Pagina 6 van 16 Eerste ... 2345678910 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bron?

Ja als je iedereen onder de 6 maand geen 'echte' werkloze noemt omdat die elk moment kan geactiveerd worden, en iedereen boven de 2 jaar gaat afschilderen als mentale problemen, en dan nog gaat zeggen dat mensen zonder middelbaar diploma niet eens geschikt zijn om stemmen te tellen... dan ga je wel hard.

Trouwens waarom mag iemand die dan elk moment 'geactiveerd' kan worden niet in aanmerking komen terwijl iemand die al geactiveerd is dan weer WEL in aanmerking komt, iemand die al werkt kan toch ook plots in het weekend moeten werken? Gewoon een briefje van de werkgever geven, kunnen ze beiden toch. What's the difference?

Toch had ik graag die getallen en rubrieken van u eens geverifieerd. Anders is dit ook niet echt gestaafd.
    Bron is arvastat (de detailtabellen). Kan je zelf verder op selecteren en bvb nog beperken op nationaliteit.

Je hoeft er trouwens geen beperkingen bij te smijten die ik niet gezegd heb. Ik heb nergens gezegd dat ik de mensen die >2 jaar werkloos zijn eruit gooide (moest ik dat wel doen, dan had je maar 87 kandidaten). Mijn criteria die ik wél gebruikte:
    - arbeidshandicap: is niet iedereen die >2 jaar werkloos is, maar mensen die door de VDAB of de RVA, na controle van de eigen VDAB-psycholoog of RVA-arts, vastgesteld arbeidsgehandicapt zijn. Dat gaat dan bvb over mensen met een MMPP (ernstige medische, mentale, psychische en of psychiatrische problematiek), maar ook een ernstige taalachterstand (los van de gewone taalachterstand). Good luck als je die wil laten werken als bijzitter, laat staan als voorziter.
    - nationaliteit: wettelijk gezien moeten de kandidaten voor een kies- of telbureau Belg zijn. Ik was nog ruim door ook EU-14(+België) erbij te nemen (nu, in Ieper scheelt dat slechts 4 man)
    - mensen die geen middelbaar diploma hebben: enige criterium die je nu kan gebruiken voor mensen die beperkt zijn in lezen/schrijven, maar ook om andere redenen nuttig: Tuurlijk heeft niet iedereen die geen middelbaar diploma heeft dat probleem dat ze niet kunnen lezen/schrijven, maar als je wil hebben dat mensen in staat zijn om goed te tellen of bijzitten dan is enige administratieve vaardigheid wel vereist. Lijkt me een redelijk criterium. Tellen is niet enkel tellen van 1 tot 1000, maar ook indien nodig (gelukkig meestal niet) een discussie kunnen aangaan over de geldigheid van een stem en indien nodig de reglementering hierrond nalezen of je bezwaren op papier kunnen zetten. Idem voor bijzitten. Zie onderaan deze post, de overheid gebruikt voor het aanstellen van de tellers bij hun eigen personeel ook dat criterium...
    - mensen met minder dan 6 maand werkloosheid: daar zijn verschillende redenen voor:
    1. Straddle was zelf bezig over langdurige doppers. Dat zijn eigenlijk (in de algemene gebruikte definitie) mensen met >2 jaar werkloosheid, maar zover wou ik niet gaan.
    2. Werklozen die nog maar enkele maanden werkloos zijn, zijn vaak het intensiefst bezig met het zoeken naar werk of zitten nog in outplacement. Die behoorden dus zeker niet tot de categorie van mensen die "niks te doen hebben".
    3. De lijsten voor aanduiding van kiezers moet 2 maand op voorhand opgesteld worden, gewoon al om praktische redenen. Dat wil zeggen dat je dus altijd een lijst zal hebben die wat out-to-date is (en je dus best een marge neemt als je per se de werklozen eruit wil halen).
    4. Bovendien staan werklozen die terug werken vaak nog iets te lang in de systemen van de VDAB als werkloze (want wie geeft dat direct zelf door aan de VDAB dat hij terug in het werk zit?) én is 1 dag werkloos zijn voldoende om in die lijst te staan (dus mensen die interimarbeid doen op regelmatige basis staan daar ook onterecht in).
    Beperken tot >6 maand werkloos geeft om vooral de laatste 2 redenen dus een goed idee van de mensen die écht beschikbaar zijn.

Je hebt dus 126 kandidaten (130-die 4 EU-14-burgers) die je kan gebruiken als je het per se zou willen op basis van hun werkloosheid, voor Ieper heb je zo'n 600 tellers en mensen uit het stembureau nodig (toch voor gemeenteraadsverkiezingen, zal nog wat meer zijn voor kamer/EU/Vlaams samen). Het lost dus verre van het probleem op, stigmatiseert (want je gebruikt het idee dat werklozen toch niks doen, zelfs al zijn ze voltijds in opleiding of zoeken ze heel intensief naar werk) en zal, als je niet de juiste criteria gebruikt, met een naar zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voor een vermindering van de kwaliteit van het verloop van de stemming/telling zorgen.

Vergeet niet dat nu expliciet de volgende rangorde voor de tellers bestaat, ingeschreven in de wet:
    1° de magistraten van de rechterlijke orde;
    2° de gerechtelijke stagiairs;
    3° de advocaten en de advocatenstagiairs volgens hun inschrijving op het tableau of de lijst van stagiairs;
    4° de notarissen;
    5° de gerechtsdeurwaarders;
    6° de personeelsleden van de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten, provincies, gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn van niveau A, B, C of gelijkwaardig;
    7° het onderwijzend personeel.

(vandaar dat dus, voor telbureau's (niet voor stembureau's) leerkrachten en functionarissen zoveel gevraagd worden. Niet toevallig dat men deze beroepen kiest, omdat die mensen net een bepaald niveau hebben of toch vaker iets preciezer zijn van aard (onderwijzend personeel) dan een gemiddelde Belg.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Hoeveel zijn er als je jouw criteria van middelbare school laat wegvallen?

Dat is namelijk geen geldig criterium imo, dat gebruiken ze vandaag de dag ook niet, genoeg mensen die ik ken zonder diploma middelbaar onderwijs worden wel gewoon opgeroepen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    Hoeveel zijn er als je jouw criteria van middelbare school laat wegvallen?

Dat is namelijk geen geldig criterium imo, dat gebruiken ze vandaag de dag ook niet, genoeg mensen die ik ken zonder diploma middelbaar onderwijs worden wel gewoon opgeroepen.
    Om te zitten worden die opgeropen, om te tellen niet. Net daarop dat de voorzitters van de stembureau's gekozen worden onder mensen die (meestal toch) enige ervaring hebben met administratie of een duidelijk hoger diploma hebben, zodat dit in de praktijk weinig problemen oplevert (in het slechtste geval is de politie (in principe) ook nog altijd aanwezig op een stembureau). Maar om op je vraag te antwoorden: dan heb je er 259 (ik heb dan wel het criterium "geen taalachterstand" toegevoegd, dat lijkt me dan toch wel minimaal als voorwaarde).

(voor alle duidelijkheid: in de praktijk zullen het er nog wat minder zijn, want ik kan natuurlijk niet selecteren op wie uit zijn burgerrechten ontzet is, die zal ook nooit moeten tellen/bijzitten, maar zoveel verschil zal dat nu ook niet maken)

Mod: even corrigeren: de discussie ging hier eigenlijk over uitkeringstrekkers, niet over alle werklozen (je kan immers ook als werkloze geregistreerd staan zonder dat je uitkeringen wil). Dan zijn de cijfers respectievelijk 107 (ipv 126/130) en 198 (ipv 259)
    Laatst gewijzigd door JPV; 19 april 2019 om 07:35
    Loesje
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Ik heb nochtans een collega, geen middelbaar diploma, wel werkend bij de federale overheid gelijkgesteld niveau D die opgeroepen is als teller.

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    omdat de waarheid zijn recht heeft en het gemakkelijk is om een minderjarige te victim-blamen als ze hier niet is:
    néé, je bent niet veroordeeld zonder enig bewijs. Per definitie betekent in een rechtstaat dat er bewijs was als je veroordeeld werd.

Dat je later een kleinere straf kreeg en men soepel was bij probatie, verandert daar totaal niks aan.
    Ik moet nu wel spontaan aan de parachutemoord denken.

En meer on topic: ik stond er vorige keer ook ni voor te springen. Uiteindelijk offer je een groot deel op van je weekend voor een habbekrats. Een deftige vergoeding is dan wel gepast imo.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Om dit even te staven:

als je in Ieper alle werklozen neemt (794) en de groepen eruithaalt die niet in aanmerking komen als langdurige geschikte werkloze (mensen met een arbeidshandicap (bvb taalachterstand of mentale problemen)), die geen EU-burger zijn (kan je moeilijk laten tellen), die kort werklooszijn (<6 maand, zitten te vlug terug in het werk) of laaggeschoold zijn (tellen is niet superingewikkeld, maar toch ingewikkeld genoeg dat je een middelbaar diploma toch als niveau kan nemen), dan hou je er nog 130 over. Kan je onmogelijk dus alle kiesbureau's mee bemannen, verre van.
    Kijk, dit is dus precies wat ik bedoel met:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ik ben hier niet degene die allerlei smoesjes at random zit te bedenken waarom ze groep x of groep y niet mogen oproepen.
    Je gaat mij niet wijsmaken dat die 794 werklozen (langdurig zieken of werkweigeraars zijn wss nog niet meegeteld) allemaal zo onbekwaam zijn dat ze mensen niet kunnen aanwijzen in welk stemhokje ze moeten gaat stemmen of in welke bus ze hun briefje moeten steken. Dit zijn net de mensen waar ze eerst naar moeten gaan voor deze activiteiten want ze doen nu al zo weinig in verhouding met gewone werkende mensen. Die gaan heus niet allemaal dood vallen door eens één dagje de handen uit de mouwen te steken.
    Hetzelfde met de gepensioneerden, hier zitten er massa's tussen met tijdsoverschot.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Hola hola, er is er maar eentje die hier smoesjes zit te bedenken om een bepaalde groep niet op te roepen en dat ben jij.
    Helemaal niet, van mij mogen ze net elke bevolkingsgroep oproepen (ik zie geen enkele reden in waarom werklozen of gepensioneerd vrijgesteld zouden moeten worden). Ik ben wel voorstander om mensen hiervoor aan te duiden waarvan hun maatschappelijke en fiscale bijdrage een pak lager ligt dan gewone full time werkende mensen, die nu al alles financiëren en het gros van hun tijd daarin moeten steken.

En nogmaals (ik ga mezelf niet blijven herhalen), die bejaarden hebben al meer gewerkt dan jij dus dan zou jij eerder moeten gaan dan een bejaarde.
    Lol, het gros van de bejaarde vrouwen heeft nauwelijks gewerkt (allé in het huishouden mss). Het gros van onze huidige gepensioneerden zijn daar al zo veel vroeger mee gestart dan andere Europese gepensioneerden, dus ik zie niet in waarom die groep hier volgens jou een absolute vrijstelling moet blijven genieten om één dagje per jaar eens mee te draaien.

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Als ik zou doppen en dus de maandag erna gewoon thuis kan zitten en geld krijgen van de overheid dan wil ik gerust op zondag gaan bijzitten.

Maar ik krijg nooit iets van de overheid, ik geef altijd aan de overheid, dus dan ben ik niet geneigd om mijn beperkte vrije tijd ook nog eens te doneren aan een uurloon van 3 euro.
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

John1307's schermafbeelding
    iTrader
    50 (95%)
    Helemaal niet, van mij mogen ze net elke bevolkingsgroep oproepen (ik zie geen enkele reden in waarom werklozen of gepensioneerd vrijgesteld zouden moeten worden). Ik ben wel voorstander om mensen hiervoor aan te duiden waarvan hun maatschappelijke en fiscale bijdrage een pak lager ligt dan gewone full time werkende mensen, die nu al alles financiëren en het gros van hun tijd daarin moeten steken.

Lol, het gros van de bejaarde vrouwen heeft nauwelijks gewerkt (allé in het huishouden mss). Het gros van onze huidige gepensioneerden zijn daar al zo veel vroeger mee gestart dan andere Europese gepensioneerden, dus ik zie niet in waarom die groep hier volgens jou een absolute vrijstelling moet blijven genieten om één dagje per jaar eens mee te draaien.
    Voor is het toch nooit goed. Zelfs als iedere uitkeringstrekker dwangarbeid 24/7 moet verrichten gaat ge nog zitten klagen. Wat een ramp om één dagje (om de zoveel jaar) op te offeren aan uw democratische plicht... .

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John1307 Bekijk bericht
    Voor is het toch nooit goed. Zelfs als iedere uitkeringstrekker dwangarbeid 24/7 moet verrichten gaat ge nog zitten klagen.
    Nope, stop gewoon met werkweigeraars zoveel geld te geven zolang ze weigeren te werken. That's all.

Wat een ramp om één dagje (om de zoveel jaar) op te offeren aan uw democratische plicht... .
    Idd, ik zie niet waarom werklozen/gepensioneerden dit niet zouden kunnen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Landtlord Bekijk bericht
    Ik heb nochtans een collega, geen middelbaar diploma, wel werkend bij de federale overheid gelijkgesteld niveau D die opgeroepen is als teller.
    kan in theorie niet, maar als de A,B,C en onderwijzers op zijn, kan het natuurlijk wel. Zie wetgeving.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Ik moet nu wel spontaan aan de parachutemoord denken.
    daar was er wel degelijk bewijs, o.a. het stukje stof dat door de dader plots gevonden was. Dat telde als bewijs.
    Loesje

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Kijk, dit is dus precies wat ik bedoel met:

Je gaat mij niet wijsmaken dat die 794 werklozen (langdurig zieken of werkweigeraars zijn wss nog niet meegeteld) allemaal zo onbekwaam zijn dat ze mensen niet kunnen aanwijzen in welk stemhokje ze moeten gaat stemmen of in welke bus ze hun briefje moeten steken.
    mocht je mijn post gelezen hebben, dan had je ook gezien dat ik je dat niet probeer wij te maken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle
    Dit zijn net de mensen waar ze eerst naar moeten gaan voor deze activiteiten want ze doen nu al zo weinig in verhouding met gewone werkende mensen.
    hoe weet jij dat? Voor hetzelfde geld volgen die voltijds een opleiding en kunnen zij klagen over deeltijdse werknemers die beter in hun plaats zouden gaan. Of renteniers.
    Die gaan heus niet allemaal dood vallen door eens één dagje de handen uit de mouwen te steken.
    nee, jij ook niet. De vraag is niet of ze het fysiek aankunnen, maar of ze geschikt zijn en of ze méér moeten doen dan jij en ik.
    Hetzelfde met de gepensioneerden, hier zitten er massa's tussen met tijdsoverschot.
    net zoals er mensen zijn die massa's tijd over hebben om te redeneren waarom niet zij, maar wel anderen een werkje moeten doen .
    Loesje

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Nope, stop gewoon met werkweigeraars zoveel geld te geven zolang ze weigeren te werken. That's all.
    niemand zegt dat ze weigeren te zetelen, ze willen gewoon niet anders behandeld worden dan jij en ik.
    Idd, ik zie niet waarom werklozen/gepensioneerden dit niet zouden kunnen.
    ik zie niet in waarom jij dit niet zou kunnen doen.
    Loesje

w00tw00t's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Lol, het gros van de bejaarde vrouwen heeft nauwelijks gewerkt (allé in het huishouden mss).
    Is daar iets mis mee? Huisvrouw/huisman zijn is ook werken hoor. Je mag eens een maandje zonder weekend meedraaien in een huishouden met 3 kinderen. Piep je wel anders.
    Some painters transform the sun into a yellow spot, others transform a yellow spot into the sun.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00tw00t Bekijk bericht
    Is daar iets mis mee? Huisvrouw/huisman zijn is ook werken hoor. Je mag eens een maandje zonder weekend meedraaien in een huishouden met 3 kinderen. Piep je wel anders.
    Pak 7, aangezien het bejaarden zijn en de gezinnen dus nog veel groter waren. En natuurlijk zonder moderne apparaten zoals de droogkast, vaatwas, microgolf,...
    Oooh, wat zullen die tijd op overschotten hebben gehad om niets te doen!

Mijn ouders (nog niet pensioen gerechtigd, wel in prepensioen) zouden het nog niet kunnen als ze zouden willen... Die kunnen geen uur op een klapstoel zitten met hun kapot gewerkte lijf. Alez, ze zouden het wel kunnen... En dan 2 weken lang zware pijnstillers slikken...

Pagina 6 van 16 Eerste ... 2345678910 ... Laatste

Regels voor berichten