Lospeed's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Aankoop wagen vennootschap in oprichting

Hallo,

Het is dus mogelijk om een wagen aan te kopen voor een vennootschap in oprichting, maar ik kan nergens vinden hoe dit dan precies verloopt voor de inschrijving / aanvraag van een nummerplaat.
    Kan een wagen reeds worden ingeschreven voor een vennootschap in oprichting? Of kan deze tijdens de oprichting enkel privé ingeschreven worden, met achteraf dan nogmaals dezelfde kosten bij overplaatsing naar de vennootschap?

Is er hier iemand die ervaring heeft met het aankopen van een wagen voor een vennootschap in oprichting en dit zou kunnen toelichten, aub?

Alvast bedankt!

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Aangezien de inschrijving (en de nummerplaat) van een nieuwe wagen altijd via een verzekeringsagent gaat zou ik het daar eens aan vragen.

Zij zullen er een procedure voor moeten hebben.

SharkyXTS's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Indertijd hier zelf veel research naar gedaan en ook gebeld naar allerhande overheidsinstanties.

Je auto moet idd 2x worden ingeschreven (en dus 2x te betalen). Zolang je vennootschap geen ondernemingsnummer heeft kan je de wagen niet inschrijven onder de vennootschap.

De mogelijkheid om een wagen in te schrijven bij vennootschap in oprichting is trouwens een vraag die meer dan 10 jaar geleden (of mss zelfs langer) al eens via het parlement gevraagd geweest is aan de bevoegde overheidsinstanties in Belgie. Maar daar werd dus nooit gevolg aan gegeven.

StevieZonder's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Houdt dat ook niet in dat je de BTW niet kan aftrekken? Ik zou alleszins wachten tot oprichting is voltooid, lang duurt dat niet...

Lospeed's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SharkyXTS Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Indertijd hier zelf veel research naar gedaan en ook gebeld naar allerhande overheidsinstanties.

Je auto moet idd 2x worden ingeschreven (en dus 2x te betalen). Zolang je vennootschap geen ondernemingsnummer heeft kan je de wagen niet inschrijven onder de vennootschap.

De mogelijkheid om een wagen in te schrijven bij vennootschap in oprichting is trouwens een vraag die meer dan 10 jaar geleden (of mss zelfs langer) al eens via het parlement gevraagd geweest is aan de bevoegde overheidsinstanties in Belgie. Maar daar werd dus nooit gevolg aan gegeven.
    Ja, dat kwam ik ook tegen maar verder geen info.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevieZonder Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Houdt dat ook niet in dat je de BTW niet kan aftrekken? Ik zou alleszins wachten tot oprichting is voltooid, lang duurt dat niet...
    Ik heb de wagen ondertussen aangekocht op "*naam vennootschap* in oprichting" wat helemaal ok is. Maar ik kan deze, volgens de informatie die ik kan vinden, blijkbaar pas inschrijven wanneer de vennootschap effectief is opgericht. Gezien de notaris en mijn toekomstige boekhouder net in verlof zijn zal ik even moeten wachten vrees ik...

iTrader
    0
    De wagen kan enkel op uw vennootschap worden ingeschreven van zodra je over een ondernemingsnummer beschikt.
    Indien je nog niet over een ondernemingsnummer beschikt, is de enige mogelijkheid om de wagen op privé-persoon in te schrijven.

Nadien kan je de wagen inschrijven op uw vennootschap, echter dien je hiervoor uw voertuig aan de bieden bij de keuring voor een "Keuring voor verkoop".
    Enkel met deze nieuwe "aanvraag tot inschrijving" kan uw verzekeringsmakelaar het voertuig inschrijven op naam van de vennootschap.
    Dit houdt ook in dat je dus nogmaals BIV zal moeten betalen en een nieuwe nummerplaat dient aan te vragen (immers de "oude nummerplaat" heeft je privé-persoon als titularis).

Bron: ik ben zelf verzekeringsagent .. ;-)

Regels voor berichten