iTrader
    0

Startende onderneming: maatschappelijke zetel

Beste,

Mijn partner en ik willen samen een onderneming starten. Aangezien we rustig willen beginnen en niet meteen veel startkapitaal nodig hebben leek een VOF ons de meest ideale vorm.

Wij hebben enkel nog een vraag betreffende de maatschappelijke zetel. Wij hebben vorig jaar samen een appartement gekocht (waar we momenteel wonen) en wensen hier de maatschappelijke zetel te plaatsen. Wij zijn reeds op de hoogte van de gevaren van aansprakelijkheid etc. Maar hadden meer een vraag omgrent de ‘huur’ van ons privé aan de VOF. Zijn we verplicht om een deel te verhuren aan de VOF aangezien dit de maatschappelijke zetel is ? Of kunnen we gwn de maatschappelijke zetel plaatsen zonder huur in te brengen ?

Indien we het moeten verhuren, wat zouden de fiscale gevolgen zijn voor ons privé ? (Heeft dit invloed op de woonbonus ? Belastingen ? Etc.)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

iTrader
    0
    Een VOF kun je volgens mij niet meer opstarten, zie https://www.xerius.be/nl-be/zelfstan...ootschapsrecht.
    Laatst gewijzigd door jorn184; 28 juli 2019 om 13:14

iTrader
    0
    VOF bestaat inderdaad niet meer.

Mogelijke opties lijken mij de maatschap of een BV. Voordeel van de BV is dat dat voordeel van beperking van aansprakelijkheid geeft en een afscheiding van vermogen. Een maatschap heeft ook geen rechtspersoonlijkheid. Wordt vooral gebruikt voor successieplanning . Ik zou toch echt een BV overwegen als ik jullie was, maar goed.

Wat betreft belastingen etc. zou ik eens bij iemand die er iets van weet gaan horen - de bank weet wel het een en het ander, boekhouders-fiscalisten ook, notarissen ook. Zullen er nog wel zijn maar dit zijn de eerste waar ik aan denk

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Maatschappelijke zetel is puur een administratief gegeven, een adres om correspondentie op te laten aankomen. Je hoeft daar verder niets te doen, dus je bent niet verplicht daar te huren of een bureau in te richten ofzo.
    Let us pray for all the fools that be

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Goed om te weten, ik zat let een soortgelijke vraag ivm bedrijfsvorm en huidig adres (waar ik huur).

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    VOF en Comm.V bestaan nog gewoon hoor, deze vallen nu gewoon onder de maatschap (deze zijn in feite maatschappen met rechtspersoonlijkheid).
    Zie o.a. https://www.liantis.be/nl/zelfstandi...orm-kiezen/vof

Kwestie van het simpel te houden...

iTrader
    0
    Bedankt voor jullie hulp.

Een BV zien we niet zitten aangezien de opstartkosten hoger liggen, alsook is dit meer administraief werk aangezien er een notaris, etc. aan te pas moet komen.
    We willen namelijk klein beginnen, gemakkelijk en zo kostenefficient mogelijk iets opstarten om dan eens testen en zien of ons product uberhaupt wel aanslaagt alvorens hoge sink costs te maken.

Ivm huur inbrengen of niet. We willen dit eigenlijk liever niet doen aangezien we dan met onroerende inkomsten zitten die aan een niet voordelig % gaat worden belast.
    Maar als dit niet moet en een maatschappelijke zetel enkel en alleen administratief is, des te beter.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door post Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ivm huur inbrengen of niet. We willen dit eigenlijk liever niet doen aangezien we dan met onroerende inkomsten zitten die aan een niet voordelig % gaat worden belast.
    Maar de personenbelasting/vennootschapsbelasting+dividendbelasting, om je geld uit de zaak te halen, is nog minder voordelig hoor.
    Tenzij je sowieso plant om geen winst te maken.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Maar de personenbelasting/vennootschapsbelasting+dividendbelasting, om je geld uit de zaak te halen, is nog minder voordelig hoor.
    Tenzij je sowieso plant om geen winst te maken.
    hangt natuurlijk ook af van andere zaken: hoeveel bedraagt het KI, krijg je ook inkomsten uit zonnepanelen (GSC's zijn dan blijkbaar ook belastbaar?), eventueel andere zaken zoals studietoelagen/...

Globaal heb je wel gelijk .
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr Bekijk bericht
    Goed om te weten, ik zat let een soortgelijke vraag ivm bedrijfsvorm en huidig adres (waar ik huur).
    als je huurt is het wél relevant!
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een vennootschapsvorm met aansprakelijkheid zou ik altijd ten stelligste afraden tenzij je echt met een mini startup wil beginnen waar geen risico aan verbonden is (lees: geen vreemd vermogen)in het begin. Je weet namelijk nooit wat er kan gebeuren.
    Let us pray for all the fools that be

Regels voor berichten