Pagina 1 van 7 12345 ... Laatste
    S.conceiçao7's schermafbeelding
    iTrader
    259 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

brandverzekering blijft maar opslaan.... wat zijn mijn rechten?

Beste,

over een 4 tal jaar heb ik een lening afgesloten bij AXA. voor hypotheek. op 18 jaar.

één van de voorwaarden was toen, lopende rekening hebben bij hen + brandverzekering + SSV

toen ik vroeg, hoeveel brandverzekering was, kreeg ik een mooi bedrag mijn insziens: 300 euro per jaar voor een koppelwoning.

we zijn nu 4 jaar verder, en deze zit nu ondertussen al op 365 euro.
    Dit is dus een stijging met 20 % in 4 jaar tijd.....

als ik zie dat ik nog 14 jaar moet afbetalen, en als dit elk jaar dus 5 % erbij komt,
    dan zou dit betekenen, dat ik tegen mn laatste jaar al 90 % extra betaal dan int begin.

Ik snap wel dat ze iets kunnen opslaan, maar ik vind elk jaar 5 % nogal veel.

is er iets dat ik kan doen?
    mijn lening laten overzetten naar een andere bank is niet de moeite, want ik heb maar 60.000 € geleend (waarvan nu nog 50.000 open staat),
    dus de kosten om van bank lening te veranderen zou te gek zijn.

Ik weet dat je bij auto verzekeringen mag veranderen als het ook maar 1 cent duurder is, wegens tariefverhoging, ivgl met het vorige jaar,
    maar met brandverzekeringen, zal dit wellicht ook zijn, als ze los staan van je hypotheek lening, en daar knelt zeker het schoentje?

bedankt
    make america great again

kows's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    als ik het mij goed herinner stond er in de papieren van ons lening vermeld hoeveel intrestvoet % korting we kregen indien we brandverzekering afsloten bij aangaan van lening.
    lijkt mij gewoon dat je die korting dan verliest.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik heb me ooit hetzelfde afgevraagd en het lijkt me eigenlijk heel simpel:

je gaat de binding met de brandverzekering aan onder de toenmalige algemene voorwaarden. Vanaf dat er een belangrijk punt uit de algemene voorwaarden verandert, is er echter een eenzijdige wijziging en vervalt imho de binding. En een prijs wordt in de rechtspraak quasi altijd als een belangrijke voorwaarde beschouwd.

Ik heb echter nog nooit een antwoord op eenzelfde vraag beantwoord gezien door een andere persoon en weet dus niet of mijn argumentatie steek houdt.

Conradus en anderen: wat denken jullie?
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb me ooit hetzelfde afgevraagd en het lijkt me eigenlijk heel simpel:

je gaat de binding met de brandverzekering aan onder de toenmalige algemene voorwaarden. Vanaf dat er een belangrijk punt uit de algemene voorwaarden verandert, is er echter een eenzijdige wijziging en vervalt imho de binding. En een prijs wordt in de rechtspraak quasi altijd als een belangrijke voorwaarde beschouwd.

Ik heb echter nog nooit een antwoord op eenzelfde vraag beantwoord gezien door een andere persoon en weet dus niet of mijn argumentatie steek houdt.

Conradus en anderen: wat denken jullie?
    Ik begrijp je redenering wel. Een prijsverhoging is reden tot verbreking brandverzekering.
    Echter hoe wordt het vermeld in de lening?
    Volgens mij gaat er geen bedrag staan bij de kost van de verzekering. Waarschijnlijk iets van 'je moet brandverzekering X hebben bij bank/verzekeraar Y.
    Dan moet je toch nog altijd voldoen aan die voorwaarde om de verlaagde rente te krijgen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Ik begrijp je redenering wel. Een prijsverhoging is reden tot verbreking brandverzekering.
    Echter hoe wordt het vermeld in de lening?
    Volgens mij gaat er geen bedrag staan bij de kost van de verzekering. Waarschijnlijk iets van 'je moet brandverzekering X hebben bij bank/verzekeraar Y.
    Dan moet je toch nog altijd voldoen aan die voorwaarde om de verlaagde rente te krijgen.
    Daar staat idd geen bedrag in, maar de "je moet brandverzekering X hebben bij bank/verzekeraar Y", betekt imho wel dat het gaat over de brandverzekering X op dat moment. Als die afwijkt van door nieuwe algemene voorwaarden die essentieel verschillen, lijkt het me dat je kan spreken over een ander product.

Natuurlijk is de vraag dan hoeveel verschil dat er moet zijn. 1% prijsverhoging per jaar (bovenop index) zal niet voldoende zijn, maar ondertussen is mijn verzekering al een X aantal keer veranderd qua inhoud (met uitbreidingen én beperkingen), X keer qua prijs én zelfs overgenomen door een andere verzekeraar denk ik (NN ipv ING), dat je imho in vele gevallen genoeg argumenten zal hebben om de verplichting niet na te leven.

Ik zou sowieso eerst wel eens kijken of je elders wel goedkoper bent, want dat is ook niet altijd het geval (in mijn geval doe ik jaarlijks een prijsvergelijking en kom ik nergens elders goedkoper uit.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lijkt mij een normale evolutie. Zie ook dit artikel en de evolutie van de ABEX index.
    De index waarop de prijs van een brandverzekering gebaseerd is, is op 4j tijd gestegen met ongeveer 10%. Dit is maar een indicatie daar dit geen wettelijk vastgelegde index is; verzekeringsmaatschappijen mogen indexeren met een hoger bedrag dan dit, en dit gebeurt ook veel. Dus als je nu elders een brandverzekering afsluit, dan zal die ook stijgen hoor.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Op zich heeft het enkel betrekking als je korting op je hypothecaire lening hebt gekregen.

Je mag veranderen van verzekering als het geen invloed heeft op je rente.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Waarschijnlijk kreeg je in je eerste jaar een korting op de normale prijs en is de rest van de prijsstijging de index die the_fox vermeld heeft.
    o/

S.conceiçao7's schermafbeelding
    iTrader
    259 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Lijkt mij een normale evolutie. Zie ook dit artikel en de evolutie van de ABEX index.
    De index waarop de prijs van een brandverzekering gebaseerd is, is op 4j tijd gestegen met ongeveer 10%. Dit is maar een indicatie daar dit geen wettelijk vastgelegde index is; verzekeringsmaatschappijen mogen indexeren met een hoger bedrag dan dit, en dit gebeurt ook veel. Dus als je nu elders een brandverzekering afsluit, dan zal die ook stijgen hoor.
    10 % is geen 20 % zoals bij mij het geval is hé.
    Akkoord dat bij andere maatschappijen misschien 10 % over 4 jaar de norm is, maar is dan nog steeds de helft als bij mij
    make america great again

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S.conceiçao7 Bekijk bericht
    10 % is geen 20 % zoals bij mij het geval is hé.
    Akkoord dat bij andere maatschappijen misschien 10 % over 4 jaar de norm is, maar is dan nog steeds de helft als bij mij
    Lees mijn post nu eens tegoed. De index is met ~10% gestegen maar er is geen wettelijke verplichting dat deze gevolgd moet worden. Als de prijsstijging een indexering is, is dit normaal. Hoeveel de index bedraagt, mogen ze zelf bepalen.
    En indien het telkens een indexaanpassing is, zullen de algemene voorwaarden niet veranderen, en zal JPV zijn argument ook niet opgaan.

Kjelleke's schermafbeelding
    iTrader
    34 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ikzelf heb ook korting gekregen op mijn brandverzekering(was ook 1 van de voorwaarden).

Zal volgende termijn ook wat duurder zijn.
    Greetings

Kjell

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    U voorwaarden een keer goed nalezen.

Ik heb ook een lening afgesloten met als voorwaarde brandverzekering. Maar, nergens staat er een termijn van de brandverzekering vermeld die ik via hen moet doen.

Vanaf volgend jaar ga ik via mijn makelaar proberen om de brandverzekering ergens anders te doen. Makelaar heeft het zelf ook al paar keer nagekeken en is 90% zeker dat ik eigenlijk geen binding heb om brandverzekering bij hen te hebben. Enkel dat ik er een moet hebben.

Dus voor hetzelfde geld kan je het op die manier ook oplossen

Normaal gezien is het zo dat van zodra dat een prijs veranderd, jij recht hebt om dit op te zeggen. Met dat je voor je lening verplicht een brandverzekering moet hebben, kan je eens kijken via een andere makelaar en uw huidige opzeggen voor een andere, betere verzekering
    --Because I can--

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilSwordfish Bekijk bericht
    U voorwaarden een keer goed nalezen.

Ik heb ook een lening afgesloten met als voorwaarde brandverzekering. Maar, nergens staat er een termijn van de brandverzekering vermeld die ik via hen moet doen.

Vanaf volgend jaar ga ik via mijn makelaar proberen om de brandverzekering ergens anders te doen. Makelaar heeft het zelf ook al paar keer nagekeken en is 90% zeker dat ik eigenlijk geen binding heb om brandverzekering bij hen te hebben. Enkel dat ik er een moet hebben.

Dus voor hetzelfde geld kan je het op die manier ook oplossen
    ik had dat idd ook gezien, maar ben er niet zeker van dat "afsluiten" (zoals het bij mij staat) wil zeggen dat ik hem nog mag stopzetten.
    Rosa Parks

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ik had dat idd ook gezien, maar ben er niet zeker van dat "afsluiten" (zoals het bij mij staat) wil zeggen dat ik hem nog mag stopzetten.
    Da's ook waarom ik het dus gewoon ga proberen via mijn makelaar. Die zegt ook "we kunne proberen he, een nee hebt ge een ja kunt ge krijgen"

Die verwoording is ook altijd zo raar.
    --Because I can--

Schummi88's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Uw brandverzekering is gekoppeld aan de ABEX-index. Die is op 4 jaar gestegen van 744 tot 809 (wordt toegepast op de verzekerde waarde van gebouw en inboedel). Daarnaast kan een verzekeringsmaatschappij ook een tariefverhoging doorvoeren wat waarschijnlijk de voorbije 4 jaar ook gebeurd zal zijn. Die tariefverhoging is altijd gekoppeld aan een opzegrecht door de verzekeringnemer. Het risico is dat je rentevoet gaat stijgen omdat je niet meer aan de voorwaarden voldoet.
    FIRST YOU BUY IT, THEN YOU TUNE IT, THEN YOU RACE IT, THEN YOU RACE IT EVEN HARDER

YOU ARE WHAT YOU RACE

Pagina 1 van 7 12345 ... Laatste

Regels voor berichten