Pagina 6 van 7 Eerste ... 234567 Laatste

iTrader
    0
    Je interpreteert die cijfers nogal héél vreemd: het gaat niet over 40% van de verhuurders, maar over 29,9% van de verhuurders die zonder huurinkomsten mee te rekenen minder dan 1500 euro verdienen. Dat zullen dan meestal gepensioneerden zijn. En een gepensioneerde die verhuurt, die heeft quasi altijd een eigen woning die hij bewoont. Dan is een inkomen van 1500 euro + huurinkomsten wel degelijk een ruim inkomen.
    Wat zijn de huurinkomsten? 4 à 600 € bruto, hou je nog 200 à 300 € per maand netto aan over. Dat is een inkomen van 1800 € maximum. Dat noem ik niet ruim, zeker niet om grote investeringen te doen.

En een gepensioneerde die verhuurt, die heeft quasi altijd een eigen woning die hij bewoont.
    Velen huren een andere woning ( appartementje, rusthuis, serviceflat, Spanje, ... )
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterVercruysse Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat zijn de huurinkomsten? 4 à 600 € bruto, hou je nog 200 à 300 € per maand netto aan over. Dat is een inkomen van 1800 € maximum. Dat noem ik niet ruim, zeker niet om grote investeringen te doen.

Velen huren een andere woning ( appartementje, rusthuis, serviceflat, Spanje, ... )
    Ik snap echt niet wat je hier nu probeert aan te tonen, ok kan best zijn dat er mensen zijn die verhuren en niet kunnen voldoen aan de wettelijke standaarden en dan zijn die dus niet in een positie om te verhuren.
    Dat is als proberen verdedigen dat bepaalde taxi chauffeurs wel veel ongevallen veroorzaken maar dat het gewoon is omdat ze geen rijbewijs hebben.

Kan je uw pand niet op orde houden? Verkoop het dan.
    *** Also sprach Zarathustra ***

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    1. De netto huuropbrengsten liggen eerder rond de 400 euro per maand gemiddeld (bedragen 2013), dus een héél stuk hoger dan wat je zegt. Zie: https://steunpuntwonen.be/Documenten...eel-5-eind.pdf pagina 12.
    2. Die 1500 euro moet je, zoals ik hieroven al zei, van 2005 naar 2019 extrapoleren. Da's dus eerder nu al 2000 euro. Doe daar nog de 400 euro huurinkomsten bij en je komt op 2400 euro.

complete nonsens. Toon me de cijfers die dat bewijzen. En graag de cijfers deze keer iets nauwkeuriger bekijken.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Wat ik probeer te vertellen is dat de wet staat aan de kant van de huurder om de "zwakkere bevolkingsgroep" te beschermen, terwijl veel van de verhuurders ook tot deze groep behoren. Door de anti-discriminatiewet worden ze nog meer gestimuleerd om te verhuren aan personen die minder solvabel zijn. Hierdoor verschuift men het probleem maar lost het niet op.

Kan je uw pand niet op orde houden? Verkoop het dan
    Dat is niet interessant als gepensioneerde. Maar dat is een ander verhaal.

De netto huuropbrengsten liggen eerder rond de 400 euro per maand gemiddeld (bedragen 2013), dus een héél stuk hoger dan wat je zegt.
    Dat gaat over gemiddelde huuropbrengsten. De huizen die verhuurt worden door gepensioneerden en lage inkomens zijn meestal in minder goede staat, slecht geïsoleerd, hebben heel wat onderhoudskosten en staan meestal niet in hippe buurten.
    Laatst gewijzigd door PeterVercruysse; 4 juni 2019 om 17:04
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Wat ik probeer te vertellen is dat de wet staat aan de kant van de huurder om de "zwakkere bevolkingsgroep" te beschermen, terwijl veel van de verhuurders ook tot deze groep behoren. Door de anti-discriminatiewet worden ze nog meer gestimuleerd om te verhuren aan personen die minder solvabel zijn. Hierdoor verschuift men het probleem maar lost het niet op.
    je probeert dat te vertellen, maar brengt altijd argumenten die totaal niet zeggen wat je beweert.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterVercruysse

Dat is niet interessant als gepensioneerde. Maar dat is een ander verhaal.
    dat kan perfect interessant zijn als gepensioneerde. Je hebt er op het eerste zicht niet echt een nadeel aan, behalve als je een IGO wil hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petervercruysse

Dat gaat over gemiddelde huuropbrengsten. De huizen die verhuurt worden door gepensioneerden en lage inkomens zijn meestal in minder goede staat, slecht geïsoleerd, hebben heel wat onderhoudskosten en staan meestal niet in hippe buurten.
    En welke bron heb je hier dan voor?

Je mag overigens nog altijd de bron geven voor je bewerking dat veel gepensioneerde eigenaars "huren een andere woning ( appartementje, rusthuis, serviceflat, Spanje, ... )"
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pardal capoeira Bekijk bericht
    het probleem is dat er hier geen concrete cijfers over bestaan over het al of niet bestaan van deze correlatie. Wel ben ik overtuigd door ervaring dat er meer variabelen meespelen dan enkel een laaginkomen bij wanbetaling
    Dat spreek ik ook niet tegen. Wat ik zeg is dat je logischerwijze je risico beperkt door het inkomen van je huurder te controleren.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Dat spreek ik ook niet tegen. Wat ik zeg is dat je logischerwijze je risico beperkt door het inkomen van je huurder te controleren.
    En ik zeg dat da je het inkomen van de huurder helemaal niet kunt controleren, tenzij je een bewijs van inkomsten van de huurder jouw als verhuurder geruststelt. Dat inkomen waarop jij je baseert kan op elke moment verdwijnen.

Wil je als verhuurder naar absolute zekerheid dan moet je verhuren aan een sociaal verhuurkantoor. Wil aan een hogere prijs verhuren, weet dan dat je geen enkel zekerheid hebt of risicobeperking kan invoeren zonder de wetgeving te overtreden

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    En ik zeg dat da je het inkomen van de huurder helemaal niet kunt controleren, tenzij je een bewijs van inkomsten van de huurder jouw als verhuurder geruststelt. Dat inkomen waarop jij je baseert kan op elke moment verdwijnen.
    wel een beetje pragmatisch zijn, hé. het aantal mensen die hun job verliezen en (voor meer dan enkele weken) volledig zonder inkomen vallen is héél laag. Leefloon, werkloosheidsuitkeringen, pensioen, ziekteuitkeringen, .... er zijn voldoende vangnetten daardoor.

En het maakt, hoewel mss te weinig, nog altijd veel uit wat je basisloon is om een aantal van deze berekeningen te doen.

Er is imho dan ook zeker een correlatie. Het is wél een feit dat die correlatie niet zo groot is als mensen denken. Immers, het (nominaal) loonverlies dat een werknemer met een hoog loon doet bij ziekte is hoog
    , het verlies in geval van werkloosheid of langdurige ziekte is dan ook relatief groot. Dit terwijl iemand die al lang werkloos is, in heel wat gevallen niet veel lager meer kan vallen (leefloon is soms zelfs hoger dan de werkloosheid).

Het risico op financiële problemen bij ernstige problemen (scheiding, ziekte, ...) om de huur te betalen bij hogere lonen is dus zeker niet véél kleiner dan bij lage lonen, wegens andere levensstandaard die niet altijd direct kan gestopt worden (ook gezien momenteel vaak de kosten stijgen bij langdurige ziekte, bvb door bedrijfswagen die ingeleverd moet worden, waardoor plots onverwachte uitgaven erbij komen.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    wel een beetje pragmatisch zijn, hé. het aantal mensen die hun job verliezen en (voor meer dan enkele weken) volledig zonder inkomen vallen is héél laag. Leefloon, werkloosheidsuitkeringen, pensioen, ziekteuitkeringen, .... er zijn voldoende vangnetten daardoor.

En het maakt, hoewel mss te weinig, nog altijd veel uit wat je basisloon is om een aantal van deze berekeningen te doen.

Er is imho dan ook zeker een correlatie. Het is wél een feit dat die correlatie niet zo groot is als mensen denken. Immers, het (nominaal) loonverlies dat een werknemer met een hoog loon doet bij ziekte is hoog
    , het verlies in geval van werkloosheid of langdurige ziekte is dan ook relatief groot. Dit terwijl iemand die al lang werkloos is, in heel wat gevallen niet veel lager meer kan vallen (leefloon is soms zelfs hoger dan de werkloosheid).

Het risico op financiële problemen bij ernstige problemen (scheiding, ziekte, ...) om de huur te betalen bij hogere lonen is dus zeker niet véél kleiner dan bij lage lonen, wegens andere levensstandaard die niet altijd direct kan gestopt worden (ook gezien momenteel vaak de kosten stijgen bij langdurige ziekte, bvb door bedrijfswagen die ingeleverd moet worden, waardoor plots onverwachte uitgaven erbij komen.
    In mijn ervaring maakt de hoogte van het basisloon niet zo veel uit, wel hoe deze in verhouding is met de huurprijs (zoals je zelf aangeeft in je laatste stukje). Als je woonkost (huurprijs, nutsvoorzieningen enz..) een te groot percentage is van je inkomen is er meer risico dat er bij een tegenslag van de huurder de huur niet meer kan betaald worden, dan wanneer het aandeel van de woonkost kleiner is.

iTrader
    22 (100%)

Wil je als verhuurder naar absolute zekerheid dan moet je verhuren aan een sociaal verhuurkantoor. Wil aan een hogere prijs verhuren, weet dan dat je geen enkel zekerheid hebt of risicobeperking kan invoeren zonder de wetgeving te overtreden
    Niemand spreekt over "absolute zekerheid". Wat gezegd wordt is "risico verkleinen". Mensen met een hoger loon hebben een lagere verhouding huur/loon verhouding.
    Als je verhuurt aan iemand met een hoger loon verklein je dus het risico op wanbetaling.

Nu kan je gerust discussiëren over in welke mate dat risico verkleint, maar dat het verkleint is gewoon zo.

iTrader
    0
    Niemand spreekt over "absolute zekerheid". Wat gezegd wordt is "risico verkleinen". Mensen met een hoger loon hebben een lagere verhouding huur/loon verhouding.
    Als je verhuurt aan iemand met een hoger loon verklein je dus het risico op wanbetaling
    Wanbetaling als huurder is niet zeldzaam, het enige wat de verhuurder kan doen is naar de vrederechter stappen, maar tegen dat er een uitspraak is duurt dit een hele tijd en er bestaat een kans dat je het huurgeld nooit ziet. Het kan gebeuren dat de huurder een tegenslag heeft gehad, maar dat is niet aan mij om dit te financieren. Mijn buur heeft nog verhuurd aan iemand uit Macedonië, die heeft nooit betaald en is na 6 maand verdwenen naar zijn geboorteland, een puinhoop achterlatend. Ik zeg niet dat iedereen uit het oostblok zo is, maar deze personen verknoeien wel de kansen voor anderen.

wel een beetje pragmatisch zijn, hé. het aantal mensen die hun job verliezen en (voor meer dan enkele weken) volledig zonder inkomen vallen is héél laag. Leefloon, werkloosheidsuitkeringen, pensioen, ziekteuitkeringen, .... er zijn voldoende vangnetten daardoor
    Veel huurders hebben ook andere prioriteiten dan het betalen van de huur.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PolBetsbrugge Bekijk bericht
    Wanbetaling als huurder is niet zeldzaam, het enige wat de verhuurder kan doen is naar de vrederechter stappen, maar tegen dat er een uitspraak is duurt dit een hele tijd
    eigenlijk niet. Het probleem is vaak dat verhuurders net veel te lang wachten om naar de vrederechtbank te stappen. En dan vreemd zijn dat de vrederechter geen hoogdringendheid meer ziet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PolBetsbrugge

Veel huurders hebben ook andere prioriteiten dan het betalen van de huur.
    maar dat hangt niet af van het loon.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    maar dat hangt niet af van het loon.
    Ik ben toch eerder tegengekomen dat iemand met een laag loon zijn huur niet betaald dan dat het iemand is met een hoog loon.
    Ook is het een pak gemakkelijker om loonbeslag te leggen op een hoog loon dan op dat van iemand met een laag loon.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PolBetsbrugge Bekijk bericht
    Wanbetaling als huurder is niet zeldzaam, het enige wat de verhuurder kan doen is naar de vrederechter stappen, maar tegen dat er een uitspraak is duurt dit een hele tijd en er bestaat een kans dat je het huurgeld nooit ziet.
    Er is toch een waarborg van 2 maanden, en vanaf 2019 zelfs 3 maanden. Dus daar ben je al voor gecovered.
    Bij 3 maanden huurachterstand kan je naar het vredegerecht, en ik denk niet dat het dan nog een half jaar aansleept.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mja ik ben nu aan het kijken om iets te kopen waarvan we een stuk zouden verhuren. En alle verhuurder websites zeggen gewoon: vanaf dat men 1 keer te laat is, start de procedure. Niet wachten op excuses of uitstel geven, gewoon direct de procedure starten, kan altijd gestopt worden.
    *** Also sprach Zarathustra ***

Pagina 6 van 7 Eerste ... 234567 Laatste

Regels voor berichten