Pagina 1 van 5 12345 Laatste

iTrader
    0

Aangereden op de fiets: hoe wordt de schade bepaald?

Zoals in het "Ergernissen op de weg"-topic intussen al duidelijk is geworden, is het onvermijdelijke nog maar eens gebeurt. Aangereden op de fiets, volledig in mijn recht, tegenpartij geeft dit ook toe, politie heeft PV opgesteld en alles staat op papier.

Los van alle lichamelijke klachten, is mijn fiets ook onbruikbaar geworden door de aanrijding. Sinds ik alles met de fiets doe, heb ik op korte termijn dus een nieuwe fiets nodig. Volgens de politie moet ik de nodige kosten maken, zelf voorschieten en achteraf verhalen op de verzekeraar van de tegenpartij. Nu is mijn vraag uiteraard:
    - hoe ga ik te werk?
    - wat is realistisch?

Ga ik naar een fietsmaker en moet die een offerte maken voor herstelling of op papier zetten dat hij die perte totale verklaart? Indien perte totale, zal de verzekering dan de kost van een nieuwe fiets aanvaarden of bestaan er ook tabellen van de tweedehandswaarde van fietsen en zullen ze zich daarop baseren? Bestaat de kans dat de verzekering, gezien het "maar" een fiets is, vlot zullen meegaan in het verhaal van de nieuwe fiets of zullen ze daar moeilijk doen over een paar 100 euro?

Graag jullie meningen, ervaringen en advies!

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik denk niet dat ze de kost van een nieuwe fiets gaan aanvaarden, er is ook geen nieuwe fiets beschadigd hier maar een gebruikte fiets.
    Volgens mij gaan ze niet te moeilijk doen over een paar honderd euro, maar dan zal dit bedrag ook op papier moeten staan door een aparte partij.

iTrader
    0
    Schrijf alle kosten op zoals hoeveel een fiets van dat merk met dezelfde versnellingen tegenwoordig kost. Maar ook uw kledij, uw schoenen, uw gsm, uw tas... indien beschadigd.

Doe dat binnen bij de verzekering. Als dat onder de 1000 euro is dan is imo de kans klein dat ze een expert gaan aanstellen. Als het er boven gaat of meerdere duizenden euro’s dan kan het via een expert gaan en die gaat wat discussiëren met u over de prijs.

Dit verhaal heb ik natuurlijk maar van 1 persoon wiens verzekering zei “we zullen dat wel zonder expert regelen he” tot hij zei dat zijn pedaal sensoren alleen al meer dan 1000 euro kostten. Dus toen is een expert aangesteld en die begint dan overal op af te dingen.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 6 juni 2019 om 23:26

beemer036's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat is idd lastig, velen denken dat je met een fiets van een paar 100euro rond rijd.... Tot je zegt hoeveel 1000den euros je fiets kost.
    Maar euhm, pedaalsensors van 1000euro?Das ook goed overdreven lijkt me.

Voor de rest zelfde verhaal als auto, ik hou zo altijd alle facturen bij: aankoopfactuur, onderhoud, nieuwe onderdelen enz...

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
    Nee, ik weet ook niet alles.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Los van alle lichamelijke klachten, is mijn fiets ook onbruikbaar geworden door de aanrijding. Sinds ik alles met de fiets doe, heb ik op korte termijn dus een nieuwe fiets nodig. Volgens de politie moet ik de nodige kosten maken, zelf voorschieten en achteraf verhalen op de verzekeraar van de tegenpartij. Nu is mijn vraag uiteraard:
    - hoe ga ik te werk?
    - wat is realistisch?
    Uw lief kan u toch chauffeuren in haar bedrijfswagen?
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beemer036 Bekijk bericht
    Is toch zijn goed recht als het hem dat waard is. Hij moet daar niet voor opdraaien als hij aangereden wordt.
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Zoals in het "Ergernissen op de weg"-topic intussen al duidelijk is geworden, is het onvermijdelijke nog maar eens gebeurt. Aangereden op de fiets, volledig in mijn recht, tegenpartij geeft dit ook toe, politie heeft PV opgesteld en alles staat op papier.

- hoe ga ik te werk?
    - wat is realistisch?

Ga ik naar een fietsmaker en moet die een offerte maken voor herstelling of op papier zetten dat hij die perte totale verklaart? Indien perte totale, zal de verzekering dan de kost van een nieuwe fiets aanvaarden of bestaan er ook tabellen van de tweedehandswaarde van fietsen en zullen ze zich daarop baseren? Bestaat de kans dat de verzekering, gezien het "maar" een fiets is, vlot zullen meegaan in het verhaal van de nieuwe fiets of zullen ze daar moeilijk doen over een paar 100 euro?

