Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste
    Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Andere bank is spijtig genoeg weer de staat en de notaris ook sponseren. Dus dan blijft er al een pak minder over van u 13k
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    @Dieter. Los van alle kosten maak je enkel winst als je a) je rente kunt verlagen op het uitstaande kapitaal en b) je kapitaal niet kunt beleggen aan een deftige return.

ivm a)

Als je je kapitaal aflost maar het resterende deel aan zelfde rente laat staan, is je return eigenlijk enkel de besparing op je rente. 13k besparen lijkt veel, maar vb 40k aan 2% op 16 jaar is 14k rente. Je kunt dus beter die 40k gewoon ergens op een termijn rekening parkeren. Zelfde return maar meer flexibiliteit.

Als je natuurlijk je duurtijd en rente serieus kunt verlagen is dat veel beter, want je maakt ook winst op het stuk wat je niet aflost, en dat kan snel aantikken. Er zit dan een intrinsieke hefboom op je return die snel te snappen is. Stel dat je door 1 euro af te betalen hypothetisch van 2 naar 1.5% kunt gaan (door looptijd te verkorten/efficient te herfinancieren), dan haal je dus vb 15k return (hypothetisch, didn't do the math) door 1 euro te dokken nu. You get the picture. Eigenlijk wil je zo veel mogelijk rente besparen op een zo groot mogelijk stuk kapitaal door zo weinig mogelijk extra kapitaal er tegenaan te smijten (=versneld aflossen).

ivm 2)

De obvious deur intrappen. Kijk ook naar wat je als alternatieve return kunt behalen op je 40k. Je moet niet zot doen om op 10-15j 13k winst te halen op 40k. 2.5% . Je kunt dan beter een saai aandeel kopen zoals Inbev of Delhaize of Shell of zoiets. En als je minder risico wil, er zijn genoeg obligaties op 10-15j die je dergelijke returns geven (vb een 10Y US gov bond is al 2.7). Kwestie van notarissen en herbeleggingskosten te vermijden.

Edit: Eventjes snel geneusd in de 2030-2032 EUR bonds (11-13 dus): https://www.boerse-berlin.com/index....e_sb=22&search[couponname]=Fixed&search[maturity_min]=2030&search[maturity_max]=2032&search[currencyshortcut]=EUR&search[submit]=Suche Heel wat met tussen 2 en 3% return. 2.5% op 40k is ~1000, dus onder het nieuwe systeem ook bijna volledig vrijgesteld van RV. Transactie kost bij meeste banken zal iets van 20-100 euro eenmalig zijn. ... Je kunt ook zot doen en Cote d'Ivoire: YTM is iets van 6%
    Laatst gewijzigd door cege; 4 maart 2019 om 23:56

iTrader
    0
    Imo is zelf beleggen het beste om te doen. Een rendement van 2.5 procent is zelfs met niet-risico beleggingen makkelijk haalbaar op 15 jaar.

Wij hebben net onze lening afgesloten en besloten om 5pct meer te lenen dan nodig en zelfs tegen een iets mindere rentevoet. In al mijn simulaties was een rendement van 1.5pct op 20 jaar genoeg om winst te maken.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jebuske Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Imo is zelf beleggen het beste om te doen. Een rendement van 2.5 procent is zelfs met niet-risico beleggingen makkelijk haalbaar op 15 jaar.

Wij hebben net onze lening afgesloten en besloten om 5pct meer te lenen dan nodig en zelfs tegen een iets mindere rentevoet. In al mijn simulaties was een rendement van 1.5pct op 20 jaar genoeg om winst te maken.
    Waar vind je niet-risico beleggingen die 2,5% jaarlijks opbrengen? Zelfs termijnrekeningen of kasbons brengen zoveel niet op op 15 jaar.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Bedankt voor de tips. Ik begrijp dat ik die 40k ook kan investeren en dat dit misschien meer gaat opbrengen dan 2.5% per jaar.

