Bekijk resultaten enquête: Hoe regel je je financiën met je partner?

Aantal stemmers
108. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Volledig afzonderlijk, betalen om beurten iets (of persoon A de huur, B het eten, ...)

4 3,70%
  • Volledig afzonderlijk, op einde van de maand verrekenen we alles

3 2,78%
  • Grotendeels apart, elk stort een gelijk bedrag naar gemeenschap

23 21,30%
  • Grotendeels apart, elk stort een verschillend bedrag naar gemeenschap

14 12,96%
  • Elk eigen loon, maar bouwen gemeenschappelijk én eigen kapitaal op (gestort bedrag is teveel)

14 12,96%
  • Loon komt gezamelijk toe, maar krijgen elk nog een eigen bedrag als "zakgeld"

7 6,48%
  • Volledig gemeenschappelijk, behalve wat we voordien hadden

15 13,89%
  • Volledig gemeenschappelijk, ook wat we vroeger hadden

28 25,93%
Pagina 8 van 8 Eerste ... 45678

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat is zeer mooi. Maar when shits hit the fan dan kan dit snel veranderen.
    Je zult niet de eerste zijn, en zeker niet de laatste, die financieel een grote kater overhoudt na een breuk. Toch zeker bij een breuk kan het er hard aan toegaan. En als je dan vrijwel terug van 0 moet beginnen, dat is niet plezant.
    Goh, hangt imo af van je mensenkennis ook wel.

In mijn huidige relatie kan het mij eigenlijk niet veel schelen of het officieel allemaal van ons beiden is of niet. Hier ben ik gewoon zeker van dat wij samen gaan blijven etc..
    Als ik dat vergelijk met mijn vorige relaties daar had ik dat totaal niet, en zou ik sowieso wél alle financiën apart houden.

En dat moet je gewoon goed kunnen inschatten voor jezelf en als je niet zeker bent zou ik het apart houden.

Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht

Zou ik ook doen in uw geval. In zijn geval daarentegen niet altijd. Zoals wel eerder gezegd loop je dan het risico volledig uitgeknepen te worden bij een break. Wat jij hier dan "de normale gang van zaken" noemt. En of dat de "persoonlijke coaching" waard was, is dan maar de vraag.
    We lijken voornamelijk een andere perceptie van eigenaarschap te hebben. Het is niet omdat je x aantal euro binnenbrengt in de gemeenschap dat die x aantal euro ook aan jou toebehoort. Carrière maken doe je, wat mij betreft, samen. Relaties houden altijd een risico in, geïnvesteerde tijd krijg je evenmin terug (ondanks die ook kostbaar is).
    Mijn man weet als jurist goed genoeg wat de risico's zijn.

Let op, ik zie ook wel het nut van een gemeenschappelijke rekening als je nog niet lang (minder dan 5j) samen bent of geen vastgoed deelt in eigenaarschap. We hebben dat destijds ook zo gedaan (toen wél in een 50/50, ik stond daar toen zelf op). Ik vond echter dat er uiteindelijk meer energie kroop in het opvolgen van alles (koop jij de tv, koop ik de wasmachine?, ..?) dan het eigenlijk waard was. Het is wel een luxe dat we geen kinderen hebben (die er ook nooit zullen komen), dat maakt de zaken - ook bij eventuele scheiding - een pak makkelijker, nog een perk als homokoppel ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Dat is zeer mooi. Maar when shits hit the fan dan kan dit snel veranderen.
    Je zult niet de eerste zijn, en zeker niet de laatste, die financieel een grote kater overhoudt na een breuk. Toch zeker bij een breuk kan het er hard aan toegaan. En als je dan vrijwel terug van 0 moet beginnen, dat is niet plezant.
    Het is nagenoeg onmogelijk om 'van 0' te moeten beginnen. Bij een breuk heeft hij zijn flat en ik een som geld die we de facto (doch niet juridisch) in de gemeenschap brachten, wat we daarna krijgen is de winst van de jaren sinds het huwelijk /2. Dat een scheiding vreselijk kan zijn, weet ik maar al te goed (kind v.e. jarenlange vechtscheiding).
    We zijn allebei eerlijk en transparant geweest, ik heb er hem ook op gewezen dat ik 'the good part of the deal' heb als het fout gaat. Dit is dus evenzeer een deel van de overeenkomst als elk ander deel v.d. relatie.
    Indien er erfenissen komen laten we erg duidelijk vermelden dat het om erfenis voor X gaat. Alles staat gedocumenteerd van begin tot einde, maar we blijven uitgaan van één team te zijn dat voor het hele gezinsinkomen/vermogenswinst zorgt.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rekt Bekijk bericht
    Goh, hangt imo af van je mensenkennis ook wel.

