Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    0

Contractbreuk door werkgever

Ik werk ondertussen een negental maanden in een vastgoedkantoor. Ik ben hier begonnen met een IBO-contract. Na het IBO-contract heb ik een contract voor onbepaalde duur gekregen.

De situatie waarin ik mij situeer ziet er als volgt uit:

Ik ben hier beginnen te werken met zeer veel inzet, enthousiasme, plezier. Hierdoor behaalde ik de eerste maanden schitterende resultaten. Op voorhand was mondeling met de werkgever afgesproken dat na verloop van tijd mijn wedde zou komen overeen te staan met mijn prestaties wat in het begin niet het geval was.

Na een aantal pogingen om opslag te vragen bij mijn werkgever had ik het opgegeven. Ik deed mijn job niet meer graag, het plezante ging er een beetje af omdat mijn prestaties en loon niet evenredig zijn.

Mijn prestaties gingen achteruit waardoor de werkgever al een aantal keren had aangegeven dat ik moest uitkijken naar iets anders. Dit heb ik dan ook gedaan. In september begin ik aan mijn volgende uitdaging.

Door het IBO-contract heb ik de zekerheid dat de werkgever mij niet kan ontslaan voor sept tenzij hij de resterende periode uitbetaald.

Vorige week heb ik een gesprek met hem gehad en de situatie uitgelegd. Zijn eerste reactie was dat hij mij zou ontslagen. Ik heb hem dan ook verteld over de clausule in het IBO-contract. Hier was hij niet van op de hoogte.

Ik heb hem een voorstel gedaan dat hij mij ontsloeg en een bepaald bedrag uitbetaalde. Dit kwam voor hem 10.000€ goedkoper uit dan mij te ontslagen en alles te betalen of mij nog te laten werken tot september. Ik had dan ook verwacht dat hij dit voorstel meteen zou aanvaarden.

Hij vertelde mij dat hij ging nadenken over mijn voorstel. 10 min later riep hij mij voor een gesprek. Hij vertelde dat hij het voorstel niet ging aanvaarden en dat alles blijft zoals het is. Ik moet van hem aan mijn bureau zitten en mag voor de rest niets doen. Geen dossier meer behandelen, geen prospectie,... gewoon van 09-17uur aan de bureau zitten.

Nu volgens de arbeid wetgeving is dit contractbreuk. In mijn opzicht is het enige wat ik kan doen hem in gebreke stellen met als gevolg dat hij mij opdrachten gaat geven zoals de afwas doen, vuilniszakken buiten zetten,...

Hebben jullie enig advies voor mij?

Alvast bedankt!

iTrader
    0
    Als ik het goed begrijp wordt je tot september betaald om aan je bureau te zitten en niets te doen ? En in september begin je aan je nieuwe job? Ik zou lekker heel de dag gamen op je huidige job.

iTrader
    0
    Klopt! In september begin ik terug met studeren.
    Ja, zo zou ik de tijd kunnen doden. Helaas zou dit een fout langs mijn kant betekenen denk ik. Het komt er gewoon op neer dat ik een regeling wilde treffen waarmee ik en de werkgever beiden baat mee hadden. Nu wint geen van beide partijen. Want hij gokt erop dat dit toch niet is vol te houden en dat ik zelf ontslag neem.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het probleem is dat ik niet zeker ben dat de werkgever vanonder die IBO-voorwaarden uit kan, misschien weet JPV hier een beter antwoord op. Maar als dat het geval is, dan moet hij u sowieso uitbetalen, ook al komen jullie iets anders overeen. Tenslotte is zo'n IBO-contract heel voordelig voor de werkgever, dus de VDAB gaat er niet mee kunnen lachen dat hij dan 2 keer er goedkoop vanaf komt.

En als hij u dan toch moet uitbetalen, kunt ge maar beter achter een bureau zitten zeker?

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Vraag hem geregeld via mail om opdrachten en als er niets uitkomt begin je wat te surfen, studeren, gamen...
    Hij zal je op die wijze toch niet zomaar kunnen ontslaan.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vraag hem geregeld via mail om opdrachten en als er niets uitkomt begin je wat te surfen, studeren, gamen...
    Hij zal je op die wijze toch niet zomaar kunnen ontslaan.
    Ja, ik zou ook eerder zorgen dat ge zwart op wit bewijs hebt dat ge geen opdrachten krijgt, of dat je toch kan aantonen dat je de moeite hebt gedaan, vooraleer je hele dagen niets zit te doen.

Trouwens, het is makkelijk gezegd om 'hele dagen gamen en niets doen', maar ik geef u twee weken en ge gaat dit snel beu zijn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Indien dit het probleem zou zijn voor de werkgever ben ikzelf ook bereid om mijn ontslag in te dienen tegen dezelfde ontslagvergoeding. Helaas denk ik dat hij erop gokt dat ik zelf mijn ontslag zal indienen. Zo niet heeft hij mij het toch behoorlijk vervelend kunnen maken wat ook deels zijn bedoeling is.

iTrader
    0
    Huske, dit is zeker een mogelijkheid. Het is nu echter niet mijn bedoeling om nog 2,5 maanden voltijds te gamen 😅. Ik zou het liefst hier gewoon willen stoppen na dit alles. In het geval dat ik hier toch moet blijven werken zou ik graag wat nuttigs willen doen. Begrijp je mij?

iTrader
    0
    Soeplepel, inderdaad! Ik zit hier nu een 5 dagen letterlijk de ganse dag om mijn GSM en dit is echt deprimerend. Ik zou dit ook echt niet kunnen volhouden de komende maanden. Daarom wil ik toch graag iets ondernemen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janjaap Bekijk bericht
    Indien dit het probleem zou zijn voor de werkgever ben ikzelf ook bereid om mijn ontslag in te dienen tegen dezelfde ontslagvergoeding. Helaas denk ik dat hij erop gokt dat ik zelf mijn ontslag zal indienen. Zo niet heeft hij mij het toch behoorlijk vervelend kunnen maken wat ook deels zijn bedoeling is.
    Zelf ontslag nemen gaat zeker niet zo lang ge nog onder bescherming van uw IBO zijt. Dan verliest ge uw rechten op een uitkering, en met uw ontslagvergoeding gaat ge niet ver springen. Een ontslagvergoeding die ge overigens niet kunt afdwingen als ge zelf uw ontslag neemt. Niet doen, dus.

iTrader
    0
    Soeplepel, inderdaad! Ik zit hier nu een 5 dagen letterlijk de ganse dag om mijn GSM en dit is echt deprimerend. Ik zou dit ook echt niet kunnen volhouden de komende maanden. Daarom wil ik toch graag iets ondernemen.
    Het antwoord op je probleem is Runescape. Het is verslavend en je speelt het zeker niet uit in 2.5 maand.

iTrader
    0
    Vinceness, ja inderdaad. Maar als ik dan de vergoeding krijg die ik heb voorgesteld als hij mij ontslaat zou dit voor mij ook ok zijn.

iTrader
    0
    Studentt, dit is een optie 😂. Maar ik wil echt niet 2,5 maand mijn tijd 24/24 onnuttig investeren.

iTrader
    0
    Vinceness, ja inderdaad. Maar als ik dan de vergoeding krijg die ik heb voorgesteld als hij mij ontslaat zou dit voor mij ook ok zijn.
    Maar wat ga je dan doen qua inkomen tijdens/na jouw studies? Uw recht op uitkeringen is op lange termijn toch net iets belangrijker dan die vergoeding ...

iTrader
    0
    Vinceness, de vergoeding die ik zou krijgen is redelijk hoog. Dit komt omdat ik nog een aantal commissies moet krijgen + 3 maanden loon. Vanaf september heb ik geen recht meer op een uitkering en krijgen mijn ouders terug kindergeld. (Zij betalen ook mijn studies etc...)

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten