iTrader
    0

Question Onduidelijkheid over DJ-Licentie van SABAM

Dag,

Ik zou graag meer dan gewoon een bedroom DJ worden en dus meer op feestjes gaan draaien, maar ik ben in de war ivm. de DJ-licentie die je zogezegd moet kopen. Het lijkt mij extreem onnodig om een licentie van bijna €300 te moeten kopen EN dan nog eens al je liedjes legaal aan te schaffen om slechts enkele keren te draaien en dan misschien maar rond de €100 te verdienen, waardoor je elk jaar verlies lijdt.

Op de site van SABAM staat slechts één zinnetje: 'De dj-licentie is een toelating voor het maken van kopieën van uw eigen muziekcollectie ter ondersteuning van uw activiteiten als dj.'
    Voor zover ik begreep hoef je de licentie niet te kopen zolang je elk liedje op zijn originele drager laat staan, maar ik zie dit nergens bevestigd. Mag ik dan liedjes gekocht op bv. Beatport gewoon openbaar draaien vanaf mijn laptop zonder licentie? En als ik USB's zou gebruiken zou ik plots meer dan €200 moeten betalen? En hoe zit het met free downloads van bv. Soundcloud?

Ik ben zeeeeeeeer hard tegen de afzetterij van SABAM maar wil natuurlijk ook niet in de problemen komen dus hopelijk kunnen jullie dit een beetje opklaren!

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    105 (100%)
    https://www.formaat.be/nieuws/ben-ik...ag-het-vrijdag

Biedt een antwoord op je vragen denk ik.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _ns_ Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Biedt een antwoord op je vragen denk ik.

Dit artikel had ik ook al bekeken maar biedt nog altijd niet echt duidelijkheid over het laptop vs. USB gebeuren aangezien het gewoon 'mp3' naast 'cd' als drager bestempelt (op CD's enz staan tenslotte ook mp3 bestanden)

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lukyluk17 Bekijk bericht
    Dit artikel had ik ook al bekeken maar biedt nog altijd niet echt duidelijkheid over het laptop vs. USB gebeuren aangezien het gewoon 'mp3' naast 'cd' als drager bestempelt (op CD's enz staan tenslotte ook mp3 bestanden)
    Op een CD staan geen MP3-bestanden (wel (ongeveer WAV-formaat). Het maakt niet uit in welke vorm iets op een CD opgeslagen is, gewoon het feit dat je die muziek kopieert naar een andere drager voor eigen commercieel gebruik volstaat om dat bedrag te betalen. Dus ja, zelfs al maak je een identieke kopie of heb je altijd de originele cd mee terwijl je DJ't met een MP3-rip van die CD, moet je dat bedrag betalen.

Of een download van soundcloud nu gratis is of niet maakt overigens ook niets uit. Je moet kijken naar zowel de voorwaarden van Soundcloud (de "drager" van de muziek) als van de auteur (die het auteursrecht bezit). Waarschijnlijk maakt soundcloud wss wel geen problemen over het gebruiken van die MP3s, het zal vooral de auteur zijn die bepaalt of je zijn gratis downloads ook commercieel mag gebruiken.

En als die auteur lid is van SABAM (of een vergelijkbare organisatie in het buitenland) moet je aan SABAM natuurlijk ook betalen

Het is aan jou uit te maken of je DJ wil worden. Dat je verlies kan lijden als je slechts 1 keer zal draaien op een jaar is wss waar, maar da's hetzelfde als een grafisch designer die een licentie van Adobe nodig heeft en uiteindelijk maar 1 keer een illustratie verkoopt op een jaar... Een zelfstandige heeft nu eenmaal kosten die hij moet compenseren door voldoende omzet.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Als jij je nummers aankoopt op je pc (beatport, itunes, etc...) en ze daar naar download én van die pc afspeelt, dan ist dat de ORGINELE DRAGER. Net zoals wanneer je een CD koopt in de winkel, dan is de CD jouw orginele drager. Anders zou enkel de golden master van de platenfirma tellen en mag iedereen een dj licentie betalen.
    Hou wel nauwgezet een overzicht van al uw facturen bij als ze komen controleren want dat is essentieel.

Dit is de reden waarom veel professionele DJ's nog steeds draaien met bv Serato, Rekordbox of Engine Prime vanop hun laptop.
    Het is u wel toegestaan om heel uw library te backuppen naar externe media, je mag ze gewoon niet gebruiken om van daarop af te spelen
    Dit geld ook voor de meer en meer opkomende integratie van streaming diensten. Via Denon Prime kan je nu bv TIDAL streamen, daar heb je ook GEEN DJ licentie voor nodig omdat je niet met kopies werkt.

Wat JPV zegt is dan ook klinkklare onzin. Als je die muziek aankoopt via legale weg dan zit daar al een grote factoor een auteursrechten in. De DJ Licentie gaat enkel over het gebruik van kopies. Dat stamt nog uit de tijd van MP3 rips van CD's. Ik herhaal: zolang je legaal muziek online aankoopt, download naar je DJ pc én gaat performen met die pc dan is dat de orginele drager en heb je GEEN DJ licentie nodig.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Als jij je nummers aankoopt op je pc (beatport, itunes, etc...) en ze daar naar download én van die pc afspeelt, dan ist dat de ORGINELE DRAGER. Net zoals wanneer je een CD koopt in de winkel, dan is de CD jouw orginele drager. Anders zou enkel de golden master van de platenfirma tellen en mag iedereen een dj licentie betalen.
    Hou wel nauwgezet een overzicht van al uw facturen bij als ze komen controleren want dat is essentieel.

Dit is de reden waarom veel professionele DJ's nog steeds draaien met bv Serato, Rekordbox of Engine Prime vanop hun laptop.
    Het is u wel toegestaan om heel uw library te backuppen naar externe media, je mag ze gewoon niet gebruiken om van daarop af te spelen
    Dit geld ook voor de meer en meer opkomende integratie van streaming diensten. Via Denon Prime kan je nu bv TIDAL streamen, daar heb je ook GEEN DJ licentie voor nodig omdat je niet met kopies werkt.

Wat JPV zegt is dan ook klinkklare onzin. Als je die muziek aankoopt via legale weg dan zit daar al een grote factoor een auteursrechten in. De DJ Licentie gaat enkel over het gebruik van kopies. Dat stamt nog uit de tijd van MP3 rips van CD's. Ik herhaal: zolang je legaal muziek online aankoopt, download naar je DJ pc én gaat performen met die pc dan is dat de orginele drager en heb je GEEN DJ licentie nodig.
    Het zal wel waar zijn ja, maar het is toch echt wel niet mee met de tijd.

Dan heeft niemand een DJ licentie nodig. Want iedereen speelt zijn muziek af vanaf een pc naar waar hij zijn muziek naar gedownload heeft.
    Of kan je muziek die je online aankoopt maar 1x downloaden en that's it? Werkt dat zo? Met games is dat toch ook niet zo?
    Trouwens wat als die pc harde schijf crasht? Al uw muziek opnieuw aankopen?
    Wat als ik Cut-Paste naar een andere PC? Dan is geen kopie, dan is 'gemoved'?
    En wat als ik mijn bestanden orgineel download naar mijn iCloud schijf?
    En dan afspeel vanaf mijn iCloud? Enkel toegestaan wanneer hij dit streamt vanaf je icloud en niet eerst download of gedownload heeft?
    Wat als hij die icloud muziek eerst zet naar het RAM geheugen in plaats van de harde schijf? Telt dat ook als een medium?
    Dan is elke stream ook een medium want die wordt altijd gedeeltelijk eerst gebuffered op het toestel zelf.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 6 september 2019 om 19:40
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

Tah_b00nz0r's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Ik betaal de dj licensie wel. Ik ga dan ook draaien met usb stick dus kopieer de muziek van men hdd in rekordbox naar men usb.

Soundcloud is in mijn ogen niet legaal. Ik ga er dan ook vanuit dat als je bv mashups of extended tracks van SC begint af te halen dat je dan sowieso eigenaar moet zijn van de nrs die verwerkt zitten in de mashup.
    psn :: zjerre
    Playing :: BF4, FIFA 15
    USA Roadtrips blog :: click here

iTrader
    28 (100%)
    Een DJ licentie is dan ook absoluut niet nodig. De enige mensen die dat nodig hebben zijn diegene die er voor zorgen dat het nodig is.
    Als gij bij de aankoop al uw muziek opslaat op uw USB stick en niet op uw computer omdat ge bv met een XDJ-RX2 of PRIME4 draait en dat toestel alles analyseert, ge daar uw cue points etc zet, dan is dat uw orginele drager.

Je mag perfect als je een nieuw toestel koopt uw library opnieuw downloaden. Je mag hem ook terugzetten van een kopie.
    Wat niet mag is wat Tah_boonzor doet: uw muziek kopieren van de orginele drager naar een ander medium en dan met dat medium gaan performen.

De punten die ge aanhaalt zijn zeer legitiem he. De DJ licentie is een achterhaald en belachelijk concept dat diende om ervoor te zorgen dat DJ's niet massaal mekaar cd's liepen te rippen en daar dan mee gingen spelen, met het excuus 'jama de cd's liggen thuis'.
    Nu je alle content digitaal kan aankoopen, opslaan en beheren op het toestel waarmee ge gaat spelen is de DJ Licentie een doorprikte zak lucht.

Het betalen van SABAM en billijke vergoeding is de verantwoordelijkheid van de organisator van het evenement, gij hebt de auteursrechten van uw muziek al betaalt toen ge hem aankocht.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    euh... behalve dat ik in die laatste verwijzing van SABAM mss beter had moeten verwijzen naar de SABAM DJ-licentie, zie ik niet waar mijn verhaal dat van jou tegenspreekt. De OP was duidelijk bezig over het overzetten van muziek naar USB-sticks, dan is het per definitie niet meer de originele dragers
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    28 (100%)
    Op elk vlak? Je insinueert dat als je DJ wilt worden je maar gewoon die kosten moet maken en haalt geripte CD's aan als voorbeeld. Dat is in de modernen tijd helemaal niet meer van toepassing

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Op elk vlak? Je insinueert dat als je DJ wilt worden je maar gewoon die kosten moet maken en haalt geripte CD's aan als voorbeeld. Dat is in de modernen tijd helemaal niet meer van toepassing
    Ik reageerde specifiek op deze quote: 'Dit artikel had ik ook al bekeken maar biedt nog altijd niet echt duidelijkheid over het laptop vs. USB gebeuren aangezien het gewoon 'mp3' naast 'cd' als drager bestempelt (op CD's enz staan tenslotte ook mp3 bestanden)'

Dat gaat duidelijk over een andere drager dan de originele drager.
    Rosa Parks

iTrader
    28 (100%)
    "Je hebt geen dj-licentie nodig als je draait met originele dragers (cd, vinyl, mp3). Als je gebruik maakt van mp3’s moet je wel kunnen aantonen dat het om originele en legale versies gaat. Daarvoor moet je tijdens je dj-activiteiten altijd je aankoopbewijzen, historiek van een downloadstore of andere bewijsstukken kunnen voorleggen."

Long story short: elke keer als je online muziek aankoop (legaal!) dan print je de factuur, op jouw naam, uit en hou je die bij in een map. Overal waar je gaat draaien neem je die map mee. Zolang elk nummer dat gij mee hebt om mee te draaien overeenstemt met een officieel aankoop op jouw naam, dan heb je geen DJ licentie nodig.

Ook een belangrijk detail: de DJ Licentie is niet van SABAM. Simim (de platenfirma) geeft die uit en gebruikt SABAM om ze te innen. Dat zijn ook de gasten die billijke vergoeding, kabelrechten en andere ontransparante zever innen.
    Laatst gewijzigd door desolation; 7 september 2019 om 14:02

Tags for this Thread

Regels voor berichten