Pagina 1 van 34 1234511 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Gaan huizenprijzen in Vlaamse steden exploderen?

Idiote files buiten de steden, totaal afhankelijk van de auto, winkels die aan de lopende band verdwijnen op het platteland. Dus mensen die massaal naar de steden willen.
    Belgen hebben honderden miljarden op de bank, maar dit brengt geen fluit meer op. Aandelen zijn onzeker geworden. Dus stenen?
    Er staat 260 miljard op de Belgische spaarrekeningen en wij behoren tot de rijkste burgers in Europa. In Nederland en Ierland is de situatie pas krankzinnig. Daar staan wij nog ver vanaf. Dus er kan gerust nog wat bij....

Hollanders en andere buitenlanders die in Antwerpen kopen, en veel Belgische consumenten die zich op Gent en Leuven lijken te richten

“Gentse huizenjagers bieden tot 20% boven vraagprijs door woningtekort”

Gent kampt met een woningtekort voor panden met een prijskaartje tot 300.000 euro. Het tekort is inmiddels zó groot dat vastgoedmakelaars voor één woning tot dertig huizenjagers per dag rondleiden en zelfs ‘biedingsavonden’ moeten organiseren. Het gros van dit soort woningen is binnen de twee weken verkocht. En soms zelfs voor een bedrag dat tot 20 procent hoger ligt dan de initiële vraagprijs, merken ze bij Hillewaere Vastgoed. (hln)

Gent
    ]

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Was gisteren in het journaal op één: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaa...-03a29c3e4beb/

Dat appartement van 350.000 euro dat op een dag was verkocht, dan nog om te verhuren, dat kan toch geen deftig rendement geven?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Intergalactic Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Was gisteren in het journaal op één: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaa...-03a29c3e4beb/

Dat appartement van 350.000 euro dat op een dag was verkocht, dan nog om te verhuren, dat kan toch geen deftig rendement geven?
    Hangt er van af welk type huurder je hebt.

Ik verhuur in Gent een appartement aan bijna 1000 euro aan 2 huurders die samen ~6000 netto verdienen. De huurders zijn 2 expats die 'ooit' terugkeren naar hun thuisland als hun kind naar school moet. De enige voorwaarden voor hen: i) gelijkvloers, ii) geen gezever en iii) ik moet in het Engels communiceren en voor hen zaken regelen (Gas/elektriciteit contract etc). Prijs deed er niet toe.

Mijn huur rendement is 7-8%.

Ik content en huurder content want ik regel alls voor hen. Ze zitten daar al 3 jaar en heb eens een nieuwe kraan moeten steken en een afvoer repareren, voor de rest stromen de centen binnen.

Ik kan me perfect inbeelden dat er een gelijkaardige markt is voor high-end managers met familie of andere soort expats. Aan 1200-1300/maand op 350k zit je al aan 3-4%. Als je miljoenen hebt, denk je waarschijnlijk dat het een betere investering is dan een spaarboek...

On a side note. Dat gedoe met huizen in Gent is al jaren aan de gang. Ik heb gestudeerd in Gent en veel vrienden zijn blijven plakken. Allemaal hetzelfde verhaal. Je bezoekt 10 huizen en het wordt altijd voor je neus weggekaapt. Op den duur denk je, fuck dees, en je biedt gewoon de vraagprijs. Vooral het 300k segment. Laten we eerlijk zijn. Als je met een koppel universitairen juist begint te werken/na enkele jaren, verdien je samen 3000-4000 netto/maand (en zo zijn er heeeeeel veel in Gent/Leuven die blijven plakken). Dat is redelijk 'vingers in de neus' een huis van 300k. Dus het is normaal dat er heel veel concurrentie is in dat segment.

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik kan mijzelf niet in Gent blijven wonen omwille van die hoge prijzen.
    Volgens mij is deze situatie ook niet houdbaar en is dit vooral een sociale bom die zal exploderen.

Ik ken talloze mensen, voornamelijk met immigrate achtergrond die gewoon nooit een deftige woning gaan kunnen kopen en ook opkijken tegen oplopende verhuurprijzen. Vaak leven die dan in krotten omdat dit het enige nog betaalbare is. Dat terwijl er velen zijn (zoals Cege hierboven) die een passief inkomen hebben dat bijna even hoog ligt als het inkomen dat die mensen uit full time arbeid halen.
    Dergelijke ongelijkheid wreekt zich meestal op termijn.

