Pagina 4 van 5 Eerste 12345 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tijdens de zitting van een strafrechtbank zit een (substituut-)procureur uiterst rechts van de rechter. Die doet zijn zegje over de feiten en vordert een straf als hij/zij dat nodig acht.

edit: Net te laat.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Geen idee, de uitspraak was pas weken / maanden nadien. Ik heb enkel met de persoon in het midden gesproken (de rechter)

Ik vraag mij nu wel af of ik daar nu opnieuw naartoe moet gaan. Ik heb mijn verdediging gedaan, ze gaven mij gelijk.
    Dus waarom zou ik daar opnieuw een halve dag gaan zitten? Om te zeggen dat ik niets meer toe te voegen heb?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    In beroep wordt de hele zaak overgedaan en is het een andere rechter (raadsheer) die zal oordelen. Als je niet opdaagt of geen advocaat stuurt, kan je mogelijk veroordeeld worden bij verstek met alle gevolgen vandien.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ok, bedankt! Ik ga dan wel €250 schadevergoeding vragen. 2 halve dagen als zelfstandige voor zulke zever. Wat een oetlul. Hij had gewoon zijn werk moeten doen.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Geen idee, de uitspraak was pas weken / maanden nadien. Ik heb enkel met de persoon in het midden gesproken (de rechter)

Ik vraag mij nu wel af of ik daar nu opnieuw naartoe moet gaan. Ik heb mijn verdediging gedaan, ze gaven mij gelijk.
    Dus waarom zou ik daar opnieuw een halve dag gaan zitten? Om te zeggen dat ik niets meer toe te voegen heb?
    Normaal moet je toch ook een vonnis hebben ontvangen.
    Wat staat er daar in?
    Normaal staat er veel info in.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het vonnis mocht ik enkel ter plaatse gaan lezen. Ik mocht dit niet meenemen naar huis. Maar het komt er wel op neer dat ik volledig ben vrijgesproken.

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het vonnis mocht ik enkel ter plaatse gaan lezen. Ik mocht dit niet meenemen naar huis. Maar het komt er wel op neer dat ik volledig ben vrijgesproken.
    Je kan altijd een kopij verkrijgen op de griffie.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ah ok. Maar ik heb het toen gelezen hoor. De rechter stond volledig aan mijn kant

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Als ik €250 schadevergoeding els, moet ik dan iets op voorhand opsturen? Of dat gewoon ter plaatse vertellen?

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lijkt mij niet, heeft weinig zin om iets te ondernemen vóór de inleidingszitting.

Ik ben niet onderlegd in het strafrecht, maar ik stel mij toch de vraag op welke rechtsgrond je een schadevergoeding gaat vragen. Je bent immers nog steeds beklaagde in deze zaak. In principe kan je wel aanspraak maken op een rechtsplegingsvergoeding (basisbedrag 1.440 euro), maar daar heb je enkel recht op indien je wordt vertegenwoordigd door een advocaat.

Een schadevergoeding vereist overigens dat 1) er een fout is gebeurd en 2) jij daardoor schade hebt geleden. Hoger beroep instellen is zeker geen fout op zich en vrij tijd maken voor een zitting is m.i. ook geen schade (ook al moet je er als zelfstandige tijd voor opofferen, maar dat moet iedereen die in persoon wenst te verschijnen).

Soit, my 2 cents. Maar goed, wie niet vraagt..

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Op de zitting haalde de advocaat ook boven dat ik dinsdagmorgen rook naar alcohol. Uiteraard slaat dit op niets maar het is toch mooi verteld geweest. Mag ik zeggen dat hij zijn eigen adem misschien rook of is dit een stap te ver?

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat lijkt mij nu niet de meest verstandige zet gelet de feiten die u ten laste worden gelegd . Neemt niet weg dat ge dat moogt betwisten natuurlijk.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Neen maar het is toch erg dat die kerel zulke zaken bovenhaalt. Ik zou graag ook zo een leugen verzinnen als het zover is. Dat ik hem al eens dronken gezien heb ofzo na zijn uren. Weet ik veel wat. Maar ik vond sommige uitspraken écht wel laag bij de grond. Uiteraard verwerpt een rechter zulke zever, maar ondertussen is het toch wel gezegd!

Ik denk dat ik gewoon ga zeggen dat ik bij de vorige uitspraak blijf (met de commentaar van de vorige rechter afgedrukt en in mijn handen) en dat het feit dat hij in beroep gaat voldoende zegt over hem. Dat het misschien zelfs iets persoonlijks is en mensenkloterij.

De politie, uw vriend. Awel dit is nu het tegenovergestelde zé

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als ik €250 schadevergoeding els, moet ik dan iets op voorhand opsturen? Of dat gewoon ter plaatse vertellen?
    Jij kan volgens mij gewoon niks eisen in de huidige strafprocedure; jij bent beklaagde en geen burgerlijke partij.

edit: Als je zoals _ns_ zegt een fout van de tegenpartij kan bewijzen én de schade die je daardoor heeft geleden, dan kan hem eventueel achteraf daarvoor dagvaarden voor een burgelijke rechtbank. In beroep gaan is geen fout, een leugen van de advocaat tijdens zijn pleidooi evenmin.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ok, thanks!

Pagina 4 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten