wonen. In andere landen is dat heel anders.
    ...

iTrader
    1 (100%)
    je mag ook beginnen met een éénjarig contract, mag je max 1x verlengen en dan wordt het automatis een 3-6-9

maar dat betekent wel dat je in de eerste 2 jaren een moment hebt dat je kosteloos kan opzeggen

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Er mag zo heel af en toe nog eens iets zijn om de verhuurder te beschermen ook eh,... denk dat huurders al voldoende luxe en wetten hebben die hen dienen te beschermen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Balsaus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Er mag zo heel af en toe nog eens iets zijn om de verhuurder te beschermen ook eh,... denk dat huurders al voldoende luxe en wetten hebben die hen dienen te beschermen.
    Opzeggingstermijn lijkt mij voldoende. Als het een verzorgd appartement is, dan vindt je wel iemand binnen de 3 maand. Indien niet, dan ligt het eerder aan de staat van het appartement (krot) of geen marktconforme prijs.
    The road to success is always under construction.

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202 Bekijk bericht
    Ik dacht dat de opzegtermijn 3 maanden was. 6 maanden is voor het geval de verhuurder opzegt.

Maar ja, de mindset qua werk en wonen loopt hier gewoon ver achter. Niet alleen bij die huurcontracten hoor, maar ook bijvoorbeeld dat Belgen liever onder hun eigen kerktoren blijven in plaats van dichter bij het werk te gaan wonen. In andere landen is dat heel anders.
    Want werken is alles in het leven!

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    Want werken is alles in het leven!
    Zeker niet, maar ik denk dat hij bedoelt dat veel mensen liever elke dag 1 uur op en 1 uur af pendelen naar het werk om op 10 min van de ouders, ... te wonen, in plaats van omgekeerd. Terwijl, gemiddeld gezien, je veel minder reistijd en stress zal hebben met het omgekeerde.

En onze wetgeving is daar ook op gebaseerd: moeilijk om te verhuizen als je huurt of koopt (registratierechten etc.).
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Balsaus Bekijk bericht
    Opzeggingstermijn lijkt mij voldoende. Als het een verzorgd appartement is, dan vindt je wel iemand binnen de 3 maand. Indien niet, dan ligt het eerder aan de staat van het appartement (krot) of geen marktconforme prijs.
    Heel vaak werkt het ook gewoon zo. Als je meehelpt met een nieuwe huurder zoeken, laat een verhuurder de boete vaak wel vallen.
    Maar een jaarcontract is ook niks voor de huurder, hoor. Elk jaar opnieuw weet je niet of je nog ergens mag blijven wonen van je verhuurder? Zelfde voor de verhuurder.

En na drie jaar heb je inderdaad geen boete meer.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Heel vaak werkt het ook gewoon zo. Als je meehelpt met een nieuwe huurder zoeken, laat een verhuurder de boete vaak wel vallen.
    Maar een jaarcontract is ook niks voor de huurder, hoor. Elk jaar opnieuw weet je niet of je nog ergens mag blijven wonen van je verhuurder? Zelfde voor de verhuurder.

Er zijn wel nog een voordelen voor de verhuurder om kortetermijncontracten aan te bieden.

1) lokt de flexibele expat-volk die meestal meer huur betalen.
    2) Is een huurder lastig (geluidsoverlast, draagt geen zorg, vaak te late betalingen,...) , dan krijg je hem sneller buiten.
    3) Stijgt de huurprijzen ferm in de buurt, kan de eigenaar sneller een nieuwe huurder vinden die de hogere prijzen betaalt.

De boete laten vallen: Iedereen zegt dat maar ik ben nog niemand tegengekomen die dat voor mekaar heeft gekregen.
    o/

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    De boete laten vallen: Iedereen zegt dat maar ik ben nog niemand tegengekomen die dat voor mekaar heeft gekregen.
    Sterker zelfs, wij hebben de boete voor 3 maanden betaald, zijn er onmiddellijk uitgestapt en 2 maand later zat er al iemand anders in

De eigenares zal blij geweest zijn.

XA4's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Ik heb nog nooit een boete in rekening gebracht.
    Ook altijd met de huurder bekeken of er een mogelijkheid was om de 3 maanden opzeg korter te maken door samen naar nieuwe huurder te zoeken.
    Ook nooit geïndexeerd en de appartementen aan lage prijs verhuurd. Beetje te goed geweest eigenlijk...
    Maar daardoor ook nooit problemen gehad met huurders. Dat is toch ook heel wat waard.
    10% korting bij alle hotels op Booking.com: https://www.booking.com/s/35_6/14094159 (actie geldig tot 15/10/19)

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Zeker niet, maar ik denk dat hij bedoelt dat veel mensen liever elke dag 1 uur op en 1 uur af pendelen naar het werk om op 10 min van de ouders, ... te wonen, in plaats van omgekeerd. Terwijl, gemiddeld gezien, je veel minder reistijd en stress zal hebben met het omgekeerde.

En onze wetgeving is daar ook op gebaseerd: moeilijk om te verhuizen als je huurt of koopt (registratierechten etc.).
    De manier waarop hij het zegt komt gewoon heel anders over. Net alsof werken het belangrijkste is in het leven en je dus je levenswijze maar moet afstemmen op dat werk en al de rest is bijzaak.

Sowieso is dat heel persoonlijk. Mensen die max 1 keer per week eens bij hun ouders passeren bijvoorbeeld die gaan uiteraard altijd voordeel hebben qua reistijd als ze dicht bij het werk wonen. In mijn geval daarentegen zou de reistijd makkelijk verdubbelen moest ik dat voorbeeld volgen van dicht bij het werk en ver van familie en vrienden.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht

Kan maar max 1x verlengd worden, daarna wordt het een 3-6-9 (langetermijn) contract. Dus dat valt ook nog mee hoor die onzekerheid

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    De manier waarop hij het zegt komt gewoon heel anders over. Net alsof werken het belangrijkste is in het leven en je dus je levenswijze maar moet afstemmen op dat werk en al de rest is bijzaak.

Sowieso is dat heel persoonlijk. Mensen die max 1 keer per week eens bij hun ouders passeren bijvoorbeeld die gaan uiteraard altijd voordeel hebben qua reistijd als ze dicht bij het werk wonen. In mijn geval daarentegen zou de reistijd makkelijk verdubbelen moest ik dat voorbeeld volgen van dicht bij het werk en ver van familie en vrienden.
    Ik ga akkoord dat het persoonlijk is, maar in een klein land zoals België wonen mensen volgens mij gewoon te vaak dicht bij de familie en ver van het werk. Als ik mijn vrienden bekijk is dat zo, de meesten zijn 1u of meer onderweg om in hun geboortedorp te blijven wonen.

Maar, en dat bedoel ik, verhuizen voor je werk is hier gewoon heel moeilijk, tenzij je (weinig modern) weet dat je voor heel lange tijd bij dezelfde werkgever kan blijven. Want iets kopen brengt hopen kosten met zich mee, en zelfs huren (wat in België stiefmoederlijk wordt behandeld) is ook niet zo flexibel als op veel andere plaatsen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten