Bekijk resultaten enquête: Hoe regel je je financiën met je partner?

Aantal stemmers
125. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Volledig afzonderlijk, betalen om beurten iets (of persoon A de huur, B het eten, ...)

4 3,20%
  • Volledig afzonderlijk, op einde van de maand verrekenen we alles

3 2,40%
  • Grotendeels apart, elk stort een gelijk bedrag naar gemeenschap

32 25,60%
  • Grotendeels apart, elk stort een verschillend bedrag naar gemeenschap

16 12,80%
  • Elk eigen loon, maar bouwen gemeenschappelijk én eigen kapitaal op (gestort bedrag is teveel)

15 12,00%
  • Loon komt gezamelijk toe, maar krijgen elk nog een eigen bedrag als "zakgeld"

7 5,60%
  • Volledig gemeenschappelijk, behalve wat we voordien hadden

20 16,00%
  • Volledig gemeenschappelijk, ook wat we vroeger hadden

28 22,40%
Pagina 1 van 9 12345 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Hoe regel jij je geldzaken met je partner?

Nav dit hier:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06...ke-rekeningen/

Er van uitgaand dat je een stabiele relatie hebt en samenwoond, hoe regel jij (of zou jij regelen) je financieel huishouden?

(zet er best je relationele situatie bij, zodat we een idee hebben wat jullie bindt)
    Laatst gewijzigd door JPV; 12 juni 2019 om 12:48
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Wettelijk samenwonend en sinds 2005 samen, 1 kind van 3 jaar en eigenaar van een woning.

Hier is alles gemeenschappelijk, loon, spaarboek, de hele nest. Ik verdien ook een stuk meer dan haar, maar dat maakt me eigenlijk niks uit.
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Wij: 2 kinderen, 40 jaar(vriendin), 39 jaar (ik), 13 jaar samen

Alles is bij ons gemeenschappelijk, maar we krijgen elk een soort zakgeld (ik wat meer omdat ik op't werk mijn eigen eten ('goestjes') kies)

Tot 2010 woonden we gewoon samen, zonder kinderen en stortten we elk een gelijk bedrag dat de kosten dekte. Werd dat te weinig, dan begonnen we meer te storten en het overschot werd gemeenschappelijk.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ok, deze discussie weer

Status: 6 jaar samen, wonen 5,5 jaar samen. Ik had huis en wagen voor ik haar leerde kennen.

Nu: Ik betaal de lening af, huis staat op mijn naam. Maar haar nieuwe auto zit in die lening in gebakken dus zij betaalt me 500 euro in de maand. ( +/- het equivalent van met hoeveel de afbetaling omhoog ging toen we de auto er in staken)

We hebben afgesproken dat ik haar een stuk kapitaal ga 'geven' wanneer we ( hopelijk deze namiddag ) een huis kopen aangezien ik meer heb kunnen afbetalen en doen aan het huis met haar dan ik alleen had kunnen doen.

Voor de rest maken we elk jaar een som voor de gezamelijke kosten ( kinderen, eten, elektriciteit, gemeentebelasting, etc ). We delen dat bedrag door 12 en betalen daar elk de helft van op een gemeenschappelijke rekening elke maand. Ik betaal dus de verzekeringen voor het huis en mijn auto zelf, zij betaalt haar auto verzekering zelf, etc

Waarschijnlijk gaan we daar wat aan veranderen eens we samen een eigendom hebben. En die regeling is ook redelijk fluide.
    *** Also sprach Zarathustra ***

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoe ik erover denk: inkomsten gemeenschappelijk (ongeacht verschil in loon, of als de ene thuisblijf of niet) minus ieder een paar honderd/duizend euro per maand om zelf te spenderen (gelijk voor beiden). Alles wat ervoor in bezit was is nog een moeilijke. Ik neig naar het delen van de vrucht maar niet de boom zelf. Maar dat kan veranderen. Als je kinderen hebt, ben je per definitie aan elkaar verbonden.
    "Wie ben jij om mij te beoordelen, of anders gezegd, wat noemenswaardig heb jij de laatste twee weken gedaan?"
    "Een job uitgeoefend en daar belastingen op betaald zodat ze daar ondermeer ons sociaal stelsel mee kunnen in stand houden."

jvc's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    3 jaar getrouwd en alles wordt samengesmeten sinds we samenwonen 5 jaar geleden. Ik koop wat ik wil en mijn vrouw koopt wat ze wil, we zijn allebei verstandig genoeg.

iTrader
    0
    Ik ben single maar als ik zou trouwen zou ik mijn vrouw een huwelijkscontract laten tekenen met scheiding van goederen. Ik zou mijn loon apart houden en een gemeenschappelijke rekening openen waarop we beiden een identiek bedrag storten om de gemeenschappelijke kosten te betalen zoals gas, elektriciteit, enz. Voor de rest doen we beiden met ons geld wat we willen.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Hopelijk einde dit jaar als m'n appartement verkocht is feitelijk samenwonend met vriendin, nog geen kinderen. Verdienen alle twee goed onze kost.

Gemeenschappelijke rekening:
    - eten
    - internet
    - water en energie
    - aankopen voor het gezin (tijdje terug nieuwe kast, ...)

Maaltijdcheques kaarten
    - eten voor het gezin
    - individueel eten af en toe

Zij betaald lening van haar huis, ik van mijn appartement. Van zodra die laatste is verkocht match ik haar lening op een apart spaarboekje met de bedoeling wanneer we haar huis verkopen samen een serieuze pot hebben om een huis te kopen. Worst case waarbij we uit elkaar gaan hebben we elk ons geld, alleen ik de zever dat ik geen eigendom meer heb.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jvc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    3 jaar getrouwd en alles wordt samengesmeten sinds we samenwonen 5 jaar geleden. Ik koop wat ik wil en mijn vrouw koopt wat ze wil, we zijn allebei verstandig genoeg.
    Same, snap dat hele "zakgeld om iets mee te doen voor jezelf" niet echt.

17,5 jaar samen, 13 jaar samenwonend, bijna 12 jaar getrouwd, kinderen van 8 en 4 (binnenkort 9 en 5).

Sinds we samenwonen (wat samenviel met beginnen werken) alles in 1 pot. Vrouw bracht meer in maar mijn loonsgroei zou groter zijn. Alles betaald van gezamenlijke rekening, overschot maandelijks naar spaarboek.
    Wie eens iets voor zichzelf wil kopen, doet dat gewoon. We zijn beide geen fan van zotte kosten dus dat zit wel snor.

Ik regel overigens alle financiën. Denk niet dat mijn vrouw weet hoe ze onze PC-banking opstart en/of hoeveel er op onze rekeningen staat (ik toon het af en toe eens) en/of hoe ze haar pensioenspaarrekening kan bekijken.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Maar zij moest wel de A6 goedkeuren?

Goh, om nu een voorbeeld te geven, het zou niet echt eerlijk te zijn om mijn motorrijlessen / kledij / motor van een gemeenschappelijke te betalen eh?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Same, snap dat hele "zakgeld om iets mee te doen voor jezelf" niet echt.
    gaat bij ons over het kopen van echte prullen (snoep, cola, ...) of dingen zoals een gsm waar de andere mss geen/veel minder geld zou aan spenderen. Meeste kopen we trouwens toch gemeenschappelijk
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

Proto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    7 jaar samen, waarvan 6 jaar samen gehuurd, en sinds begin mei in onze nieuwbouw ingetrokken.

Alles afzonderlijk en we storten een vast bedrag op een gezamenlijke rekening. Waarvan de lening, boodschappen, vaste kosten en zaken voor het huis mee gekocht worden. Ik betaal 60% van de lening, en voor de overige kosten delen we alles door 2.
    Ik ben Silvio niet.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Hoe Michaël Van Droogenbroeck, het zegt vat het het beste samen: "Het is gewoon niét zwart of wit, het is afwegen en aftoetsen. Of je nu een gemeenschappelijke rekening hebt of niet, en alleen maar individuele rekeningen: je moet erover praten, die rekening op zich verandert dat niet."

Communicatie, dit is waar het vaak misloopt, ook bij ruzies of meningsverschillen. Je moet durven en willen praten over deze dingen zelfs als je het niet altijd eens bent. Toegewijd zijn aan de relatie.

In mijn geval, is het niet echt relevant om iets te delen aangezien we nog niet samenwonen.
    My fight towards financial independence: https://www.fighttofire.com

iTrader
    0
    Al 15 jaar wettelijk samenwonend, 18 jaar samen en 3 kinderen.
    Hier gaat ook alles samen met een zakcentje (fietsvergoeding en de extra vergoeding voor overuren bij mijn vrouw). Waar het zakcentje dient om overbodige dingen te kopen. Denk dat hier meer verschillende kleuren all stars en stan smith's staan dan in de gemiddelde schoenenwinkel.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Maar zij moest wel de A6 goedkeuren?
    Ik beheer de financiën maar we maken de beslissingen wel samen. Toch zeker voor de belangrijkere zaken.

Goh, om nu een voorbeeld te geven, het zou niet echt eerlijk te zijn om mijn motorrijlessen / kledij / motor van een gemeenschappelijke te betalen eh?
    Hangt natuurlijk ook wel van je situatie af. In ons geval, we zijn 18 jaar samen, hebben kinderen, hangen goed samen, alles stabiel... Of dat nu uit een pot zou komen die ik zelf spaar met maandelijks wat opzij te zetten, of dat komt uit 1 gezamenlijke pot: uiteindelijk komt dat toch op hetzelfde neer. De inkomsten wijzigen er niet mee.

Pagina 1 van 9 12345 ... Laatste

Regels voor berichten