Pagina 26 van 34 Eerste ... 16222324252627282930 ... Laatste

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Grof gezegd maar het is nooit de bedoeling om lang in een rusthuis te zitten hé.
    Dat is je laatste stop voor wanneer je echt niet meer thuis kan wonen.

Gemiddeld is een verblijf zo'n 2 jaar
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20180617_03567038

Zeg dat je maandelijks 500€ tekort hebt.
    Dan is dat 12.000e tekort.
    Daar heb je geen spaarpot van 300.000€ voor nodig toch?

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Gaan huizenprijzen in Vlaamse steden exploderen?

Een lening van €1300 lijkt me gezond te zijn voor een gemiddeld koppel in België. Maal 12 maanden maal 20 jaar komt op €300.000

Dan spreek ik nog niet over interest, notaris, meubels en kosten tijdens die 20 jaar.

Als koppel: doenbaar (maar geen luxe)
    Je kan dus in dit land maar beter een partner hebben want alleen is het hopeloos

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een lening van €1300 lijkt me gezond te zijn voor een gemiddeld koppel in België. Maal 12 maanden maal 20 jaar komt op €300.000

Dan spreek ik nog niet over interest, notaris, meubels en kosten tijdens die 20 jaar.

Je kan dus in dit land maar beter een partner hebben want alleen is het hopeloos
    Euhm, of je moet beseffen dat je alleen niet de woning van een koppel/gezin nodig hebt en voldoende hebben aan een appartement van de helft van de prijs en een lening van (iets meer dan) de helft van 1.300 EUR?
    \0/

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht

Euhm, of je moet beseffen dat je alleen niet de woning van een koppel/gezin nodig hebt en voldoende hebben aan een appartement van de helft van de prijs en een lening van (iets meer dan) de helft van 1.300 EUR?
    En dan moet je er bovenop ook nog beseffen dat je langer dan op 20j kan lenen. En dat je eigen inbreng kan/moet hebben. En...
    Fransz snapt het dus gewoon niet
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    ik begrijp dit niet. Ik had het niet over de woning om te verhuren. Ik had het over de eigen, woning die verkocht wordt op 70 jaar om de rusthuisfactuur mee te betalen. Ik zie niet direct voor de gewone mens die 10k betaald aan zijn lening per jaar of 10k betaald aan huur dat het beter is om 10k te betalen aan huur. Ik zie een DELTA van 20k. Ergo het hebben van 10k in vermogen op het niet hebben van die 10k. De meerwaarde of minwaarde die je creëert is bijkomstig, het is eerder het feit dat je een rigide pot hebt waaruit je kunt puren om zoiets te betalen. Ik ken niet veel mensen die 300k onaangeroerd op hun rekening kunnen laten staan zeker niet bij het percentage van 70% van de bevolking (dacht gelezen te hebben dat 70% van de bevolking/ gezinnen een eigen woning heeft).
    Zelfs daar hoeft het niet over te gaan.
    Je bent 65 jaar. Je valt terug op een pensioen van 1500€ waarmee je moet rondkomen.
    Dan wil je echt niet de helft of meer daarvan nog eens moeten afstaan aan huur omdat je nooit een eigen woonst gekocht hebt. Dat is denk ik veruit de grootste meerwaarde van een eigen huis, ongeacht waardestijgingen of dalingen van vastgoed.

De gemiddelde rusthuisleeftijd is iets van +- 82 jaar. Vanaf je pensioen 17 jaar lang huren aan pakweg 700€/maand, kost je 140k €.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 20 januari 2020 om 11:22
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Grof gezegd maar het is nooit de bedoeling om lang in een rusthuis te zitten hé.
    Dat is je laatste stop voor wanneer je echt niet meer thuis kan wonen.

Gemiddeld is een verblijf zo'n 2 jaar
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20180617_03567038

Zeg dat je maandelijks 500€ tekort hebt.
    Dan is dat 12.000e tekort.
    Daar heb je geen spaarpot van 300.000€ voor nodig toch?
    Is dat niet het probleem waarom iedereen op een veel te grote spaarpot zit?
    Gemiddeld gezien heb je maar een beperkt aantal jaren waarbij je zo hoge kosten moet dragen. Maar individueel gezien kan je 110 jaar oud worden en moet je dus, als goede huisvader, een veel grotere spaarpot opbouwen dan dat gemiddelde.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Is dat niet het probleem waarom iedereen op een veel te grote spaarpot zit?
    Gemiddeld gezien heb je maar een beperkt aantal jaren waarbij je zo hoge kosten moet dragen. Maar individueel gezien kan je 110 jaar oud worden en moet je dus, als goede huisvader, een veel grotere spaarpot opbouwen dan dat gemiddelde.
    Spreken van een gemiddelde hier is niet relevant. Het geld van die mensen wordt immers niet gepoold.