Maar investeren van zulk een groot bedrag moet je steeds gespreid doen toch. Er zijn websites zoals mijn-kapitaal.be die voor een gespreide instap ook verkeerslichten tonen, en dat licht staat nu al een paar maand op rood. De beurs is nu al enorm lang, langer dan normaal, omhoog aan het gaan. 10 jaar ofzo. De rente staat op een absoluut dieptepunt. Niemand kan ontkennen dat de kans bestaat dat binnen 5 jaar de beurs lager staat dan nu. Ik ben toch van die mening. Dat zou betekenen dat ik mijn 40k nu moet bijhouden als cash en ook niet gespreid investeren over pakweg 4 jaar, maar ze wel binnen 5-10 jaar pas investeren...

Ik investeer nu al zo'n 6k per jaar en heb al 40k in investeringen zitten. Mijn lening verlagen van 20j naar 15j met optimalisatie woonbonus leek me niet zo'n slecht idee, om de risico's wat te spreiden. Zeer bedankt voor jullie input, ik ga waarschijnlijk tot de laatste second wat twijfelen. De renteverlaging die de bank kan geven zal waarschijnlijk doorslaggevend zijn.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 6 maart 2019 om 00:22

iTrader
    0
    Mijn huidige bank moest eerst nog navragen of ik geen 6k notariskosten etc moet betalen als ze mijn lening deels inkorten. “Want op het papier bij de notaris staat: tot 2035”. Zelfs al splits ik ze op over een korter tot 2030 en langer stuk tot 2035, dat moest nagegaan worden op de hoofdzetel.

Daarnaast moest er nog vanalles aangevraagd worden en gaan ze me nog mailen. Ze wilden ook mijn loon kennen en of ik een gsm vant werk had like wtf ik betaal al 4 jaar alles af, wil 40k op tafel leggen, en wens mijn maandelijkse betaling hetzelfde te houden.

Ik had meer verwacht. Zoals een voorstel en een aflostabel. Ik had een afspraak mbt mijn hypothecair krediet te herzien. Weeral een halve dag verlof voor quasi niks.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 6 maart 2019 om 17:49

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ge moet toch helemaal niet naar de notaris daarvoor.

Ik heb mijn lening al 3 keer laten herzien. Telkens rente en loopduur ingekort en het maandelijks bedrag min of meer gelijk gehouden.

Heeft me al 80k bespaard op de volledige betaling. Nog nooit opnieuw naar notaris moeten gaan.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Ge moet toch helemaal niet naar de notaris daarvoor.

Ik heb mijn lening al 3 keer laten herzien. Telkens rente en loopduur ingekort en het maandelijks bedrag min of meer gelijk gehouden.

Heeft me al 80k bespaard op de volledige betaling. Nog nooit opnieuw naar notaris moeten gaan.
    “Ik ga toch eens moeten kijken of die 20 jaar verkorten wel een goed idee is”

Ik zeg: ja want dan betaal ik minder interest, voor de maximale woonbonus wil ik wel apart blijven lenen.

Ineens begint die mijn oud papieren contract te doorlezen en te zoeken zoeken ik denk wat is dat nu.

“Maar het kan zijn dat je alle notariskosten etc dan opnieuw moet betalen dan en dan zou het natuurlijk niet meer interessant zijn. Ik vraag dit na op het hoofdkantoor, ik zal u mailen. Tot ziens!.”.

Echt wtf ik maak direct afspraak bij andere bank nu.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    “Ik ga toch eens moeten kijken of die 20 jaar verkorten wel een goed idee is”

Ik zeg: ja want dan betaal ik minder interest, de Woonbonus wil ik wel apart voor lenen.

Ineens begint die mijn oud papieren contract te doorlezen en te zoeken zoeken ik denk wat is dat nu.

“Maar het kan zijn dat je alle notariskosten etc dan opnieuw moet betalen dan en dan zou het natuurlijk niet meer interessant zijn. Ik vraag dit na op het hoofdkantoor, ik zal u mailen. Tot later.”.

Echt wtf ik maak direct afspraak bij andere bank nu.
    Andere bank is wel een ander verhaal. Dan zit je met extra kosten denk ik. Herinner het mij niet meer zo goed.

Probeer eens zelfde bank maar ander filiaal.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    andere bank is idd verplicht nieuwe hypotheek en dergelijke, dat zal teveel kosten. Dat verhaal van die bank lijkt me sterk op dat ze je willen afwimpelen, want hun verhaal is quatsch.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    10 (92%)

Heeft het nut een lening vervroegd af te betalen?

Ge kunt ze ook gewoon op een spaarrekening plaatsen. Geld hebben (op een spaarrekening) is een zalig gevoel. Ik denk dat er veel mensen nog geen 4K hebben.

Of ga eens op reis in de winter + zomer + citytrip en geniet van uw geld.

Of koop u een wagen van 25K. Met alle respect maar zoveel geld is dat nu ook weer niet. Geniet er gewoon wat van. Al ga je er wekelijks mee gaan eten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Ge kunt ze ook gewoon op een spaarrekening plaatsen. Geld hebben (op een spaarrekening) is een zalig gevoel.
    Van slecht advies gesproken.

Op dit moment is het gevoel van geld op een spaarrekening om van te kosten. Het wordt namelijk constant minder waard.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ge kunt ze ook gewoon op een spaarrekening plaatsen.
    Net niet, een spaarrekening geeft nauwelijks 0.05% a 0.1% rente.
    Een hypothecaire rente ligt 10x hoger, dus je moet zeker geen spaargeld aanhouden tegen een lage rente als je nog een schuld hebt openstaan.

iTrader
    0
    Ge kunt ze ook gewoon op een spaarrekening plaatsen. Geld hebben (op een spaarrekening) is een zalig gevoel. Ik denk dat er veel mensen nog geen 4K hebben.

Of ga eens op reis in de winter + zomer + citytrip en geniet van uw geld.

Of koop u een wagen van 25K. Met alle respect maar zoveel geld is dat nu ook weer niet. Geniet er gewoon wat van. Al ga je er wekelijks mee gaan eten.
    Vanaf een bepaald bedrag is (nog) meer geld hebben op uw spaarrekening eerder een wrang gevoel, omdat het geld continue minder waard wordt. Dus op de spaarrekening is geen optie.

Ik geniet van mijn geld, namelijk door het te beleggen, door efficient besparen en door er zo slim mogelijk mee om te gaan. Dat is ook een zalig gevoel. Zeker vergeleken met mensen dat nog geen 4K hebben maar wel een dikke auto.

Hierin verschillen duidelijk veel mensen, maar vb. op reis gaan naar Amerika voor 6k euro spaargeld, ik zou daar iedere dag een wrang gevoel bij hebben. Als in "Heb ik mij vandaag voor 300 euro geamuseerd? Was het het waard om voor deze dag 1 week te werken? Of had ik mij ook in Belgie kunnen amuseren met mijn vriendin en vrienden? Nog 14 te gaan!".

Waar ik mij echt goed bij zou voelen, is om op mijn 40 jaar mijn hypotheek afgelost te hebben en daarna maandelijks hopen geld binnen te halen, of deeltijds kan gaan werken.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 8 maart 2019 om 08:53
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Waar ik mij echt goed bij zou voelen, is om op mijn 45 jaar mijn hypotheek afgelost te hebben en daarna maandelijks hopen geld binnen te halen, of deeltijds kan gaan werken.
    Dit dus. Ik zal 47 zijn en mijn vrouw 41 als we klaar zijn met betalen. We gaan niet weten wat eerst doen met bijna een maandloon extra dat we dan hebben.

Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Regels voor berichten