Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456
    witten's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WalkingDead Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Overdrijven is een vak apart! Leuk dat jij verwend wordt met 200.000 euro op je verjaardag, sommige mensen moeten zelf voor hun geld zorgen
    Best dat ge ook eens door andere topics fietst.

hint spaarvermogen topic...
    Laatst gewijzigd door witten; 13 januari 2019 om 20:23
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    2 (100%)
    Ik geef nergens aan dat ik een expert ben, enkel dat voor mij persoonlijk dat rendement pover is en dat er misschien betere investeringen zijn.

Maar uit jouw posts leid ik af dat je zelf vastgoed hebt, dus post gerust jouw rendementen om het tegendeel te bewijzen hoor.

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

iTrader
    56 (98%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jvc Bekijk bericht
    Met mooie dingen doen bedoelde ik niet ervan kunnen leven. De topicstarter heeft al een deftig loon om van te leven, met die 3% netto rendement kan hij al een mooie reis doen jaarlijks terwijl zijn 200k behouden blijft
    Zeker, maar hij moet nog zelf een hypotheek aflossen, en één van de zaken die je dan met die 200,000€ zou moeten doen is ervoor zorgen dat je al zeker geen stress meer moet hebben indien je bijvoorbeeld eens wat maanden van de dop moet leven (ook al voorgehad, na faillissement werkgever, dus geen loon laatst gewerkte maand, geen eindejaarspremie, geen vakantiegeld en dan ineens met de dop moeten toekomen als ge net al aan uw spaarcenten zat).

En door integraal 100% van je kapitaal in onroerend goed te steken om 1 heel mooie reis per jaar te doen? Gaat je toch niet veel gemoedsrust geven hé.

Mijn ouders verhuren (1 eengezinswoning en twee appartementen en dit sinds een jaar of 15), en een netto rendement van boven de 2.5% is al héél mooi. Is meestal tegen de 3% maar om de zoveel jaar zijn er toch ergens serieuze kosten of een aantal maanden leegstand tussen twee huurders, die dat lange termijn netto percentage weer omlaag trekt. En die hebben dan nog nooit een slechte huurder gehad!

Let op, wat zeker niet slecht is hé, als je 500,000€ hebt en er 400,000 op die manier kunt investeren, goede zet, niet twijfelen.

Wanneer je er 200,000 hebt kan je een eigendom van net geen 180,000€ aankopen en geen Euro meer overhebben, en héél je kapitaal daar integraal in steken lijkt me absoluut dom, zeker als je echt geen andere reserve hebt een zelf nog een hypotheek aflost voor je eigen woning.

Ik denk niet dat er hier gezegd wordt dat het een slechte investering per se is, maar eerder dat het misschien toch niet de beste zet is voor iemand in de situatie van de topic starter.

iTrader
    0
    Als ik in u situatie was zou ik 140.000 in een zeer sterk gediversifieerde tracker steken (US, Europa, Zuid-oost Azië en wat emerging markets) met lage kosten. Als de markten hun verwacht rendement blijven halen dat ze in het verleden gehaald hebben (+/- 6%) slaag je er mogelijks in deze 140.000 tegen je 55 jaar om te zetten in +/- 800.000 euro (140.000*(1,06)^30).
    De overige 60.000 zou ik gebruiken als inleg om met een stevige leverage in vastgoed te investeren. Veel banken gebruiken 30% als minimum eigen inleg voor een tweede woning dus dan zou je iets van 200.000 euro kunnen kopen.

Zonder zelfs nog maar rekening te houden met een waardestijging van het vastgoed kan je je tegen je 55 miljonair noemen, zonder voor dit deel van je vermogen ooit 1 poot te moeten uitsteken.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneeuwzwart Bekijk bericht
    20% is echt wel onrealistisch. Uit eigen ervaring (ik verhuur een appartement in Leuven) weet ik dat ik per jaar ruwweg 2 à 2.5 maanden huur kwijt ben aan belastingen, 1.5 maand ben ik kwijt aan vaste gemeenschappelijke kosten. Dan blijven er nog zo'n 8 maanden huur over die volledig voor mij zijn, maar dan heb ik natuurlijk nog totaal geen rekening gehouden met extra kosten en eventuele leegstand (wat in Leuven nu niet direct een probleem zal zijn). Anderzijds hou ik hier ook geen rekening met de eventuele waardestijging van het pand.
    Dat is niet onrealistisch want ik verhuur ook al 6 jaar en hou 85-90% over op beide panden. Ik weet niet hoe het komt dat je 2 à 2,5 maanden huur kwijt bent aan belastingen alleen. Is dat omdat uw KI dan zo gigantisch hoog ligt of dat je ook roerend goed/ voor professioneel gebruik verhuurt?
    Wat ik ook niet weet is of je doelbewust dit vastgoed gekocht hebt om te verhuren of dat het een gegroeid gegeven is. Vastgoed met een hoog KI is eigenlijk niet zo geschikt als opbrengstwoonst, ik zou dat toch in ieder geval nooit gekocht hebben. Ons KI ligt per pand in de 600€, minder dan 1 maandloon. Dus daar waar jij al meteen 21% van je bruto verhuurinkomsten moet afstaan aan de belastingen is dat bij mij maar 8%.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beware Bekijk bericht
    Immokantoren vreten aan uw (al laag) rendement. Pas op, ik ben zelf ook op zoek naar een alternatief dat die 3% haalt, maar ik vrees dat dit gewoon de realiteit is.

"Zonder dat je er iets voor moet doen" is wel een serieuze onderschatting, er komt een hele hoop gedoe bij kijken.
    Heb mijn rendement in de andere topic al gepost maar ik heb dus op 6 jaar tijd 2 interventies moeten inplannen omdat dat onder groot onderhoud viel. Deze week wel interventie nummer 3. Dus er valt niet noodzakelijk 'een hele hoop gedoe bij'. Ik ken geen enkel alternatief waarbij ik 3-5% netto rendement haal en ik gemiddeld maar om de 2 jaar eens iets moet doen. En dat 'iets' kan je dan qua werkuren uitdrukken in een uurtje werk om een loodgieter op te bellen, of te mailen en de stand van zaken op te volgen. Slechts in 1 van de drie interventies ben ik ook tot daar moeten rijden om het probleem te bekijken.

Het is goed dat je over dit soort dingen nadenkt want de reden waarom het gemiddelde rendement maar op 3-4% ligt is net omdat ze meeste mensen daar hals overkop induiken zonder rekening te houden met de risico's en onkosten, maw. ze doen geen deftige business analyse. Het kan ook interessant zijn om daar een boek voor dummies over aan te schaffen zoals 'Zo word je steenrijk' van Frank van Rycke. Is wat Paul D'hoore achtig maar de tips die daarin staan doen u wel nadenken over dingen die anders nooit niet bij u opgekomen waren.

Je rendement begint eigenlijk al bij hetgeen dat je koopt om te verhuren. Veel makelaars maken je blaasjes wijs. Die noemen alles rond Leuven 'opbrengstwoning' en rekenen je potentiële rendement al door in de vraagprijs waar hun eigen commissie ook al ingecalculeerd zit. Veel eigenaars verhuren het huis van wijlen bomma of iets anders dat eigenlijk niet ideaal is als opbrengstwoning omwille van belastingen of onderhoud of isolatienormering die er in 2020 aankomt of iets anders.
    Je hebt er ook die 'eigen gebruik' en 'investering' precies niet gescheiden kunnen houden of denken dat dat een goede combinatie is. Een appartement aan zee of het buitenland kopen dat je zelf kan betrekken en de rest van het jaar verhuurt? Super idee! Tot je beseft dat je na iedere huur 200 km op en af naar de zee moet afzakken om te controleren dat die alles gekuist hebben en het desnoods zelf doen. Ik noem dat dan terug 'inkomsten uit arbeid'.
    Je moet voor je iets koopt ook nadenken over het volk dat je wil aantrekken (studenten, jonge koppels, gepensioneerden, marginalen (onderverhuur aan OCMW)), de termijn dat zij zullen huren en zowel de locatie, type woonst als de huurprijs van je vastgoed daarop afstemmen.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 14 januari 2019 om 12:02
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    6 jaar is natuurlijk een korte termijn om te verhuren. Een woning die volledig in orde is gezet 6 jaar geleden of eentje dewelke al 20+ jaar verhuurd werd. Er komen dan toch wel kosten aan die je niet hebt meegeteld in uw kostenpost wanneer je nog maar een korte termijn van verhuren achter uw kies hebt.