Als 3 personen A B C elk sparen voor 2 jaar verblijf in een rusthuis en persoon A sterft direct, persoon B leeft perfect 2 jaar, persoon C leeft 4 jaar gaat dat geld van A niet naar C. Mensen willen een hoge kans behalen dat ze genoeg zullen hebben als ze pakweg leven tot het top 10% percentiel. Verder spreek je hier ook enkel van 2 jaar rusthuis, er zijn ook veel mensen die eerst naar een serviceflat gaan alvorens naar een rusthuis te gaan, wat ook meer kost.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    ik begrijp dit niet. Ik had het niet over de woning om te verhuren. Ik had het over de eigen, woning die verkocht wordt op 70 jaar om de rusthuisfactuur mee te betalen. Ik zie niet direct voor de gewone mens die 10k betaald aan zijn lening per jaar of 10k betaald aan huur dat het beter is om 10k te betalen aan huur. Ik zie een DELTA van 20k. Ergo het hebben van 10k in vermogen op het niet hebben van die 10k. De meerwaarde of minwaarde die je creëert is bijkomstig, het is eerder het feit dat je een rigide pot hebt waaruit je kunt puren om zoiets te betalen. Ik ken niet veel mensen die 300k onaangeroerd op hun rekening kunnen laten staan zeker niet bij het percentage van 70% van de bevolking (dacht gelezen te hebben dat 70% van de bevolking/ gezinnen een eigen woning heeft).
    Je delta zal allicht kleiner zijn dan 20k. Bij de 10k afbetaling zit immers een deel rente die niet gespaard wordt. Verder zal die nog kleiner zijn omdat je niet kijkt naar total cost of ownership. Iemand die pakweg op 70 zijn huis verkoopt zal heel waarschijnlijk een vrij oud huis hebben waar vanalles aan moet gebeuren, of als dit niet zo is zal die tussendoor renovaties gedaan hebben. Verder ligt de prijs van een maand huur over het algemeen ook lager dan wat de afbetaling van die woning zou kosten (aan 100% lenen). Wat maakt dat er maandelijks geld over is om te sparen voor de oude dag. Mensen hebben vaak hier echter niet de discipline voor, want geld op de rekening doe je makkelijk op. Geld dat vast zit in vastgoed (pun not intended) niet.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    En dan moet je er bovenop ook nog beseffen dat je langer dan op 20j kan lenen. En dat je eigen inbreng kan/moet hebben. En...
    Fransz snapt het dus gewoon niet
    That's a first
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Zijn er veel appartementen voor €150.000 op de markt?
    Immoweb geeft 130 resultaten in heel Oost-Vlaanderen, maar dan zit je op amper 60 vierkante meter.

Soit, de prijzen van de huizen zijn dus goed en betaalbaar. Mijn vrienden hebben alleszins een andere mening.

6 op de 10 van de vrienden die bij mij op oudejaar waren, hebben een sociale lening en hebben 3 jaar moeten wachten op hun huisje omdat ze op een wachtlijst stonden.
    Waarom? Omdat ze op de reguliere markt met hun loon enkel een krot van een huis konden betalen. Nu wonen ze in een nieuwbouw.

Maar dat is dus niet de privé markt hé.

Ach, het zal aan mijn vrienden liggen zeker? Ze werken in een supermarkt, zijn arbeider, hebben een gewone administratieve job, leveren voor een drankcentrale, ...
    Geen grootverdieners maar duidelijk dé uitzonderingen in dit land. Blij dat de huizen goedkoop staan vandaag de dag voor de modale Belg.

Ik snap het inderdaad niet
    Laatst gewijzigd door Fransz; 20 januari 2020 om 14:34

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    2738 resultaten op zimmo.be voor appartementen met een max prijs van 150k
    *** Also sprach Zarathustra ***

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Immoweb geeft 130 resultaten in heel Oost-Vlaanderen, maar dan zit je op amper 60 vierkante meter.
    Nogmaals Fransz, wat wilt ge dan, een appartement van minimum 120m² met 3 slaapkamers, een garage en liefst nieuwbouw? Realistisch blijven hé...
    \0/

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    2738 resultaten op zimmo.be voor appartementen met een max prijs van 150k
    En als ik in de ruime regio rond aalst wil wonen: welgeteld 90, waarvan het grootste deel nieuwbouw die er nog niet staat met "prijs op aanvraag" => meer dan 150

zoiets vind je voor 150k
    https://www.zimmo.be/nl/aalst-9300/t...4ce13880773b59

als je het een beetje wil opfrissen, kan je er nog eens meer dan 50k insteken.

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik vind gewoon dat je weinig krijgt voor €300.000

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutrofiel Bekijk bericht
    En als ik in de ruime regio rond aalst wil wonen: welgeteld 90, waarvan het grootste deel nieuwbouw die er nog niet staat met "prijs op aanvraag" => meer dan 150

zoiets vind je voor 150k

het is dan nog op lijfrente

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutrofiel Bekijk bericht

zoiets vind je voor 150k

Dat bedoel ik dus: als ik daar zou wonen zou ik serieus depressief worden. Dat is gewoon een marginaal appartement.

Een vrijgezel heeft ook geen 50k extra, als hij al een lening heeft van 150k.

Pagina 26 van 34 Eerste ... 16222324252627282930 ... Laatste

Regels voor berichten