iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Hypothecaire lening als zelfstandige

Hallo

Ik ben momenteel 1 maand zelfstandige in hoofdberoep waar ik mijn diensten aanbied.
    Mijn vriend heeft een vaste job bij een werkgever.

Ik vroeg me af of ik als startende zelfstandige een lening kan aangaan bij de bank voor een huis te kopen samen met mijn vriend?
    Aangezien ik als zelfstandige minder zekerheid heb vroeg ik me af of dit zou lukken.

Ik heb een overeenkomst en werk 30u per week en heb ongeveer een 1600 netto per maand. Maar ik heb geen contract zoals bij een werknemer en zekerheid.

Iemand een idee?
    no votes  

jens_vc's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb in de tijd ook gaan horen of het iets uitmaakte zelfstandige vs vast in dienst (ik maakte ook de overweging) en toen werd er mlij gezegd dat het niet zo veel verschil zou zijn.
    Ik ben niet zelfstandige geworden en lening is afgesloten dus of het effectief iets verschil zou geweest zijn weet ik niet, maar ze beweerde van niet.
    Spoiler:
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt, goed om te weten.

Ik ben benieuwd...
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is een heel moeilijke vraag die je nu stelt omdat er momenteel heel wat onzekerheid heerst over hoe het voordeel alle aard zal berekend worden.

De fiscus heeft onlangs van de rechtbank ongelijk gekregen en zal vermoedelijk de wet aanpassen....maar niemand die er vandaag iets zinnigs kan over vertellen.

Zelf zou ik het niet (meer) doen, want sommige controleurs verwerpen alle kosten (afschrijvingen, intresten,...) omdat er geen huurinkomsten tegenover staan.
    Ik zou mijn privé woning eerder privé kopen en mijn beleggingseigendommen via de vennootschap.

Maar pols gerust eens bij je boekhouder om te horen hoe hij er over denkt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    no votes  

vanrumst's schermafbeelding
    iTrader
    235 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Prophet Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat is een heel moeilijke vraag die je nu stelt omdat er momenteel heel wat onzekerheid heerst over hoe het voordeel alle aard zal berekend worden.

De fiscus heeft onlangs van de rechtbank ongelijk gekregen en zal vermoedelijk de wet aanpassen....maar niemand die er vandaag iets zinnigs kan over vertellen.

Zelf zou ik het niet (meer) doen, want sommige controleurs verwerpen alle kosten (afschrijvingen, intresten,...) omdat er geen huurinkomsten tegenover staan.
    Ik zou mijn privé woning eerder privé kopen en mijn beleggingseigendommen via de vennootschap.

Maar pols gerust eens bij je boekhouder om te horen hoe hij er over denkt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volgens ik de vraag lees gaat hij het gewoon privé aankopen. Hij vraagt of de lening nog kan doorgaan daar hij nog geen vast inkomen heeft.
    Dus privé/op de zaak is niet echt relevant hier.

ontopic: denk dat enkel je bank hierover zal beslissen of je solvabel genoeg bent om je lening af te betalen eens het zover is.
    no votes  

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    1 maand is wel heel kort voor de bank om uw solvabiliteit te bekijken. Denk eerder dat we over maanden of jaren spreken dan.

Men gaat vooral kijken wat je juist doet en hoeveel omzet je draait.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    no votes  

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    'Waar ik mijn diensten aanbied'

Hangt van af wat je bent, zelfstandige huisartsen bv daar doen ze extra inspanningen voor met lagere rente tot gevolg
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bank vroeg toch mijn cijfers van de laatste paar jaar hoor.
    Argenta kantoor bij mij in tdorp had geen intresse, beginnen niet aan zelfstandigen.

Mijn gok is dat je in principe zal geweigerd worden, of uw deel van inkomen sterk gereduceerd in bepaling leencapaciteit.
    no votes  

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tshirt Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo

Ik ben momenteel 1 maand zelfstandige in hoofdberoep waar ik mijn diensten aanbied.
    Mijn vriend heeft een vaste job bij een werkgever.

Ik vroeg me af of ik als startende zelfstandige een lening kan aangaan bij de bank voor een huis te kopen samen met mijn vriend?
    Aangezien ik als zelfstandige minder zekerheid heb vroeg ik me af of dit zou lukken.

Ik heb een overeenkomst en werk 30u per week en heb ongeveer een 1600 netto per maand. Maar ik heb geen contract zoals bij een werknemer en zekerheid.

Iemand een idee?
    Uiteraard is dat mogelijk, anders zou geen enkele zelfstandige een huis kunnen kopen tenzij volledig met eigen middelen. Belangrijk is dat er een hypotheek rust op het huis en dat de bank afdoende kan aantonen dat je financieel capabel bent om het huis af te betalen. Je koopt samen met je vriend, what about zijn inkomen trouwens?
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Normaal vraagt een bank inderdaad je belastingaangifte van het jaar ervoor. Voor een IT-consultant/dokter/... ed. doen ze natuurlijk altijd wat extra moeite en vervalt die eis soms. Als je bv. kunt aantonen dat je elke maand + €10k factureert en je partner heeft nog een inkomen, zullen ze ook wel inzien dat je een goeie case hebt. Als je zo'n profiel hebt, kun je best ook eens naar banken kijken die zich richten op die doelgroep.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb in de tijd ook gaan horen of het iets uitmaakte zelfstandige vs vast in dienst (ik maakte ook de overweging) en toen werd er mlij gezegd dat het niet zo veel verschil zou zijn.
    Op het einde van mijn eerste boekjaar heb ik ook de ronde gedaan om een lening te krijgen (gesplitste aankoop prive+vennootschap)
    Aangezien ik mijn eigen loon zelf kies, dacht ik da ze zouden kijken naar mijn bedrijf/omzet/...

Ik was redelijk verbijsterd dat grootbanken enkel wilden kijken naar het loon dat je ontvangt van je werkgever.
    Het was uitgesloten dat ik een lening zou krijgen met mijn 3600 EUR bruto, waarvan 2400EUR centen en de rest voordelen, daarvan blijft 1800EUR netto over, en dan nog eens 600EUR oaf voor de RSZ.

Resultaat: 15.000EUR bruto-inkomsten in de vennootschap, waar ik 1200 EUR als nettoloon prive uitbetaal

Ik: "Dus als ik tijdelijk mijn loon voor een kwartaal verdrievoudig en en daarna op nul zet, dan kan ik we een lening krijgen? Omdat jullie enkel 3 maanden loonstrijkjes willen bekijken??"

Antwoord in de Fortis/Paribas: "Inderdaad, en uw vennootschap kan geen lening krijgen wegens te groot risico."

Ik tegen die bankdirecteur: "Risico? Denkt gij echt dat ik meer risico loop op een failissement dan gij?"

Hij kon er niet meer lachen, 6 maand later was Fortis failliet.

Uiteindelijk bij BKCP een lening(en) gekregen van 250.000 EUR
    no votes  

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Voor sociale lening kan dan het omgekeerde gelden waardoor je daar recht op hebt ...
    no votes  

Regels voor berichten