Je hebt dan eventueel al wel leuk eraan verdient, maar afhankelijk van de grootte van de kost (je zegt het zelf isolatienormen van 2020 - wie weet wat deze zijn in 2030 en welke stappen jij dan moet nemen achter 18 jaar om u in orde te stellen als dit al mogelijk is )

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Dat is niet onrealistisch want ik verhuur ook al 6 jaar en hou 85-90% over op beide panden. Ik weet niet hoe het komt dat je 2 à 2,5 maanden huur kwijt bent aan belastingen alleen. Is dat omdat uw KI dan zo gigantisch hoog ligt of dat je ook roerend goed/ voor professioneel gebruik verhuurt?
    Wat ik ook niet weet is of je doelbewust dit vastgoed gekocht hebt om te verhuren of dat het een gegroeid gegeven is. Vastgoed met een hoog KI is eigenlijk niet zo geschikt als opbrengstwoonst, ik zou dat toch in ieder geval nooit gekocht hebben. Ons KI ligt per pand in de 600€, minder dan 1 maandloon. Dus daar waar jij al meteen 21% van je bruto verhuurinkomsten moet afstaan aan de belastingen is dat bij mij maar 8%.
    heb je dan voor beide app'n telkens iets bestaand gekocht? Bij nieuwbouw kan je enkel maar schatten wat het zou opbrengen qua KI..?

Hawk's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik zou een nieuwbouw of recent appartement kopen en verhuren.

1: Je ontvangt huur.
    2 : Eerste paar jaar bij nieuwbouw geen grote kosten.
    3 : Vastgoed op een goede locatie zal in waarde stijgen.
    non plus ultra

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Ge had het over studio's in Leuven. Dus buiten KI komt daar nog het volgende bij:
    €789,5/jaar (/pand) belasting 2e verblijf opgelegd door de stad Leuven (dat was het in 2018). Wordt verminderd als het een kamer is (dus geen studio) en gehuurd wordt door een Leuvense student (krijgen attest van hun onderwijsinstelling) naar €94,5. Maar ge had het over studio's voor o.a. net afgestudeerden...
    Ge hebt het nu over KI, maar dat is geen belasting. In geval van verhuur zijn er 2 belastingen die gebaseerd zijn op KI: Onroerende Voorheffing en dan het deel voor verhuur in de personenbelasting. Laten we ons niet-geïndexeerd KI van €600 pakken zoals gij hierboven zegt.
    OV in Leuven is dan ~€490
    In de personenbelasting wordt u belast op €600*1,7863(index)*1,4=€1500. Afhankelijk van uw aanslagvoet zal dit dus op €600, €675 of €750 komen.

Dus ik weet niet voor hoeveel ge uw panden verhuurt, maar de studio's die ge zelf aanhaalde (die van ~€120k in Leuven) hebben een KI tussen de €600 en €1000; en een verhuurprijs van ongeveer €400/maand.
    Dus €490 (OV) + €675 (personenbelasting, heb de middenste schijf gepakt) + €94,5 (indien aan student verhuurd) = €1260 = 3maand huurinkomsten of 25% (en ik pak dan nog het "best-case" scenario met laagste KI en verhuurd aan student...).

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Ge had het over studio's in Leuven. Dus buiten KI komt daar nog het volgende bij:
    €789,5/jaar (/pand) belasting 2e verblijf opgelegd door de stad Leuven (dat was het in 2018). Wordt verminderd als het een kamer is (dus geen studio) en gehuurd wordt door een Leuvense student (krijgen attest van hun onderwijsinstelling) naar €94,5. Maar ge had het over studio's voor o.a. net afgestudeerden...
    Ge hebt het nu over KI, maar dat is geen belasting. In geval van verhuur zijn er 2 belastingen die gebaseerd zijn op KI: Onroerende Voorheffing en dan het deel voor verhuur in de personenbelasting. Laten we ons niet-geïndexeerd KI van €600 pakken zoals gij hierboven zegt.
    OV in Leuven is dan ~€490
    In de personenbelasting wordt u belast op €600*1,7863(index)*1,4=€1500. Afhankelijk van uw aanslagvoet zal dit dus op €600, €675 of €750 komen.

Dus ik weet niet voor hoeveel ge uw panden verhuurt, maar de studio's die ge zelf aanhaalde (die van ~€120k in Leuven) hebben een KI tussen de €600 en €1000; en een verhuurprijs van ongeveer €400/maand.
    Dus €490 (OV) + €675 (personenbelasting, heb de middenste schijf gepakt) + €94,5 (indien aan student verhuurd) = €1260 = 3maand huurinkomsten of 25% (en ik pak dan nog het "best-case" scenario met laagste KI en verhuurd aan student...).
    Je 675€ PB wordt wel verminderd door de interesten van een lening. Daarom dat lenen ook interessant is voor een tweede woning.
    In een studio kan de huurder zijn domicilie zetten dus is er geen 2de verblijf belasting/studentenkot belasting.

EDIT: Als je dus vertrekt van 400 per maand = 4800 per jaar waar je in de "meest optimale situatie" enkel de OV betaalt. Dan is dat ongeveer 10% van je omzet dat je aan alle belastingen opdoet.
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 15 januari 2019 om 12:28
    o/

iTrader
    5 (100%)
    Volgens mij vergeet je dat je belasting betaalt via een aanslagbiljet onroerende voorheffing en anderzijds via je belastingbrief. Die eerste belasting komt idd ook rond 8% uit bij mij. Die 2de via de persoonsbelastingen zal vermoedelijk iets meer zijn maar dat is iets moeilijker te becijferen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneeuwzwart Bekijk bericht
    Volgens mij vergeet je dat je belasting betaalt via een aanslagbiljet onroerende voorheffing en anderzijds via je belastingbrief. Die eerste belasting komt idd ook rond 8% uit bij mij. Die 2de via de persoonsbelastingen zal vermoedelijk iets meer zijn maar dat is iets moeilijker te becijferen.
    Vergeet niet dat het KI VERRE van een goeie benadering is van de huurinkomsten. Je kan een villa met een KI van 300 euro vinden en een klein appartementje met een KI van 1000 euro
    “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.”
    Pippi L.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Bij mij is contractueel vastgelegd dat dat voor de huurder is om te betalen, niet door de verhuurder.
    Als ze gemeentebelastingen in Leuven willen ontduiken door hun domicilie bij hun ouders te laten staan betalen ze die boete zelf, ik hoef daar als verhuurder niet voor op te draaien.

KI en OV ga ik nog eens na kijken, if so, tijd om de huur nog eens op te slaan.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    10 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hawk Bekijk bericht
    Ik zou een nieuwbouw of recent appartement kopen en verhuren.

1: Je ontvangt huur.
    2 : Eerste paar jaar bij nieuwbouw geen grote kosten.
    3 : Vastgoed op een goede locatie zal in waarde stijgen.
    Dit !

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Dit !
    iedereen doet wat 'm wil
    ikzelf zou, als al de rest geregeld is, die 200 000 al genietend opleven

ge hoort het vaak
    zijt ge jong hebt ge geen geld voor de plezante dingen
    zijt ge oud hebt ge geen lijf meer voor de plezante dingen

Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456