Pagina 1 van 3 123 Laatste

Discussie: Huis bouwen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Huis bouwen

Dag allemaal

Ik ben een alleenstaande moeder..momenteel woon ik bij mijn ouders. Ik ga een bouwgrond kopen en dat afbetalen in 1 jaar..nadat de afbetaling kn 1 jaar is afbetaald..wil ik een huis bouwen voor 200000 euro is dit haalbaar? Betaal je alleen notaris en aktekosten voor de bouwgrond? Of ook nogeens als je begint met bouwen?

Groetjes

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aslykgn Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dag allemaal

Ik ben een alleenstaande moeder..momenteel woon ik bij mijn ouders. Ik ga een bouwgrond kopen en dat afbetalen in 1 jaar..nadat de afbetaling kn 1 jaar is afbetaald..wil ik een huis bouwen voor 200000 euro is dit haalbaar? Betaal je alleen notaris en aktekosten voor de bouwgrond? Of ook nogeens als je begint met bouwen?

Groetjes
    Spreek met een architect.

In principe mag je rekenen op 1500euro excl btw per m2. 1000 Euro als ruwbouw.

Je zit dan ongeveer op 110m2 wat je met dat bedrag kunt zetten.

Vergeet echter niet dat je naast de hogervermelde prijs ook nog allerhande andere kosten hebt waar je niet onderuit kunt omdat ze wettelijk zijn opgelegd. Ook mag je geen dure smaak hebben.

En daarnaast moet je ook nog geld aan de kant hebben staan voor de inrichting, aansluitkosten, leanings kosten, zuiveringskosten, ... Als je niet wilt of kunt verven... 1 van mijn buren heeft 6k gespendeerd om zijne gelijkvloers te schilderen en die was 75m2. Rest heeft hij zelf gedaan omdat hij dat minder kritisch vond...

Ga concrete info opvragen voor je u er hals over kop instort... Vooral als je niemand hebt die u kan of wil helpen...

Niets zo handig als een goede voorbereiding.

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    200k is echt weinig, daarvoor hebde amper een huis. Zeker nu met de strenge verplichtingen ivm isolatie en hernieuwbare energie.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
    How much can you know about yourself if you've never been in a fight?

MuSSo's schermafbeelding
    iTrader
    406 (98%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aslykgn Bekijk bericht
    Dag allemaal

Groetjes
    Bouwgrond afbetalen in 1j? Heb je al eigen budget opgebouwd?

200k budget voor enkel het huis + alle varia kosten? Begin er niet aan aub. 200k enkel in lening? Ben niet zeker of een bank u wil volgen in je project.
    Misschien enkel overwegen om de grond te kopen, hangt af van de prijs, verkavelingsvoorwaarden en vierkante meters.
    En nadien opnieuw te sparen min 5j voor het huis te bekostigen.
    PSN: KensheeBe || Steam: Kenshee

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Spreek met een architect.

In principe mag je rekenen op 1500euro excl btw per m2. 1000 Euro als ruwbouw.

Je zit dan ongeveer op 110m2 wat je met dat bedrag kunt zetten.

Vergeet echter niet dat je naast de hogervermelde prijs ook nog allerhande andere kosten hebt waar je niet onderuit kunt omdat ze wettelijk zijn opgelegd. Ook mag je geen dure smaak hebben.

En daarnaast moet je ook nog geld aan de kant hebben staan voor de inrichting, aansluitkosten, leanings kosten, zuiveringskosten, ... Als je niet wilt of kunt verven... 1 van mijn buren heeft 6k gespendeerd om zijne gelijkvloers te schilderen en die was 75m2. Rest heeft hij zelf gedaan omdat hij dat minder kritisch vond...

Ga concrete info opvragen voor je u er hals over kop instort... Vooral als je niemand hebt die u kan of wil helpen...

Niets zo handig als een goede voorbereiding.
    aan 1500€/m² excl kosten en geen te dure smaak? Aan die prijs bouw je met de beste high end materialen en technieken, iets dat voor de TS wellicht helemaal niet nodig is. Echt, met zulke uitspraken desinformeer je de mensen gewoon maar.

200K all in is niet veel, maar zeker mogelijk voor een eenvoudige maar degelijke woning van pakweg 7x10 met kamers onder dak. Zelfs inclusief de bijkomende kosten zoals architect, veiligheidscoördinatie, blowerdoortest, ventilatiekeuring, aansluitingskosten...

Hou er wel rekening mee dat je wel nog moet schilderen, tuin, oprit en terras moet aanleggen,... Dit zal uiteraard niet inbegrepen zijn in deze kost.

