Pagina 2 van 2 Eerste 12
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    belastingsschijven zeggen niks over RSZ
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    belastingsschijven zeggen niks over RSZ
    Omdat RSZ niet iets is wat je maar voor de helft moet betalen. Het is 13,07 of 13,07. Logischerwijs is 13,07% van 1000€ minder dan van 3000€

In deze discussie is het vooral de kwestie van in verhouding meer netto overhouden. Mede dankzij de werkbonus, progressief belastingssysteem en belastingsvrije sommen.
    Daarom dat het vaak veel interessanter is om gewoon deeltijds te gaan werken. Je moet netto weinig laten vallen, maar je wint wel 18 uren per week.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Omdat RSZ niet iets is wat je maar voor de helft moet betalen. Het is 13,07 of 13,07. Logischerwijs is 13,07% van 1000€ minder dan van 3000€
    toch niet 100% correct.

RSZ-werknemer is idd 13,07% voor een bediende (14,1156% voor een arbeider, wat logisch is maar die uitleg ga ik je besparen). Maar de werkbonus korting is deze die ervoor zorgt dat de rekencalculator van bvb een kluwer zoals hierboven gelinkt niet zomaar kan gebruiken om deeltijdse werknemers te berekenen. Want bij de berekening van de werkbonus, de korting die je op RSZ krijgt, hangt af van het aantal uur dat je werkt (tegenover een voltijdse in het bedrijf).
    Daardoor kan je niet zomaar meer zeggen: iemand met 1100 euro betaalt X euro RSZ, zoals KerberosX (onbewust) verkeerd berekende.

Je zegt nu mss "JPV is weer aan het neuten", maar da's wel waarom een bedrijf nu miljoenen kan besparen door zijn deeltijdse werknemers (in theorie) te laten minder werken: door iemand ipv 20/38, 20/35 te laten werken, verdient die werknemer plots meer én het bedrijf houdt meer over én de schatkist verliest miljoenen... Dus zeker niet onbelangrijk. Zeker omdat enkele grote bedrijven dat gaatje nu eindelijk lijken gevonden te hebben.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    dat kan perfect kloppen. Het is een relatief bescheiden loon, dus geen bedrijfsvoorheffing. De werkbonus zorgt er ook voor dat ze zelfs bijna geen RSZ afdraagt
    zo ken ik ook iemand.. verdient bijv: bruto 1450 en krijgt netto ongeveer 1320 euro (met werkbonus,etc..).
    ik vroeg me af of hij volgend jaar bij zijn belastingsbrief veel zal moeten betalen of niet?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fabke_1 Bekijk bericht
    zo ken ik ook iemand.. verdient bijv: bruto 1450 en krijgt netto ongeveer 1320 euro (met werkbonus,etc..).
    ik vroeg me af of hij volgend jaar bij zijn belastingsbrief veel zal moeten betalen of niet?
    zoals hierboven gezegd: dat hangt af van het aantal uren dat die presteert.

En natuurlijk is ook die etc. belangrijk. Zit daar KEW in, kilometervergoeding (hoeveel), ...
    Rosa Parks

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Elk land met een getrapt belastingssysteem werkt zo. Maar ik nodig je uit om minder te doen en toch legaal meer te verdienen.
    Part time en opties/warrants krijgen?

Geen realistische situatie, IMHO, aangezien het binnen geen enkele CAO past en hoger management zelden of nooit part-time werkt, maar bon...

Lexx's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fabke_1 Bekijk bericht
    Ik werk sinds vorig jaar 28/29u per week als jobstudent en verdiende in het begin 1450 bruto (~netto). Eénmaal over mijn 475 uren bleef daar nog net 1000 euro netto van over. Ik ben in 2018 wel pas in december over mijn uren gegaan en heb dus zo maar 1 maand gewerkt. Heb wel 400 euro van de belastingen teruggekregen..

Dit jaar ben ik ergens eind april/begin mei over mijn uren gegaan en verdien ik opnieuw +- 1000 netto waar het begin dit jaar nog 1450 was. Benieuwd hoeveel ik volgend jaar dan terug ga krijgen van de belastingen of?
    Laatst gewijzigd door Lexx; 26 augustus 2019 om 16:28
    "You don't stop riding because you get old, you get old because you stop riding."

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lexx Bekijk bericht
    Ik werk sinds vorig jaar 28/29u per week als jobstudent en verdiende in het begin 1450 bruto (~netto). Eénmaal over mijn 475 uren bleef daar nog net 1000 euro netto van over. Ik ben in 2019 wel pas in december over mijn uren gegaan en heb dus zo maar 1 maand gewerkt. Heb wel 400 euro van de belastingen teruggekregen..

Dit jaar ben ik ergens eind april/begin mei over mijn uren gegaan en verdien ik opnieuw +- 1000 netto waar het begin dit jaar nog 1450 was. Benieuwd hoeveel ik volgend jaar dan terug ga krijgen van de belastingen of?
    1450 bruto naar 1000 netto bij 28/29 uur per week is teveel belastingen betalen. Echter, tussen januari en april is er niks afgegaan, wat dus zal betekenen:
    a) dat je werkgever nog RSZ zal moeten afdragen (indien bij dezelfde werkgever: studentenstatuut is dan immers weg voor gans het jaar). VOor jou voordelig, want je hebt dan ook recht op vakantiegeld.
    b) dat je inkomen van 1450 euro belastbaar geworden is voor het volledige bedrag.

Moeilijk te zeggen of je iets zal terugkrijgen of niet.
    Rosa Parks

Lexx's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Dan ben ik wel benieuwd wat ik later nog te horen ga krijgen.. Het zijn 2 verschillende werkgevers trouwens (heb dat hier ooit nog al eens vermeld). Maar het is mij gewoon nog altijd niet héél duidelijk :P

Werkgever 1 : 960 bruto -> 650 bruto (20u/week)
    Werkgever 2 : 500 bruto -> 380 bruto (8u/week)

Dat zijn toch ongeveer de gemiddelden (verschilt elke week een paar (tiental) euro's)
    "You don't stop riding because you get old, you get old because you stop riding."

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Regels voor berichten