Pagina 1 van 5 12345 Laatste

Discussie: Het Pensioen

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    92 (99%)

Het Pensioen

Gezien er op het topic over de aflossing van je woonkrediet een interessant item te boven kwam, dacht ik van dit apart te bespreken, gezien het een zeer interessant topic is, nl. het pensionering. Hoeveel is de voorspelling van het maandelijks bedrag dat je zal krijgen, hoelang moet je hiervoor werken, is het huidig systeem houdbaar, dient er een terugschroeven zijn van het pensioen van de ambtenaren, etc...

Mijn huidige wettelijke pensioendatum is op 67-jarige leeftijd, ik zou dan 1.442,14 EUR krijgen per maand bij een volledige loopbaan.Vervroegd kan ik op 63,5-jarige leeftijd reeds beschikken, pensioenbedrag zou dan 1.399,10 EUR per maand zijn... In mijn situatie, moest deze ongewijzigd blijven zou ik op 63,5-jarige leeftijd reeds op pensioen gaan lijkt me.

Vraag is of het huidig systeem over 33 jaar (wanneer het zover is voor mezelf) nog zal bestaan, persoonlijk denk ik van niet. Oftewel zullen de bedragen sterk teruggeschroefd zijn, oftewel de pensioenleeftijden fors opgetrokken zijn, beiden vind ik ook niet zo onlogisch...

Stel dat ik op 63,5-jarige leeftijd nog samen ben met mijn partner, dewelke dezelfde leeftijd heeft en dezelfde pensioenverwachtingen, zullen we aan een gezamenlijk pensioenbedrag zitten van ca. 2.800,00 EUR. In mijn ogen zou dit ruimschoots volstaan om zonder al te groot gebruik van de spaarreserves te moeten kunnen leven, zeker gezien tegen dan de woning reeds een 10-, 20-tal jaar zou afbetaald zijn.
    \0/

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vraag is of het huidig systeem over 33 jaar (wanneer het zover is voor mezelf) nog zal bestaan, persoonlijk denk ik van niet. Oftewel zullen de bedragen sterk teruggeschroefd zijn, oftewel de pensioenleeftijden fors opgetrokken zijn, beiden vind ik ook niet zo onlogisch...
    Ergens wel schrijnend om te zien dat het de kant aan het uitgaan is van "we blijven nog even hangen en wurgen tot het echt niet meer gaat, goed voor de huidige gepensioneerden, en degenen die binnen 30j met pensioen gaan hebben dan maar pech".

Nu goed, ik wil toch werken naar situatie waarin ik onafhankelijk zal zijn van een eventueel pensioen. Als het er tegen dan nog bijkomt, mooi, maar ik wil het ook zelf kunnen rooien tegen dan. Net omdat ik de mogelijkheid vrij realistisch vind dat er maar weinig meer zal over zijn tegen dan.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Ik zou rekeninghouden dat de generatie 30'ers één derde slechter vanaf gaat zijn dan de huidige pensioengeneratie. (vinger in de lucht-schatting )

- Enerzijds door dalend kapitaal wat je tegen je pensioenleeftijd gaat hebben (niet-indexeren van pensioenen, hogere belastingen op groepsverzekeringen/kapitaal/beleggingen, stijging van de minimumpensioenleeftijd,...) -
    - Anderzijds door stijgende kosten inherent aan een gepensioneerde (stijgende* kosten voor zorg, gedeeltelijke privatisering van zorg, stijgende prijzen van ziekteverzekeringen/hospitalisatieverzekeringen, rusthuizen, hogere remgelden, stijgende prijzen van infrastructuur en nutsvoorzieningen,...

* hoger dan de inflatie
    o/

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Vanaf 01.10.2058, ontvangt u € 1 646,33 netto/maand
    Vanaf 01.05.2056, ontvangt u € 1 590,19 netto/maand
    Dus 2 jaar langer voor €50 de maand.

Voor mij is het nog wel even, maar vrees ook dat het huidige systeem eigenlijk geen betekenis meer zal hebben tegen dan.

Doet me denken aan m'n schoonvader die zijn loonbriefje liet zien van aantal jaar terug, €5,36 per uur verdiende die, kan nu binnenkort ook vervroegd op pensioen.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tegen dat de generatie die nu dertigers zijn aan hun pensioen zullen beginnen zal er niet meer betaald moeten worden voor de babyboomgeneratie. In principe zou het dan weer makkelijker moeten worden om de pensioenen te betalen. Het kan zijn dat de pensioen dan nog zullen verminderen en/of de pensioenleeftijd zal verhogen, maar dat zal dan waarschijnlijk niet het gevolg zijn van demografische factoren zoals nu het geval is.

DBK's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Vroegste pensioendatum
    01 mei 2050
    € 1 912,38 netto/maand
    Wettelijke pensioendatum
    01 oktober 2053
    € 1 996,40 netto/maand

Geen idee of dit klopt, dit lijk mij veel te zijn.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Gij zijt misschien ambtenaar?
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

DBK's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Nee, gewoon werknemer.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb eens gekeken op mypension

Pensioen (67 jaar)
    € 1 652,84 netto/maand

Vraagje. Mijn vrouw werkt niet en bouwt dus geen pensioen (meer) op. Maw er is momenteel aan de voorwaarde van een gezinspensioen voldaan.
    Klopt het dat bovenstaande pensioen daar nog géén rekening mee houdt?

Nevermind ik heb het antwoord reeds gevonden:
    https://www.devoorzorg.be/antwerpen/...Mypension.aspx

Dus inderdaad, bovenstaande bedrag houdt daar nog geen rekening mee.

Opgebouwde aanvullend pensioen (01/01/2019) [Pensioensparen + via het werk]
    € 27.810,28 bruto

Overlijdensverzekering (daar ben ikzelf natuurlijk niets mee, dat wordt uitgekeerd als ik vandaag zou overlijden):
    € 100.752,82 bruto
    Laatst gewijzigd door makila; 15 juli 2019 om 15:05

iTrader
    4 (100%)
    Aangezien mijn resultaat mij wat zou verbazen, hier even de resultaten van MyPension:

Mijn wettelijk pensioen op 67 jaar:
    € 1 969,18 netto/maand

Volgens mij is de extrapolatie er ver naast. Ik gok dat ze ervan blijven uitgaan dat ik switch tussen zelfstandige en werknemer ofzo.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Aangezien mijn resultaat mij wat zou verbazen, hier even de resultaten van MyPension:

€ 1 969,18 netto/maand

Volgens mij is de extrapolatie er ver naast. Ik gok dat ze ervan blijven uitgaan dat ik switch tussen zelfstandige en werknemer ofzo.
    Is dat niet omdat je gewoon al van begin af aan een goed inkomen had en u "potje" steeds goed hebt gevuld?

Ikzelf ben alleenstaand en heb geen kinderen. Altijd als werknemer gewerkt, maar van het begin af aan, altijd al boven het plafond gezeten
    Als ik ga kijken op mypension, heb ik €2058,10 netto. (als ik mijn huidig loopbaan verder doet tot mijn wettelijk pensioendatum)

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Vanaf*01.10.2059,*ontvangt u

€*1 904,34*netto/maand

Nog even geduld jongens!

Persoonlijk heb ik er geen goed oog in. Maar bon als ik ons gezamelijk pensioen bekijk dan mogen we niet klagen. Toch zeker in het achterhoofd dat de aflossing wegvalt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht

€ 1 969,18 netto/maand

De data is ook niet actueel denk ik. Vanaf 2016 stopt het precies bij mij.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik verwacht in ieder geval niets, en beleg mijn eigen pensioenspaarpot over de jaren samen.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr Bekijk bericht
    Ik verwacht in ieder geval niets, en beleg mijn eigen pensioenspaarpot over de jaren samen.
    Even dan worst case opsommen wat ons te wachten staat

- Werken tot uw 67ste? Neen hoor, worst case op je 59ste reeds je C4'tje wegens te oud of brugpensioen. Wie wil nog iemand van 60 aanwerven? Mmm ...
    - OK dus een pensioen vanaf je 60ste? Of 7 jaar afzien en dan pensioen op je 67ste? Neen hoor tegen dan is het geld op (opnieuw worst case). NUL eurokes pensioen per maand tot je overlijden!
    - Ok leven van het geld dat je opzij gezet hebt + groepsverzekering? Mmm best case 300k met twee? Stel je leeft nog tot je 100ste verjaardag. Dat is dan 300k / 40 jaar / 12 maanden = 625 euro per maand waarmee je moet leven. Dat is niet genoeg hé!
    - Oei huisje verkopen voor best case 500k? Ok dan heb je dus 800k / 40 / 12 = 1666€ netto om van te leven, maar je moet dan wel huren. Mmm ...
    Laatst gewijzigd door makila; 15 juli 2019 om 19:25

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Even dan worst case opsommen wat ons te wachten staat

- Werken tot uw 67ste? Neen hoor, worst case op je 59ste reeds je C4'tje wegens te oud of brugpensioen. Wie wil nog iemand van 60 aanwerven? Mmm ...
    - OK dus een pensioen vanaf je 60ste? Of 7 jaar afzien en dan pensioen op je 67ste? Neen hoor tegen dan is het geld op (opnieuw worst case). NUL eurokes pensioen per maand tot je overlijden!
    - Ok leven van het geld dat je opzij gezet hebt + groepsverzekering? Mmm best case 300k met twee? Stel je leeft nog tot je 100ste verjaardag. Dat is dan 300k / 40 jaar / 12 maanden = 625 euro per maand waarmee je moet leven. Dat is niet genoeg hé!
    - Oei huisje verkopen voor best case 500k? Ok dan heb je dus 800k / 40 / 12 = 1666€ netto om van te leven, maar je moet dan wel huren. Mmm ...
    Oei je moet naar het rusthuis? Minstens 1800 euro basisfactuur. Da's zonder medicatie, kapper, dokters, bril, valse tanden, ... Het OCMW zal dat ook niet meer kunnen trekken om bij te passen, dus ze halen het bij uw kinderen.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

Pagina 1 van 5 12345 Laatste

Regels voor berichten