Pagina 8 van 10 Eerste ... 45678910 Laatste

Discussie: Spaargeld vermogen

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik wou er gewoon toekomen dat ik MC's niet meereken omdat het onder de streep niet uitmaakt voor mijn SR (op dit moment in mijn leven waarbij ik MC's uitgeef aan eten en snacks dat ik niet nodig heb en dit niet zal veranderen).

Edit:
    Ik beken dat ik verkeerd zat gezien het eigenlijk nog een stevige impact kan hebben op mijn SR als ik minder uitgeef aan "nutteloze" snacks.

Ik neem dan ook mijn originele opmerking terug. Mijn excuses.

P.S. Ik ga ook mijn blog aanpassen

Bedankt MadisonAv en the_fox om nu
    me mijn stommiteit te doen inzien. Het lijkt logica zelve maar was te koppig om het toe te geven.
    Laatst gewijzigd door coldvinc; 4 december 2018 om 10:55
    My fight towards financial independence: https://www.fighttofire.com

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Pff ja kijk, technisch gezien kan je die MC meerekenen bij je maandloon, maar je kan al evenveel redenen bedenken waarom dit wel of niet correct is.

MC is een waarde dat je krijgt en dat enkel en alleen bedoeld is en gebruikt kan worden voor voedingsconsumptie. Op dat vlak is het dus contradictorisch om dat mee te rekenen bij spaarvermogen want dat is nu uitgerekend het enige dat je met die bonnen niet kan doen. Langs de andere kant is al het eten dat je met je MC cheques betaalt geld dat je niet van je rekening hoeft te halen.
    Die relatie blijft echter wishwash. Doe je die waarde van die MC iedere maand effectief volledig op? En belangrijker, zou je indien je geen MC had, datzelfde bedrag aan eten spenderen? In realiteit misschien niet, waardoor je kan stellen dat 1€ aan MC niet perse gelijk staat aan 1€ op je zichtrekening.

Ik ken ook mensen die hun bedrijfswagen meerekenen 'omdat het deel uitmaakt van ons loonpakket'. Daar heb je hetzelfde verhaal: Tof dat je je audi A4/BMW3 leasing bij je loon rekent, maar indien je geen bedrijfswagen had, had je waarschijnlijk maar een dacia of skoda gekocht. Dus die bedrijfswagen noem ik dan eerder een gedwongen consumptie die je spaarvermogen netto hindert in plaats van vooruit te helpen.

En hoe zit het dan met mensen zoals ik die gesubsidieerde warme maaltijden van 3€ op het werk krijgen (de reden van het bestaan van MC)? Moet ik dan ook uitrekenen hoeveel geld ik uitgespaard heb door diezelfde ballekes in tomatensaus niet in de delhaize te gaan uithalen? En wat met het geld dat van mijn bruto loon gehouden wordt voor groepsverzekering?
    Om maar te zeggen, je kan zo bezig blijven.

Het afgelopen jaar heb ik gene rosse frank gespaard. Maar ik steek jaarlijks wel 15k van mijn wedde in afbetaling lening vastgoed + dit jaar heb ik 10k cryptoprofits verzilverd. Dus aanzwel van mijn vermogen in 2018 met 25k€ ofzo?

Moest ik een MC hebben. Ik zou daar zuinig mee omgaan en massa's alcohol, sigaretten en frisdranken inkopen om dan in het zwart door te verkopen aan nachtwinkels aan sub-colruyt prijzen.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 4 december 2018 om 13:28
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    MC is een waarde dat je krijgt en dat enkel en alleen bedoeld is en gebruikt kan worden voor voedingsconsumptie. Op dat vlak is het dus contradictorisch om dat mee te rekenen bij spaarvermogen want dat is nu uitgerekend het enige dat je met die bonnen niet kan doen. Langs de andere kant is al het eten dat je met je MC cheques betaalt geld dat je niet van je rekening hoeft te halen.
    Die relatie blijft echter wishwash. Doe je die waarde van die MC iedere maand effectief volledig op? En belangrijker, zou je indien je geen MC had, datzelfde bedrag aan eten spenderen? In realiteit misschien niet, waardoor je kan stellen dat 1€ aan MC niet perse gelijk staat aan 1€ op je zichtrekening.

Ik ken ook mensen die hun bedrijfswagen meerekenen 'omdat het deel uitmaakt van ons loonpakket'. Daar heb je hetzelfde verhaal: Tof dat je je audi A4/BMW3 leasing bij je loon rekent, maar indien je geen bedrijfswagen had, had je waarschijnlijk maar een dacia of skoda gekocht. Dus die bedrijfswagen noem ik dan eerder een gedwongen consumptie die je spaarvermogen netto hindert in plaats van vooruit te helpen.
    Dus moet je het rekenen volgens het bedrag dat het je werkelijk doet besparen.

Wie een Lexus krijgt als bedrijfswagen, maar met een Dacia rijdt, moet dat als een Dacia in zijn loonpakket rekenen.
    Wie zijn maaltijdcheques gewoon gebruikt om in de Delhaize zijn gewone boodschappen te doen, moet dat volledig meerekenen.
    Wie zijn maaltijdcheques gebruikt om op de trein massa's snoep te zitten eten, moet dat meerekenen voor wat hij zou aankopen van snoep als hij geen maaltijdhcheques kreeg.

Dat is je maandelijks inkomen en, voor wat het waard is, ook je vermogen als je echt zo in detail gaat.

Maar wat mij betreft, reken ik mijn maaltijdcheques niet mee in m'n vermogen, net zoals hij zoveel andere zaken niet meerekenen.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Wie zijn maaltijdcheques gebruikt om op de trein massa's snoep te zitten eten, moet dat meerekenen voor wat hij zou aankopen van snoep als hij geen maaltijdhcheques kreeg.
    Er zijn dus mensen die eten kopen alleen omdat ze MC's hebben? Zonder MC zouden ze dus geen eten kopen... Heel rare en gewoon foutieve redenering.

250 euro MC krijgen per maand = een cash waarde van 250 euro want iedereen koopt eten in een supermarkt.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rsc Bekijk bericht
    Er zijn dus mensen die eten kopen alleen omdat ze MC's hebben? Zonder MC zouden ze dus geen eten kopen... Heel rare en gewoon foutieve redenering.

250 euro MC krijgen per maand = een cash waarde van 250 euro want iedereen koopt eten in een supermarkt.
    Dat zegt JPV niet. Wel dat mensen niet perse voor dat bedrag aan eten zouden kopen. Misschien maar voor 200€ of 180€, wie zal het zeggen?
    Stel dat ik een ecocheque krijg. Cash 250€. Ik koop mij daar zo'n fitbit van. Ik zou die prul nooit gekocht hebben zonder ecocheque. Misschien zou ik zonder MC ook geen kreeft en lamskoteletten in de delhaize gekocht hebben?
    Kortom, van die 250€ kan je hooguit stellen dat het je UITGAVEvermogen cash waarde is, niet perse je spaarvermogen. Je spaarvermogen, dat zijn eigenlijk enkel je euro's op je zichtrekening die je door je MC kan uitsparen. Kwestie van euro's niet dubbel te rekenen.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    1 (100%)
    Dat zegt JPV niet. Wel dat mensen niet perse voor dat bedrag aan eten zouden kopen. Misschien maar voor 200€ of 180€, wie zal het zeggen?
    Stel dat ik een ecocheque krijg. Cash 250€. Ik koop mij daar zo'n fitbit van. Ik zou die prul nooit gekocht hebben zonder ecocheque. Misschien zou ik zonder MC ook geen kreeft en lamskoteletten in de delhaize gekocht hebben?
    Kortom, van die 250€ kan je hooguit stellen dat het je UITGAVEvermogen cash waarde is, niet perse je spaarvermogen.
    €250 is €8 per dag. Voor minder dan €8 per dag eten... Precies of half België leeft van water en brood. Elk normaal persoon kan die MC's zeer nuttig en niet overbodig besteden.

En MC vergelijken met nutteloze ecocheques is al helemaal van de pot gerukt.

iTrader
    0
    Zijn mensen hier nu serieus over MC's bezig in een thread over vermogen?

iTrader
    0
    €250 is €8 per dag. Voor minder dan €8 per dag eten... Precies of half België leeft van water en brood. Elk normaal persoon kan die MC's zeer nuttig en niet overbodig besteden.

En MC vergelijken met nutteloze ecocheques is al helemaal van de pot gerukt.
    Maar hoe zit het dan met mijn gesubsidieerde maaltijden?
    Ik heb elke werkdag ne volledige menu voor 3€. Dat kost mij dus 60€ per maand. En 's avonds eet ik ne boterham met choco (van een brood van 2,2€ waarmee ik 3 dagen toekom). Ik geef op maandbasis niet eens 100€ aan eten uit. :-)

MC, tankkaarten, ecocheques, bedrijfswagens, etc .. zijn allemaal van hetzelfde kaliber: dat zijn variabele waardes waarvan je de maximale waarde niet zomaar naar euro's mag omrekenen. Dan kan je al even goed de kortingsbonnen van de carrefour bij je loon meetellen.

Het enige dat op het eind van de maand echt van belang is hoeveel euro's je niet opgesmosd hebt en daarom kan alloceren als spaargeld/vermogen/investering. Dit ongeacht al je in natura waardebonnen waarmee je daartoe al dan niet geraakt bent.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 4 december 2018 om 14:21

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Ik heb elke werkdag ne volledige menu voor 3€. Dat kost mij dus 60€ per maand. En 's avonds eet ik ne boterham met choco (van een brood van 2,2€ waarmee ik 3 dagen toekom). Ik geef op maandbasis niet eens 100€ aan eten uit.
    Want ge werkt 7/7 of moet in het weekend niet eten?
    En thuis drinkt ge enkel water van de kraan en eet nooit een stuk fruit of ne koek ofzo?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Want ge werkt 7/7 of moet in het weekend niet eten?
    En thuis drinkt ge enkel water van de kraan en eet nooit een stuk fruit of ne koek ofzo?
    Weekend= hotel mama&schoonmama
    Ja, ik drink thuis enkel kraanwater (en af en toe ne duvel of koffie). Fruit of koeken eet ik thuis niet. Dat is enkel voor de gasten. Ik heb dat al genoeg om het werk want dessert menu = twee stukken fruit.

Dus als ik het goed begrijp mag ik mezelf dus 200€ per maand extra loon meerekenen aangezien 250-300€ blijkbaar the bare minimum aan etenskosten is? :-)
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 4 december 2018 om 14:33

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Ja, ik drink thuis enkel kraanwater (en af en toe ne duvel of koffie). Fruit of koeken eet ik thuis niet. Dat is enkel voor de gasten. Ik heb dat al genoeg om het werk want dessert menu = twee stukken fruit.

Dus als ik het goed begrijp mag ik mezelf dus 200€ per maand extra loon meerekenen aangezien 250-300€ blijkbaar the bare minimum aan etenskosten is? :-)
    Het gaat niet over loon, het gaat over spaarvermogen.
    Spaarvermogen = loon (incl MC en andere voordelen) - uw vaste & variabele kosten. Dus als uw kosten lager liggen dan anderen met hetzelfde loon, zal uw spaarvermogen inderdaad hoger liggen voor hetzelfde loon.

iTrader
    1 (100%)
    Ik heb elke werkdag ne volledige menu voor 3€. Dat kost mij dus 60€ per maand. En 's avonds eet ik ne boterham met choco (van een brood van 2,2€ waarmee ik 3 dagen toekom). Ik geef op maandbasis niet eens 100€ aan eten uit. :-)

MC, tankkaarten, ecocheques, bedrijfswagens, etc .. zijn allemaal van hetzelfde kaliber: dat zijn variabele waardes waarvan je de maximale waarde niet zomaar naar euro's mag omrekenen. Dan kan je al even goed de kortingsbonnen van de carrefour bij je loon meetellen.

Het enige dat op het eind van de maand echt van belang is hoeveel euro's je niet opgesmosd hebt en daarom kan alloceren als spaargeld/vermogen/investering. Dit ongeacht al je in natura waardebonnen waarmee je daartoe al dan niet geraakt bent.
    Uw gesubsidieerde maaltijden zijn voordelen in natura. Stel dat jij €100 per maand aan eten uitgeeft en je krijgt €250 MC per maand. Dan ruil je die overbodige €150 met iemand en probleem opgelost. NUL waarde verloren. Een vriend(in), uw ouders of broer/zus ofzo. Het moet echt al een extreem uitzonderlijke situatie zijn als je een waardeverlies boekt op je MC's. Die redenering van JPV dat je je MC niet kwijt kan raken aan normale voeding is niet zijn snuggerste uitspraak.

Ze hadden dat systeem van MC en EC ook nooit mogen invoeren. Vroeger was dat nog in papieren cheques en die kostten veel meer dan ze opleverden. Typisch Belgisch dus. Er waren zoveel betere manieren om de armen te verrijken, bijvoorbeeld de werkbonus invoeren/verhogen.

iTrader
    0

Kijk da's van de pot gerukt he. Zo kunde ook redeneren "ja mama brengt mij overal naartoe, ik heb geen bedrijfswagen nodig! bedrijfswagens zijn 0eur voor mij waard!!"

Da maaltijdcheques nie voor iedereen even veel waard zijn da's duidelijk. Ne kerel zoals gij die bij de mama woont zal er minder aan hebben dan een gezin met 4 kinderen, da's logisch.

Maar over het algemeen kunnen we toch veronderstellen dat de meesten niet "extra" moeite moeten doen om hun maaltijdcheques op een heel jaar op te krijgen. Desnoods geef je ze aan iemand die je kent die ze wel kan gebruiken.

Zelfs iemand die bij de mama woont kan de maaltijdcheques gewoon aan de mama geven en voor een stuk en laten uitbetalen. Misschien wordt 200eur al veel om enkel uw kraanwater, eten in 't weekend, enz te betalen, maar als je op een heel jaar met feestjes, visite van de gasten die ge aanhaalt,enz meetelt, zullen ze die maaltijdcheques wel opkrijgen zonder extra moeite te doen. Misschien blijft er op 't einde van het jaar nog 100eur "te veel" over of heb je wat dingen gekocht die je normaal niet zou doen, maar bij maaltijdcheques zal dat toch eerder een uitzondering zijn denk ik.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tinkertown Bekijk bericht
    Kijk da's van de pot gerukt he. Zo kunde ook redeneren "ja mama brengt mij overal naartoe, ik heb geen bedrijfswagen nodig! bedrijfswagens zijn 0eur voor mij waard!!"

Da maaltijdcheques nie voor iedereen even veel waard zijn da's duidelijk. Ne kerel zoals gij die bij de mama woont zal er minder aan hebben dan een gezin met 4 kinderen, da's logisch.

Maar over het algemeen kunnen we toch veronderstellen dat de meesten niet "extra" moeite moeten doen om hun maaltijdcheques op een heel jaar op te krijgen. Desnoods geef je ze aan iemand die je kent die ze wel kan gebruiken.

Zelfs iemand die bij de mama woont kan de maaltijdcheques gewoon aan de mama geven en voor een stuk en laten uitbetalen. Misschien wordt 200eur al veel om enkel uw kraanwater, eten in 't weekend, enz te betalen, maar als je op een heel jaar met feestjes, visite van de gasten die ge aanhaalt,enz meetelt, zullen ze die maaltijdcheques wel opkrijgen zonder extra moeite te doen. Misschien blijft er op 't einde van het jaar nog 100eur "te veel" over of heb je wat dingen gekocht die je normaal niet zou doen, maar bij maaltijdcheques zal dat toch eerder een uitzondering zijn denk ik.
    Dit is een kopie van mijn reactie, maar ok.

iTrader
    0
    Uw gesubsidieerde maaltijden zijn voordelen in natura. Stel dat jij €100 per maand aan eten uitgeeft en je krijgt €250 MC per maand. Dan ruil je die overbodige €150 met iemand en probleem opgelost. NUL waarde verloren. Een vriend(in), uw ouders of broer/zus ofzo. Het moet echt al een extreem uitzonderlijke situatie zijn als je een waardeverlies boekt op je MC's. Die redenering van JPV dat je je MC niet kwijt kan raken aan normale voeding is niet zijn snuggerste uitspraak.

Ze hadden dat systeem van MC en EC ook nooit mogen invoeren. Vroeger was dat nog in papieren cheques en die kostten veel meer dan ze opleverden. Typisch Belgisch dus. Er waren zoveel betere manieren om de armen te verrijken, bijvoorbeeld de werkbonus invoeren/verhogen.
    Dat is niet wat JPV bedoelde denk ik. Wel dat: stel dat je idd rondkomt met 100€ per maand. Je gaat mij niet wijsmaken dat al die mensen die die 150€ overhouden systematisch maandelijks verpatsen aan vrienden en familieleden in ruil voor euro's. Welke zot gaat zich nu mee bezig houden met ver/kopen van cheques? Veel realistischer is dat je dat dan allemaal in de colruyt gaat opsmossen aan dingen die je totaal niet nodig hebt zoals aan snoep omdat je die waarde van die bon anders ook maar kwijt bent.

Als je die bons gratis uitdeelt aan familieleden (lol degoutant idee: kerstcadeau) zoals hierboven iemand stelt omdat je ze niet opkrijgt kan je ze al helemaal niet in je loon meetellen he.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 4 december 2018 om 15:36

Pagina 8 van 10 Eerste ... 45678910 Laatste

Regels voor berichten