Graag jullie meningen, ervaringen en advies!
    Zoals hierboven geschreven denk ik dat het interessanter is een kostenplaatje te maken van hetgeen vervangen moet worden, en als daar een nieuwe fiets onder valt dan is dat ook zo. Dat laten goedkeuren door haar verzekering en wachten op uw geld, koop desnoods nu ter vervanging zelf een tweedehandse rommel fiets, die je uiteraard ook in rekening brengt want je hebt geen ander vervoer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KerberosX Bekijk bericht
    Uw lief kan u toch chauffeuren in haar bedrijfswagen?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beemer036 Bekijk bericht
    Dat is idd lastig, velen denken dat je met een fiets van een paar 100euro rond rijd.... Tot je zegt hoeveel 1000den euros je fiets kost.
    Als je de factuur nog hebt, dan is dat toch niet overdreven.
    https://www.cardioshop.be/contents/e...%AE-Smart.html
    Zo'n ding verslijt niet he. Dat is na 3 jaar nog even goed als de eerste keer.
    Als dat type tegenwoordig niet meer te koop is, dan een type met dezelfde specs en compatibiliteit.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Je zal de kost voor herstelling of de kost voor een vergelijkbare fiets in vergelijkbare (niet-nieuwstaat) staat krijgen. Je transportkosten die je tussen de realistische tijd tussen ongeval en tijd van herstelling betaalt, kan je ook recupereren.

Zelfde dus zoals bij een wagen. met dit verschil dat bij een fiets er geen enkele discussie zal bestaan over wie foutaansprakelijk is, zelfs al ben je in fout, zal de verzekering je vergoeden.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    7 (100%)
    Bijkomende vraag.
    Als je zwaar valt door wegdek dat vuil is, vol met modder dat niet duidelijk te zien was.
    Kan je uw onkosten dan verhalen op de gemeente?
    Helm, fietstenue, achterderailleur en stuur kapot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Castil Bekijk bericht
    Bijkomende vraag.
    Als je zwaar valt door wegdek dat vuil is, vol met modder dat niet duidelijk te zien was.
    Kan je uw onkosten dan verhalen op de gemeente?
    Helm, fietstenue, achterderailleur en stuur kapot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
    De gemeente is slechts aansprakelijk als ze een fout gemaakt heeft bij het onderhoud van de wegen. Het is niet omdat er modder ligt dat dat veroorzaakt werd door gebrekkig onderhoud (misschien ligt die modder daar bvb maar van de dag ervoor).

Als je kan aantonen wie de modder daar veroorzaakt heeft (bvb landbouwer die ernaast op het land gewerkt heeft) dan kan je hem wel verantwoordelijk stellen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Je zal de kost voor herstelling of de kost voor een vergelijkbare fiets in vergelijkbare (niet-nieuwstaat) staat krijgen. Je transportkosten die je tussen de realistische tijd tussen ongeval en tijd van herstelling betaalt, kan je ook recupereren.

Zelfde dus zoals bij een wagen. met dit verschil dat bij een fiets er geen enkele discussie zal bestaan over wie foutaansprakelijk is, zelfs al ben je in fout, zal de verzekering je vergoeden.
    Is dat zo? Wat als je met een fiets een andere fietser overhoop rijdt of een voetganger? Of tegen een geparkeerd voertuig
    *** Also sprach Zarathustra ***

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Is dat zo? Wat als je met een fiets een andere fietser overhoop rijdt of een voetganger? Of tegen een geparkeerd voertuig
    Fietsers vallen altijd op de verzekering van de wagen, zo heb ik het toch ook altijd begrepen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Fietsers vallen altijd op de verzekering van de wagen, zo heb ik het toch ook altijd begrepen.
    Jah, maar daarom dat ik dus vraag wat er gebeurt als er geen (rijdende) wagen bij is
    *** Also sprach Zarathustra ***

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Fietser vs auto: Autobestuurder aansprakelijk, verzekering dekt lichamelijke schade. Indien fietser in fout, dekt familiale de schade aan de wagen.
    Fietser vs fietser: Afhankelijk van wie in fout is, sowieso via familiale geregeld.
    Fietser vs voetganger: Vermoedelijk idem.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Pagina 1 van 5 12345 Laatste

Regels voor berichten