Pagina 23 van 26 Eerste ... 131920212223242526 Laatste
    DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darks Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo,

Mijn schoonouders laten al jaren hun brief invullen met hulp op het belastingkantoor. Gezien het eigelijk de simpelste situatie is (enkel pensioen, geen overige inkomsten en geen aftrek of lening etc) dacht ik de aangifte dit jaar even voor hun te doen.

Valt me op dat bij de aangifte van vorig jaar vak 1106 ingevuld werd (kadastraal inkomen). Het betreft echter hun enige eigen woning waar ze wonen, en de lening hiervan is reeds jaren afgelost. Na opzoekwerk lijkt me inderdaad dat dit vak in deze situatie niet zou moeten worden ingevuld. Zie ik iets over het hoofd?
    Garage verhuurd? deel van het huis verhuurd? vakantiehuisje?, deels eigenaar van een andere woning?,...

Je kan in hun tax-on-web de lijst van onroerende goederen consulteren via de wizard naast de desbetreffende codes.
    o/

:unsure:'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb in 2018 dividenden gekregen:

Totaal dividend = EUR 460.12
    - buitenlandse voorheffing = EUR 59.24
    - Belgische RV= EUR 121.45
    Totaal netto gekregen = EUR 275.44

Welk bedrag geef ik nu in bij veld 1437? Het volledig divident, of enkel de Belgische RV? of iets anders?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door :unsure: Bekijk bericht
    Ik heb in 2018 dividenden gekregen:

Totaal dividend = EUR 460.12
    - buitenlandse voorheffing = EUR 59.24
    - Belgische RV= EUR 121.45
    Totaal netto gekregen = EUR 275.44

Welk bedrag geef ik nu in bij veld 1437? Het volledig divident, of enkel de Belgische RV? of iets anders?
    Lijkt me logisch enkel de Belgische RV.

iTrader
    0
    Zijn er enkele hier die vastgoed verhuren in het buitenland aan particulieren binnen de EU en/of EER? Geef de werkelijke huurwaarde of werkelijke huurinkomsten niet aan!
    België werd terugggefloten door het Europees Hof van Justitie vorig jaar. Moest er geen KI bestaan kan men 22,5 % berekenen op totale huurinkomsten. Daarvan kan men de betaalde buitenlandse belasting in aftrek nemen.

:unsure:'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cege Bekijk bericht
    Lijkt me logisch enkel de Belgische RV.
    Ja dacht ik ook eerst maar wist niet zeker.

Ugh mijn hypotheek zit er ook al niet automatisch in....
    Mogen mijn partner en ik hetzelfde ingeven? We hebben namelijk nog geen gezamenlijke belastingbrief...

Was ook wel omslachtig om naar volledige aangifte te gaan via myminfin. Ze wilden precies dat ik de vereenvoudigde berekening gewoon zou doorgeven

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door :unsure: Bekijk bericht
    Ja dacht ik ook eerst maar wist niet zeker.

Ugh mijn hypotheek zit er ook al niet automatisch in....
    Mogen mijn partner en ik hetzelfde ingeven? We hebben namelijk nog geen gezamenlijke belastingbrief...

Was ook wel omslachtig om naar volledige aangifte te gaan via myminfin. Ze wilden precies dat ik de vereenvoudigde berekening gewoon zou doorgeven
    Ik vind van de vereenvoudigde naar de volledige gaan ook omslachtig. Moet mijn zoon voor de helft inbrengen en dat gaat niet in de vereenvoudigde. Vond het voorgaande jaren beter...

Voor uw hypotheek, uiteraard beiden hetzelfde inbrengen. Behalve als de 'pot' niet vol is en de ene in een hogere schijf valt als de andere.

VN.'s schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik meen mij vorig jaar een overzichtje te hebben gezien met de maanden waarin de terugbetaling zouden gebeuren. Dus indiening in periode x is terugbetaling in maand Y van dit/volgend jaar. Weet niet of dit op tax-on-web zelf was of in deze thread. Heb een eens liggen zoeken in beiden, maar vond niet meteen iets terug. Bestaat dit of zie ik echt spoken..

Louter informatieve vraag zodat we weer kunnen beginnen aftellen

Edit: Had wel info teruggevonden over periode ontvangst effectieve aanslagbiljet en terugbetaling, maar niet indiening belastingsbrief en terugbetaling.
    Laatst gewijzigd door VN.; 21 juni 2019 om 09:34
    2x Stanton C.314 | 1x JB-System T2 | Synq SMX-2

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Toch gewoon twee maanden na je brief...

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VN. Bekijk bericht
    Ik meen mij vorig jaar een overzichtje te hebben gezien met de maanden waarin de terugbetaling zouden gebeuren. Dus indiening in periode x is terugbetaling in maand Y van dit/volgend jaar. Weet niet of dit op tax-on-web zelf was of in deze thread. Heb een eens liggen zoeken in beiden, maar vond niet meteen iets terug. Bestaat dit of zie ik echt spoken..
    Spoken

De relatie tussen tijdstip van indienen en terugbetaling is heel zwak. Je kan er geen lijn in trekken.

VN.'s schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Spoken

De relatie tussen tijdstip van indienen en terugbetaling is heel zwak. Je kan er geen lijn in trekken.
    Thanks! Dacht het wel
    2x Stanton C.314 | 1x JB-System T2 | Synq SMX-2

Mixhell's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hypothecaire lening aangegaan voor een woning die we gaan verbouwen en verhuren in december, maar eerste betaling is pas in januari geweest. Dus hier kan ik dit AJ niets mee doen hé?

Hoe zit dit met de schuldsaldoverzekering?
    Deze heb ik wel in één keer betaald in december. Hoe geef ik deze juist in? Qua pensioensparen zit ik reeds aan het maximum
    Currently playing: Anthem | Apex Legends

iTrader
    24 (100%)
    Iemand hier ervaring met de nieuwe wetgeving ivm auteursrechten (en hoe dit ingediend moet worden)?

Ik werk in bijberoep als freelance journalist voor de krant, en sinds vorig jaar werden we verplicht om zelf een BTW nummer aan te vragen en als zelfstandige ingeschreven te staan.

Nu kreeg ik van de krant twee fiches voor jaar 2018: 281.45 en 281.50

Op 281.45 staan drie bedragen, namelijk "Brutobedrag inkomsten", "afgetrokken kosten - forfaitaire" en "bedrag van de ingehouden roerende voorheffing".
    Deze drie bedragen heb ik op mijn belastingsaangifte onder resp. codes 1117, 1118 en 1119 gezet.

De andere fiche 281.50 heeft slechts 1 bedrag: "commissies, makelaarslonen, handelsrestorno's, enz"
    Deze vulde ik in onder code 1650.

Hetgeen mijn nu zorgen baart is dat ik van dat laatste bedrag ongeveer de helft moet afgeven aan de belastingen. Is dat normaal, of mis ik ergens een code ofzo?
    Is toch vrij zuur als ik dat zo zie :-(

Alvast merci!

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flaviooooo Bekijk bericht
    Iemand hier ervaring met de nieuwe wetgeving ivm auteursrechten (en hoe dit ingediend moet worden)?

Ik werk in bijberoep als freelance journalist voor de krant, en sinds vorig jaar werden we verplicht om zelf een BTW nummer aan te vragen en als zelfstandige ingeschreven te staan.

Op 281.45 staan drie bedragen, namelijk "Brutobedrag inkomsten", "afgetrokken kosten - forfaitaire" en "bedrag van de ingehouden roerende voorheffing".
    Deze drie bedragen heb ik op mijn belastingsaangifte onder resp. codes 1117, 1118 en 1119 gezet.

De andere fiche 281.50 heeft slechts 1 bedrag: "commissies, makelaarslonen, handelsrestorno's, enz"

Hetgeen mijn nu zorgen baart is dat ik van dat laatste bedrag ongeveer de helft moet afgeven aan de belastingen. Is dat normaal, of mis ik ergens een code ofzo?

Alvast merci!
    Da's de belasting die de meesten van ons op hun volledige inkomsten betalen, die is idd hoog.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flaviooooo Bekijk bericht

Alvast merci!
    Bewijst u uw werkelijke beroepskosten? Dan doet u er best aan de helft ervan vermelden in code 1657. De helft omdat de andere helft forfaitair is bij de auteursrechten (roerend inkomen). Past u het principe van dubbel boekhouden toe met inboeken van bankuittreksels? Dan hoeft u niet per se het totaalbedrag van de fiche 281.50 over te nemen. Enkel de ontvangen erelonen (prestaties) zijn belastbaar en moet u toevoegen in code 1650. Het kan zijn dat de verstrekker van de fiche 281.50 de erelonen en doorrekening kosten in 1 geheel opneemt wat niet helemaal juist is. De fiche 281.50 is een verplichting voor de verstrekker om de verstrekte erelonen als kost te nemen in hun boekhouding. Zonder de opsplitsing van auteursrechten en baten zou u nog meer belastingen moeten betalen. Dit systeem is er gekomen om het beroep journalist aantrekkelijker te maken.

Mixhell's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mixhell Bekijk bericht
    Hypothecaire lening aangegaan voor een woning die we gaan verbouwen en verhuren in december, maar eerste betaling is pas in januari geweest. Dus hier kan ik dit AJ niets mee doen hé?

Hoe zit dit met de schuldsaldoverzekering?
    Deze heb ik wel in één keer betaald in december. Hoe geef ik deze juist in? Qua pensioensparen zit ik reeds aan het maximum
    Iemand een idee welk vak ik moet gebruiken om mijn korf te vullen?
    Currently playing: Anthem | Apex Legends

Pagina 23 van 26 Eerste ... 131920212223242526 Laatste

Regels voor berichten