De laatste evolutie die ik opmerk in prijzen is woningen van 40 m² voor een lage 200k.
    Unlimited Potential!

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Volgens mij is deze situatie ook niet houdbaar en is dit vooral een sociale bom die zal exploderen.

Ik ken talloze mensen, voornamelijk met immigrate achtergrond die gewoon nooit een deftige woning gaan kunnen kopen en ook opkijken tegen oplopende verhuurprijzen. Vaak leven die dan in krotten omdat dit het enige nog betaalbare is. Dat terwijl er velen zijn (zoals Cege hierboven) die een passief inkomen hebben dat bijna even hoog ligt als het inkomen dat die mensen uit full time arbeid halen.

De laatste evolutie die ik opmerk in prijzen is woningen van 40 m² voor een lage 200k.
    Goed moment voor hun om terug te emigreren dan.
    6 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Daarom beginnen opkopen aan de rand van Gent (of andere grootsteden) en 10 jaar wachten om je geld te zien verdubbelen
    Kijk naar steden als Amsterdam, Parijs en Londen... Je kunt ze niet vergelijken met Gent maar ze volgen wel allemaal dezelfde trend.

Sent from my iPhone using Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)

De 'ongelijkheid' plaat is grijs gedraaid in Vlaanderen. Op je 18 gaan studeren, op je 23 afstuderen en dan beginnen werken is al een zeldzaamheid geworden. Het is geen schande om je een beetje in te spannen. Ik ken ook leeftijfdgenoten die op hun 30 0 diploma's hadden, 10 jobs geprobeerd hadden en 11 keer ontslagen werden en dan klagen dat ze geen centen hebben (maar wel elk jaar 3x naar Ibiza of Thailand).

Dat is inderdaad een onhoudbare ongelijkheid. Iedereen moet dezelfde inspanning leveren. Ik eis een 'reis naar Thailand' subsidie.

Ik heb een effectieve belastingsvoet op mijn gehele inkomen van 37% en een marginale belastingsvoet van 50%. Ik heb vorig jaar bijna 30k belastingen betaald. En ik krijg nergens sociale aftrekken.

Ik denk dat er meer dan voldoende herverderdeling is van $$$. Herverdeling van inspanning zie ik wel nooit... Dat iedereen eens begint met om 7h op te staan, mooi zijn arbeidsinspanning te leveren van 8h per dag en dan naar huis gaan 's avonds. Eens iedereen dat doet, dan kunnen we beginnen over sociale ongelijkheid en herverdeling. En dat is net het probleem van universiteitssteden. Veel jongeren die zich wel inspannen en centen verdienen en de 'markt kapot maken' omdat die vol zit met hangmat mensen.....
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cege Bekijk bericht
    De 'ongelijkheid' plaat is grijs gedraaid in Vlaanderen. Op je 18 gaan studeren, op je 23 afstuderen en dan beginnen werken is al een zeldzaamheid geworden. Het is geen schande om je een beetje in te spannen. Ik ken ook leeftijfdgenoten die op hun 30 0 diploma's hadden, 10 jobs geprobeerd hadden en 11 keer ontslagen werden en dan klagen dat ze geen centen hebben (maar wel elk jaar 3x naar Ibiza of Thailand).

Dat is inderdaad een onhoudbare ongelijkheid. Iedereen moet dezelfde inspanning leveren. Ik eis een 'reis naar Thailand' subsidie.

Ik heb een effectieve belastingsvoet op mijn gehele inkomen van 37% en een marginale belastingsvoet van 50%. Ik heb vorig jaar bijna 30k belastingen betaald. En ik krijg nergens sociale aftrekken.

Ik denk dat er meer dan voldoende herverderdeling is van $$$. Herverdeling van inspanning zie ik wel nooit... Dat iedereen eens begint met om 7h op te staan, mooi zijn arbeidsinspanning te leveren van 8h per dag en dan naar huis gaan 's avonds. Eens iedereen dat doet, dan kunnen we beginnen over sociale ongelijkheid en herverdeling. En dat is net het probleem van universiteitssteden. Veel jongeren die zich wel inspannen en centen verdienen en de 'markt kapot maken' omdat die vol zit met hangmat mensen.....
    Ik ken idd ook vele 30'ers die wel de mogelijkheid hebben goed te verdienen en het verdoen aan reizen en dwaze consumptie. Maar dat is een heel andere groep dan degenen die full time werken voor een shit inkomen.

