Pagina 1 van 4 1234 Laatste
    pijlman's schermafbeelding
    iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Bestaat er iets waar er geen belastingen (of taksen) op geheven worden?

Ik zat mij gisteren te realiseren dat er quasi niets bestaat waarop geen belastingen, taksen of opbrengsten voor de staat op geheven worden.
    Buiten 2,5 van de 4 elementen: Vuur (zon dan), lucht en water (in beperkte vorm).

En wat krijg je in de plaats?

- Falende rechterlijke macht
    - Politie die werken volgens meerdere maten en meerdere gewichten waarbij een grote focus ligt op beboeten ipv repressie
    - Falend milieubeleid
    - Falend energiebeleid
    - Ondermaats onderwijs
    - Slecht wegenstelsel - Ondermaats beleid inzake transport
    - Ondermaatse verkeersveiligheid
    - Geen toekomstvisie van wetgevende macht
    - Bureaucratie ten top bij uitvoerende macht
    - Kibbelende regeringen en egoïstische politiekers
    - Falende pensioenstelsels

Het enige wat ongeveer ok is, is de gezondheidszorg.

Ik zeg niet dat alles fout is. Maar als je de balans zou maken, heeft de staat België een buis.
    Je zou er bijna depressief van worden...
    Laatst gewijzigd door pijlman; 5 september 2019 om 12:15
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Welk land krijgt dan wel een voldoende?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    je moet niet ver naar boven rijden...

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Belangrijkste opmerking: de zon is eigenlijk helemaal geen vuur, maar bestaat uit gas en plasma waarin kernfusie plaatsvindt, als de zon zou werken op basis van chemische reacties zoals vuur dat doet, dan zou ze al lang niet meer schijnen.

Met een aantal van je politieke opmerkingen ben ik het absoluut eens (falend energie- en milieubeleid, bureaucratie, etc.), met andere niet. Grosso modo is het hier zo slecht nog niet, goede gezondheidszorg, stevig sociaal vangnet, goed eten en drinken, ons onderwijs is ook zeker niet slecht (dalende kwaliteit betekent niet automatisch ondermaatse kwaliteit, we komen gewoon van hoger), ...

Een politie die vooral beboet i.p.v. aan repressie doet, klinkt als een klacht van iemand die te veel snelheidsboetes krijgt. Je kan niet én meer verkeersveiligheid verwachten én minder actie van de politie op dat vlak. Dat probleem zit voor een stuk in onze cultuur: drinken en rijden wordt bijvoorbeeld nog veel te gemakkelijk geaccepteerd, vooral bij de oudere generaties.
    Van de politie zelden last gehad eerlijk gezegd (2 kleine snelheidsboetes op 7 jaar), de verantwoordelijkheid van het falen van onze rechtstaat op het vlak van criminaliteit ligt wat mij betreft eerder bij een gebrekkige justitie en bijbehorende strafwet en eventueel te weinig gevangenissen. De politie doet zijn werk, anderen ondergraven het.

Wat is trouwens jouw verwachting op het vlak van het wegenstelsel? Als elke generatie grote hoeveelheden nieuwe wegen zou moeten aanleggen, dan bestaat je land na een tijd alleen maar uit wegen. Het probleem ligt inderdaad bij onderhoud en een crappy ruimtelijke ordening die het gevolg is van decennia lang politieke corruptie op lokaal vlak en gebrek aan overkoepelend beleid op hogere niveaus.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Fieuw man, hoe negatief kan je in het leven staan, is da nu zo leuk enkel maar de zaken die beter kunnen onthouden? Ik woon echt graag in België, hebben hier een heerlijke plekje op den buiten, de wegen liggen goed, schooltje met zone 30, alle voorzieningen dichtbij, ons vuilnis halen ze altijd mooi op tijd op, ik heb snel internet, tv, stromend water, elektriciteit in overvloed, leuke hobby's, een prachtige vrouw & kindje onderweg.. Tuurlijk kunnen zaken beter, maar als je het zelf niet in jou hebt om dat te gaan veranderen, kan je je beter op andere zaken focussen en gewoon genieten van het leven.

iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De verantwoordelijkheid van het falen van onze rechtstaat op het vlak van criminaliteit ligt wat mij betreft eerder bij een gebrekkige justitie en bijbehorende strafwet en eventueel te weinig gevangenissen. De politie doet zijn werk, anderen ondergraven het.

Wat is trouwens jouw verwachting op het vlak van het wegenstelsel? Als elke generatie grote hoeveelheden nieuwe wegen zou moeten aanleggen, dan bestaat je land na een tijd alleen maar uit wegen. Het probleem ligt inderdaad bij onderhoud en een crappy ruimtelijke ordening die het gevolg is van decennia lang politieke corruptie op lokaal vlak en gebrek aan overkoepelend beleid op hogere niveaus.
    Akkoord van de politie.

Wegenstelsel; ik verwacht dat ze hetgeen er ligt, toch minstens goed onderhouden. Of de korte pijn en duidelijk vermelden dat het niet meer past in ruimtelijke ordening.
    Ik spreek dus bv. over huidige snelwegen en bv. Brusselse tunnels...

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik denk dat je hier veel teveel generalisaties maakt.
    - verwijzingen naar rechterlijke macht en politie lijken mij vooral uit anekdotes en/of buikgevoel te komen. Zijn er indicaties dat deze ten opzichte van de rest van de wereld zo slecht werken in België?
    - verwijzing naar het onderwijs: er mag dan wel berichtgeving zijn dat de kwaliteit van het onderwijs "daalt", dat wil niet zeggen dat het onder de maat is. Enige jaren geleden was het onderwijs in België absolute top, dat het sindsdien gedaald is betekent niet dat het nu ergens onderaan ligt. Beetje het gevaar met relatieve termen. Als ik zeg dat ik gisteren lekkerder gegeten heb dan vandaag, kan het eten vandaag nog steeds heel lekker geweest zijn.
    - slecht wegenstelsel: hier is de laatste 10 jaar toch enorm veel verbetering in geweest? Ja, we kennen allemaal de verhalen van de opgevulde putjes hier en daar, maar over het algemeen is hier al een grote inhaalbeweging gebeurt en de keren dat ik over schandalige wegen rijd worden toch minder en minder...
    - verkeersveiligheid is niet goed genoeg, maar de bevolkingsdichtheid en resulterende verkeersdichtheid in België is dan ook weer heel hoog. Wel ligt er werk in het verbeteren van het openbaar vervoer zodat minder mensen de auto nemen.

Er zitten zeker een paar goede punten in het lijstje dat je aanhaalt, maar het is ook niet allemaal heel fair imo.

iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Fieuw man, hoe negatief kan je in het leven staan, is da nu zo leuk enkel maar de zaken die beter kunnen onthouden? Ik woon echt graag in België, hebben hier een heerlijke plekje op den buiten, de wegen liggen goed, schooltje met zone 30, alle voorzieningen dichtbij, ons vuilnis halen ze altijd mooi op tijd op, ik heb snel internet, tv, stromend water, elektriciteit in overvloed, leuke hobby's, een prachtige vrouw & kindje onderweg.. Tuurlijk kunnen zaken beter, maar als je het zelf niet in jou hebt om dat te gaan veranderen, kan je je beter op andere zaken focussen en gewoon genieten van het leven.
    Ik zeg dus niet dat ik niet graag in België woon of dat ik diep ongelukkig ben.
    Ik zeg gewoon dat het me stoort dat ik als gelukkige mens zoveel moet afdragen.

Bv. met het geld dat ik moet betalen als onroerende voorheffing, ga ik veeeeeeel liever eens op weekend met mijn prachtige vrouw en kindjes.
    Dat geld stroomt indirect ook terug naar de staat want ik betaal btw op mijn verblijf en de firma achter dat bedrijf betaalt ook belastingen op de winst die ze maken op mij.

Voor al hetgeen jij opnoemt, betaal je meer dan genoeg. (behalve schooltje).
    Bovenop dat bedrag komt een belasting of taks die feitelijk naar een log apparaat gaat.
    Dat apparaat zou eigenlijk moeten zorgen dat je het nog beter hebt maar daar faalt het (grotendeels) in.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: qua belastingen, ruimtelijke ordening, pensioenstelsel is het beter in Nederland, qua onderwijs, gezondheidszorg wat minder, maar zou je werkelijk onze Belgische keuken en bierkelders verruilen voor de Nederlandse keuken en Heineken?

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pijlman Bekijk bericht
    Ik zeg dus niet dat ik niet graag in België woon of dat ik diep ongelukkig ben.

Bv. met het geld dat ik moet betalen als onroerende voorheffing, ga ik veeeeeeel liever eens op weekend met mijn prachtige vrouw en kindjes.
    Dat geld stroomt indirect ook terug naar de staat want ik betaal btw op mijn verblijf en de firma achter dat bedrijf betaalt ook belastingen op de winst die ze maken op mij.

Voor al hetgeen jij opnoemt, betaal je meer dan genoeg. (behalve schooltje).
    Bovenop dat bedrag komt een belasting of taks die feitelijk naar een log apparaat gaat.
    Dat apparaat zou eigenlijk moeten zorgen dat je het nog beter hebt maar daar faalt het (grotendeels) in.
    En toch is de oplossing ZO simpel: verhuis dan naar daar waar het totaalplaatje beter bij jou past.

Ja, er is zeker ruimte voor verbetering. Maar ik besef ook maar al te goed dat wij op veel vlakken veel geluk hebben in ons Belgenlandje.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Op wereldschaal mag je hier niet klagen, als je vergelijkt met andere West-Europese landen kan het allemaal wat efficiënter, maar wat wil je ook met 6 regeringen? Wij hebben onze eigen problemen geschapen en nu zitten we ermee.

Meerwaarde op aandelen is trouwens onbelast (net zoals niet erg veel dividenduitkering), vandaar ook de klacht dat de belasting op arbeid te hoog is in vergelijking met die op vermogen (die meer telt voor mensen die al effectief wat kapitaal hebben). Maar zeg het niet te luid, of dat wordt hoger belast terwijl er niets zal dalen
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Maar is dat wel zo? Wat is veel? Ik heb daar geen probleem mee, ik hou nog méér dan voldoende over om comfortabel te leven na het betalen van alle belastingen, en ik vind dat ik daar voldoende voor terug krijg.

Een voorbeeld, ooit al eens goed ziek geweest? Een operatie ondergaan? Trust me dat je dat het liefst voorhebt in België Wat een luxe onze gezondheidszorg!

iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ik denk dat je hier veel teveel generalisaties maakt.
    - verwijzingen naar rechterlijke macht en politie lijken mij vooral uit anekdotes en/of buikgevoel te komen. Zijn er indicaties dat deze ten opzichte van de rest van de wereld zo slecht werken in België?
    Ik vind niets terug met concrete cijfers. Maar je kan toch niet naast het feit kijken dat zoveel politiediensten en justitie apparaten geld vragen

I- verwijzing naar het onderwijs: er mag dan wel berichtgeving zijn dat de kwaliteit van het onderwijs "daalt", dat wil niet zeggen dat het onder de maat is. Enige jaren geleden was het onderwijs in België absolute top, dat het sindsdien gedaald is betekent niet dat het nu ergens onderaan ligt. Beetje het gevaar met relatieve termen. Als ik zeg dat ik gisteren lekkerder gegeten heb dan vandaag, kan het eten vandaag nog steeds heel lekker geweest zijn.
    Relatief bekeken, de uitdagingen (voor de toekomst) liggen vandaag veel hoger dan gisteren. Als de kwaliteit van ons onderwijs daalt en vroeger top. Dan zijn we sneller gezakt.
    Bovendien wordt er meer geld geïnvesteerd per persoon in onderwijs dan vroeger. Dit stond paar in HLN[/QUOTE]

- slecht wegenstelsel: hier is de laatste 10 jaar toch enorm veel verbetering in geweest? Ja, we kennen allemaal de verhalen van de opgevulde putjes hier en daar, maar over het algemeen is hier al een grote inhaalbeweging gebeurt en de keren dat ik over schandalige wegen rijd worden toch minder en minder...
    - verkeersveiligheid is niet goed genoeg, maar de bevolkingsdichtheid en resulterende verkeersdichtheid in België is dan ook weer heel hoog. Wel ligt er werk in het verbeteren van het openbaar vervoer zodat minder mensen de auto nemen.
    Er zijn meer auto's op de weg en de verkeersbelastingen zijn gestegen. Dit resulteert in meer en meer inkomsten. Een inhaalbeweging zou niet nodig geweest zijn mocht je verwachten dat de overheid zoals een goede huisvader vooruitziend en verantwoordelijk omgaat met het budget in functie van het werk. Als 10 jaar lang mijn dak lekt maar ik vertik het om te maken (ondanks het feit dat mijn spaarvermogen stijgt), dan kan je niet verwachten dat de kosten voor herstelling even laag zijn als initieel voorgesteld.

iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Maar is dat wel zo? Wat is veel? Ik heb daar geen probleem mee, ik hou nog méér dan voldoende over om comfortabel te leven na het betalen van alle belastingen, en ik vind dat ik daar voldoende voor terug krijg.

Een voorbeeld, ooit al eens goed ziek geweest? Een operatie ondergaan? Trust me dat je dat het liefst voorhebt in België Wat een luxe onze gezondheidszorg!
    Maja, dat is zoals gaan tafelen in een sterrenrestaurant. Door de status en de prijs verwacht je hoogstaand eten.
    Als je achteraf niet goed getafeld hebt, ben je toch ontgoocheld?

Ik heb al een resem operaties ondergaan en idd (zoals ik aangeef in eerste post) de gezondheidszorg is dik ok.
    We betalen er ook voor uiteraard en daar voel je gewoon dat het goed in elkaar zit.
    Daarenboven betaal ik graag mijn eigen ziekteverzekering voor net dat tikkeltje meer.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik vind niets terug met concrete cijfers. Maar je kan toch niet naast het feit kijken dat zoveel politiediensten en justitie apparaten geld vragen
    Nu spreek je over geld waar je eerst over visie en methodiek sprak...

Relatief bekeken, de uitdagingen (voor de toekomst) liggen vandaag veel hoger dan gisteren. Als de kwaliteit van ons onderwijs daalt en vroeger top. Dan zijn we sneller gezakt.
    Bovendien wordt er meer geld geïnvesteerd per persoon in onderwijs dan vroeger. Dit stond paar in HLN
    Dat is nog steeds relatief ten opzichte van de situatie waarin we top waren. Betekent nog steeds niet dat het nu ondermaats zou zijn. Laatste resultaten die ik kan vinden tonen ons onderwijs nog steeds duidelijk boven het OESO gemiddelde en boven de buurlanden.

Er zijn meer auto's op de weg en de verkeersbelastingen zijn gestegen. Dit resulteert in meer en meer inkomsten. Een inhaalbeweging zou niet nodig geweest zijn mocht je verwachten dat de overheid zoals een goede huisvader vooruitziend en verantwoordelijk omgaat met het budget in functie van het werk. Als 10 jaar lang mijn dak lekt maar ik vertik het om te maken (ondanks het feit dat mijn spaarvermogen stijgt), dan kan je niet verwachten dat de kosten voor herstelling even laag zijn als initieel voorgesteld.
    Dan kunnen we gerust de beleidsvoering van het verleden verwijten, maar moeten we toch niet kwaad zijn dat er een inhaalbeweging gaande is?

Overigens shift je ook hier ten opzichte van het originele punt. Je originele punt was "slecht wegenstelsel".

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten