iTrader
    0

Woonlening, spaargeld, wat te doen...

Allen,

Beide dertigers met kids en een lopende woonlening, uitstaand bedrag is nog 125000 euro voor een periode van 12 jaar (al 8 jaar lopende) aan 2,3 procent intrest. Waarde van de woning zal om en bij de 475000 euro zijn.
    Pensioensparen doen we beide, ook beide pensioenplan v d werkgever en voor de kids wordt maandelijks het groeiplan v d overheid gespaard.

Momenteel zitten we met een spaarrekening van om en bij de 80000 euro, en omdat de interest daarop nihil is, is mijn vraag aan jullie wat jullie hiermee zouden doen? Woning is zowel binnen als buiten afgewerkt.

1. Alles bij het oude laten
    2. Deels vervroegde afbetaling v d lening en betere rentevoet verkrijgen
    3. Beleggen v h spaargeld (maar dan ken ik werkelijk niets van)
    4. Wat bijlenen, appartementen kopen en verhuren zodat huurder lening zo goed als betaald.
    5. Bouwgrond kopen.
    6. Iets anders of en combinatie van....

Alvast bedankt!
    Gr

iTrader
    0
    2.3 is nog vrij hoog, ik zou voor een herfinanciering zien nu het laag staat en ondertussen een deel vervroegd afbetalen.

Daarnaast kunt ge nog investeren in een garage en doorverhuren?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pivo1914 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    4. Wat bijlenen, appartementen kopen en verhuren zodat huurder lening zo goed als betaald.
    5. Bouwgrond kopen.

Alvast bedankt!
    Gr
    Gezien geen kennis van beleggen en de moeilijk inschatbare markt, moet je zeker 3 niet doen tot je er iets van kent.

Ik zou voor 2 gaan (zonder gedeeltelijke afbetaling) en voorlopig alles bij het oude laten, tenzij je een superinteressante investering kan vinden qua appartement
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soeplepel Bekijk bericht
    2.3 is nog vrij hoog, ik zou voor een herfinanciering zien nu het laag staat en ondertussen een deel vervroegd afbetalen.
    Je kan al eens op keytrade checken voor herfinanciering die site is echt goed daarvoor (en lage %). Kan je zien of het de moeite is met de extra kosten

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Gezien geen kennis van beleggen en de moeilijk inschatbare markt, moet je zeker 3 niet doen tot je er iets van kent.

Ik zou voor 2 gaan (zonder gedeeltelijke afbetaling) en voorlopig alles bij het oude laten, tenzij je een superinteressante investering kan vinden qua appartement
    Waarom geen vervroegde afbetaling? 'k Hoor veel mensen dit zeggen (incl mijn ouders) omdat ge dan niets meer terugkrijgt van de belastingen etc.. maar dit dringt bij mij niet door ze. Als het vervroegd afbetaald is, dan heb ge toch maandelijks meer in de maand ipv dat eenmalig, jaarlijks bedrag van de belasting?

Artemis's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Wij hebben in dezelfde situatie gezeten, en hebben toen een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling gedaan. Wel ervoor zorgen dat je maandelijkse terugbetaling nog net hoog genoeg blijft om je korf te blijven vullen. Check hier hoeveel dat is.
    Bijvoorbeeld, voor een lening van vóór 2015: eerste 10 jaar: 2280+760(eerste 10 jaar) = 3040 per persoon. 2 personen dus 6040 per jaar. => 503 euro per maand terugbetalen.
    Zolang je terugbetaling zo hoog blijft, heb je het volledige fiscale voordeel. Op alles wat je méér hebt openstaan, betaal je alleen maar intresten aan de bank en heb je geen fiscaal voordeel voor.

Update:
    op spaargids simulatie hypothecaire lening kom ik met jouw parameters op een afbetaling van 992 euro per maand, bijna 18.000 aan intresten.
    Stel dat je 65.000 euro vervroegd terugbetaalt, dan komt je maandelijkse afbetaling op 516 euro, en betaal je maar 9.300 aan intresten meer. -alles ruw geschat natuurlijk-
    Vandaar dat wij hiervoor gekozen hadden.

Maar ik ben ook geen kenner ofzo hoor

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Wat is dat groeiplan voor kinderen van de overheid?
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    hij bedoelt dat hij het kindergeld spaart, maar dan raar verwoord
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soeplepel Bekijk bericht
    Waarom geen vervroegde afbetaling? 'k Hoor veel mensen dit zeggen (incl mijn ouders) omdat ge dan niets meer terugkrijgt van de belastingen etc.. maar dit dringt bij mij niet door ze. Als het vervroegd afbetaald is, dan heb ge toch maandelijks meer in de maand ipv dat eenmalig, jaarlijks bedrag van de belasting?
    2 zaken:
    - momenteel betaalt de OP ongeveer 1000 euro per maand voor zijn lening. Een vervroegde afbetaling van ongeveer 50000 euro zou hem zo'n 700 euro kosten, op zich geen groot bedrag dus. Hij zit ook nog VER boven de limiet voor de woonbonus, dus kan zeker dat bedrag afkorten. Puur financieel is er dus niks mis aan een vervroegde afbetaling. Het zal hem geld besparen, maar als je een herfinanciering overweegt doe je dat sowieso pas best ofwel NA de herziening door de huidige bank (de wederbeleggingsvergoeding zal dan lager zijn) ofwel doe je het niet, maar herfinancier je gewoon bij een andere bank voor een lager bedrag.
    - je tekst gaat over de situatie waarbij je bij een vervroegde afbetaling nog minder zou afbetalen dan het jaarlijkse aftrekbare bedrag van de woonbonus. Dat moet je individueel bekijken, maar stel dat ze nu de volledige 80000 euro zouden afbetalen, dan hebben ze nog een maandelijkse last van 357 euro over. Daardoor zitten ze echter onder het grensbedrag van de woonbonus en verliezen ze zo'n 1250 euro voordeel. Als ze alles "optimaliseren" en bvb zakken naar een percentage van 1,5%, dan moeten ze ip plaats van 80000 euro, slechts 58000 euro inleggen om hetzelfde voordeel te behouden.

Om je een idee te geven van de "macht" van een fiscaal voordeel van de woonbonus: ik zal normaal gezien nu over de volledige looptijd van mijn lening een totaal belastingsvoordeel van 52580 euro krijgen. Dat is véél meer dan de intrest die ik in totaal zal betalen (29609,52 euro, in de veronderstelling dat ik aan 2% verder zal lenen).
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Hoe kom je aan dat bedrag? Bedoel je niet dat dat het bruto voordeel is?
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pivo1914 Bekijk bericht
    Allen,

Beide dertigers met kids en een lopende woonlening, uitstaand bedrag is nog 125000 euro voor een periode van 12 jaar (al 8 jaar lopende) aan 2,3 procent intrest. Waarde van de woning zal om en bij de 475000 euro zijn.
    Pensioensparen doen we beide, ook beide pensioenplan v d werkgever en voor de kids wordt maandelijks het groeiplan v d overheid gespaard.

Momenteel zitten we met een spaarrekening van om en bij de 80000 euro, en omdat de interest daarop nihil is, is mijn vraag aan jullie wat jullie hiermee zouden doen? Woning is zowel binnen als buiten afgewerkt.

5. Bouwgrond kopen.

Alvast bedankt!
    Gr

Amai, serieuze first world problems.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Hoe kom je aan dat bedrag? Bedoel je niet dat dat het bruto voordeel is?
    Is het netto voordeel voor een koppel met een lening van 2010
    Rosa Parks

iTrader
    11 (93%)
    Keuze 2. Sowieso.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Keuze 2 > Keuze 3/4

Regels voor berichten