Informeer eens bij enkele betrouwbare SOD's, ze hebben zeker wel bepaalde voorbeeldwoningen die in uw budget passen. Voordeel is ook dat de architect door hen voorgesteld meestal aan een gunstig tarief werkt. Maar geloof aub niet in sprookjes, wanneer je een 3-tal offertes hebt die vergelijkbaar zijn qua prijs, en een 4de zit daar ver onder, dan is dit niet meteen te betrouwen. Zorg ook dat ze zeker conform de Wet Breyne werken.

moehaa!'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://www.skilpod.com

Met zoiets kan je voor €200000 wel al 120+ m2 neerzetten
    "Verbrennt die Hexe,-
    Auf den Scheiterhaufen mit ihr!!!"

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    aan 1500€/m² excl kosten en geen te dure smaak? Aan die prijs bouw je met de beste high end materialen en technieken, iets dat voor de TS wellicht helemaal niet nodig is. Echt, met zulke uitspraken desinformeer je de mensen gewoon maar.

200K all in is niet veel, maar zeker mogelijk voor een eenvoudige maar degelijke woning van pakweg 7x10 met kamers onder dak. Zelfs inclusief de bijkomende kosten zoals architect, veiligheidscoördinatie, blowerdoortest, ventilatiekeuring, aansluitingskosten...

Hou er wel rekening mee dat je wel nog moet schilderen, tuin, oprit en terras moet aanleggen,... Dit zal uiteraard niet inbegrepen zijn in deze kost.

Informeer eens bij enkele betrouwbare SOD's, ze hebben zeker wel bepaalde voorbeeldwoningen die in uw budget passen. Voordeel is ook dat de architect door hen voorgesteld meestal aan een gunstig tarief werkt. Maar geloof aub niet in sprookjes, wanneer je een 3-tal offertes hebt die vergelijkbaar zijn qua prijs, en een 4de zit daar ver onder, dan is dit niet meteen te betrouwen. Zorg ook dat ze zeker conform de Wet Breyne werken.
    Euhm neen. Met 1500€/m2 zit je niet aan de beste high end materialen en technieken. Toch niet voor een kleinere woning. Voor een woning van 300+m2 kan dat echter wel.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Euhm neen. Met 1500€/m2 zit je niet aan de beste high end materialen en technieken. Toch niet voor een kleinere woning. Voor een woning van 300+m2 kan dat echter wel.
    Ik ben bouwadviseur, dus met alle respect, ik denk dat ik de marktprijzen echt wel ken. 1500€ per m2 is gewoon een luxeafwerking en helemaal niet nodig voor de meeste mensen.

Waar haal jij die prijs?

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Ik ben bouwadviseur, dus met alle respect, ik denk dat ik de marktprijzen echt wel ken. 1500€ per m2 is gewoon een luxeafwerking en helemaal niet nodig voor de meeste mensen.

Waar haal jij die prijs?
    https://www.9lives.be/forum/economie...der-grond.html + extra bijgedaan omdat er de eisen strenger zijn geworden sinds toen. Alsook mijn eigen informatie van mijn eigen bouw EN de talloze threads die ik de laatste 8 jaar in het huis kopen thread heb gelezen waar mensen spreken over hun woning.

Mijn bouwmaterialen zijn basis en ik zat tegen de 1340€/m2. En heb mijn meerwerken niet geteld (en een stuk zelf nog gedaan).

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Nu als je bouwforum erbij neemt spreken ze daar ook eerder over basisafwerking aan 1500€/m2...
    We wensen ook kortelings te bouwen en hielden eerder rekening met 1700€ voor iets of wat degelijke afwerking.

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier zat ik SOD op zo'n 1.575 euro incl. btw/m² voor 160 m², kamers onder dak + nog een zolder erboven.

Dit zonder echt luxe afwerking, gewoon standaard elektriciteit, verwarming met radiatoren.
    Keuken ben ik wel duurder gegaan qua materialen omdat mijn pa en broer die konden zetten, badkamer is degelijke kwaliteit zonder in de luxe dingen te gaan snuisteren.
    Vloeren en deuren heb ik ook wel iets degelijker gekozen, dat zijn tenslotte eenmalige aankopen.

Mijn broer bouwt nu met losse aannemers, de architect schat op dit moment ook aan de 1.500 euro incl. btw te zitten.
    Dit voor 200 m², een volledig verdiep + zolder met vaste trap.
    Bij hem zal dit wel nog serieus zakken doordat hij van binnenschrijnwerk veel zelf gaat doen, elektriciteit gaat hij ook grotendeels zelf doen.
    Ook bij hem echter geen duurdere dingen als vloerverwarming, domotica en dergelijke.

Dat is gewoon degelijk afgewerkt zonder echt zotte dingen te gaan doen imo.
    Laatst gewijzigd door SilentSpring; 7 oktober 2018 om 11:53

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Wij bouwen voor een degelijke afwerking, met standaard technieken zoals aardgas verwarming, ventilatie D, 3240wp aan PV, PVC buitenschrijnwerk,... afhankelijk van de stijl en grootte gemiddeld aan een 1100 à 1200€ per m2. Zelfs wanneer we naar pakweg een gelijmde gevelsteen gaan met nog wat trespa of houtafwerking, alu buitenschrijnwerk, warmtepomp, parket, duurder sanitair,... komen we meestal aan een 1300 -1400€. Maar dan spreken dus wel over een high end afwerking en technieken.

Dus ofwel hebben jullie niet goed vergeleken en neemt of nemen uw aannemer(s) gigantische marges, ofwel is wat jullie standaardafwerking noemen eerder luxe.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SilentSpring Bekijk bericht
    Hier zat ik SOD op zo'n 1.575 euro incl. btw/m² voor 160 m², kamers onder dak + nog een zolder erboven.

Dit zonder echt luxe afwerking, gewoon standaard elektriciteit, verwarming met radiatoren.
    Keuken ben ik wel duurder gegaan qua materialen omdat mijn pa en broer die konden zetten, badkamer is het standaardpakket (ik had natuurlijk chance dat ik die mooi vond, van regendouches enzo lig ik niet wakker).
    Vloeren en deuren heb ik ook wel iets degelijker gekozen, dat zijn tenslotte eenmalige aankopen.

Mijn broer bouwt nu met losse aannemers, de architect schat op dit moment ook aan de 1.500 euro incl. btw te zitten.
    Bij hem zal dit wel nog serieus zakken doordat hij van binnenschrijnwerk veel zelf gaat doen, elektriciteit gaat hij ook grotendeels zelf doen.
    Ook bij hem echter geen duurdere dingen als vloerverwarming, domotica en dergelijke.

Dit zijn idd eerder realistische en correcte prijzen. Maar hierboven spreken ze wel over 1500€ excl btw.

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SilentSpring Bekijk bericht

Keuken ben ik wel duurder gegaan qua materialen omdat mijn pa en broer die konden zetten, badkamer is degelijke kwaliteit zonder in de luxe dingen te gaan snuisteren.

Ow geen vloerverwarming . Dat lijkt mij toch wel zonde.
    Dat je op de andere zaken zoals domotica aan u voorbij laat gaan kan ik perfect begrijpen.

Zaken zoals en warmtepomp, vloerverwarming, etc noem ik nog niet high end ( omdat je hier ook goedkope varianten hebt). Dat noem ik eerder wanneer je begint met marmer, deuren van nordex op maat gemaakt, tegels van 100€/m2 ( achterste buur heeft dat voorzien), wkk, etc...

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Als ik mijn kostenraming zie (om het volledig te laten zetten).

Kom ik neer op €335.775 incl Btw voor 250m² (bruto) = €1.350/m²
    Kosten als architect, grondonderzoek,aansluitkosten, tuinaanleg, 2 trap afwerkingen, schilderwerken zitten daar niet bij.

prijzen excl BTW

Ruwbouw: €100.000
    Timmerwerken: €11.000 (spantendak met zijgevel)
    Dakwerken: €15.500 (pannen,plat dak, isolatie)
    Buitenschrijnwerken: €24.000 (in aluminum + poort)
    Pleisterwerken: €16.000
    chape en vloerwerken: €35.000 (PUR op elk verdiep + chape + vloeren met gemiddeld prijs van €35/m²)
    elektrische installatie: €11.000
    Ventilatie: €8.500
    sanitair Installatie: €6.000 + €7.000 toestellen
    CV: €11.500 (vvw + radiatoren (1ste verdiep) + gasketel
    Binnenschrijnwerken: €11.500 (deuren, screenkasten, keldertrap, trapleuiningen
    Keuken: €15.000

Edit:
    Ik denk dat de fundering daar ook niet bij zit, want ik heb een kelder, maar die kost heb ik eruit gehaald. Dat was €23.500 voor uitgraven, droogzuiging en kelder (kelder is 106m²).
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 7 oktober 2018 om 13:34
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten