Pagina 2 van 8 Eerste 123456 ... Laatste
    Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Tuurlijk, er zullen altijd wel mensen zijn die er voor of na een werkdag niet kunnen raken. Maar daar bestaan weekends voor eh.
    In veel landen is het perfect mogelijk langer open te zijn, maar dat zijn dan landen waar personeel minder duur is en/of de arbeidsvoorwaarden gewoon slechter zijn dan hier, waar vakbonden daar over waken.

In de VS bijvoorbeeld was de dichtsbijzijnde supermarkt voor mij elke dag open van 9u 's morgens tot middernacht. Veel mensen die hier komen van buiten Europa vinden het eveneens vreemd dat alles hier zo vroeg dicht is.

Ik denk dat de vraag dan ook voornamelijk is of zoiets hier mogelijk is zonder die jobs gewoon slechter te maken voor wie ze uitoefenen, oftewel, of het economisch mogelijk is voor zo'n winkels om dat aan te bieden met gelijkaardige arbeidsomstandigheden als nu.

Internetverkoop draait ook voor een groot deel op lageloonwerkers die zaken sorteren, waarna veelal een of andere loonslaaf als een gek met een busje kan beginnen rondrijden om het de dag erna geleverd te krijgen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Feit is dat in Noorwegen, Zweden, etc de winkels OOK langer open zijn en het is niet alsof de arbeidsvoorwaarden hier slechter zijn of de werknemers goedkoper
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    En iedereen raakt tussen 8 uur ‘s ochtends en 8 uur ‘s avonds wel in de winkel.
    Als je met stress naar een winkel gaat om 20u dan behoor je toch wel tot een absolute minderheid die 10-12 uur per dag werkt hoor.
    Dat is het hem net, het gros van de winkels ( en meestal de kleine winkels ) die ik ken zijn ergens open van 9u 's morgens tot 18u maximum en dan niet eens over de middag. Dit is ook zo voor veel warenhuizen.

Er zijn hier maar enkele uitzonderingen die ik ken: de Colruyt, de Delhaize, Media Markt en de Brico, deze zijn open tot 19:30 of soms tot 20:00 en dan nog niet eens alle dagen. Na 18u kun je bijna nergens nog terecht. Ook grote ketens zoals de Gamma, de Hubo, Vandenborre, de Action, Blokker, Aveve sluiten om 18u ten laaste 18:30. Als je om 17u30 stopt met werken dan kom je er niet.

Je kan moeilijk verwachten dat de gemiddelde kleinhandel open is van 9 tot 21u incl zaterdag én zondag.
    Neen, maar misschien wel tot minstens 19u in week.
    Laatst gewijzigd door PeterVercruysse; 19 juni 2019 om 13:56
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    De redenen om de openingsuren NIET te wijzigen lijken me nét iets belangrijker dan om deze wél te wijzigen:

1) Het zijn vooral kleine zelfstandigen die NIET willen dat de openingsuren langer worden (+zondag/sluitingsdag). Want dat zou dan op termijn niet enkel voor supermarkten verwacht worden, maar ook voor de zelfstandige die nu nog zonder personeel werkt. Financieel is dat daar niet altijd mogelijk. Schaalvergroting en de daarbij horende verschraling zal het gevolg zijn.

2) Voor werknemers is het nu al zo dat de kleinhandel een slechte betaler is. Ploegenpremies en zondagstoeslagen zijn daar héél beperkt (zelfs soms niet-bestaande), dus voor werknemers heeft dit in de praktijk enkel nadelige gevolgen op combinatie gezin/werk, vooral omdat het vaker over vrouwen gaat die traditioneel zo'n deeltijdse arbeid combineren met het gezin.

Het is nu al zo dat winkels open zijn van 8/9 tot 20/21 uur. Claimen dat je dan niet in de mogelijkheid bent om inkomen te doen, klopt niet. Maakt het het gemakkelijker? Zeker. Maar die 2 bovenstaande argumenten zorgen imho duidelijk voor véél meer maatschappelijke schade.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterVercruysse Bekijk bericht
    Dat is het hem net, het gros van de winkels ( en meestal de kleine winkels ) die ik ken zijn ergens open van 9u 's morgens tot 18u maximum en dan niet eens over de middag. Dit is ook zo voor veel warenhuizen.

