Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456
    zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Lijken me allemaal goede argumenten voor een examen vooraleer je mensen mag aannemen. Geen gezever met “ik wist het niet”
    *** Also sprach Zarathustra ***

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Lijken me allemaal goede argumenten voor een examen vooraleer je mensen mag aannemen. Geen gezever met “ik wist het niet”
    Ik wist het niet is dan ook voor een rechtbank meestal geen argument
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _ns_ Bekijk bericht
    Zo goed als niets van wat je zegt, klopt. Maar goed, ik ga er niet verder op ingaan, want blijkbaar ben je toch in zowat elke materie een expert .
    Doe toch even normaal.
    Wat klopt er dan niet?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    mus, het gaat hier niet over sociaal verlof, zelfs in de verste verte heeft het daar nooit over gegaan.

Het gaat over het door de werkgever verplicht opnemen van meerprestaties in een al dan niet correct opgestelde flexibele arbeidsregeling. Ik daag je uit om een cursus te vinden aan de universiteit die daarover gaat.

Bovendien, weten dat er zoiets als "sociaal verlof" bestaat (dat eigenlijk "verlof om dwingende redenen" heet), is niet voldoende, het gaat (mocht het over sociaal verlof gaan) over de modaliteiten. Net zoals een huisarts niet moet weten wat aneurysme in detail inhoudt, enkel dat het bestaat, weet een notaris wel dat er zoiets bestaat zoals meerprestaties, maar weet hij niet de voorwaarden wie bepaalt wat wanneer opgenomen moet/mag worden. De regeling is bvb al anders mocht hij een arbeider hebben.
    Daar ging het wel over, kijk hier maar eens naar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Weer een situatie op het notariaat bij mijn vrouw....

Onze jongste dochter heeft enkele dagen in het ziekenhuis gelegen, en mij vrouw heeft daarvoor twee dagen sociaal verlof genomen. Ze had een attest van de kinderarts en zou dus zonder enig probleem twee dagen onbetaald kunnen nemen om in het ziekenhuis bij onze dochter te blijven. Nu beweert mevrouw de notaris dat sociaal/familiaal verlof enkel bestaat bij de overheid en in het onderwijs, en heeft ze mijn vrouw daar in plaats van onbetaald sociaal verlof, twee wettelijke verlofdagen voor ingegeven, haar enige twee resterende dagen voor 2019 nota bene. Discussie gesloten volgens mevrouw de notaris.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l

Daar ging het wel over, kijk hier maar eens naar.
    2 zaken:
    - ik had het op de beginsituatie, de post van kelderke had ik overgelezen.
    - de notaris heeft in dat 2e probleem van kelderke wel degelijk gelijk. Er bestaat niet zoiets als betaald sociaal verlof (wel medische bijstand (minstens 1 week afwezigheid vereist), dus ben je ook op dat vlak mis. De basis is mss niet moeilijk, maar de notaris had hier wel gelijk, jij niet.

Natuurlijk bestaan er andere oplossingen:
    - onbetaald sociaal verlof (zoals de notaris voorstelde), maar strikt genomen ook slechts voor de eerste dag, niet voor volgende dagen
    - medische bijstand (licht betaald), maar verplicht minstens een week

Werkgever kan echter NIET zelf kiezen om verlof in te geven, dat klopt, maar dan zal de werkgever onwettige afwezigheid moeten inschrijven...
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    51 (100%)
    2 zaken:
    - ik had het op de beginsituatie, de post van kelderke had ik overgelezen.
    - de notaris heeft in dat 2e probleem van kelderke wel degelijk gelijk. Er bestaat niet zoiets als betaald sociaal verlof (wel medische bijstand (minstens 1 week afwezigheid vereist), dus ben je ook op dat vlak mis. De basis is mss niet moeilijk, maar de notaris had hier wel gelijk, jij niet.

Natuurlijk bestaan er andere oplossingen:
    - onbetaald sociaal verlof (zoals de notaris voorstelde), maar strikt genomen ook slechts voor de eerste dag, niet voor volgende dagen
    - medische bijstand (licht betaald), maar verplicht minstens een week

Werkgever kan echter NIET zelf kiezen om verlof in te geven, dat klopt, maar dan zal de werkgever onwettige afwezigheid moeten inschrijven...
    De beginsituatie is uitgeklaard dacht ik zo. Het ging al over het tweede voorval. Leek mij wel duidelijk te zijn

En dan moet je toch nog eens lezen wat hij juist schreef.
    Dit is wat hij dus schreef.

Ze had een attest van de kinderarts en zou dus zonder enig probleem twee dagen onbetaald kunnen nemen om in het ziekenhuis bij onze dochter te blijven.
    Ik snap niet goed waar jij ineens betaald sociaal verlof vandaan haalt. Dat heeft niemand gezegd.
    Het gaat dus om onbetaald sociaal verlof. Dat dus niet zou bestaan volgens kwatongen, waardoor er eenzijdig betaalde wettelijke verlofdagen zijn afgenomen. Dat is wat er gezegd en gebeurt is.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    De beginsituatie is uitgeklaard dacht ik zo. Het ging al over het tweede voorval. Leek mij wel duidelijk te zijn

En dan moet je toch nog eens lezen wat hij juist schreef.
    Dit is wat hij dus schreef.

Ik snap niet goed waar jij ineens betaald sociaal verlof vandaan haalt. Dat heeft niemand gezegd.
    Het gaat dus om onbetaald sociaal verlof. Dat dus niet zou bestaan volgens kwatongen, waardoor er eenzijdig betaalde wettelijke verlofdagen zijn afgenomen. Dat is wat er gezegd en gebeurt is.
    ok, ik begin te dementeren ofzo .

Maar onbetaald sociaal verlof bestaat idd niet voor de reden die die mama opgeeft, 2 dagen na elkaar kan (behalve in extreme opeenvolgende omstandigheden) niet.
    Rosa Parks

iTrader
    51 (100%)
    ok, ik begin te dementeren ofzo .

Maar onbetaald sociaal verlof bestaat idd niet voor de reden die die mama opgeeft, 2 dagen na elkaar kan (behalve in extreme opeenvolgende omstandigheden) niet.
    Ik lees toch andere zaken maar goed.
    http://www.cnt-nar.be/CAO-COORD/cao-045.pdf

Ҥ 1. De werknemer heeft het recht om van het werk afwezig te zijn op grond van dwingende redenen. Deze afwezighe- den worden niet bezoldigd behoudens andersluidende conventionele bepaling.
    § 2. Onder dwingende reden moet worden verstaan elke niet te voorziene, los van het werk staande gebeurtenis die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist en dit voorzover de uitvoering van de arbeidsover- eenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt.
    § 3. Zijn in het bijzonder een dwingende reden in de zin en volgens de voorwaarden van paragraaf 2 : a) ziekte, ongeval of hospitalisatie overkomen aan :
    - een met de werknemer onder hetzelfde dak wonende persoon, zoals :”

“Artikel 3
    Het is de werknemer toegestaan afwezig te zijn gedurende de tijd die nodig is om het hoofd te bieden aan de problemen veroorzaakt door de gebeurtenissen bedoeld in artikel 2.
    Artikel 4
    § 1. De duur van de afwezigheden mag 10 arbeidsdagen per kalenderjaar niet overschrijden.”

Ik kan er toch vanuitgaan dat de opname van uw kind wel vrij dwingend is. En dat die 2 dagen nodig zijn om het hoofd te bieden aan de omstandigheid.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Ik lees toch andere zaken maar goed.
    http://www.cnt-nar.be/CAO-COORD/cao-045.pdf

Ҥ 1. De werknemer heeft het recht om van het werk afwezig te zijn op grond van dwingende redenen. Deze afwezighe- den worden niet bezoldigd behoudens andersluidende conventionele bepaling.
    § 2. Onder dwingende reden moet worden verstaan elke niet te voorziene, los van het werk staande gebeurtenis die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist en dit voorzover de uitvoering van de arbeidsover- eenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt.
    § 3. Zijn in het bijzonder een dwingende reden in de zin en volgens de voorwaarden van paragraaf 2 : a) ziekte, ongeval of hospitalisatie overkomen aan :
    - een met de werknemer onder hetzelfde dak wonende persoon, zoals :”

“Artikel 3
    Het is de werknemer toegestaan afwezig te zijn gedurende de tijd die nodig is om het hoofd te bieden aan de problemen veroorzaakt door de gebeurtenissen bedoeld in artikel 2.
    Artikel 4
    § 1. De duur van de afwezigheden mag 10 arbeidsdagen per kalenderjaar niet overschrijden.”

Ik kan er toch vanuitgaan dat de opname van uw kind wel vrij dwingend is. En dat die 2 dagen nodig zijn om het hoofd te bieden aan de omstandigheid.
    Rechspraak heeft hier zich al over uitgesproken: de eerste dag van opname is niet-voorzienbaar (behalve bij voorziene opnames), de tweede dag is dat in principe niet (behalve bij complicaties). Zie de "volgens de voorwaarden van paragraaf 2"
    Rosa Parks

iTrader
    51 (100%)
    Rechspraak heeft hier zich al over uitgesproken: de eerste dag van opname is niet-voorzienbaar (behalve bij voorziene opnames), de tweede dag is dat in principe niet (behalve bij complicaties). Zie de "volgens de voorwaarden van paragraaf 2"
    Ja goed dat is een andere kwestie natuurlijk. Ik ga mij daar niet over uitspreken. Maar ik volg u wel met dat de tweede dag voorzienbaar is. Maar ik snap ook wel waarom het niet voorzienbaar zou zijn. Is ook een lastige kwestie natuurlijk, omdat het niet altijd evident is wat voorzienbaar is en wat niet. Voor mijn part mogen ze hier wel wat meer duidelijkheid in brengen.

Het ging mij vooral in de eerste plaats erom dat er gezegd werd dat dit niet bestond.

Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456

Regels voor berichten