In mijn huidige relatie kan het mij eigenlijk niet veel schelen of het officieel allemaal van ons beiden is of niet. Hier ben ik gewoon zeker van dat wij samen gaan blijven etc..
    Ah, GIJ zijt die éne persoon die 100% zeker is dat zijn relatie voor eeuwig en altijd is! Ik vroeg me al af of hij effectief bestond, kon hem maar niet vinden.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Ah, GIJ zijt die éne persoon die 100% zeker is dat zijn relatie voor eeuwig en altijd is! Ik vroeg me al af of hij effectief bestond, kon hem maar niet vinden.
    Hier is waldo.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerath Bekijk bericht
    We lijken voornamelijk een andere perceptie van eigenaarschap te hebben. Het is niet omdat je x aantal euro binnenbrengt in de gemeenschap dat die x aantal euro ook aan jou toebehoort. Carrière maken doe je, wat mij betreft, samen. Relaties houden altijd een risico in, geïnvesteerde tijd krijg je evenmin terug (ondanks die ook kostbaar is).
    Mijn man weet als jurist goed genoeg wat de risico's zijn.

Let op, ik zie ook wel het nut van een gemeenschappelijke rekening als je nog niet lang (minder dan 5j) samen bent of geen vastgoed deelt in eigenaarschap. We hebben dat destijds ook zo gedaan (toen wél in een 50/50, ik stond daar toen zelf op). Ik vond echter dat er uiteindelijk meer energie kroop in het opvolgen van alles (koop jij de tv, koop ik de wasmachine?, ..?) dan het eigenlijk waard was. Het is wel een luxe dat we geen kinderen hebben (die er ook nooit zullen komen), dat maakt de zaken - ook bij eventuele scheiding - een pak makkelijker, nog een perk als homokoppel ;-)
    wat ik daarbij wil opmerken:

- Hij heeft ook die flat 50% aan u gegeven. Dus het gaat niet puur om de looninkomsten en uitgaven in 1 gemeenschappelijk pot steken. dat jij deze flat "mee afbetaalt vanuit de gemeenschappelijke pot" klopt niet, want de huurinkomsten gaan ook in de gemeenschappelijke pot + hij stort 60% meer in die gemeenschappelijke pot. Dus die flat is puur een cadeau.
    - Ik vind als je uit elkaar gaat, dan is het inderdaad eerlijk dat je een vergoeding geeft zodat die persoon aan dezelfde standard zijn leven kan verder zetten als toen hij/zij u heeft leren kennen met daarbij opgeteld de gemiste carriere opportuniteiten dat zich daardoor eventueel voorgedaan hebben. Tenminste voor een beperkte duur. Het geven van een appartement in 1 vingerknip daarentegen, valt voor mij niet onder die categorie.
    - idem voor spaarrekeningen, aandelen... ik zou die enkel samenvoegen indien die a ratio ongeveer even veel waard zijn, en er toch een soort billijk gevoel ontstaat.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; Gisteren om 11:18

Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Het deel dat hij destijds zelf heeft (af)betaald voor het huwelijk zal altijd van hem blijven . Het is natuurlijk wel zo dat ik onrechtstreeks een aandeel krijg in de flat gezien 'wij' ervoor betalen, maar of die 'cadeau' van hem nu in aandelen zit, hem helpt de flat sneller helpt af te betalen of op een spaarboekje zit maakt an sich weinig uit.

Maar goed, elk systeem heeft ongetwijfeld voor- en nadelen.

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Zij:
    - Eigen zichtrekening waar haar loon op komt

Ik:
    - Eigen spaarrekening
    - Spaarrekening van de kleine

Gezamenlijk:
    - "Mijn" zichtrekening waar mijn loon op komt en waar ik alles mee betaal qua vaste kosten (leningen, facturen energie, grote kosten, ...). Zij kan er ook aan via webbanking maar dat is niet de bedoeling. Zij kan dus wel zien wat ik allemaal koop.

Wanneer er grote kosten komen (minstens 1 keer per maand voor de lening van het huis) schrijft ze over naar mijn zichtrekening.
    Op die manier heeft iedereen zijn eigen loon in handen en kan ik nog de administratie doen zonder te moeten goochelen tussen rekeningen.
    Ik heb mijn geld altijd vrij structureel behandeld. Bv. van het moment dat ik mijn loon krijg schrijf ik direct een deel over op mijn spaarrekening dat ik denk niet nodig te hebben.

Situatie:
    - Na ons huis te kopen hadden we niet veel geld meer over dus dat is niet echt een punt. Inbreng was redelijk gelijk.
    - Ne kleine.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

Pagina 8 van 8 Eerste ... 45678

Regels voor berichten