Beantje's schermafbeelding
    iTrader
    65 (90%)

Huis gekocht met huurdercontract wat kan ?

Beste,

Ik weet niet goed bij wie ik hier meer info over kan krijgen maar het zit dus zo,
    We hebben een huis gekocht waar een huurder inzit.
    Deze persoon weet dat wij er zelf in komen te wonen en dat hij er uit moet.
    Maar wij zitten zelf nu nog in een huurhuis, wij doen onze opzeg op de hoop dat deze persoon er binnen de 3maand uit is (dan is onze opzeg gedaan),
    of kan de verkoper van dit huis iets doen bv een aangetekende brief sturen naar die persoon dat hij er binnen de 3 maand uit moet ?
    deze huurder geeft geen officeel huurcontract wat wilt zeggen eenmaal wij de akte getekend hebben,
    dan pas kan ik hem een officeel document sturen dat hij er uit moet maar dan heeft hij nog 3 maand om er uit te gaan volgens de wet!
    Kan de vorige eigenaar van dit huis een brief naar hem sturen? wat officeel is ? en met welke reden dan ?

de akte is nog niet verlopen dus tot dat de akte niet verlopen is het niet mijn huis en kan ik geen brief sturen dat hij er uit moet!

dus wat ik wil vragen is hier het enige dat ik kan doen hopen dat hij er uit is tegen dat onze opzeg gedaan is?
    -_°

Mikoo1989's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Voor eigen gebruik is 6maand opzeg dacht was bij mij toch 5 jaar geleden

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

rscaboy's schermafbeelding
    iTrader
    111 (98%)
    Indien het een oud(voor 2019) hhurcontract is.

https://www.wonenvlaanderen.be/verhu...urovereenkomst

edit; je bericht is onduidelijk, heeft de huidige huurder op dit ogenblik een huurcontract met u of de vorige eigenaar?
    PSN: rscaboy_belgium

iTrader
    65 (90%)
    Ja nogal onduidelijk mijn post,

Maar de huurder heeft een huurcontract die niet geregistreerd is met de verkoper
    En dit van 2017 december

-_°

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik volg Mikoo1989. Volgens mij heeft de huurder een termijn van 6 maanden om iets anders te zoeken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook wel een beetje twijfel sinds het om een niet geregistreerd huurcontract gaat.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 54

rscaboy's schermafbeelding
    iTrader
    111 (98%)
    Als er een getekend huurcontract is is de opzeg 6 maanden, tenzij je een onderling akkoord bereikt met de huurder. Registratie is plicht van de verhuurder niet van de huurder
    PSN: rscaboy_belgium

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rscaboy Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als er een getekend huurcontract is is de opzeg 6 maanden, tenzij je een onderling akkoord bereikt met de huurder. Registratie is plicht van de verhuurder niet van de huurder
    Probleem is alleen dat de eigenaar van het pand niet meer de verhuurder is.
    In mijn ogen is het beste wat de huidige eigenaar kan doen zo snel mogelijk het huurcontract opzeggen. En dan begint de termijn van opzeg misschien nog op 1.08.2019
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 54

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    En met onderling akkoord, betekent meestal met wat geld over de brug komen .

Zelf in zo'n situatie gezeten en mooi bedrag gekregen als "oprotpremie"
    o/

iTrader
    65 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    En met onderling akkoord, betekent meestal met wat geld over de brug komen .

Zelf in zo'n situatie gezeten en mooi bedrag gekregen als "oprotpremie"
    Hij is aan het zoeken maar zegt niets te vinden als alleenstaande man met 2 kinderen

Dus ook al kom ik met geld als hij nergens naar toe kan..

Ja maar door dat dit niet geregistreerd is vertellen ze mij dat hij maar 3 maand opzeg heeft ipv de 6 ( wat dus in mijn voordeel is )

na vandaag ook wat rond te bellen er is niets dat ik kan doen buiten de akte zo rap mogelijk te laten gebeuren en dan een brief te sturen en dan heeft hij 3 maand te tijd om er uit te gaan,

dan zal ik maar dubbel moeten betalen wat wel heel krap zal worden helaas
    Laatst gewijzigd door Beantje; 26 juli 2019 om 19:54
    -_°

iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beantje Bekijk bericht
    Ja maar door dat dit niet geregistreerd is vertellen ze mij dat hij maar 3 maand opzeg heeft ipv de 6 ( wat dus in mijn voordeel is )

Lol, wie dat? De huidige eigenaar of de makelaar?

https://www.wonenvlaanderen.be/verhu...urovereenkomst

Staat er toch vrij duidelijk in. 6 maanden.

Mijn voorstel zou zijn: Geef de huurder duidelijk een voorstel.
    Oftewel geef je de huurder een deftige vergoeding (ik kreeg +- 5 maal de huur. ) als hij vroeger vertrekt (na 1 of 2 maand) en je zegt dat je niet moeilijk gaat doen over de huurwaarborg (klinkt als iets dat toch te renoveren is)
    Oftewel de 6 maand vooropzeg maar dan eindigt hij met niets.
    o/

iTrader
    14 (100%)
    Niet-geregistreerd contract
    Als je huurcontract niet geregistreerd is, dan zit de situatie wat anders in elkaar. De nieuwe eigenaar neemt nog steeds de huurovereenkomst over, maar het is voor hem makkelijker om het contract op te zeggen. Zo hoeft hij maar een opzegtermijn van drie maanden te geven. Als de huurder echter minder dan zes maanden in het huurhuis woont, kan de nieuwe eigenaar de huurder gewoon uit de woning zetten, zonder opzegtermijn en zonder schadevergoeding! Daaruit blijkt dus wel hoe belangrijk het is om het contract te laten registreren.

Hier staat er 3 maanden maar het staat wel op een immobiliënsite zonder bron.
    https://www.logic-immo.be/nl/immo-ni...uis-30495.html

https://www.notaris.be/verkopen-kope...rhuurde-goed-2
    Huurovereenkomst zonder vaste datum
    De huurder betrekt het goed al minstens 6 maanden.
    De nieuwe eigenaar kan de huur beëindigen op basis van één van de drie vermelde opzeggingsgronden (eigen gebruik, verbouwingen, zonder motief), en dit binnen de 3 maanden te rekenen vanaf de datum van het verlijden van de authentieke akte en mits een vooropzeg van 3 maanden.]

De huurder betrekt het goed nog geen 6 maanden.
    In dat geval zal de nieuwe eigenaar de lopende huurovereenkomst niet dienen te eerbiedigen. Hij zal bijgevolg de huurder kunnen uitzetten zonder enige opzeggingstermijn of vergoeding.

Ik weet niet of huurovereenkomst zonder vaste datum hetzelfde betekent als niet geregistreerde huurcontract.
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 26 juli 2019 om 20:21
    o/

iTrader
    65 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Niet-geregistreerd contract
    Als je huurcontract niet geregistreerd is, dan zit de situatie wat anders in elkaar. De nieuwe eigenaar neemt nog steeds de huurovereenkomst over, maar het is voor hem makkelijker om het contract op te zeggen. Zo hoeft hij maar een opzegtermijn van drie maanden te geven. Als de huurder echter minder dan zes maanden in het huurhuis woont, kan de nieuwe eigenaar de huurder gewoon uit de woning zetten, zonder opzegtermijn en zonder schadevergoeding! Daaruit blijkt dus wel hoe belangrijk het is om het contract te laten registreren.

Hier staat er 3 maanden maar het staat wel op een immobiliënsite zonder bron.
    https://www.logic-immo.be/nl/immo-ni...uis-30495.html

https://www.notaris.be/verkopen-kope...rhuurde-goed-2
    Huurovereenkomst zonder vaste datum
    De huurder betrekt het goed al minstens 6 maanden.
    De nieuwe eigenaar kan de huur beëindigen op basis van één van de drie vermelde opzeggingsgronden (eigen gebruik, verbouwingen, zonder motief), en dit binnen de 3 maanden te rekenen vanaf de datum van het verlijden van de authentieke akte en mits een vooropzeg van 3 maanden.]

De huurder betrekt het goed nog geen 6 maanden.
    In dat geval zal de nieuwe eigenaar de lopende huurovereenkomst niet dienen te eerbiedigen. Hij zal bijgevolg de huurder kunnen uitzetten zonder enige opzeggingstermijn of vergoeding.

Ik weet niet of huurovereenkomst zonder vaste datum hetzelfde betekent als niet geregistreerde huurcontract.
    verkoper immo en notaris zeggen allemaal 3 maand, laat ons hopen dat dit klopt ik vind er ook niet echt veel over daarmee...
    maar de huurder een voorstel geven maakt niets uit aangezien hij niets vind helpt dit niet echt, en waarom dat ik dit allemaal vraag is om zo weinig mogelijk extra te betalen dus +- 5maal huur zal het niet worden
    -_°

iTrader
    3 (100%)
    Je neemt het huurcontract van de vorige eigenaar over moeilijker is het niet kijk dat na, is het niet geregistreerd dan heeft hem pech want dit beschermd de huurder tegen uitzetting na verkoop, als dit het geval is heb je een opzeg van 3 maand is er wel een registratie dan is het 6 maand opzeg als je er zelf in wil, hier tegenover staat dat de huurder maandelijks kan opzeggen van het moment dat jij zijn opzeg geeft.

Regels voor berichten