Pagina 2 van 5 Eerste 12345 Laatste
    FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Fietser vs auto: Autobestuurder aansprakelijk, verzekering dekt lichamelijke schade. Indien fietser in fout, dekt familiale de schade aan de wagen.
    Fietser vs fietser: Afhankelijk van wie in fout is, sowieso via familiale geregeld.
    Fietser vs voetganger: Vermoedelijk idem.
    Stiefmoeder is tijdje terug aangereden door fietser en toen heeft de familiale van de fietser haar ziekenhuiskosten betaald denk ik.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ik denk niet dat ze de kost van een nieuwe fiets gaan aanvaarden, er is ook geen nieuwe fiets beschadigd hier maar een gebruikte fiets.
    Volgens mij gaan ze niet te moeilijk doen over een paar honderd euro, maar dan zal dit bedrag ook op papier moeten staan door een aparte partij.
    Kan enkel een fietsenmaker zijn wss? Ik heb er net ene gecontacteerd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Zoals hierboven geschreven denk ik dat het interessanter is een kostenplaatje te maken van hetgeen vervangen moet worden, en als daar een nieuwe fiets onder valt dan is dat ook zo. Dat laten goedkeuren door haar verzekering en wachten op uw geld, koop desnoods nu ter vervanging zelf een tweedehandse rommel fiets, die je uiteraard ook in rekening brengt want je hebt geen ander vervoer.
    Zowel een nieuwe als een tweedehands rommel fiets tegelijkertijd inbrengen? Dat gaan ze toch nooit aanvaarden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Je zal de kost voor herstelling of de kost voor een vergelijkbare fiets in vergelijkbare (niet-nieuwstaat) staat krijgen.
    Je transportkosten die je tussen de realistische tijd tussen ongeval en tijd van herstelling betaalt, kan je ook recupereren.

Zelfde dus zoals bij een wagen. met dit verschil dat bij een fiets er geen enkele discussie zal bestaan over wie foutaansprakelijk is, zelfs al ben je in fout, zal de verzekering je vergoeden.
    1) Dus ik krijg sowieso het bedrag van de fiets in de staat zoals ze zich bevond, onafhankelijk van welke nieuwe fiets ik zou aankopen? In het geval ik bijvoorbeeld naar een elektrische zou willen overstappen.
    2) Op een fiets staat geen geijkte kilometerteller zoals op een auto, er staat niet geregistreerd hou oud deze is, ... Alleen het type fiets is een bekende parameter. Dus ik zou in principe hetzelfde bedrag kunnen terugvorderen van een 5 jaar oude fiets met 50 000 kilometer op de teller als een fiets van hetzelfde type die ik vorige week zou gekocht hebben met 50 km op de teller?

N.B. Dat laatste zinnetje vind ik eigenlijk een domme regel. Ik zie er de logica niet van in (buiten het praktische feit dat een fietser geen verplichte verzekering moet hebben, maar deze regelgeving kun je ook aanpassen) en het geeft autorijders onnodige munitie om te kunnen schieten op fietsers. Als je nu een nieuwe fiets wil hebben, kun je eigenlijk zowel gewoon uw fiets onder een passerende auto gooien? Soit, misschien niet de discussie om hier te voeren.

Gentei's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    je ging u toch nu ook een bedrijfswagen pakken zei je? fuck die fiets man

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    1) Dus ik krijg sowieso het bedrag van de fiets in de staat zoals ze zich bevond, onafhankelijk van welke nieuwe fiets ik zou aankopen? In het geval ik bijvoorbeeld naar een elektrische zou willen overstappen.
    je krijgt de waarde van de fiets zoals deze was voor het ongeval min de waarde van de fiets zoals die na het ongeval was.
    In de praktijk is dit de herstellingskost tenzij die kost groter is dan de waarde van die fiets voor het ongeval, dan krijg je dat laatste.

Pas op: de objectieve waarde, niet deze die jij inschat.
    2) Op een fiets staat geen geijkte kilometerteller zoals op een auto, er staat niet geregistreerd hou oud deze is, ...
    als de fiets een speciale grote waarde heeft, dan zal het type fiets met de opties ofwel door jou in een winkel gekocht zijn (factuur/bancontact!) ofwel zal je de beginwaarde op internet kunnen vinden. Afschrijving volgens leeftijd is een basisprincipe.
    Alleen het type fiets is een bekende parameter. Dus ik zou in principe hetzelfde bedrag kunnen terugvorderen van een 5 jaar oude fiets met 50 000 kilometer op de teller als een fiets van hetzelfde type die ik vorige week zou gekocht hebben met 50 km op de teller?
    nee. Verzekeringen zijn slimmer dan dat. Aan de hand van de fiets kunnen ze wel inschatten hoeveel deze gebruikt is.

N.B. Dat laatste zinnetje vind ik eigenlijk een domme regel. Ik zie er de logica niet van in (buiten het praktische feit dat een fietser geen verplichte verzekering moet hebben, maar deze regelgeving kun je ook aanpassen) en het geeft autorijders onnodige munitie om te kunnen schieten op fietsers. Als je nu een nieuwe fiets wil hebben, kun je eigenlijk zowel gewoon uw fiets onder een passerende auto gooien?
    als je die zelf wil betalen: ja.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Zelfde dus zoals bij een wagen. met dit verschil dat bij een fiets er geen enkele discussie zal bestaan over wie foutaansprakelijk is, zelfs al ben je in fout, zal de verzekering je vergoeden.
    Met die premisse dat jouw opmerking enkel over lichamelijke schade en kledijschade gaat.
    Bij andere schade, bijv de schade aan zijn fiets, speelt de aansprakelijkheid wél

Meer info vind je onder andere hier: https://www.test-aankoop.be/mobilite...j-fietsongeval.

beemer036's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Als je de factuur nog hebt, dan is dat toch niet overdreven.
    https://www.cardioshop.be/contents/e...%AE-Smart.html
    Zo'n ding verslijt niet he. Dat is na 3 jaar nog even goed als de eerste keer.
    Als dat type tegenwoordig niet meer te koop is, dan een type met dezelfde specs en compatibiliteit.
    Dieter en Stimpy, nee sorry is mijn fout. Ging er verkeerd van uit dat ik dacht dat er sprake was van 1000euro/pedaal.
    Zo een sensor slijt niks, toch zal de tegenexpert zeggen zoveel afschrijving per km en zoveel per jaar.

Het was ook omdat ik mensen persoonlijk ken die zo veel geld hebben verdiend met een motorongeval.
    Werkelijke prijs kleding zat tussen de 100/200euro voor jas bv, aangifte van jas was 500euro...zelfde verhaal rest van kleding. Motor zelf aangekocht met saloncondities... Factuur zonder saloncondities... (omdat hij anders teveel verlies deed).

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
    Nee, ik weet ook niet alles.

iTrader
    0
    Ok, ik heb nu bepaalde kosten gemaakt:
    - Medische kosten: moeten die nu verhaald worden op de verzekering van mijn werk omdat het beschouwd wordt als een arbeidsongeval? Of moeten die verhaald worden op de verzekering van de tegenpartij?
    - Materiële kosten: die zouden volgens mijn informatie enkel kunnen verhaald worden op de verzekering van de tegenpartij. Klopt dat? Daarvoor heb ik nu een bestek gekregen van de fietsenmaker met een bepaald bedrag. De enige gegevens die ik heb over de verzekering van de tegenpartij, zijn de gegevens die ik terugvind op het PV van de politie: De naam van de verzekeraar en het polisnummer. Wat moet ik nu doen? Hun (random) telefoonnummer opzoeken op Google van hun hoofdkwartier in Brussel en bellen?
    Wat doe ik met andere materiële schade: ik had mijn deftigste schoenen aan en die zijn geschaafd. Moet ik nu ook een bestek laten maken bij een schoenmaker om die schade vast te stellen? Wat met andere materiële schade? Of plak ik daar gewoon een forfait op? Zoja, wat is een normaal forfaitair bedrag en wat is erover?

Jezus, zo slecht geregeld allemaal. Wat een gigantisch potentieel aan efficiëntiewinsten zijn er nog te boeken in die verzekeringssector. Het is weer van trekt uw plan als slachtoffer.

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    104 (100%)
    Geen makelaar die je daarvoor kan contacteren?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Jezus, zo slecht geregeld allemaal. Wat een gigantisch potentieel aan efficiëntiewinsten zijn er nog te boeken in die verzekeringssector. Het is weer van trekt uw plan als slachtoffer.
    Dat lijkt me redelijk efficiënt vanuit de verzekeraars standpunt gezien

Anyway normaal gezien is de procedure dat uw verzekering u betaalt en dat die dat verhalen op de tegenpartij hun verzekering. Maar in dit geval vermoed ik dat jij inderdaad de tegenpartij hun verzekering moet contacteren dus.. ga naar hun website, zoek het juiste nummer en bel?
    *** Also sprach Zarathustra ***

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ok, ik heb nu bepaalde kosten gemaakt:
    - Medische kosten: moeten die nu verhaald worden op de verzekering van mijn werk omdat het beschouwd wordt als een arbeidsongeval? Of moeten die verhaald worden op de verzekering van de tegenpartij?
    Je kan kiezen. Goed geregeld, hé.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc
    - Materiële kosten: die zouden volgens mijn informatie enkel kunnen verhaald worden op de verzekering van de tegenpartij. Klopt dat? Daarvoor heb ik nu een bestek gekregen van de fietsenmaker met een bepaald bedrag. De enige gegevens die ik heb over de verzekering van de tegenpartij, zijn de gegevens die ik terugvind op het PV van de politie: De naam van de verzekeraar en het polisnummer. Wat moet ik nu doen? Hun (random) telefoonnummer opzoeken op Google van hun hoofdkwartier in Brussel en bellen?
    Ofwel je rechtsbijstandsverzekering van je familiale inschakelen, die het werk voor jou zal doen ofwel de tegenpartij aanschrijven dat je een ongeval hebt gehad en de kosten op hen wil verhalen. Vragen naar hun standpunt en zeggen dat ze eventueel hun verzekering kunnen inschakelen als ze dat nog niet zouden gedaan hebben. Die verzekering zal je contacteren.
    Wat doe ik met andere materiële schade: ik had mijn deftigste schoenen aan en die zijn geschaafd. Moet ik nu ook een bestek laten maken bij een schoenmaker om die schade vast te stellen? Wat met andere materiële schade? Of plak ik daar gewoon een forfait op? Zoja, wat is een normaal forfaitair bedrag en wat is erover?
    "een forfait op plakken" kan je niet, er bestaat geen forfait bij mijn weten.

Je begroot dit, als de verzekering opmerkingen maakt bewijs je je begroting van de schade via een bestek.
    Als je geen rechtsbijstandsverzekering neemt is het logishc dat je zelf alle stappen moet doen om van de tegenpartij je geleden schade te bekomen.

Je moet de schuld niet op anderen steken dat je niet wil betalen voor hun diensten, hé.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _ns_ Bekijk bericht
    Geen makelaar die je daarvoor kan contacteren?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Dat lijkt me redelijk efficiënt vanuit de verzekeraars standpunt gezien

Anyway normaal gezien is de procedure dat uw verzekering u betaalt en dat die dat verhalen op de tegenpartij hun verzekering. Maar in dit geval vermoed ik dat jij inderdaad de tegenpartij hun verzekering moet contacteren dus.. ga naar hun website, zoek het juiste nummer en bel?
    Je kan kiezen. Goed geregeld, hé.

Ofwel je rechtsbijstandsverzekering van je familiale inschakelen, die het werk voor jou zal doen ofwel de tegenpartij aanschrijven dat je een ongeval hebt gehad en de kosten op hen wil verhalen. Vragen naar hun standpunt en zeggen dat ze eventueel hun verzekering kunnen inschakelen als ze dat nog niet zouden gedaan hebben. Die verzekering zal je contacteren. "een forfait op plakken" kan je niet, er bestaat geen forfait bij mijn weten.

Je begroot dit, als de verzekering opmerkingen maakt bewijs je je begroting van de schade via een bestek.

Als je geen rechtsbijstandsverzekering neemt is het logishc dat je zelf alle stappen moet doen om van de tegenpartij je geleden schade te bekomen.

Je moet de schuld niet op anderen steken dat je niet wil betalen voor hun diensten, hé.
    Alvast bedankt voor de antwoorden. Maar euh... Kunnen jullie nog eens op dezelfde vragen antwoorden in de wetenschap dat ik geen familiale verzekering heb?

Ik heb zo de indruk dat heel "ons systeem" daarop is afgesteld, terwijl het niet eens verplicht is om dit te hebben...

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Alvast bedankt voor de antwoorden. Maar euh... Kunnen jullie nog eens op dezelfde vragen antwoorden in de wetenschap dat ik geen familiale verzekering heb?
    Mijn antwoord is gebaseerd op geen familiale eh. Bel de verzekering van de tegenpartij en zie wat ze zeggen
    *** Also sprach Zarathustra ***

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Ik heb zo de indruk dat heel "ons systeem" daarop is afgesteld, terwijl het niet eens verplicht is om dit te hebben...
    Tuurlijk is het niet verplicht om zoiets te hebben. Het is ook niet verplicht dat iemand je helpt met het recupereren van je schade als je een ongeval hebt. Net daarvoor bestaat er rechtsbijstand en familiale.

Ook voor mij geldt dat mijn antwoordt ook geld als je geen familiale hebt.

Bellen naar een verzekering, behalve je eigen verzekering, is weinig nuttig vind ik. Immers enkel wat op papier staat, zal hen voldoende binden.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Tuurlijk is het niet verplicht om zoiets te hebben. Het is ook niet verplicht dat iemand je helpt met het recupereren van je schade als je een ongeval hebt. Net daarvoor bestaat er rechtsbijstand en familiale.
    Ik vind dat raar. Dat de aanrijder/veroorzaker niet verplicht wordt om op te draaien voor de gevolgen van zijn (mis-)daden, maar het onschuldige slachtoffer wel. De bepampering van de daders en het in de steek laten van
    slachtoffers, gaat blijkbaar niet alleen op voor de zware gevallen. Het zit ingebakken in onze ganse maatschappij.

Ook voor mij geldt dat mijn antwoordt ook geld als je geen familiale hebt.

Bellen naar een verzekering, behalve je eigen verzekering, is weinig nuttig vind ik. Immers enkel wat op papier staat, zal hen voldoende binden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Mijn antwoord is gebaseerd op geen familiale eh. Bel de verzekering van de tegenpartij en zie wat ze zeggen
    Ok, omdat daar blijkbaar geen enkel draaiboek voor bestaat heb ik dan maar gewoon zelf gebeld naar het algemeen nummer van de verzekeringsmaatschappij van de aanrijdster in Brussel. Geen flauw idee, een mens moet iéts doen. Na 3 keer doorverbinden bleek dat er nog geen enkel dossier was aangemaakt voor deze aanrijding. Ze hebben dan maar direct zelf een dossier aangemaakt terwijl ik aan de lijn hing. Opnieuw alles mogen uitleggen, want die wisten ook van niets. En ik kreeg uiteraard nog een formulier mee om in te vullen. Intussen gingen zij hun eigen klant/aanrijdster informeren over het feit dat ze een ongeval heeft gehad.

Voila, en op die manier zit ik nu aan mijn 9de formulier die ik moet invullen, waarop ze voor 80 à 90% dezelfde informatie van mij vragen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik vind dat raar. Dat de aanrijder/veroorzaker niet verplicht wordt om op te draaien voor de gevolgen van zijn (mis-)daden, maar het onschuldige slachtoffer wel. De bepampering van de daders en het in de steek laten van slachtoffers, gaat blijkbaar niet alleen op voor de zware gevallen. Het zit ingebakken in onze ganse maatschappij.
    Je stelling dat de aanrijder/veroorzaker niet verplicht wordt om op te draaien voor de gevolgen van zijn misdaden mist elke grond.

Tuurlijk wordt een aanrijder/veroorzaker wél verplicht om op te draaien, maar zolang jij niet kan aantonen dat iemand een aanrijder/veroorzaker is, is hij niet verplicht. En gewoon claimen dat iemand je aangereden heeft, zélfs indien er een PV opgesteld is en heb je een kapotte fiets, is natuurlijk niet voldoende. Je kan in een rechtstaat nog altijd niet verplicht worden om schuld te aanvaarden zonder een uitspraak van een rechter. Je kan wel vrijwillig schuld erkennen OF verplicht worden om schuld te erkennen door uitspraak van een rechter.

Ok, omdat daar blijkbaar geen enkel draaiboek voor bestaat heb ik dan maar gewoon zelf gebeld naar het algemeen nummer van de verzekeringsmaatschappij van de aanrijdster in Brussel. Geen flauw idee, een mens moet iéts doen. Na 3 keer doorverbinden bleek dat er nog geen enkel dossier was aangemaakt voor deze aanrijding. Ze hebben dan maar direct zelf een dossier aangemaakt terwijl ik aan de lijn hing. Opnieuw alles mogen uitleggen, want die wisten ook van niets. En ik kreeg uiteraard nog een formulier mee om in te vullen. Intussen gingen zij hun eigen klant/aanrijdster informeren over het feit dat ze een ongeval heeft gehad.
    Voila, en op die manier zit ik nu aan mijn 9de formulier die ik moet invullen, waarop ze voor 80 à 90% dezelfde informatie van mij vragen.
    De verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij werkt niet voor jou, die werkt voor hun klanten, je vermoedelijke aanrijder dus. logisch dat ze van niets weten als de vermoedelijke aanrijder hen niks vertelt.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 2 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten