Pagina 1 van 45 1234511 ... Laatste

Discussie: Tax On Web 2018

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

Tax On Web 2018

Een nieuw jaar, nieuwe belastingsbrief :-)

Dit is hem, allez, dit zijn ze alle 4:
    voor de meesten: https://www.practicali.be/media/wysi...gjaar-2018.pdf
    voor sommigen (zie eerste opmerking hieronder):
    https://www.practicali.be/media/wysi...gjaar-2018.pdf
    https://www.practicali.be/media/wysi...gjaar-2018.pdf
    voor de zelfstandigen en bedrijfsleiders: https://www.practicali.be/media/wysi...gjaar-2018.pdf
    Weinig grote vernieuwingen dit jaar qua aftrek, vooral eindelijk eens een opkuis:

- véél minder codes (62 minder), doordat elk gewest nu een eigen aanslagbiljet krijgt. Wie recent over de gewestgrenzen verhuisd is, moet kijken waar hij op 1 januari écht woonde (los van domicilie) en desnoods een nieuwe aangifte aanvragen. Even testen waar de belastingsbrief het voordeligste uitkomt is natuurlijk altijd interessant in zo'n geval .

- vélen zullen van gezinstoestand veranderen, toch qua code. Wie getrouwd was, had vroeger een andere code dan een wettelijk samenwonende. Dit is nu vereenvoudig. Ook alleenstaanden en gescheiden personen krijgen nu dezelfde code. In de praktijk was er toch geen verschil in behandeling.

- écht alleenstaande ouders (al dan niet in co-ouderschap) kunnen een extra belastingsvoordeel krijgen als hun inkomen niet te groot is. Zij zullen in vak II een code 1101-63 kunnen invullen

- bij vak VII (roerende inkomsten) verdwijnt de meerderheid van de codes, veel moet je gewoon niet meer apart aangeven.

- Leningen blijven even complex, dit jaar zijn er weer codes bijgekomen voor leningen aangegeven in 2016.

- Voor deeleconomie is er een aangiftecode in vak XVI (van deel 2). Wie inkomsten haalde uit deeleconomie (erkende platforms), moet dit hier aangeven, zelfs al is er roerende voorheffing op gehaald. Immers, wie teveel inkomen heeft via zo'n deeleconomie, zal dit inkomen toch niet voordelig belast zien.

Een héél uitgebreid overzicht van alle veranderingen, die slechts voor een heel beperkt aantal mensen echt van belang is, kan je hier vinden:
    https://www.practicali.be/blog/aangi...elasting-2018/

Nu al even gesimuleerd (handmatig, dus was wel even werk), zou zo'n 3200 euro terugkrijgen
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

botchla's schermafbeelding
    iTrader
    38 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Toch altijd ne rappe hè gij .

Vooraleer de mensen beginnen zoeken, tax-on-web is nog niet beschikbaar en het is mogelijk dat alle fiscale documentatie om de aangifte in te dienen nog niet beschikbaar gemaakt werd.
    Education costs money, but then so does ignorance.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Klopt, en een datum waarom tax-on-web beschikbaar gesteld zal worden, is er voor alle duidelijkheid ook nog niet.

Botchla: bij mij waren alle fiscale documenten al in myminfin beschikbaar, behalve een leningattest voor zo'n groene lening en natuurlijk alle kleine attestjes van kinderopvang. Kinderopvang, hypothecaire lening, inkomens, ... allemaal wel al beschikbaar. Dus de meeste mensen kunnen met de tax-calc van 2017 al een redelijk goed zicht hebben op wat ze zullen moeten betalen/krijgen.

Voor de link naar Tax-calc : Language Page OPGEPAST: dit is voorlopig nog een berekening voor aanslagjaar 2017/inkomsten 2016. Biedt voor de meeste mensen een goeie indicatie, maar heb je een nieuwe lening of iets anders dat recent veranderd is, dan kan je daar niet op vertrouwen. .
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vermoed volgende week dinsdag, of de dinsdag erop; Afgaand op de laatste jaren (ToW is altijd op een dinsdag in april geopend)

YellinD's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik kijk er alweer naar uit!
    From Belgium or the Netherlands? Check out Kayzr for some fun competitive tournaments! Join the fun and win prizes.
    Weekly Tournaments for: LoL, CSGO, HS, RL, Dota2, SC2, FIFA19, R6:Siege, Brawlhalla, Fortnite, Apex Legends, Fighting Games

Retired gamer, but still a member of: .:. SSKCLAN .:.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Pff sinds die taxshift krijg ik tegenwoordig minder terug... vroeger vlot 1500€ tegenwoordig mag ik blij zijn als ik de 700€ haal...

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ben ook eens benieuwd. In december lening aangegaan en volledig schuldsaldo betaald om potje te vullen, maar 432 overuren gedaan in 2017, benieuwd hoe me dit nog gaat raken. Ben ook van job verandert en heb dus in november bruto een goede €25.000 getrokken.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xTwL- Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ben ook eens benieuwd. In december lening aangegaan en volledig schuldsaldo betaald om potje te vullen,
    Dan vooral hopen dat je er geen beroep op moet doen...

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ben ook eens benieuwd. In december lening aangegaan en volledig schuldsaldo betaald om potje te vullen, maar 432 overuren gedaan in 2017, benieuwd hoe me dit nog gaat raken. Ben ook van job verandert en heb dus in november bruto een goede €25.000 getrokken.
    Uw schuldsaldo inbrengen is geen goed idee.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vraag me ook af wanneer de nieuwe formulieren online komen. Vorig jaar in januari 276J al kunnen downloaden. Maar nu zie ik nog altijd geen nieuwe versie staan.
    *edit: voor SSV: ook huis gekocht ( compromis 2017, akte 2018) en een gedeelte van de schuldsaldo ( niet het volledige kapitaal) ook gedaan met koopsom in 2017 om nog in te brengen. Het resterende kapitaal betalen we met jaarlijkse premie maar brengen we niet in( korf toch gevuld door lening).
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Dan vooral hopen dat je er geen beroep op moet doen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Uw schuldsaldo inbrengen is geen goed idee.
    Waarom niet dan? Heb dat net in één keer betaald omdat er nog niets kon betaald worden van de lening zelf. Is het zodat mijn nabestaanden dan belastingen moeten betalen indien ik dood val?

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Waarom niet dan? Heb dat net in één keer betaald omdat er nog niets kon betaald worden van de lening zelf. Is het zodat mijn nabestaanden dan belastingen moeten betalen indien ik dood val?
    Inderdaad. Uw erfgenamen gaan belastingen betalen op het bedrag dat de verzekering uitbetaalt. Maar troost u, uw schuldsaldo in 1 keer betalen was wel een goed idee, want dat is veel goedkoper.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Indien je je schuldsaldo fiscaal hebt ingebracht gaat er inderdaad achteraf een serieuze rekening volgen indien je ervan gebruik moet maken. Voor de meeste leningen iets met 5 cijfertjes.
    Nu, op zich kan je dat weten en toch nog kiezen om het in te brengen. Er zijn mensen die enkel een ssv nemen omdat ze moeten van de bank, en die een minimale dekking kiezen. In dat geval redeneer je toch al dat er weinig kans is dat je er ooit gebruik van moet maken, en dan kan je ze evengoed fiscaal inbrengen.
    Maar als je risicoschuwer bent moet je toch eens voor jezelf de analyse maken of het potentieel gewin (de aftrek) het potentieel verlies (de belasting bij overlijden) waard is. Maar die afweging moet iedereen voor zichzelf maken (wij hebben onze lening ook op het einde van het jaar afgesloten, dus hadden we hetzelfde probleem. Wij hebben er echter bewust voor gekozen om de ssv niet fiscaal in te brengen).
    Jammer genoeg zijn er veel mensen die hun ssv inbrengen omdat ze gewoon niet weten dat dit later fiscale consequenties kan hebben.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Inderdaad. Uw erfgenamen gaan belastingen betalen op het bedrag dat de verzekering uitbetaalt. Maar troost u, uw schuldsaldo in 1 keer betalen was wel een goed idee, want dat is veel goedkoper.
    Oké, maar dat wist ik al, en daar kan ik nu niet echt rekening mee houden. Als ik al sterf in de komende 25 jaar dan krijgt mijn zus een mooie som geld, ik kan ermee leven dat ze dan wat belasting zou moeten betalen. Als men al met zo'n scenario's rekening moet houden dan mag ik mijn huis niet meer uit.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Oké, maar dat wist ik al, en daar kan ik nu niet echt rekening mee houden. Als ik al sterf in de komende 25 jaar dan krijgt mijn zus een mooie som geld, ik kan ermee leven dat ze dan wat belasting zou moeten betalen. Als men al met zo'n scenario's rekening moet houden dan mag ik mijn huis niet meer uit.
    Als je met zo'n scenario geen rekening houdt dan is er weinig meerwaarde in het afsluiten van een ssv tout court. Tenzij, zoals gezegd, je er enkel een neemt omdat je moet van de bank, en je dan een minimale dekking neemt.

Pagina 1 van 45 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten