FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Buur bouwt onwettige Veranda

Beste

Onze buren hebben het in hun hoofd gekregen om in hun kleine tuin een veranda te zetten. Even de voorgeschiedenis;

- December 2018: Buurvrouw spreekt over bouwen veranda, maar sowieso een veranda die niet in de buurt komt, of leunt op de gemene muur.

- Januari 2019: Er staat een bord met het aanvraag tot aanbouw. Wij maken ons geen zorgen gezien eerder gesprek omtrent veranda. Mevrouw doet immers in haar tuin wat ze wil.

- Maandag avond: Buurman staat aan onze deur om te vragen of de werkmannen dinsdag in onze tuin mogen om de muur op te voegen.

- Dinsdag ochtend: Ik sta in hun tuin om te vragen wat eigenlijk allemaal het plan is.

Het plan:
    1) Muurtje van 1 meter hoog op de gemene muur bouwen, en 1 meter 60 over de muur. Na het verwijderen van een mooie deksteen over het muurtje.
    2) Isolatie tegen die muur, en dan hun veranda.

- Dinsdag ochtend: Ik zeg dat dat niet gaat gebeuren want ik heb geen toestemming gegeven op die muur te bouwen, wat moet volgens artikel 662:

Art. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.

- Dinsdag ochtend: Buurvrouw schiet uit haar kram "Alles is goedgekeurd door het gemeentehuis". Ik leg haar uit dat dat er niet toe doet, zij doen enkel een bouwkundige goedkeuring en zeggen niets over het eigendomsrecht. Zij gaat naar het gemeentehuis om informatie in te winnen.

- Dinsdag middag: Mijn vriendin gaat naar het gemeentehuis om informatie in te winnen. De vrouw aan het gemeentehuis zegt dat de buurvrouw daar net stond met andere plannen dan ingegeven in haar bestand. Vriendin kijkt de plannen in en daar staan nergens een aanbouw in op de gemene muur, wél ertegen, wat ook niet mag.

- Dinsdag avond: Ondertussen staat er een snelbouw muurtje naast de gemene muur. Ik heb met de werkmannen, en de buren besproken dat dit niet kan. Zij geloven uiteraard dat ze in hun recht zijn.

Ergens daartussen heeft het gemeentehuis een aangetekend schrijven verzonden naar de eigenaar van de grond in 2016, wat eigenlijk de project ontwikkelaar is van het huis waar wij in wonen. Uitermate dom dus, en op het gemeentehuis zeggen ze ook dat ze niet in het rijksregister mogen kijken om te zien wie er woont. Brief dus nooit ontvangen.

> Wat ik nu denk te doen: Op papier laten zetten dat wij niet akkoord zijn met de bouw van de muur steunend op artikel 662, en bijkomend het verloren zonlicht. We willen echter wel akkoord gaan als de afwerking volledig naar ons akkoord kan gebeuren langs onze kant, het stuk waar we op zien dus. ALS die afwerking niet naar behoren is gaan we naar de vrederechter om het muurtje te laten afbreken.

> Vriendin echter wil niets op papier maar in se wel hetzelfde zeggen.

> Ik heb schrik dat als we niets op papier zetten de vrederechter binnen 2 weken wanneer alles er staat gaat zeggen "Had je maar vroeger moeten zeggen"...?

> Jullie mening?

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    https://www.ruimtevlaanderen.be/NL/B...treding-melden

Buren kunnen idd een last zijn, zeker als ze gewoon hun zin willen doen en geen rekening houden met wettelijke reglementering.
    Die van ons dacht ook al dat de scheiding verder was dan ze effectief is

iTrader
    0
    Je stelt dat je een bord had zien staan bij de buren maar dat je je geen zorgen maakte aangezien "voorgaande gesprekken". Thad misschen al kunnen helpen om wel eens te gaan kijken als er een openbaar onderzoek wordt aangekondigd? Je stelt dat de gemeente de brief naar de vorige eigenaar had gestuurd maar die brief heeft enkel de functie u kenbaar te maken van een openbaar onderzoek. Door het bord had je bijgevolg al kennis. Ging je met een schrijven (dat dezelfde boodschap heeft als een bord) dan opeens wel gaan kijken zijn?

wat de gemeente vertelt omtrent "geen rechten op in het rijksregister te kijken" slaat trouwens nergens op omdat ze voor de eigenaarsgegevens kijken in het kadaster. Geen idee waarom ze daar zo moeilijk zouden over doen aangezien het in de opdracht van de gemeente ligt en de gemeente echt wel wettelijk is ingedekt als ze de eigenaarsgegevens zoekt van aanpalenden.

Daarnaast idd correct dat de gemeente geen uitspraak doet over burgerlijke materies (en dat meestal in haar beslissing expliciet zal opnemen). Indien de werken niet uitgevoerd wordne conform de vergunning kun je eventueel nog naar politie gaan om klacht in te dienen en op die manier een stakingsbevel vast krijgen. Daarnaast zo snel mogelijk in verzoening gaan bij de vrederechter zou ik durven veronderstellen. je geeft zelf te kennen dat je eventueel alsnog je zal kunnen vinden in een afwerkingswijze maar dan is het zaak om dit zo snel mogelijk officieel te gaan bespreken. Als het muurtje er opeens zal staan wordt alles nog wel complexer.

info hier omtrent verzoeningsprocedure:

https://www.rechtbanken-tribunaux.be...ing-verzoening

concreet: aangetekende brief sturen waarin je enerzijds voorbehoud maakt en anderzijds een verozeningsprocedure wenst op te starten voor de vrederechter. Best schrijven af te sluiten "onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis". Kwestie van uzelf in te dekken tegen eventuele "dommigheden".

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E_wout Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je stelt dat je een bord had zien staan bij de buren maar dat je je geen zorgen maakte aangezien "voorgaande gesprekken". Thad misschen al kunnen helpen om wel eens te gaan kijken als er een openbaar onderzoek wordt aangekondigd? Je stelt dat de gemeente de brief naar de vorige eigenaar had gestuurd maar die brief heeft enkel de functie u kenbaar te maken van een openbaar onderzoek. Door het bord had je bijgevolg al kennis. Ging je met een schrijven (dat dezelfde boodschap heeft als een bord) dan opeens wel gaan kijken zijn?
    Er heeft enkel en alleen een bord gestaan ter bekendmaking, niet ter onderzoek. Ik heb dat bord ter interesse gelezen, maar daar stond verder niets op dat mijn argwaan moest opwekken. En als ik een aangetekende brief ontvang waarin men mijn goedkeuring vraagt om te bouwen op onze gemene muur, wees dan maar zeker dat ik die plannen was gaan inzien. Nu zet men ons voor een verdrongen feit.

wat de gemeente vertelt omtrent "geen rechten op in het rijksregister te kijken" slaat trouwens nergens op omdat ze voor de eigenaarsgegevens kijken in het kadaster. Geen idee waarom ze daar zo moeilijk zouden over doen aangezien het in de opdracht van de gemeente ligt en de gemeente echt wel wettelijk is ingedekt als ze de eigenaarsgegevens zoekt van aanpalenden.
    Dat is wat men op de gemeente zei, kan ik verder niet veel van vinden, ook al is het niet correct.

Daarnaast idd correct dat de gemeente geen uitspraak doet over burgerlijke materies (en dat meestal in haar beslissing expliciet zal opnemen). Indien de werken niet uitgevoerd wordne conform de vergunning kun je eventueel nog naar politie gaan om klacht in te dienen en op die manier een stakingsbevel vast krijgen. Daarnaast zo snel mogelijk in verzoening gaan bij de vrederechter zou ik durven veronderstellen. je geeft zelf te kennen dat je eventueel alsnog je zal kunnen vinden in een afwerkingswijze maar dan is het zaak om dit zo snel mogelijk officieel te gaan bespreken. Als het muurtje er opeens zal staan wordt alles nog wel complexer.
    Muurtje hebben ze dan ook tegen m'n advies in dinsdag avond opgezet. De veranda zelf is echter nog niet gezet.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Post es wa foto's
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ik zou inderdaad ook de piste van afwerking aan jouw kant volgens jouw goesting (binnen de normen van.. gouden beplating bv niet ) om min of meer goede burenverhouding te behouden..

Vanaf de stap deksteen afnemen had ik iets van: hmm dit is duidelijk weten dat je op iets gemeenschappelijk verder bouwt. En het is niet omdat hij geen plannen gaan inzien is (die dan toch niet kloppen met de werkelijkheid) dat hij zich moet laten doen..

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    49 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Er heeft enkel en alleen een bord gestaan ter bekendmaking, niet ter onderzoek. Ik heb dat bord ter interesse gelezen, maar daar stond verder niets op dat mijn argwaan moest opwekken. En als ik een aangetekende brief ontvang waarin men mijn goedkeuring vraagt om te bouwen op onze gemene muur, wees dan maar zeker dat ik die plannen was gaan inzien. Nu zet men ons voor een verdrongen feit.

Dat geel bord is een bekendmaking van een openbaar onderzoek
    Men vraagt ook niet uw toestemming. Men vraagt enkel uw bezwaar, wat een belangrijke nuance is, horen ze u niet dan heb je dus geen bezwaar.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Dat geel bord is een bekendmaking van een openbaar onderzoek
    Men vraagt ook niet uw toestemming. Men vraagt enkel uw bezwaar, wat een belangrijke nuance is, horen ze u niet dan heb je dus geen bezwaar.
    Volgens de notaris en artikel 662:

Art. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur..
    EN ze zijn bij wet verplicht ons een aangetekende brief te sturen wat ze niet gedaan hebben.

EN als je twee hersencellen hebt dan kom je dat ook even tegen uw buur zeggen.

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Kom nou die heeft gewoon gelogen met het gedacht: Als het er staat zal hij niets meer doen omdat dat te veel moeite kost.
    My fight towards financial independence: https://www.fighttofire.com

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mijn buurman heeft voor zijn tuinhuis/overdekt terras dat een meter of 7 van de grens met mij staat toestemming MOETEN komen vragen. Ik heb de plannen moeten aftekenen.

Wat kan het mij schelen wat je op je eigen terrein neerpoot, als het op of heel dicht tegen de grens is wel. Vind toch dat de gemeentelijke diensten hier in de fout zijn gegaan.

Tailball's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Wat kan het mij schelen wat je op je eigen terrein neerpoot,
    Tenzij het plots de zon in je tuin blokkeert ofzo

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    als het op of heel dicht tegen de grens is wel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tailball Bekijk bericht
    Tenzij het plots de zon in je tuin blokkeert ofzo
    Dat zei hij
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    49 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Volgens de notaris en artikel 662:

EN ze zijn bij wet verplicht ons een aangetekende brief te sturen wat ze niet gedaan hebben.

EN als je twee hersencellen hebt dan kom je dat ook even tegen uw buur zeggen.
    Wat je aangeeft is een andere zaak. Er is een vergunning. Maar je moet wel uitvoeren wat vergund is natuurlijk.

Ze hadden wel een aangetekende zending gedaan, maar die was verkeerd of wat was het. Grote fout natuurlijk. Maar neemt niet weg dat er een bekendmaking was.

Gewoon kijken wat die vergunning juist inhoudt en daarop inspelen. Voor hetzelfde geld is hetgeen wat ze doen wel vergund, maar ik betwijfel dat sterk.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Ik gok dat in de vergunningsaanvraag de bestaande tuinmuur hoger aangegeven staat dan in werkelijkheid.
    Vraag na wat in de vergunning staat (bij de dienst stedenbouw), vergelijk dat met de bestaande situatie en de geplande werken en kijk dan of er dingen fout zijn.
    Daarop kan je bezwaar maken, vraag na bij de dienst stedenbouw hoe.

Sneakytje's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik werk ook op een gemeentebestuur en het komt jammergenoeg vrij regelmatig voor dat de huidige gebuur niet wordt aangeschreven. Bij ons is dat omdat de gegevens die wij MOETEN gebruiken van het kadaster pas om het jaar of soms 1,5 jaar worden geupdate. Enkel het kadaster zelf heeft de meest recente eigendomsgegevens, zij beheren deze. Als jij dus de woning gekocht hebt binnen die periode, zal nog steeds de vorige eigenaar worden aangeschreven. En het is ook altijd de eigenaar die wordt aangeschreven en niet diegene die het huis eventueel huurt, maar dat is hier niet het geval.
    Uw gebuur moet uitvoeren wat er op de bouwplannen werd goedgekeurd, als ze dat niet doen, best zo snel mogelijk contact opnemen met de gemeente zodat die kunnen handhaven. Toen de beslissing genomen is, zou er normaal ook een gele affiche met de bekendmaking van die vergunning moeten uitgehangen hebben. In die periode kan je alsnog beroep indienen bij deputatie van je provincie, maar voor een veranda lijkt me dit al wat ver gaan.

Regels voor berichten