iTrader
    0

Striktheid van dronewet in België?

Hallo,

Sinds een tijdje maak ik aftermovies op fuiven. Dit doe ik met een gewone camera.
    Graag zou ik als volgende investering een (semi-professionele) drone aanschaffen. Het maakt indruk op de cliënt en het eindresultaat is nog toffer.
    Echter, de dronewet in België is zeer strikt: niet op een publieke plaats, niet boven 10 meter, niet boven publiek etc.
    Nu, ik heb al een aantal keren videografen een drone zien gebruiken op feestjes, coole shots over het publiek en uiteraard in een publieke tent/zaal/weide...
    Daarom vroeg ik mij af hoe strikt deze wetten eigenlijk worden toegepast. Gaat er iemand effectief ook problemen over maken moest ik mij zo'n ding aanschaffen en het gebruiken.
    Of is deze wet eerder gemaakt om af te schrikken? Ik bedoel maar, ik besef dat je dan illegaal vliegt, maar goed, iedereen doet wel iets illegaal.
    Andere videografen hier die meer ervaring hebben hiermee?
    Bedankt.

Lexx's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Wat doe je als je midden op zo'n feest met uw drone recht in iemand zijn gezicht vliegt?
    "You don't stop riding because you get old, you get old because you stop riding."

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Je mag met een drone foto’s maken van evenementen maar hiervoor moet je wel in het bezit zijn van een klasse 2 vliegbewijs.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

Oij's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    De EU heeft sinds kort nieuwe regels opgesteld, dus binnen dit en een jaar gaan we er hier in België wel op vooruit gaan wat regels betreft.

Wat natuurlijk nog niet direct wil zeggen dat je Jan en alleman kan filmen boven evenementen.
    Je moet de nieuwe regels er maar eens op nalezen zou ik zeggen.
    Tot die tijd..tja.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Je moet in België amper uw drone aanzetten om die regelgevingen al te beginnen overdrijven. Particulier ga je niet in de problemen komen als je die wet overtreedt op een doordachte en rustige plek. Het blijft wel een risico natuurlijk want als dat ding op iemand zijn voorruit crasht of op iemands kop valt gaat ge wel mogen dokken, daar gaan weinig verzekeringen in tussen komen gezien je niet legaal bezig bent.

Er geld mee verdienen zonder de regelgeving te volgen zou ik niet aan beginnen. Het risico op een ongeval bij een evenement is groter. Het risico dat een concurrent of ontevreden klant u verklikt is groter. Uw beeldmateriaal gaat ook publiekelijk gebruikt worden dus ontkennen dat je een drone professioneel gebruikt hebt is lastig.
    PSN: Shaddix-be

Tags for this Thread

Regels voor berichten