iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Biddit: Online openbare verkopen. Voorwaarden/Verborgen kosten/...

Biddit is een website om online een openbare verkoop te laten doorgaan...

Maar er staan best vreemde dingen in de (algemene) verkoopsvoorwaarden... Zijn er dingen waar je mee moet opletten (verschillen met een normale koop dus)? Ik zie bijvoorbeeld al dat je binnen de 6 weken moet betaald hebben...

En verder staat er bijvoorbeeld ook een vreemd stukje over de kosten:

"... vallen de kosten, rechten en erelonen van de verkoop ten laste van de verkoper, mits de koper hierin forfaitair bijdraagt. "

Dan leggen ze uit hoe de berekening van het forfaitair bedrag gebeurt, en geven ze de prijzen per categorie van prijs van het huis. Een voorbeeldje:
    "- Elf komma vijfenzestig procent (11,65%), voor prijzen boven tweehonderdvijfenzeventigduizend euro (€ 275.000,00) tot en met driehonderdduizend euro (€
    300.000,00); "

Met andere woorden... Betaal je zo goed als een tweede portie registratierechten op je huis?!

iTrader
    -3 (0%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zo werken biedingen nu eenmaal.
    goed dat je het tenminste al leest ... hoeveel mensen ik ken die achteraf komen wenen over de kosten.
    Nobody notices what I'm doing ... Until I stop doing it.
    Webhosting ? Klik hier

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Na het nogmaals te lezen lijk ik toch tot een andere conclusie te komen... De 11,65% van mijn eerste post slaat eerder op 10% registratierechten + kosten voor Ereloon,Administratie,...(1,65% in die prijscategorie)

De droge tekst in de verkoopsvoorwaarden zijn gewoon enorm verwarrend.. Hier staat het in wat meer mensentaal, en is er ook een calculator: https://www.biddit.be/nl/catalog/cost-calculator

Echt niemand die ervaring heeft met biddit?

iTrader
    9 (91%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Weet iemand of er regels zijn ivm de foto's die op biddit mogen gebruikt worden?
    Wij, als familie, hebben zelf duidelijke foto's genomen.

Volgens de notaris kan dit blijkbaar niet, en moet er altijd verplicht een professionele fotograaf komen. Dit voelt als vriendjespolitiek?
    #xlnt

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    101 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pixieee Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Weet iemand of er regels zijn ivm de foto's die op biddit mogen gebruikt worden?
    Wij, als familie, hebben zelf duidelijke foto's genomen.

Volgens de notaris kan dit blijkbaar niet, en moet er altijd verplicht een professionele fotograaf komen. Dit voelt als vriendjespolitiek?
    Vriendjespolitiek (grote kans) of hij wil geen verkopen doen met amateuristische foto's (kleine kans). Je kan de test doen door te zeggen dat je een professionele fotograaf zal inschakelen en hem de foto's bezorgen.

https://www.biddit.be/nl/catalog/procedure

Moet ik foto's van mijn pand bezorgen?
    Indien u reeds beschikt over foto’s van uw pand, mag u die aan de notaris bezorgen. De notaris kan echter ook tegen betaling professionele foto’s laten maken van uw pand.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een biddit verkoop is een verkoop zoals een andere, met het verschil dat de voorwaarden op voorhand vaststaan (buiten de prijs uiteraard).

De notaris heeft al de gebruikelijke opzoekingen gedaan op vlak van schulden, bodem, stedenbouw, etc. Het is dus volledig te vertrouwen, je kan echter niet gaan onderhandelen over de details.

De verkoop is ook bindend als je het hoogste bod hebt, je moet dus best zekerheid hebben over je krediet want het is inderdaad binnen de 6 weken te betalen.

Dozzeh's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zelfs als je het hoogste bod hebt is er ook geen garantie dat de verkoop effectief doorgaat, vorige week een lot waarbij de notaris/verkoper na afloop het niet heeft laten doorgaan. (gelijkaardig lot was voor 12K meer verkocht en dat is wel toegewezen)

fearofthedark's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dozzeh Bekijk bericht
    Zelfs als je het hoogste bod hebt is er ook geen garantie dat de verkoop effectief doorgaat, vorige week een lot waarbij de notaris/verkoper na afloop het niet heeft laten doorgaan. (gelijkaardig lot was voor 12K meer verkocht en dat is wel toegewezen)
    inderdaad, als de verkopers een minimumprijs willen halen, en het blijkt dat de definitieve prijs onder het gene dat ze hadden gehoopt kan er altijd worden ingehouden.

Al komt dit niet zo veel voor.
    meeste biddit verkopen gaan gewoon door hoor.

de 6 weken regel was vroeger ook zo met gewone openbare verkopen,

als er iets niet duidelijk is mag je altijd bellen naar de notaris, die je met plezier zal verder helpen. en een eerste afspraak bij een notaris is normaal gezien ook kostenloos als je het liever face to face bespreekt.
    At the bottom, you see, we are not Homo-sapiens at all. Our core is madness. The prime directive is murder. What Darwin was too polite to say, my friends, is that we came to rule the earth not because we were the smartest, or even the meanest, but because we have always been the craziest, most murderous motherfuckers in the jungle. -Stephen King

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xeo Pablo Bekijk bericht
    Een biddit verkoop is een verkoop zoals een andere, met het verschil dat de voorwaarden op voorhand vaststaan (buiten de prijs uiteraard).

De notaris heeft al de gebruikelijke opzoekingen gedaan op vlak van schulden, bodem, stedenbouw, etc. Het is dus volledig te vertrouwen, je kan echter niet gaan onderhandelen over de details.

De verkoop is ook bindend als je het hoogste bod hebt, je moet dus best zekerheid hebben over je krediet want het is inderdaad binnen de 6 weken te betalen.
    Volledig te vertrouwen, want wij van WC-Eend...

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Klopt.

En ivm de opmerking erboven: liefst opbellen of langs komen ipv mailen.
    Kunnen ze je makkelijker afschepen of zever verkopen als ze het zelf niet zo goed weten of niet teveel moeite willen doen.

Bij een mail staat het zwart op wit en dat is riskanter.

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    De notaris is niet de verkoper he, die zal nooit iets verkopen dat wettelijk niet ok is.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dozzeh Bekijk bericht
    Ik dacht dat dit duidelijk moest gemaakt worden tijdens het bieden.

Mss dat het gewoon in de voorwaarden staat maar bij live openbare verkopen vermeldden ze dit wel heel duidelijk voor begin van de biedingen.

Regels voor berichten