iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maak gebruik van een site die dat voor jou kan uitrekenen (zie eerste post voor wat voorbeelden). Je uploadt dan je csv/xslx bestanden en de site berekent dan hoeveel belastingen je moet betalen en je krijgt tegelijkertijd een samenstelling van al je transacties. Dat kost wat geld afhankelijk van het aantal transacties, maar je mag dat als kost aftrekken zoals lolitaa eerder al vermeldde.
    Het probleem is dat ik een aantal transacties gedaan heb op Bitgrail (die nu offline is), waardoor heel het beeld niet meer zal kloppen moest ik dat ingeven op zo'n tracking site. Ik kan perfect mijn winst uitrekenen, ik kan het enkel niet staven met de transacties die ik gedaan heb op de alt exchanges.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bigdickplaya Bekijk bericht
    Het probleem is dat ik het kluwen van transacties niet meer kan ontrafelen, want ze gebeurden over minstens 4 exchanges. Er is wel 1 constante in mijn verhaal, dat ik altijd terugkeerde naar Coinbase om daar alles terug naar fiat om te zetten. Ik vertrok ook vanuit Coinbase, m.a.w. ik stuurde euro's vanop mijn bankrekening naar Coinbase om daar BTC of ETH te kopen die ik dan doorstuurde naar alt exchanges om daar alts te kopen. Eenmaal ik winst op alts had, zette ik die terug om naar BTC om die dan terug naar Coinbase te sturen en dan daar om te zetten naar euro's.

Dus als ik nu een printout met alle trades/deposits/withdrawals uitprint vanop Coinbase, kan je zien dat mijn balans euro's geleidelijk aan stijgt. Kan ik gewoon die printout niet opsturen? Ze nemen het aantal euro's dat op het einde van het jaar op Coinbase stond (want ik had op dat moment geen coins meer, alles stond in fiat), trekken daarvan mijn initiële deposits die ik vanaf mijn bank deed, en presto ge hebt mijn winst? Kan ik die opsturen?
    Het probleem met die aanpak is volgens mij dat het niet voldoet aan art. 103 WIB92, dat stelt dat verliezen enkel aftrekbaar zijn uit vorige belastbare tijdperken, en dat er inzake aftrek van verliezen dus in feite een latentie van 1 jaar bestaat. Met deze aanpak trek je je verliezen reeds af in hetzelfde belastbare tijdperk, wat dus niet kan cfr de wetgeving.

Om aan de wetgeving te voldoen zit er niets anders op dan een transactieoverzicht opmaken dat uw transacties op de verschillende exchanges combineert. Desnoods met de hulp van bepaalde tools of door een boekhouder enkele dagen fulltime aan het werk te zetten. Of misschien ziet een IT'er/databankexpert hierin wel een gat in de markt en wordt er hiervoor een tool ontwikkeld...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lolitaa Bekijk bericht
    Het probleem met die aanpak is volgens mij dat het niet voldoet aan art. 103 WIB92, dat stelt dat verliezen enkel aftrekbaar zijn uit vorige belastbare tijdperken, en dat er inzake aftrek van verliezen dus in feite een latentie van 1 jaar bestaat. Met deze aanpak trek je je verliezen reeds af in hetzelfde belastbare tijdperk, wat dus niet kan cfr de wetgeving.

Om aan de wetgeving te voldoen zit er niets anders op dan een transactieoverzicht opmaken dat uw transacties op de verschillende exchanges combineert. Desnoods met de hulp van bepaalde tools of door een boekhouder enkele dagen fulltime aan het werk te zetten. Of misschien ziet een IT'er/databankexpert hierin wel een gat in de markt en wordt er hiervoor een tool ontwikkeld...
    https://cointracking.info/pro.php

Kan ik de 130 euro die ik betaal voor die tool dan volledig inbrengen volgend jaar?

iTrader
    0
    https://cointracking.info/pro.php

Kan ik de 130 euro die ik betaal voor die tool dan volledig inbrengen volgend jaar?
    Yep, indien dit jaar aangekocht de aankoopprijs invullen in code 1441 van aanslagjaar 2020 en een aankoopbewijs bijhouden.

Hou er wel rekening mee dat die tool wellicht niet op de hoogte is van de specifieke regeling inzake aftrek van verliezen van diverse inkomsten cfr de Belgische wetgeving.

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Voor zover ik zie kan je op die tool geen trades op dexes inbrengen. Anders wel handig, amai.
    "Wie ben jij om mij te beoordelen, of anders gezegd, wat noemenswaardig heb jij de laatste twee weken gedaan?"
    "Een job uitgeoefend en daar belastingen op betaald zodat ze daar ondermeer ons sociaal stelsel mee kunnen in stand houden."

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    bitcoin.tax kost €30. Er zijn nog alternatieven, geef zeker niet zomaar €130 uit als het niet nodig is.

iTrader
    0
    bitcoin.tax kost €30. Er zijn nog alternatieven, geef zeker niet zomaar €130 uit als het niet nodig is.
    bitcoin.tax berekent het wel allemaal in dollar... Er is geen optie om in euro te berekenen.

iTrader
    0
    bitcoin.tax berekent het wel allemaal in dollar... Er is geen optie om in euro te berekenen.
    Jawel hoor, gewoon in je instellingen euro selecteren.

iTrader
    0
    Jawel hoor, gewoon in je instellingen euro selecteren.
    Kan ik nergens vinden hoor... Je kan je trades in euro zetten maar je report kan je instellen op euro.

iTrader
    0
    Kan ik nergens vinden hoor... Je kan je trades in euro zetten maar je report kan je instellen op euro.
    Hier staat de munteenheid zowel voor mijn trades als voor mijn rapport in euro, maar als de instelling om het in euro te zetten niet werkt dan weet ik niet hoe je dat oplost.

iTrader
    0
    Wanneer moet ge eigenlijk schrik hebben dat ze uw inkomsten als beroepsinkomen zullen zien?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lolitaa Bekijk bericht
    Code 1202: nog niet afgetrokken verliezen van de vorige 5 jaren betreffende in 2 bedoelde prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten:
    Nog even hierop terugkomen. Je kan/mag dus op 31 december een positie met verlies afsluiten, om die op 1 januari terug te openen en de verliezen over te dragen?
    "Wie ben jij om mij te beoordelen, of anders gezegd, wat noemenswaardig heb jij de laatste twee weken gedaan?"
    "Een job uitgeoefend en daar belastingen op betaald zodat ze daar ondermeer ons sociaal stelsel mee kunnen in stand houden."

Satkan's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr Bekijk bericht
    Nog even hierop terugkomen. Je kan/mag dus op 31 december een positie met verlies afsluiten, om die op 1 januari terug te openen en de verliezen over te dragen?
    I see what you're doing there. Sowieso moet je dan wel even uitcashen op 31 december, en het er terug insteken op 1 januari, jij zou dan op een dip verkopen, zo dicht mogelijk tegen nieuwjaar, om de winst te verminderen?
    Wil je investeren in Bitcoin, maar weet je niet hoe?
    Check dan eens mijn website KnowBitcoin.Org!
    Je mag me ook altijd een PM sturen met extra vragen of pointers!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Satkan Bekijk bericht
    I see what you're doing there. Sowieso moet je dan wel even uitcashen op 31 december, en het er terug insteken op 1 januari, jij zou dan op een dip verkopen, zo dicht mogelijk tegen nieuwjaar, om de winst te verminderen?
    Wel, voor mij is het nu toch te laat. Maar had ik dat zes maanden geleden geweten, dan had ik de komende vijf jaar m’n belastingdruk kunnen verlagen. (Als ik het goed begrijp.) Zeker omdat de Belgische fiscus geen rekening houdt met hoe lang je iets bezit (om te beslissen of het speculatief is).

iTrader
    0
    Wanneer moet ge eigenlijk schrik hebben dat ze uw inkomsten als beroepsinkomen zullen zien?
    Uw antwoorden op deze vragenlijst zullen van belang zijn: https://www.ruling.be/sites/default/...tomunten_0.pdf

Vooral de antwoorden op vraag 4 en 6 zijn voor de meeste mensen cruciaal denk ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr Bekijk bericht
    In eerste instantie zou ik zeggen dat er geen specifieke regel is in België die dat belet. In de VS daarentegen (waar aandelenmeerwaarden belastbaar zijn en minderwaarden aftrekbaar zijn) heeft de IRS een 'Wash-sale rule' (https://www.investopedia.com/terms/w/washsale.asp), die stelt dat je minstens 30 dagen moet wachten om eenzelfde effect opnieuw aan te kopen, opdat het verlies fiscaal aftrekbaar zou zijn. Omdat aandelenmeerwaarden in België in principe belastingvrij zijn, bestaat zulke regel hier (nog) niet. Maar het feit dat men er in de VS maatregelen heeft voor getroffen, kan wel doen vermoeden dat de Belgische fiscus het ook als 'deugenieterij' zal beoordelen.

Dat gezegd zijnde bestaat het risico dat de fiscus uw verrichting als 'misbruik' ziet. De wetgever heeft een algemene antimisbruikbepaling voorzien in het wetboek (art. 344 WIB92) die de fiscus kan gebruiken om bepaalde misbruiken aan te pakken die nog niet specifiek in wetgeving gegoten zijn.

Art. 344 WIB92:

§ 1. Aan de administratie kan niet worden tegengeworpen, de rechtshandeling noch het geheel van rechtshandelingen dat een zelfde verrichting tot stand brengt, wanneer de administratie door vermoedens of andere in artikel 340 bedoelde bewijsmiddelen en aan de hand van objectieve omstandigheden aantoont dat er sprake is van fiscaal misbruik.
    Er is sprake van fiscaal misbruik wanneer de belastingplichtige middels de door hem gestelde rechtshandeling of het geheel van rechtshandelingen één van de volgende verrichtingen tot stand brengt:
    1° een verrichting waarbij hij zichzelf in strijd met de doelstellingen van een bepaling van dit Wetboek of de ter uitvoering daarvan genomen besluiten buiten het toepassingsgebied van die bepaling plaatst; of
    2° een verrichting waarbij aanspraak wordt gemaakt op een belastingvoordeel voorzien door een bepaling van dit Wetboek of de ter uitvoering daarvan genomen besluiten en de toekenning van dit voordeel in strijd zou zijn met de doelstellingen van die bepaling en die in wezen het verkrijgen van dit voordeel tot doel heeft.
    Het komt aan de belastingplichtige toe te bewijzen dat de keuze voor zijn rechtshandeling of het geheel van rechtshandelingen door andere motieven verantwoord is dan het ontwijken van inkomstenbelastingen.
    Indien de belastingplichtige het tegenbewijs niet levert, dan wordt de belastbare grondslag en de belastingberekening zodanig hersteld dat de verrichting aan een belastingheffing overeenkomstig het doel van de wet wordt onderworpen alsof het misbruik niet heeft plaatsgevonden.

De fiscus kan dus vragen om aan te tonen dat je de aan- en verkoop hebt gedaan door andere dan fiscale motieven. In de praktijk wordt art 344 bij mijn weten echter zelden toegepast.
    Laatst gewijzigd door lolitaa; 24 mei 2019 om 19:11
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 163 van 167 Eerste ... 63113153159160161162163164165166167 Laatste

Regels voor berichten