Er zijn hier maar enkele uitzonderingen die ik ken: de Colruyt, de Delhaize, Media Markt en de Brico, deze zijn open tot 19:30 of soms tot 20:00 en dan nog niet eens alle dagen. Na 18u kun je bijna nergens nog terecht. Ook grote ketens zoals de Gamma, de Hubo, Vandenborre, de Action, Blokker, Aveve sluiten om 18u ten laaste 18:30. Als je om 17u30 stopt met werken dan kom je er niet.
    De Gamma is hier open tot 21 uur op vrijdag én tot 13 uur op zondagochtend. Gamma in Gent tot 19 uur elke weekdag. Op die uren zijn die winkels zo goed als leeg, 't is uit commerciële bewegingen dat ze niet open doen.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    De redenen om de openingsuren NIET te wijzigen lijken me nét iets belangrijker dan om deze wél te wijzigen:

1) Het zijn vooral kleine zelfstandigen die NIET willen dat de openingsuren langer worden (+zondag/sluitingsdag). Want dat zou dan op termijn niet enkel voor supermarkten verwacht worden, maar ook voor de zelfstandige die nu nog zonder personeel werkt. Financieel is dat daar niet altijd mogelijk. Schaalvergroting en de daarbij horende verschraling zal het gevolg zijn.

2) Voor werknemers is het nu al zo dat de kleinhandel een slechte betaler is. Ploegenpremies en zondagstoeslagen zijn daar héél beperkt (zelfs soms niet-bestaande), dus voor werknemers heeft dit in de praktijk enkel nadelige gevolgen op combinatie gezin/werk, vooral omdat het vaker over vrouwen gaat die traditioneel zo'n deeltijdse arbeid combineren met het gezin.

Het is nu al zo dat winkels open zijn van 8/9 tot 20/21 uur. Claimen dat je dan niet in de mogelijkheid bent om inkomen te doen, klopt niet. Maakt het het gemakkelijker? Zeker. Maar die 2 bovenstaande argumenten zorgen imho duidelijk voor véél meer maatschappelijke schade.

De Gamma is hier open tot 21 uur op vrijdag én tot 13 uur op zondagochtend. Gamma in Gent tot 19 uur elke weekdag. Op die uren zijn die winkels zo goed als leeg, 't is uit commerciële bewegingen dat ze niet open doen.
    JPV, enig idee waarom dat dan volgens zarathustra in Noorwegen wel lukt?

Verder akkoord met de laatste zin, de paar keer dat ik in de VS na 22u ging winkelen leek het eerder een spookwinkel, weinig klanten en enkel het broodnodig personeel. Gezien het aantal studenten dat daar werkte om hun studies te betalen leek het mij vooral op zo'n werkkrachten te draaien. Maar dan vind ik het vreemd dat het in Noorwegen ook lukt.

Nu goed, in de week geraak ik in geen enkele winkel meestal, mijn vrouw gelukkig wel. De Delhaize hier is echter zelfs op zondag open dus verhongeren doen we niet. Dan erger ik mij eerder aan de openingsuren van de bank.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    4 (100%)
    JPV, we weten allemaal dat je tegen elke vorm van werken bent. Niet panikeren, de openingsuren verlengen zal heus niet voor maatschappelijke schade zorgen. Jij doet alsof de hel zal uitbreken . Werkte jij zelf niet minder dan een halftime? Dacht dat eens gelezen te hebben.
    Verklaart natuurlijk wel veel dan

Zoals hierboven aangehaald, andere Europese landen (met betere levensstandaarden dan Belgie) doen het ook.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    We weten alletwee dat de Gamma in Ieper op de uren die jij aanhaalt, altijd vol auto’s staat. Ben jij die uren wel nog op baan of zit je al thuis, want die bewering slaat echt nergens op
    Hopelijk vertrek ik vanavond op tijd, zal eens een foto voor jou nemen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

iTrader
    3 (100%)
    Ik zou het gewoon raar vinden dat een bedrijf zoals GAMMA dat winst wil maken zou open zijn op momenten dat er geen volk komt en dus verlies draait.

Als er echt niemand komt buiten de 'gewone' uren en zondagmorgen zou ik denken dat ze het direct afschaffen.

iTrader
    0
    Dan gaat men open om 10 u en stopt om 19 u ipv 9u tot 18u. Is dat nu zo een probleem? Voor niet dringende zaken, gaat men winkelen in de namiddag, niet in de voormiddag.

In Gent misschien wel, maar hier is na 18:00 meestal alles potdicht, ook op zondag. Enkel ketens zijn soms open tot 18:30.

De openingsuren van de Gamma
    maandag tot vrijdag: 09:00 - 18:30
    zaterdag: 09:00 - 18:00
    zondag: Gesloten

Neem ik een boetiek
    dinsdag tot vrijdag: 09:30 - 12:00 en 13:15-18:00
    zaterdag: 10:00 - 17:00 doorlopend

Neem ik de Aldi en de Lidl
    maandag tot vrijdag van 8:30 tot 19:00
    Zondag gesloten

Dat winkels open zijn van 8/9 uur tot 20/21 klopt langs geen kanten.

We weten alletwee dat de Gamma in Ieper op de uren die jij aanhaalt, altijd vol auto’s staat. Ben jij die uren wel nog op baan of zit je al thuis, want die bewering slaat echt nergens op. Hopelijk vertrek ik vanavond op tijd, zal eens een foto voor jou nemen.
    De Gamma in Ieper is open tot 18u30 trouwens. Het meeste volk is daar over de middag ( dan staat het vol met auto's ) en 's avonds vanaf 17 u.
    Het is nu 16 uur en er is hier geen kat in de Gamma.
    Laatst gewijzigd door PeterVercruysse; 19 juni 2019 om 16:10

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    JPV, enig idee waarom dat dan volgens zarathustra in Noorwegen wel lukt?
    In Noorwegen zag ik nauwelijks kleine zelfstandigen, dat zal al een eerste reden zijn. Dat argument is er dus nauwelijks.

Bovendien ben ik het niet noodzakelijk eens dat er véél meer flexibiliteit is in Noorwegen dan in België:

https://www.eurofound.europa.eu/publ...-union-belgium
    https://www.eurofound.europa.eu/publ...n-union-norway

In Noorwegen werkt dus ongeveer 70% van de werknemers vooral "overdag", in België 'slechts' 60%. Niet direct uitgebreidere of meer flexibele uren dus in Noorwegen.

Zarathustra voelt het wss zo aan omdat in Noorwegen quasi alle supermarkten van 8 tot 22 uur open zijn. Geen idee waarom/hoe, is dat met studenten of op een andere manier? In ieder geval is het daar een stuk gemakkelijker om werk te combineren met privé wegens uitgebreide mogelijkheiden om voor je kinderen te zorgen.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Dan gaat men open om 10 u en stopt om 19 u ipv 9u tot 18u. Is dat nu zo een probleem? Voor niet dringende zaken, gaat men winkelen in de namiddag, niet in de voormiddag.

In Gent misschien wel, maar hier is na 18:00 meestal alles potdicht, ook op zondag. Enkel ketens zijn soms open tot 18:30.

De openingsuren van de Gamma
    maandag tot vrijdag: 09:00 - 18:30
    zaterdag: 09:00 - 18:00
    Gamma Roeselare:

Openingstijden:
    maandag 12:30–19:00
    dinsdag 08:30–19:00
    woensdag 08:30–19:00
    donderdag 08:30–19:00
    vrijdag 08:30–21:00
    zaterdag 08:30–18:30
    zondag 08:30–12:30
    Bewerking voorstellen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterVercruysse
    Neem ik een boetiek
    dinsdag tot vrijdag: 09:30 - 12:00 en 13:15-18:00
    zaterdag: 10:00 - 17:00 doorlopend
    boetiek = kleine zelfstandige, zie hierboven. DIe WIL niet langer openblijven, ook dat is een recht.

Neem ik de Aldi en de Lidl
    maandag tot vrijdag van 8:30 tot 19:00
    Zondag gesloten

Dat winkels open zijn van 8/9 uur tot 20/21 klopt langs geen kanten.
    Lidl Roeselare:
    maandag 08:30–20:00
    dinsdag 08:30–20:00
    woensdag 08:30–20:00
    donderdag 08:30–20:00
    vrijdag 08:30–20:00
    zaterdag 08:30–19:00
    zondag Gesloten

De Albert Heijn in Roeselare;
    Openingstijden:
    maandag 12:30–20:00
    dinsdag 08:00–20:00
    woensdag 08:00–20:00
    donderdag 08:00–20:00
    vrijdag 08:00–21:00
    zaterdag 08:00–20:00
    zondag 08:00–12:30

Tuurlijk zijn niet ALLE winkels open tot 20/21 uur
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Als er echt niemand komt buiten de 'gewone' uren en zondagmorgen zou ik denken dat ze het direct afschaffen.
    Ik ga altijd naar de Brico of naar de Mediamarkt, niet omdat ik dat de beste winkels vindt, maar omdat ze open zijn tot 20 u.

Gamma Roeselare:

Openingstijden:
    maandag 12:30–19:00
    dinsdag 08:30–19:00
    woensdag 08:30–19:00
    donderdag 08:30–19:00
    vrijdag 08:30–21:00
    zaterdag 08:30–18:30
    zondag 08:30–12:30
    Ik woon in Rumbeke en ga gaan shoppen naar Izegem, niet naar Roeselare. Naar Roeselare rij ik er al 3 à 4 keer zo lang op, ook al is de afstand korter. Naar een winkel in het centrum van Roeselare ( boetiek ) is het zelfs bijna onmogelijk om er te komen.
    Laatst gewijzigd door PeterVercruysse; 19 juni 2019 om 16:21

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Prophet Bekijk bericht
    JPV, we weten allemaal dat je tegen elke vorm van werken bent. Niet panikeren, de openingsuren verlengen zal heus niet voor maatschappelijke schade zorgen. Jij doet alsof de hel zal uitbreken .
    ik denk niet dat ik ergens zeg dat de hel zal uitbreken, wel dat er in België al best flexibel gewerkt wordt (zie de cijfers hierboven).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Prophet
    Werkte jij zelf niet minder dan een halftime? Dacht dat eens gelezen te hebben.
    euh... minder dan een halftime? Ik ga minder dan de helft van de dagen van een jaar naar het werk, maar halftime da's nog iets anders . Ik werk trouwens 34,25 uur/week, maar ben zo'n 50 uur per week weg voor het werk.
    Verklaart natuurlijk wel veel dan
    zie hierboven

Zoals hierboven aangehaald, andere Europese landen (met betere levensstandaarden dan Belgie) doen het ook.
    en wij doen het méér dan die landen .

We weten alletwee dat de Gamma in Ieper op de uren die jij aanhaalt, altijd vol auto’s staat. Ben jij die uren wel nog op baan of zit je al thuis, want die bewering slaat echt nergens op
    Hopelijk vertrek ik vanavond op tijd, zal eens een foto voor jou nemen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    altijd vol auto's? Ben daar enkele keren geweest op dat uur en da's daar dan echt kalm.

Ik ben trouwens pas thuis als de Gamma sluit en vertrek ruim voor openingsuren. (toch op mijn werkdagen )
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik ga altijd naar de Brico of naar de Mediamarkt, niet omdat ik dat de beste winkels vindt, maar omdat ze open zijn tot 20 u.
    en dat is de reden waarom er tot 8 uur opendoen, zelfs al zien ze weinig klanten op dat uur. Niet omdat het rendabel is in die uren, wel buiten die uren DOOR die openingsuren

Ik woon in Rumbeke en ga gaan shoppen naar Izegem, niet naar Roeselare. Naar Roeselare rij ik er al 3 à 4 keer zo lang op, ook al is de afstand korter. Naar een winkel in het centrum van Roeselare ( boetiek ) is het zelfs bijna onmogelijk om er te komen.
    en waar slaat die quote dan op? Als je in Rumbeke woont, ben je quasi altijd sneller in de Gamma van Roeselare dan in die van Ingelmunster (in izegem is er geen).
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het probleem van langere openingsuren is dat het enkel maar nadelig is voor de winkel en het personeel. Iedereen moet toch winkelen, dus door de beschikbare uren te vergroten ga je enkel het aantal klanten per uur verminderen zonder dat daar een winst tegenover staat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Dat zeg ik toch? Ploegdiensten raken inderdaad gevuld omdat je dus rouleert (bv een week vroege en week late) maar je kan niet ontkennen dat er minder mensen geneigd gaan zijn om dagelijks van 14u tot 22u te werken.
    Minder ja, maar nog altijd genoeg. Het is moeilijk zeker te zeggen, maar gebaseerd op eigen ervaringen schat ik dat er hier voor iedere 3 man die wel een vaste vroegen zou willen doen, er 2 rondlopen die wel een vaste laten willen doen.

iTrader
    0
    [QUOTE=JPV;21980503]De redenen om de openingsuren NIET te wijzigen lijken me nét iets belangrijker dan om deze wél te wijzigen:

[QUOTE=JPV;21980503]

Deze argumenten zijn in de lijn voorwat we de steenkoolmijnen decenia hebben opgehouden. stagnatie en niet willen aanpassen aan de realiteit gaat niemand helpen en is enkel een uitstel van executie. Als we natuurlijk een beleid hebben gesteund door vakbonden die elke evolutie of verandering als negatief zien is het moeilijk voor Belgische bedrijven om competitief te zijn (nachtwerk/openingsuren/...) en gaan er meer en meer van deze zaken naar het buitland verdwijnen.

Pagina 2 van 8 Eerste 123456 ... Laatste

Regels voor berichten