Los van hoe slim of dom mensen omgaan met hun geld blijft het wel een realiteit dat wonen, een dak boven uw hoofd een basisbehoefte is, en dat wanneer basisbehoeften in gedrang komen ook sociale orde in gedrang zal komen.
    Unlimited Potential!

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    idd, de rand van deze steden gaan ook alleen maar groeien. Binnen de bebouwde kom, vlakbij openbaar vervoer rechtstreeks naar deze steden, daar zal het evenzeer te doen zijn.

Ik denk dat er ook een generatie in aantocht is die de open bebouwing in een deelgemeente van een boerengat niet meer aantrekkelijk gaat vinden. Schoonbroer heeft gebouwd in een boerengat vlakbij de waalse grens omdat hij per sé wou bouwen maar niet de grote centen verdient, en heeft twee auto's nodig. Ons huis is 20 jaar oud, gelegen in een middelgroot dorp, maar op wandelafstand van elke denkbare winkel, alle niveaus van onderwijs, sporthal, creches, een paar gezellige bars/restaurants, apotheken, pediater, groepspraktijk en openbaar vervoer verbindingen die ons in 30 minuten naar 4 verschillende steden brengen. En net ver genoeg om van de 'drukte' geen last te hebben. Hij mag zijn nieuwbouw houden (en begint dit ook zelf in te zien). Wij hebben ook eens geboden op een vrijstaande villa in een deelgemeente van waar we nu wonen, en zijn nu heel blij dat dat niet aanvaard werd.
    Laatst gewijzigd door Tin_Cricket; 3 november 2018 om 12:30
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Een dak boven je hoofd is een basis behoefte.

Een nieuwbouw dak niet
    Boven een 200m2 huis niet
    In het centrum van een grootstad niet
    etc.

Iedereen doet altijd alsof 10km verhuizen hetzelfde is als een been verliezen. Als Gent te duur is om te kopen, verhuis 20km en huur/koop daar iets ipv te proberen ingrijpen op de markt in Gent. Op koop/huur een 'krot'.

Ik heb jaren gevoetbald en trok op geen ****. Moet ik nu ook staan huilen omdat ze in 1e klasse 100k/maand verdienen?
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tin_Cricket Bekijk bericht
    idd, de rand van deze steden gaan ook alleen maar groeien. Binnen de bebouwde kom, vlakbij openbaar vervoer rechtstreeks naar deze steden, daar zal het evenzeer te doen zijn.

Ik denk dat er ook een generatie in aantocht is die de open bebouwing in een deelgemeente van een boerengat niet meer aantrekkelijk gaat vinden. Schoonbroer heeft gebouwd in een boerengat vlakbij de waalse grens omdat hij per sé wou bouwen maar niet de grote centen verdient, en heeft twee auto's nodig. Ons huis is 20 jaar oud, maar op wandelafstand van elke denkbare winkel, alle niveaus van onderwijs, sporthal, creches, een paar gezellige bars/restaurants, apotheken, pediater, groepspraktijk en openbaar vervoer verbindingen die ons in 30 minuten naar 4 verschillende steden brengen. En net ver genoeg om van de 'drukte' geen last te hebben. Hij mag zijn nieuwbouw houden (en begint dit ook zelf in te zien). Wij hebben ook eens geboden op een vrijstaande villa in een deelgemeente van waar we nu wonen, en zijn nu heel blij dat dat niet aanvaard werd.
    In the end compenseert de markt redelijk goed.

Grote steden zijn duurder. Dorpen zijn goedkoper. Alles heeft zijn prijs. Ik woon in een dorp waar er letterlijk 1 bakker, 1 slager en 2 cafes zijn (1500 inwoners). Er is geen station en om het uur een bus naar 'de grote stad'. Dichtste winkel is 10min met de auto. Ja, alles is goedkoper hier, maar niet veel te beleven dus. Ik heb er geen probleem mee dat er niet veel te beleven is, er zijn de dorpsactiviteiten zoals kermis/jaarmarkt 1-2x per jaar. Voor de rest kan ik mij wel bezig houden met mijn gigantische tuin te onderhouden en wat vrienden op bezoek te hebben.

Als je natuurlijk elke avond naar een of andere fancy etablissement wil en elke dag op restaurant wil, dan zit je fout. Ik kan ook niet elke dag thuis komen en dan beslissen wat ik wil eten, want geen ingredienten in huis en trip naar de winkel is snel 30min verloren (dus beetje plannen op voorhand is nodig).

Huizen zijn hier ook merkelijk goedkoper dan de grootsteden, voor 250-300k heb je hier 10j oud 4 slaapkamer huis me 200-300m2 tuin. Er lopen hier ook figuren rond die 'protesteren' tegen de dorpsmentaliteit 'meer bussen', 'lokale bibliotheek' , 'meer middenstand'. Het is natuurlijk het een of het ander.... Op voorhand alles bekijken, dan kiezen, en je aanpassen aan de marktrealiteit. Dit ipv alle voordelen te kiezen en nadien te protesteren tegen de nadelen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Prophet Bekijk bericht
    Daarom beginnen opkopen aan de rand van Gent (of andere grootsteden) en 10 jaar wachten om je geld te zien verdubbelen
    Kijk naar steden als Amsterdam, Parijs en Londen... Je kunt ze niet vergelijken met Gent maar ze volgen wel allemaal dezelfde trend.

...
    de Rand denk ik niet hoor.

In Amsterdam en Parijs betaal je binnen de Ring 8 tot 10.000 per m2. Daarbuiten schieten de prijzen omlaag.
    Heb de afgelopen 20 jaar het verschil tussen stad en periferie juist alleen maar groter zien worden.
    Misschien ook omdat in Frankrijk en NL de armere allochtonen allemaal in de Rand terecht komen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Rond Gent is het wel zo dat alles buiten Gent en richting Brussel en/of technologie park/Ghelamco (waar de brains en $$$ zitten) spectaculair gestegen is. Merelbeke, Zwijnaarde etc.

Maar my best guess is dat dat ook deels een gevolg is van circulatie plan. Verbinding naar centrum Gent met openbaar vervoer uit die kanten is de laatste jaren gevoelig verbeterd. Dus je kunt beter aan die kanten wonen, betere bereikbaarheid naar werk hebben en als je centrum gent in wil, sta je er op een wippie.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Los van hoe slim of dom mensen omgaan met hun geld blijft het wel een realiteit dat wonen, een dak boven uw hoofd een basisbehoefte is, en dat wanneer basisbehoeften in gedrang komen ook sociale orde in gedrang zal komen.
    Ze moeten toch niet kopen? Ze kunnen ook gewoon huren.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cege Bekijk bericht
    Een dak boven je hoofd is een basis behoefte.

Een nieuwbouw dak niet
    Boven een 200m2 huis niet
    In het centrum van een grootstad niet
    etc.

Iedereen doet altijd alsof 10km verhuizen hetzelfde is als een been verliezen. Als Gent te duur is om te kopen, verhuis 20km en huur/koop daar iets ipv te proberen ingrijpen op de markt in Gent. Op koop/huur een 'krot'.

Ik heb jaren gevoetbald en trok op geen ****. Moet ik nu ook staan huilen omdat ze in 1e klasse 100k/maand verdienen?
    Daar ben ik het mee eens. Ik woon op 30 minuten rijden van Gent (buiten de spits dan maar als je in wondelgem woont doe je er soms even lang over tijdens de spits ;p) maar ook in een stadscentrum waar ik alles vlakbij heb wat "nodig" is, maar de huizen kosten hier een pak minder voor hetzelfde.
    En ik heb ook winkels, crèche, dokters, trein, bussen, sporthal, ziekenhuis,.. Op minder dan 2km.

Je maakt keuzes in het leven. Als je er voor kiest in het centrum van Gent/Antwerpen/Brussel te gaan wonen, ga je daar ook voor betalen. Je kan ook kiezen om veel goedkoper te gaan wonen in Roeselare, Zingem, Terneuzen, whatever!

Pagina 1 van 34 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten